Sisjön, Oxsjön cykelförbud?

J0NAZ

Ny medlem
Vad är det som gäller vid Sisjön och Oxsjön egentligen, är det cykelförbud eller inte? Har cyklat där så länge jag kan minnas (har bott där i princip hela livet 21år) och ingen har någonsin på pekat något om det eller bryr sig för den del heller, det är självklart att man visar alla fotgängare sin respekt genom att sakta ner farten markant. Ioch med att Sisjön och Oxsjön är bra transport sträckor till olika stigar "tex Torrekullaleden", så är det ju synd om man inte längre kunde cykla där.
I alla fall så var det här om dagen då jag och en polare trampade runt och allt var helt perfekt, tills en äldre dam började gnälla att här var det minsan cykelförbud och att vi skulle läsa skyltarna. Visst vi tog det med en nypa salt, för att vissa i Askim måste vara så jävla märkvärdiga hela tiden (ursäkta språket). skyltar vid:

Skalldalen, parkeringen: Mopedförbud.
Skjutbana, parkeringen: Cykelförbud.
Trollåsen 100m från skjutbana (samma väg): Gångväg och Cykelväg.
Sisjön, scoutstugan: Mopedförbud.
Sisjön, 2a parkeringen: inget tror jag.

Ja alla verkar ha sin egna uppfattning om vad som gäller eller inte. Man kan ju börja undra vad våran kommunfullmäktige håller på med?

Mvh Jonas

När jag cyklar på löpbanorna vid Sisjön och Oxsjön är jag alltid väldigt försiktig och hänsynstagande, ändå är det oftast någon klagar. Mig veteligen finns det en skylt som upplyser om cyklingsförbudet (som för övrigt endast gäller löpbanorna), placerad vid den ena infarten. Jag brukar tänka så här: Hur ska någon kunna bevisa att jag kört in just vid det stället som skylten står på? Tänk om jag kommit ut från skogen på löpbanorna eller från någon av de andra infarterna? Mina, förvisso realtivt ringa, juridikkunskaper säger mig att det kommer bli väldigt svårt att bötfälla dig för att du cyklar runt Sisjön/Oxsjön.

Senast redigerad av en moderator:
Ta kontakt med kommunen och be att få lokala ordningsföreskrifterna (eller googla fram dom) står det inte där så får du kontrollera om området ingår i ett naturskyddsområde. Är detta fallet så finns det skötselanvisningar för naturskyddsområdet, och det kan finnas inskräkningar där.

Finns det inte med i någon av ovanstående så är det bara att cykla på.

Finns det förbudsskyltar skall dessa vara vägverkets skylt enligt standard som påvisar cykling förbjuden. Är det en "hemmagjord" skylt kan den ignoreras då den har satts upp utan tillstånd.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp