Sista idioten inte född än...

• Trådstartare Trådstartare BJS
  • Start datum Start datum
frause sa:
JPL sa:
Hur bekräftar detta att det kommer födas idioter framöver?

Eftersom det, till skillnad från att cykla 2+1-väg eller göra högersvängar inne i stan, är tämligen säkert att cykla på motorvägen så är chansen (eller om det var risken) att idioterna kommer reproducera sig förhållandevis stor. Eftersom idioti är ärftligt är det då sannolikt att det kommer födas fler idioter.

Eller nåt.

Attans... Darwin hjälper oss inte här. Nåväl - det går ju ändå.

Och jag är inget troll.

Ja cyklar inte lika mkt. nu som förr men tekniken finns kvar så det räcker och blir över så jag har inget o skämmas för där.

Dock så vill jag se mig själv mera som motorist än mtb-cyklist.

Hoppas på en sundare inställning av cyklister och gående företrädsvis på södermalm för nu är de under all kritik sett ur ett trafiksäkerhetsperspektiv.

Och Ja, jag tänker inte väja fortfarande! (Givetvis under trafiksituationer då jag har rätten på min sida)
(såvida inte människan/cyklisten är totalt självmordsbenägen(står kvar)) Ja, då kommer jag nog att panikbromsa.

emmer sa:
GoranS sa:
tomcaten sa:
Jag själv sitter inte med telefon i hand men då jag är motorist så markerar jag tydligt mot cyklisterna att jag är den som kör i körbanan och inte viker undan för någon.
Detta ger givetvis sina, inte konflikter, annat än att människorna på företrädesvis södermalm skriker efter mig fast jag är den som kört mot grönt och de har gått/sprungit mot rött/gult-länge. Då jag trycker fram en Mercedes grill större än bakluckan på en V70 så flyttar(ibland springer) folk undan. Dock finns viss segdragna idioter men när fartvinden träffar de så brukar de fatta vinken!
Du menar att om någon begår ett misstag så har du rätt att meja ner personen med din bil?
I så fall hade ju han varit ihjälslagen då det var tre flagranta trafikbrott (som vart och ett kan resultera i körkortsindragning) i det inlägget. Man kanske skulle avliva i rent preventivt syfte :-)

Hahahah

tomcaten sa:
Och Ja, jag tänker inte väja fortfarande! (Givetvis under trafiksituationer då jag har rätten på min sida).
Det är bara att gentemot gående har du inga rättigheter.
Gående har lite skyldigheter gentemot dig men du har inga rättigheter.
Så du hör nog till de ytterligt få som är troll IRL...

Ordbajskorv sa:
Pendlar en del mellan Eskilstuna och Kungsör, E20 hastighethetsbegränsat till 100, oftast är hastigheten betydligt högre, mycket tung trafik och mitträcke. Har vid ett par tillfällen sett dårar som cyklar där, själv skulle jag inte ens komma på tanken att ge mig ut på en sån väg. Tänker även att det är sånt som gör att vi cyklister får dåligt rykte.
Men just där (bortsett sträckan från Tumbo/Lista korsningen till E-tuna där det är motortrafikled) är det ju fullt lagligt att cykla. Det finns inte heller något asfalterad alternativ utan flera mils omväg. Accepterar man 4km grusväg så är det fortfarande ganska mycket längre.
Är det någon som ska ha dåligt ryckte är det Trafikverket som inte inkluderar alla trafikslag när dom bygger vägar.
Där med inte sagt att det är kul eller lämpligt att cykla på 2:1 väg. Dock inte olagligt.

tomcaten sa:
Jag själv sitter inte med telefon i hand men då jag är motorist så markerar jag tydligt mot cyklisterna att jag är den som kör i körbanan och inte viker undan för någon.

Detta ger givetvis sina, inte konflikter, annat än att människorna på företrädesvis södermalm skriker efter mig fast jag är den som kört mot grönt och de har gått/sprungit mot rött/gult-länge. Då jag trycker fram en Mercedes grill större än bakluckan på en V70 så flyttar(ibland springer) folk undan. Dock finns viss segdragna idioter men när fartvinden träffar de så brukar de fatta vinken!

