Sista idioten inte född än...

• Trådstartare Trådstartare BJS
  • Start datum Start datum

BJS

Aktiv medlem
Två idioter som cyklade på väg 73 idag. Motorväg.... såg ut som normala 40+ svettocyklister. Vad fan...

Bengt-re sa:
Två idioter som cyklade på väg 73 idag. Motorväg.... såg ut som normala 40+ svettocyklister. Vad fan...
Även om det oftast är en väldigt bred och fin vägren (och som bara får användas vid nödsituation) på motorvägar så var ju inte det vad man kan förvänta sig av någon som anser sig intelligentare än valfri guldfisk...

Nu framgick det ju inte närmare var det var, men det finns ju klart lämpligare alternativ längs hela sträckan och det utan att det blir vansinniga omvägar, så inte ens där går det att finna ngt "skäl" till detta lagbrott.

GoranS sa:
Nu framgick det ju inte närmare var det var, men det finns ju klart lämpligare alternativ längs hela sträckan och det utan att det blir vansinniga omvägar, så inte ens där går det att finna ngt "skäl" till detta lagbrott.

Mellan västerhaninge och jordbro. Norrut. Tyvärr är det andra gången jag sett det. Otroligt märkligt.

GoranS sa:
Motorvägen får man ju vara bra puckad för att cykla på.

Ärligt talat tror jag det är betydligt säkrare än att cykla på landsväg där det är 70 eller 90. Motorvägen har ju gott om utrymme och avståndet till bilarna är samma hela tiden. Däremot blir det ju inte så roligt att korsa en påfart eller avfart.

Men nu är det ju tämligen olagligt, så...

Pendlar en del mellan Eskilstuna och Kungsör, E20 hastighethetsbegränsat till 100, oftast är hastigheten betydligt högre, mycket tung trafik och mitträcke. Har vid ett par tillfällen sett dårar som cyklar där, själv skulle jag inte ens komma på tanken att ge mig ut på en sån väg. Tänker även att det är sånt som gör att vi cyklister får dåligt rykte.

GoranS sa:
Har du någon uppfattning om det var samma stolpskott vid båda tillfällena?

Förra gången var det en ensam krigare och det var tidigt en morgon. Denna gång var det två stjärnor så nja - spontant tror jag inte att det var samma person. I mitt minne var den ensamma krigaren en yngre förmåga, dagens två var lite mer gubbsvetton.

Men visst - övrdrivet farligt är det egentligen inte - superbred väg med god sikt och rejäl vägren. Mest att man hajar till.

Jag var har själv trött en gång råkat svänga ner på en motorvägsavfart. Insåg dock snabbt mitt misstag och vände upp igen med klädsamt röda kinder. Så visst går det göra misstag....

Makten sa:
GoranS sa:

Ärligt talat tror jag det är betydligt säkrare än att cykla på landsväg där det är 70 eller 90. Motorvägen har ju gott om utrymme och avståndet till bilarna är samma hela tiden. Däremot blir det ju inte så roligt att korsa en påfart eller avfart.

Börjar en massa cyklister nyttja motorvägarna tror jag vi kommer att få se en kraftig ökning av bilister som anser att det är fritt fram att jaga cyklister med bil på alla vägar. Det vill inte jag se.

Dessutom är det som sagt olagligt och dessutom en lag som är ytterst lätt att inte bryta mot i detta fall.

Bengt-re sa:
GoranS sa:
Har du någon uppfattning om det var samma stolpskott vid båda tillfällena?

Förra gången var det en ensam krigare och det var tidigt en morgon. Denna gång var det två stjärnor så nja - spontant tror jag inte att det var samma person. I mitt minne var den ensamma krigaren en yngre förmåga, dagens två var lite mer gubbsvetton.

Men visst - övrdrivet farligt är det egentligen inte - superbred väg med god sikt och rejäl vägren. Mest att man hajar till.

Jag var har själv trött en gång råkat svänga ner på en motorvägsavfart. Insåg dock snabbt mitt misstag och vände upp igen med klädsamt röda kinder. Så visst går det göra misstag....

Måste nog erkänna mig till skaran tillfällig idiot när jag tog ett felskär ut från Tyresö innan jag insåg det dåliga vägvalet.

GoranS sa:
Makten sa:
GoranS sa:

Börjar en massa cyklister nyttja motorvägarna tror jag vi kommer att få se en kraftig ökning av bilister som anser att det är fritt fram att jaga cyklister med bil på alla vägar. Det vill inte jag se.

Varför skulle det bli det? En cyklist på en motorväg med väggren är ju inte i vägen för någon. Bilister blir väl mest irriterade på cyklister när de tycker att de är i vägen för dem.

Ordbajskorv sa:
Pendlar en del mellan Eskilstuna och Kungsör, E20 hastighethetsbegränsat till 100, oftast är hastigheten betydligt högre, mycket tung trafik och mitträcke. Har vid ett par tillfällen sett dårar som cyklar där, själv skulle jag inte ens komma på tanken att ge mig ut på en sån väg. Tänker även att det är sånt som gör att vi cyklister får dåligt rykte.
Finns det någon annan väg om men vill cykla från Eskilstuna till Kungsör utan att ta långa omvägar?

görveln sa:
GoranS sa:
Makten sa:
GoranS sa:

Varför skulle det bli det? En cyklist på en motorväg med väggren är ju inte i vägen för någon. Bilister blir väl mest irriterade på cyklister när de tycker att de är i vägen för dem.

Jag tror att det är lättare att bygga upp bilden att "alla cyklister kör som idioter och bryr sig inte om några trafikregler" ju fler cyklister de ser som bryter mot trafikregler. Och ju mer man lyckas cementera den bilden i sitt huvud desto enklare blir det att rationalisera farlig körning mot cyklister.

