Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Även om det oftast är en väldigt bred och fin vägren (och som bara får användas vid nödsituation) på motorvägar så var ju inte det vad man kan förvänta sig av någon som anser sig intelligentare än valfri guldfisk...Bengt-re sa:Två idioter som cyklade på väg 73 idag. Motorväg.... såg ut som normala 40+ svettocyklister. Vad fan...
GoranS sa:Nu framgick det ju inte närmare var det var, men det finns ju klart lämpligare alternativ längs hela sträckan och det utan att det blir vansinniga omvägar, så inte ens där går det att finna ngt "skäl" till detta lagbrott.
GoranS sa:Motorvägen får man ju vara bra puckad för att cykla på.
GoranS sa:Har du någon uppfattning om det var samma stolpskott vid båda tillfällena?
Makten sa:GoranS sa:Motorvägen får man ju vara bra puckad för att cykla på.
Ärligt talat tror jag det är betydligt säkrare än att cykla på landsväg där det är 70 eller 90. Motorvägen har ju gott om utrymme och avståndet till bilarna är samma hela tiden. Däremot blir det ju inte så roligt att korsa en påfart eller avfart.
Men nu är det ju tämligen olagligt, så...
Bengt-re sa:GoranS sa:Har du någon uppfattning om det var samma stolpskott vid båda tillfällena?
Förra gången var det en ensam krigare och det var tidigt en morgon. Denna gång var det två stjärnor så nja - spontant tror jag inte att det var samma person. I mitt minne var den ensamma krigaren en yngre förmåga, dagens två var lite mer gubbsvetton.
Men visst - övrdrivet farligt är det egentligen inte - superbred väg med god sikt och rejäl vägren. Mest att man hajar till.
Jag var har själv trött en gång råkat svänga ner på en motorvägsavfart. Insåg dock snabbt mitt misstag och vände upp igen med klädsamt röda kinder. Så visst går det göra misstag....
GoranS sa:Makten sa:GoranS sa:Motorvägen får man ju vara bra puckad för att cykla på.
Ärligt talat tror jag det är betydligt säkrare än att cykla på landsväg där det är 70 eller 90. Motorvägen har ju gott om utrymme och avståndet till bilarna är samma hela tiden. Däremot blir det ju inte så roligt att korsa en påfart eller avfart.
Börjar en massa cyklister nyttja motorvägarna tror jag vi kommer att få se en kraftig ökning av bilister som anser att det är fritt fram att jaga cyklister med bil på alla vägar. Det vill inte jag se.
Finns det någon annan väg om men vill cykla från Eskilstuna till Kungsör utan att ta långa omvägar?Ordbajskorv sa:Pendlar en del mellan Eskilstuna och Kungsör, E20 hastighethetsbegränsat till 100, oftast är hastigheten betydligt högre, mycket tung trafik och mitträcke. Har vid ett par tillfällen sett dårar som cyklar där, själv skulle jag inte ens komma på tanken att ge mig ut på en sån väg. Tänker även att det är sånt som gör att vi cyklister får dåligt rykte.
görveln sa:GoranS sa:Makten sa:GoranS sa:Motorvägen får man ju vara bra puckad för att cykla på.
Börjar en massa cyklister nyttja motorvägarna tror jag vi kommer att få se en kraftig ökning av bilister som anser att det är fritt fram att jaga cyklister med bil på alla vägar. Det vill inte jag se.
Varför skulle det bli det? En cyklist på en motorväg med väggren är ju inte i vägen för någon. Bilister blir väl mest irriterade på cyklister när de tycker att de är i vägen för dem.
tomcaten sa:Jag själv sitter inte med telefon i hand men då jag är motorist så markerar jag tydligt mot cyklisterna att jag är den som kör i körbanan och inte viker undan för någon.
Detta ger givetvis sina, inte konflikter, annat än att människorna på företrädesvis södermalm skriker efter mig fast jag är den som kört mot grönt och de har gått/sprungit mot rött/gult-länge. Då jag trycker fram en Mercedes grill större än bakluckan på en V70 så flyttar(ibland springer) folk undan. Dock finns viss segdragna idioter men när fartvinden träffar de så brukar de fatta vinken!
GoranS sa:tomcaten sa:Jag själv sitter inte med telefon i hand men då jag är motorist så markerar jag tydligt mot cyklisterna att jag är den som kör i körbanan och inte viker undan för någon.