Min specialare för att generera fri väg på den tiden när jag var alla fotgängares och cyklisters skräck var en snabb inbromsning för att generera lite däckskrik på sommaren eller dubbskrap på vintern. Resultatet blev chockade fotgängare/cyklister som antingen backade tillbaka eller sprang över så fort dom kunde, roligast var livrädda springande kvinnor med barnvagnar.

Numera de få gånger jag kör bil så är jag precis tvärtom, stannar helt 5 meter före och släpper förbi fotgängare/cyklister, lämnar gott om plats när jag kör om någon cyklist som irrat in sig på körbanan.

Scale60 sa:
tomcaten sa:

Min specialare för att generera fri väg på den tiden när jag var alla fotgängares och cyklisters skräck var en snabb inbromsning för att generera lite däckskrik på sommaren eller dubbskrap på vintern. Resultatet blev chockade fotgängare/cyklister som antingen backade tillbaka eller sprang över så fort dom kunde, roligast var livrädda springande kvinnor med barnvagnar.

Numera de få gånger jag kör bil så är jag precis tvärtom, stannar helt 5 meter före och släpper förbi fotgängare/cyklister, lämnar gott om plats när jag kör om någon cyklist som irrat in sig på körbanan.

Du har blivit en mogen och ansvarsfull medborgare! ??

eketjall sa:
Ordbajskorv sa:
Pendlar en del mellan Eskilstuna och Kungsör, E20 hastighethetsbegränsat till 100, oftast är hastigheten betydligt högre, mycket tung trafik och mitträcke. Har vid ett par tillfällen sett dårar som cyklar där, själv skulle jag inte ens komma på tanken att ge mig ut på en sån väg. Tänker även att det är sånt som gör att vi cyklister får dåligt rykte.
Men just där (bortsett sträckan från Tumbo/Lista korsningen till E-tuna där det är motortrafikled) är det ju fullt lagligt att cykla. Det finns inte heller något asfalterad alternativ utan flera mils omväg. Accepterar man 4km grusväg så är det fortfarande ganska mycket längre.
Är det någon som ska ha dåligt ryckte är det Trafikverket som inte inkluderar alla trafikslag när dom bygger vägar.
Där med inte sagt att det är kul eller lämpligt att cykla på 2:1 väg. Dock inte olagligt.

Nä precis, det finns ju inte något generellt förbud mot att cykla just där, men jag kan tycka att det är oerhört olämpligt p g a hög fart och mycket tung trafik . Med tanke på min egen säkerhet så skulle jag tänka mig noga för innan jag gav mig ut där. Är främst sträckan mellan Kungsör och Tumbo-korsningen som cyklister dykt upp, men senast var det faktiskt på sträckan med motortrafikled, på kvällen dessutom.

JLarsson sa:
Vägen från E18 till Åkersberga (276) kan te sig som motorväg, men det är det inte. Fullt tillåtet att cykla där. DÄremot så för Trafikverket nån lågintensiv kampanj mot cyklister där genom att inte sopa vägrenen. Vilket gör att cyklisterna kör ut i vägbanan istället.

Ja, vägen är knappast njutbar, men ändå bland de säkrare. 274:an ut till Vaxholm, speciellt sträckan Säbyviken-Resarö är riktigt obehaglig så det brukar bli över Ellboda.

Ordbajskorv sa:
eketjall sa:
Ordbajskorv sa:

Nä precis, det finns ju inte något generellt förbud mot att cykla just där, men jag kan tycka att det är oerhört olämpligt p g a hög fart och mycket tung trafik . Med tanke på min egen säkerhet så skulle jag tänka mig noga för innan jag gav mig ut där. Är främst sträckan mellan Kungsör och Tumbo-korsningen som cyklister dykt upp, men senast var det faktiskt på sträckan med motortrafikled, på kvällen dessutom.
Absolut olämpligt, men i relation 3km 2:1 väg eller 15km omväg som inte är bättre (53an utan vägren) eller typ 25km omväg på lämplig väg via Köping så blir det kanske inte riktigt lika olämpligt.
Det lämpligaste är ju att välja 4km grusväg och en cykel man tycker duger till det.

Tillbaka
Topp