Sista turen, Öland, 13 september, Nu med bilder!

Pär L

Ny medlem
Lördagen den 13 september är det dags igen för den årliga "Sista turen" på Öland. I år är det den nionde upplagan och vi kommer att cykla kustvägen (Stenvägen) från Byxelkrok ner till Färjestaden, ca 10 mil med fikastopp halvägs. För att du ska få en behaglig resa bör du ha några mil i benen.

Transporten upp till Byxelkrok kommer att ske med KLT:s ordinarie linjebuss som avgår 9.15 från Träffpunkt Öland. Cyklarna körs upp separat med bil och släpvagn. Bussresan tar strax under två timmar och kostar 80 kr.

Sista turen är ingen tävling utan ett socialt evenemang där vi försöker hålla gruppen samlad under hela turen. Vill någon köra lite fortare får ni givetvis göra detta men räkna inte med att vi väntar någonstans eller letar upp er om ni kör fel. Den som lämnar gruppen får köra vidare på egen hand. Tempot i gruppen anpassar vi så att alla ska kunna hänga med.

Räkna med att turen tar hela dagen och vi kommer inte att kunna erbjuda någon hjälp med servicebil så ta med lite verktyg och slangar så att ni kan klara er utan hjälp. Skulle någon råka ut för något haveri brukar vi kunna hjälpas åt och fixa det mesta. Det kommer finnas möjlighet att fylla på vatten och köpa lite godis längs med vägen.

Lite viktiga fakta:

Samling: 8.45 på parkeringen utanför Träffpunkt Öland för att lasta cyklarna.

Start: 11.15 kommer bussen till Byxelkrok, då ska cyklarna finnas på plats.

Bana: Blandat asfalt, grusväg och enklare stigar.

Ledare: Vi blir minst två ledare som kommer att ha radiokontakt.

Att ta med: Pengar till bussbiljett och fika, verktyg, slang, pump, vätska, minst 2 flaskor. Energi efter smak och behov. Kläder efter väder, regn och blåst är inte ovanligt vid den här tiden på året. Hjälm. Kamera för att dokumentera det hela.

Cykel: MTB, cykelcross eller hybrid med lite grövre däck. Den här turen har körts på racer med slicks en gång men det är inget vi vill rekommendera Jag kommer att köra på min cykelcross.

Anmälan: Skicka ett mejl till kfumck@scf.se

Inbjudan: http://www3.idrottonline.se/ImageVault/Images/id_76455/ImageVaultHandler.aspx

FAQ: http://www3.idrottonline.se/ImageVault/Images/id_76456/ImageVaultHandler.aspx

Senast redigerad av en moderator:
Ett litet smakprov av kustvägen. Var ute med famlijen i bilen för nån vecka sedan. Lite Paris-Dakarunderlag bitvis (dock inte med så mycket vatten i öknen...). Vägsträckan på bilderna är bland de bättre partierna. På nedersta bilden kan man se Blå Jungfrun ute i Kalmarsund. Jungfrun är i sig värd ett besök. Man varken kan eller får cykla på Jungfrun, naturreservat.

/steen

20080803006.jpg ht=544

20080803004.jpg ht=544

20080803005.jpg ht=544

Sitter och tittar och kan konstatera att vi kör för 8:e gången, inte 9:e som jag tidigare skarvat i med! Ska det bli nio får vi väl räkna in -00:s planlösa rekognosering... Det var ett hyfsat projekt bara det.

/steen

15 ekipage hitills, varav en tandem. Kan bli ett hyfsat stort gäng ännu en gång. 20 pers känns inom räckhåll.

/steen

2007-09-16030.jpg ht=235

Jorå, det kommer att ordna sig. 2 bil/släp är ordnade. Ska bara se till att vi har en chaffis till den ena bilen. Syrran skulle hota sin make... Fikapaus på bageriet i Köpingsvik, ska bara tala om hur många som dimper in. Tja, under kontroll på det hela taget. Skönt att slippa hyra buss, perfekt med KLT. Vi blir så många att vi får en liten grupprabatt på bussen. Snacka om chock för busschaufören när det kliver ombord 20 pers en lördagmorgon i september för att åka till Byxelkrok! Vi får nog skramla ihop lite pengar till bensin till bilarna, ca 50:-/pers. Det kostar ju en del att köra nu för tiden och så blir det en slant som tack för hjälpen. Skulle tro vi hamnar runt 110:- med buss och cykelfrakten. Rimligt tycker jag.
Har du dragkrok på Renaulten? Syrran tvekar att använda Golfen, risk för breakdown, eller nåt yrade hon om...

/steen

Tyvärr så har jag inte drag på min lilla fransyska. Min nästa bil ska ha det, men det hjälper ju inte oss nu.

Jaha, det börjar dra ihop sej! Ska ni med så vill jag veta det innan torsdag kväll. Måste ha koll på hur många hojar vi ska frakta. Verkar som om vi kommer att bli ca 20 ekipage.
Vi var ute och kände på delar av spåret i helgen. Ser sjukt bra ut, torrt och hårt i backen.
Bara att hoppas på bra väder.

/steen

Har fått information om att en buss är fixad för resan till startplatsen. Det finns plats för drygt 20 glada cyklister om det är någon här som vill följa med.

Rogga är inräknad i fållan. Måste erkänna att jag inte har koll på ev deltagarrekord. Vet att vi var rätt många på den allra första Turen. Ska gräva lite i arkivet.

/steen

Har varit och grottat i arkivet. Du Roger tillhör en av de trognaste. Jag har inte listor för alla åren men -01 var vi 24 st och -02 25 st. Så årets notering är topp 3, kul. Ragga ihop 2 till så blir det all time high!
Nån som sett nån väderprognos?

