Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Makten sa:Det tycks råda väldigt delade meningar i denna fråga. Min uppfattning är att organiska tar mycket bättre i väta, samt skriker mindre. Men de slits fortare och tar inte fullt lika bra i torrväder som sintrade. Sen kan det säkert skilja mellan olika tillverkare. I mitt fall handlar det om Shimano.
yonsson sa:Bumpar lite.
Kör med Shimano Zee och 203/180mm Ice tech skivor.
Tycker det blir ett jäkla skrikande om bromsarna och förlust av bromsverkan när skivorna blir blöta. Kör enbart stig och helst nedför. Jag använder ofta ”brake cleaner” mellan åken men så fort skivorna blir blöta så kommer ju problemet tillbaka.
Nu till frågorna: Blir det bättre om jag byter från organiska belägg till belägg i ”metall”? Ett ”zzzzzz”-ljud stör mig inte, men vill gärna slippa det där ”iiiiiii”-skrikandet som jag får vid väta och vill framförallt ha kvar bromsverkan vid väta.
Eller ska man testa ”blanda” belägg? Köra utsida i metall och insida organiskt? I så fall, kan jag behålla de utan kylfläns som jag har nu och sätta stålbelägg med kylfläns på utsidorna?
Undrar även vad ”normal” livslängd är på belägg. Beror ju på hur man kör såklart men jag har kört cirka 50mil med de belägg jag har nu.
Tacksam för alla tips.
OK, börjar fatta att detta är ett klurigt ämne.Rattnalle sa:Till just Zee och med shimanos belägg så brukar mina hålla sig i princip tysta vintern igenom med organiska men sintrade blir snabbt gnälliga i väta även om det går över om jag bromsar till ordentligt nedför nån backe.
På sommarn kvittar det lite men där är sintrade bättre för riktigt långa åk tycker jag.
Trodde metalbelägg var tystare vid väta, var främst därför jag var sugen på att testa det. Beställde organiska, tack för hjälpen!Rattnalle sa:Kör du bara stig och Vallåsen hade jag valt organiska. Det är mest om man ska köra långa alp-åk där bromsarna blir jättevarma det inte funkar.
Att det börjar skrika när cykeln stått har jag också råkat ut för. Mikroskopiskt oljeläckage eller vad det kan vara. Det går ju över om man inte tar uppehåll så..
Slut är beläggen när fjädern som håller isär tar i skivan tycker jag. Men brukar ha ett extra i ryggsäcken om jag ska långt hemifrån.
Det är inte min erfarenhet. Däremot nöts de långsammare, kanske för långsamt eftersom de börjar gnissla. Just shimanos organiska håller dock bra även i lera tycker jag. Störst skillnad tycker jag det är vid riktig alpcykling där värmen äter upp organiska väldigt fort.yonsson sa:Trodde metalbelägg var tystare vid väta, var främst därför jag var sugen på att testa det. Beställde organiska, tack för hjälpen!Rattnalle sa:Kör du bara stig och Vallåsen hade jag valt organiska. Det är mest om man ska köra långa alp-åk där bromsarna blir jättevarma det inte funkar.
Att det börjar skrika när cykeln stått har jag också råkat ut för. Mikroskopiskt oljeläckage eller vad det kan vara. Det går ju över om man inte tar uppehåll så..
Slut är beläggen när fjädern som håller isär tar i skivan tycker jag. Men brukar ha ett extra i ryggsäcken om jag ska långt hemifrån.
Någon alpcykling lär det inte bli. :)Rattnalle sa:Det är inte min erfarenhet. Däremot nöts de långsammare, kanske för långsamt eftersom de börjar gnissla. Just shimanos organiska håller dock bra även i lera tycker jag. Störst skillnad tycker jag det är vid riktig alpcykling där värmen äter upp organiska väldigt fort.
Makten sa:yonsson sa:Bumpar lite.
Kör med Shimano Zee och 203/180mm Ice tech skivor.
Tycker det blir ett jäkla skrikande om bromsarna och förlust av bromsverkan när skivorna blir blöta. Kör enbart stig och helst nedför. Jag använder ofta ”brake cleaner” mellan åken men så fort skivorna blir blöta så kommer ju problemet tillbaka.
Nu till frågorna: Blir det bättre om jag byter från organiska belägg till belägg i ”metall”? Ett ”zzzzzz”-ljud stör mig inte, men vill gärna slippa det där ”iiiiiii”-skrikandet som jag får vid väta och vill framförallt ha kvar bromsverkan vid väta.
Eller ska man testa ”blanda” belägg? Köra utsida i metall och insida organiskt? I så fall, kan jag behålla de utan kylfläns som jag har nu och sätta stålbelägg med kylfläns på utsidorna?
Undrar även vad ”normal” livslängd är på belägg. Beror ju på hur man kör såklart men jag har kört cirka 50mil med de belägg jag har nu.
Tacksam för alla tips.
Varför använder du brake cleaner ofta? Jag tror att risken är betydligt större att kontaminera bromsarna om man håller på och försöker göra rent, än om man låter bli. Bara ett par tumavtryck på skivan kan besudla bromsverkan en stund, så rör inte bromsarna om det inte är nåt uppenbart fel. I skogen finns ändå inte särskilt mycket som kan kladda ner belägg och skiva med fett eller +ANNAT som försämrar bromsverkan.