Detta ger givetvis sina, inte konflikter, annat än att människorna på företrädesvis södermalm skriker efter mig fast jag är den som kört mot grönt och de har gått/sprungit mot rött/gult-länge. Då jag trycker fram en Mercedes grill större än bakluckan på en V70 så flyttar(ibland springer) folk undan. Dock finns viss segdragna idioter men när fartvinden träffar de så brukar de fatta vinken!
Du menar att om någon begår ett misstag så har du rätt att meja ner personen med din bil?
Miss Lycka sa:Det finns sällan någon vettig skyltning för cyklister som vill cykla på cykelvägar.
I så fall hade ju han varit ihjälslagen då det var tre flagranta trafikbrott (som vart och ett kan resultera i körkortsindragning) i det inlägget. Man kanske skulle avliva i rent preventivt syfte :-)GoranS sa:Du menar att om någon begår ett misstag så har du rätt att meja ner personen med din bil?tomcaten sa:Jag själv sitter inte med telefon i hand men då jag är motorist så markerar jag tydligt mot cyklisterna att jag är den som kör i körbanan och inte viker undan för någon.
Menar ni att ni cyklat på motorväg(-spåfart) och mot körriktningen?Crocko sa:Måste nog erkänna mig till skaran tillfällig idiot när jag tog ett felskär ut från Tyresö innan jag insåg det dåliga vägvalet.Bengt-re sa:Jag var har själv trött en gång råkat svänga ner på en motorvägsavfart. Insåg dock snabbt mitt misstag och vände upp igen med klädsamt röda kinder. Så visst går det göra misstag....
Vernersson sa:Enligt google maps blir omvägen inte särdeles stor.
Bilväg 28,8km:
Cykelväg 29,9km:
Atlas sa:Åh, en cyklist som gör fel. Låt oss raljera om det ett tag...
GoranS sa:Börjar en massa cyklister nyttja motorvägarna tror jag vi kommer att få se en kraftig ökning av bilister som anser att det är fritt fram att jaga cyklister med bil på alla vägar. Det vill inte jag se.
Dessutom är det som sagt olagligt och dessutom en lag som är ytterst lätt att inte bryta mot i detta fall.
tomcaten sa:Läskigt stor chans att ngn. bilist med telefon i hand klipper de!
Om det är säkerheten för de observerade cyklisterna så har jag över huvud taget inte diskuterat det. Om det är säkerheten för cyklister i det långa loppet (och inte bara på motorvägar) så har jag förklarat vad jag tror.Makten sa:GoranS sa:Börjar en massa cyklister nyttja motorvägarna tror jag vi kommer att få se en kraftig ökning av bilister som anser att det är fritt fram att jaga cyklister med bil på alla vägar. Det vill inte jag se.
Dessutom är det som sagt olagligt och dessutom en lag som är ytterst lätt att inte bryta mot i detta fall.
Lagligheten är en sak. Säkerheten en annan.
Bengt-re sa:Atlas sa:Åh, en cyklist som gör fel. Låt oss raljera om det ett tag...
Aha. Det var DU som cyklade motorväg! ?
emmer sa:Menar ni att ni cyklat på motorväg(-spåfart) och mot körriktningen?Crocko sa:Måste nog erkänna mig till skaran tillfällig idiot när jag tog ett felskär ut från Tyresö innan jag insåg det dåliga vägvalet.Bengt-re sa:Jag var har själv trött en gång råkat svänga ner på en motorvägsavfart. Insåg dock snabbt mitt misstag och vände upp igen med klädsamt röda kinder. Så visst går det göra misstag....
Det är ju förseelse i klass med elcyklister på blöt skogsstig.
Har inte Strava KOH?Crocko sa:men absolut inget vägval som jag tänker spara i någon rutt.
Atlas sa:Bengt-re sa:Atlas sa:Åh, en cyklist som gör fel. Låt oss raljera om det ett tag...
Aha. Det var DU som cyklade motorväg! ?
Alltid retar det någon...
JPL sa:Hur bekräftar detta att det kommer födas idioter framöver?
..den siste?Mooshie sa:Finns det någon grov eller till och med precis uppskattning för när den sista idioten ska födas? Eftersom det ibland förvånar folk att det inte skett ännu menar jag...