Singletrack i Jönköping

makkbe

Ny medlem
Singletrack i Jönköping
Okej, lite kort varsel men jag provar ändå. Har en heldag över i Jönköping och tänkte passa på att prova det bästa som finns här i nejden. Har hittat något som ser kul ut i Olsbo och i Hallby, men finns det något annat som man definitivt inte ska missa? Jönköpings bästa singletrack finns... var?

Senast ändrad:
Singletrack i Jönköping
makkbe sa:
Okej, lite kort varsel men jag provar ändå. Har en heldag över i Jönköping och tänkte passa på att prova det bästa som finns här i nejden. Har hittat något som ser kul ut i Olsbo och i Hallby, men finns det något annat som man definitivt inte ska missa? Jönköpings bästa singletrack finns... var?

Olsbo är inte den bästa.. Men jävligt bra och rolig om man vill träna teknik!
Ta dig upp till hallby och kör SM-slingan! Eller , kör lite var som på de markerade stigarna i hallby!

Singletrack i Jönköping
Olsbo är ganska plant, men om du behöver kondition, cykla till det nya "Ormhuset" på Vilhemsro, cykla via Lerhagen upp till hisingstorp.
Vid Hisingstorp,, cykla via Samset eller Hallbyleden till Hallbystugan
Kör därefter till Sandbäck och vägen Tranebo - Drösphult-Rustorp ner till Dalvik
Sen är du kanske trött

Senast ändrad:
Singletrack i Jönköping
I Jkpg finns det massor av bra cykling.

Olsbo med den nya CK Sportson banan längre bort utmed grusvägen
Hallby - Där vi idag klippte den blå slingan. Även 6km och milen är fina på mtb
IKHP - Kör endast på uppmärkta leder
Strömsbergsskogen bakom ljungarum
Vattenledningsparken
Vista banan i Kaxholmen
Tenhult har en 10km mtb slinga
Motionsspåret runt åsasjön. Utgår från Sörgården och badplatsen

Etc etc.

Singletrack i Jönköping
Tack för alla tips! Det blev några vändor i värmen, både Olsbo, Hallby och IKHP fick sig ett besök. Med en flickvän boende här (själv är jag hemmahörande i Göteborg) så blir det nog fler besök!

Blå slingan i Hallby och slingan i Olsbo var väldigt fina, men jag missade nog den nya banan i Olsbo. Jag körde på den första som jag stötte på: https://www.strava.com/segments/7710420, men jag var en bra bit in på grusvägen och härjade utan att hitta något annat.

Singletrack i Jönköping
Vad lämpar sig bäst för en nybörjare med risig kondition? Jag har vägarna förbi Jönköping när jag åker upp och hälsar på mina päron. Tänkt att ta ett stopp och cykla där nästa gång.

Singletrack i Jönköping
pkarlsson sa:
Vad lämpar sig bäst för en nybörjare med risig kondition? Jag har vägarna förbi Jönköping när jag åker upp och hälsar på mina päron. Tänkt att ta ett stopp och cykla där nästa gång.

Jag passar in på samma beskrivning och tyckte att slingan i Olsbo var lagom hård. Det går att lattja runt i precis vilket tempo man vill.

Singletrack i Jönköping
makkbe sa:
pkarlsson sa:

Jag passar in på samma beskrivning och tyckte att slingan i Olsbo var lagom hård. Det går att lattja runt i precis vilket tempo man vill.
Härligt. Lagom längd också, kan man ta ett par extra varv. :)

Singletrack i Jönköping
MTBiker sa:

Vattenledningsparken
Vista banan i Kaxholmen

Etc etc.

"Den nya ck sportskor banan" har jag besökt både 2015 och 2016 och konstaterade att den vad sönderkörd av skogsmaskiner, har du kört den nyligen ?

Singletrack i Jönköping
Simon89 sa:
MTBiker sa:

Vattenledningsparken
Vista banan i Kaxholmen

Etc etc.

"Den nya ck sportskor banan" har jag besökt både 2015 och 2016 och konstaterade att den vad sönderkörd av skogsmaskiner, har du kört den nyligen ?

Ja den är sönderkörd på platten/i början, men inte den delen uppe på berget och nedför till slutet.
Men kanske 1/3 är uppkörd.

Du vet väl att den även går ner över grusvägen in i skogen där också?
Slingan fortsätter ner i skogen över grusvägen och tillbaka upp igen.

Tillbaka
Topp