Skrik, bromsverkan och allt det där tror jag inte man kan säga nåt generellt om. En tillverkares sintrade belägg kan vara helt annorlunda än en annan tillverkares. Två till synes lika skivor kan vara gjorda i olika legeringar och ha olika resonansfrekvenser. Och så vidare.
Att blanda belägg är ju en intressant idé i och för sig:-) Frågan är vad du tror dig vinna på det.
Vill du ha kvar bromsverkan i väta så tror jag inte på att byta till sintrade belägg om vi snackar Shimano. Min erfarenhet är att det blir ännu sämre. Sen är det möjligt att det sintrade materialet inte ens är samma i olika belägg från Shimano, för olika bromsar. Lite skrik får man nog leva med oavsett. Tror inte jag provat nån broms som är knäpptyst när det är blött tyvärr.
Jag överdrev. Efter att skivorna skrikit och är uppenbart smutsiga alltså.71 sa:? tusen gånger
Nope, har inte testat än förutom i garaget. Kanske borde göra köra en rejäl testrunda innan jag gnäller. ?Rattnalle sa:Körde du in dem igen efter att ha filat? Alltså bromsade upp rejäl värme i alltihop.
Mm. Gäller även nya belägg. De funkar inte så bra förrän de bromsats rejält åtminstone en gång.yonsson sa:Nope, har inte testat än förutom i garaget. Kanske borde göra köra en rejäl testrunda innan jag gnäller. ?Rattnalle sa:Körde du in dem igen efter att ha filat? Alltså bromsade upp rejäl värme i alltihop.
Ja, det där har jag också läst men som jag tolkade det så var det skivorna som ”bromsades in”, inte beläggen.LDG sa:Var ju någon hemsida som jämförde bromskraft o så bromsade de ju in från 40 till 15km/h och typ 30 till 0 km/h typ 40ggr vardera. Detta för att bromsa in dom och har du slipat på belägg gäller ju detsamma
LDG sa:Var ju någon hemsida som jämförde bromskraft o så bromsade de ju in från 40 till 15km/h och typ 30 till 0 km/h typ 40ggr vardera. Detta för att bromsa in dom och har du slipat på belägg gäller ju detsamma
Rattnalle sa:Jag har nästan 100 % egen anekdotisk frekvens på att sintrade gnisslar mer vid plattcykling hemma. :-)
Byter typ av belägg fram och tillbaka flera gånger under året utan att byta skiva.
Det är ju bara bromsar. Inte raketforskning.
Raketforskning bygger i alla fall på logik. Bromsar bygger på trolldom och häxkonster.Rattnalle sa:Det är ju bara bromsar. Inte raketforskning.
Ja, exakt. Mycket lättare.Valhalla_ sa:Raketforskning bygger i alla fall på logik. Bromsar bygger på trolldom och häxkonster.Rattnalle sa:Det är ju bara bromsar. Inte raketforskning.
Jag har nästan 100 % egen anekdotisk frekvens på att sintrade gnisslar mer vid plattcykling hemma. :-)
Byter typ av belägg fram och tillbaka flera gånger under året utan att byta skiva.
Det är ju bara bromsar. Inte raketforskning.
Någon som hittar Resin till 9120?
Tror det ska vara N03A men borde kanske kolla om annat passar....Ja
![]()
SHIMANO Brake Pads N03A Resin with Cooling Fins, 19,50 €
SHIMANO brake pads N03A resin with cooling fins Original pads with high braking performance for Shimano 4-piston brakes Resin coverings provide reduced noisr2-bike.com
Edit.
Det var lång leveranstid på dem. TCM ser ut att ha hemma
![]()
Shimano 4-kolv H03A Resin Skivbromsbelägg | TCMcykel.se
Köp Shimano 4-kolv H03A Resin Skivbromsbelägg online hos TCMcykel.se | Sveriges bästa utbud av Shimanowww.tcmcykel.se
Tror jag också.Tror det ska vara N03A men borde kanske kolla om annat passar....
Jag byter bara. Av samma skäl som du är inne på. Tycker annars resin funkar bra rent funktionellt.Gör du rent skivorna mellan, eller kör du bara in bromsarna varje gång?
Jag kör resin, men köpte sintrade till fjällcykling. Dock har jag inte orkat byta ännu pga att det verkar som att internet tycker att man "måste" göra rent skivorna mellan byte. Helst slipa med fint sandpapper.
Tanken med att köra sintrade i fjällen kommer av att jag körde slut på ett par resin ett geggigt år.
Ja, fast det är väl N03 som är original och som är svårt at hitta? Frågan är väl om H03 passar.Tror jag också.
Visa bilaga 484291
Jag byter bara. Av samma skäl som du är inne på. Tycker annars resin funkar bra rent funktionellt.
N03A finns hos CykeldiscoteketJa, fast det är väl N03 som är original och som är svårt at hitta? Frågan är väl om H03 passar.
Ja, fast det är väl N03 som är original och som är svårt at hitta? Frågan är väl om H03 passar.
Ja, fast det är väl N03 som är original och som är svårt at hitta? Frågan är väl om H03 passar.
Det finns absolut roliga saker, men när det trasslar, så är det nog en av de värsta sakerna. ;)N03A fanns ju på cykloteket, TMC och flera. H03 vette katten om de pasar. Det går kanske utmärkt, men finns de som rekomenderas att köpa så hade jag köpt dem. Finns roligare saker än cykelbromsar....