Enligt google maps blir omvägen inte särdeles stor.

Bilväg 28,8km:
bil.png

Cykelväg 29,9km:
cykel.png

Senast ändrad:
Jag själv sitter inte med telefon i hand men då jag är motorist så markerar jag tydligt mot cyklisterna att jag är den som kör i körbanan och inte viker undan för någon.

Detta ger givetvis sina, inte konflikter, annat än att människorna på företrädesvis södermalm skriker efter mig fast jag är den som kört mot grönt och de har gått/sprungit mot rött/gult-länge. Då jag trycker fram en Mercedes grill större än bakluckan på en V70 så flyttar(ibland springer) folk undan. Dock finns viss segdragna idioter men när fartvinden träffar de så brukar de fatta vinken!

Men då är det ju bara en effekt av lagligheten och det kan säkert stämma. Om det skulle vara lagligt och någorlunda vanligt så tror jag inte ens att bilisterna skulle "se" att det är cyklister på motorvägen eftersom de ofta bara "ser" cyklister som är i vägen för dem (alla andra cyklister verkar de glömma att de sett om de nu ens såg dem)

tomcaten sa:
Jag själv sitter inte med telefon i hand men då jag är motorist så markerar jag tydligt mot cyklisterna att jag är den som kör i körbanan och inte viker undan för någon.

Detta ger givetvis sina, inte konflikter, annat än att människorna på företrädesvis södermalm skriker efter mig fast jag är den som kört mot grönt och de har gått/sprungit mot rött/gult-länge. Då jag trycker fram en Mercedes grill större än bakluckan på en V70 så flyttar(ibland springer) folk undan. Dock finns viss segdragna idioter men när fartvinden träffar de så brukar de fatta vinken!

Du menar att om någon begår ett misstag så har du rätt att meja ner personen med din bil?

GoranS sa:
tomcaten sa:

Du menar att om någon begår ett misstag så har du rätt att meja ner personen med din bil?

Mata inte trollet.

GoranS sa:
tomcaten sa:
I så fall hade ju han varit ihjälslagen då det var tre flagranta trafikbrott (som vart och ett kan resultera i körkortsindragning) i det inlägget. Man kanske skulle avliva i rent preventivt syfte :-)

Crocko sa:
Bengt-re sa:
Måste nog erkänna mig till skaran tillfällig idiot när jag tog ett felskär ut från Tyresö innan jag insåg det dåliga vägvalet.
Menar ni att ni cyklat på motorväg(-spåfart) och mot körriktningen?
Det är ju förseelse i klass med elcyklister på blöt skogsstig.

Senast ändrad:
Problemet är väl att det är två kilometer grusväg om man cyklar den obetydligt längre vägen. Har själv cyklat där flera gånger och det har gått bra, men det beror väl på hur rädd man är om sina hjul.
Vernersson sa:
Enligt google maps blir omvägen inte särdeles stor.

Bilväg 28,8km:

Cykelväg 29,9km:

GoranS sa:

Dessutom är det som sagt olagligt och dessutom en lag som är ytterst lätt att inte bryta mot i detta fall.

Lagligheten är en sak. Säkerheten en annan.

tomcaten sa:
Läskigt stor chans att ngn. bilist med telefon i hand klipper de!

Sjukt mycket mindre chans (eller risk, som det brukar kallas) än samma scenario på en landsväg utan vägren. Ditt andra inlägg är så puckat så jag orkar inte ens kommentera.

Makten sa:
GoranS sa:

Lagligheten är en sak. Säkerheten en annan.
Om det är säkerheten för de observerade cyklisterna så har jag över huvud taget inte diskuterat det. Om det är säkerheten för cyklister i det långa loppet (och inte bara på motorvägar) så har jag förklarat vad jag tror.

...och skulle nån bilist köra ner dem så skulle hen knappast få nåt straff då cyklister i detta land varken omfattas av nollvisionen lr mänskliga rättigheter överhuvudtaget. Gäller valfri väg för övrigt inkl motorväg så ur cyklisternas perspektiv är det väl skitsamma.

Senast ändrad:
emmer sa:
Crocko sa:
Bengt-re sa:
Menar ni att ni cyklat på motorväg(-spåfart) och mot körriktningen?
Det är ju förseelse i klass med elcyklister på blöt skogsstig.

Osäker på vart det gick fel, men plötsligt så hade min fina cykelväg anslutit väg 229 som inte alls kändes så cykelvänlig, lyckligtvis så kände jag igen avfarten upp mot Älta och flaten så självmordsfärden blev nog bara dryga 500m, men absolut inget vägval som jag tänker spara i någon rutt.

Vägen från E18 till Åkersberga (276) kan te sig som motorväg, men det är det inte. Fullt tillåtet att cykla där. DÄremot så för Trafikverket nån lågintensiv kampanj mot cyklister där genom att inte sopa vägrenen. Vilket gör att cyklisterna kör ut i vägbanan istället.

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker".

JPL sa:
Hur bekräftar detta att det kommer födas idioter framöver?

Eftersom det, till skillnad från att cykla 2+1-väg eller göra högersvängar inne i stan, är tämligen säkert att cykla på motorvägen så är chansen (eller om det var risken) att idioterna kommer reproducera sig förhållandevis stor. Eftersom idioti är ärftligt är det då sannolikt att det kommer födas fler idioter.

Eller nåt.

Finns det någon grov eller till och med precis uppskattning för när den sista idioten ska födas? Eftersom det ibland förvånar folk att det inte skett ännu menar jag...

Tillbaka
Topp