/steen

Enligt SMHI ser det ut att bli halvklart och 12-14 grader varmt. Nordostlig vind 4-6 m/s. Perfekt cykelväder.

Slänger in mejlet allihop fått ifall nån bommat det.

Hejsan!

Nu är det snart dags att dra en cykelrepa på Öland. Tänkte skicka ett
mejl med lite bra att veta.
Jag och Axel var ute häromdagen och kollade av delar av spåret. Vi
höll oss på stigarna söder om Borgholm. Kan rapportera att underlaget
är bra, lite blött på några få ställen bara. Norr om Borgholm är det
nästan uteslutande väg så där borde det inte vara några problem,
förutom lite vattenpölar om det har kommit regn.

Vi har lyckats få loss en buss till vrakpris. Så nu åker vi i en egen
buss med chaufför och cyklarna lastade i den. Himla bra!
Tyvärr så har vi inte fått nån sponsring, men å´ andra sidan så blev
bussen billig. Dock måste vi tyvärr ta en "logistikkostnad".
Bussen kostar 120:-/person. Ska det bli billigare så får vi cykla till
Byxelkrok... eller fler deltagare, då sjunker priset per capita.
(Vi kollade med ett bussbolag, ingen rolig historia, hade ni hört det
priset så hade ni hellre cyklat istället...)

Lite allmän information.
Alla som mejlat sin "anmälan" är garanterade plats. "Oanmälda"
deltagare tar vi med i mån av plats.
Bussen avgår kl. 09.15 från Träffpunkt Öland. KOM I TID SÅ VI KAN
LASTA CYKLARNA I LUGN OCH RO!
Cyklarna kommer att lastas på bussen med vridna styren.
Alla ombedes att se till att ni har verktyg med er så ni kan
lossa/spänna era styren.

Bussresan tar ca 1 timme så vi får tid att lära känna varandra. Tänk
på att du kanske har nåt att äta på vägen upp till Byxelkrok. Det blir
ett ganska stort glapp mellan frukost och fika i Köpingsvik.

Fika intages på bageriet i Köpingsvik. Hur mycket fikapengar du
behöver vet du bäst själv.

Kolla väderleksrapporten kvällen innan så du vet vilka kläder du
kommer att behöva.

Som vi sagt innan, det är ingen tävling, vi ska ha trevligt. Om någon
får problem stannar vi och hjälps åt att lösa det. Detta har och är en
hederssak som följt oss genom åren. Aldrig lämna någon åt sitt öde ute
på den öländska stäppen. Vi kommer att ha radiokommunikation i gruppen,
har visat sig vara ett smart drag.

Enda undantaget är dom som väljer att köra fort av någon outgrundlig
anledning och därmed också bryta gruppen, för att sedan ev. köra
fel. Dom får klara sig själva! Vi har lagt alldeles för mycket tid
genom åren för att samla "flocken" igen. Bara irriterande och drygt
väntande.

Tja, det var väl allt. Nu är det bara att ladda!

Finns plats för några till... Nytt rekord?!

Ha de?, Steen!

En gubbe till anmäld. Tangerat delagarrekord vad det gäller cyklar. Egentligen är vi 26 pga att ett par kör tandem, tolkningsfråga.
Ser ut som vi får vinden i häcken i morgon, skönt. Hade blivit väl stretigt annars...

/steen

Turen var toppen! Tackar som frågar! ;) Det blev 11 mil i blandad terräng och regnet slapp vi! Medvind hade vi också så vi kan verkligen inte klaga. Men...trött blev man ju ändå! :) Hoppas att de som tog foton lägger ut några här!

//Anna

Idag är man lite seg i benen men humöret är det inget fel på . Det kan det ju inte vara efter en sån trevlig tur på det vackra öland .Tyvärr hade jag ingen kamera så ni som tog bilder vore kul om ni la upp dom här .

Morrn allihop! Benen är rätt nöjda idag! Men vilken dag vi hade, perfekta förhållanden. Vi garvade rätt gott åt att vi höll 35 km/h på stenvägen med mtb uppe vid Sandvik. Att skiten bara håller! Tandemfolket tog sej hem utan problem. Dom hälsar och tackar för supporten. Sanna hjältar! Dom slet hårt i sanden innan Byerum.
114 km hade jag på gps;en. Lägger vi till 6 km till så tangerar vi Ölandsrundan!
Det kommer bilder. Börje håller på att redigera. Tur vi har en egen fotograf med oss. Var livrädd att han skulle vurpa på vägbulorna i Äleklinta när han letade häftiga bildvinklar.
Har redan lite idéer till nästa år... F-n vet hur man ska lösa väderfrågan bara, bättre är ju svårt att få!

/steen

Här kommer lite bilder från gårdagen

st01.jpg ht=426

Start och inlastning i bussen.

st2.jpg ht=426

Vandringsleden söder om Byrum.

st3.jpg ht=426

Mannen till höger borde minst en av Happys profiler känna igen.

st4.jpg ht=426

Steen, färdledeare.

st5.jpg ht=426

Vi väntar på att Steen ska komma fram.

st6.jpg ht=568

Crossdäck.

st7.jpg ht=426

Undertecknad fixar punka.

Lite meningslösa fakta:
Antal startande: 24
Cyklar: två crossar, en tandem, en racer och resten MTB.
Distans: 11 mil eller så, vet inte så exakt då min trippmätare dog vid 97 km.
Tid: 7 h 45 min inkl. fika.
Kalorier: 4750 kcal.
Punkeringar: två.
Brustna ekrar: 6 st, tyvärr satt alla i samma bakhjul.
Felkörningar: Många...

Såg trevligt ut. Men varför punkade du Pär?

Jag känner igen han som kör på Santa Cruz Superlighten, men tror du tänkte på Crosscar.

Ja du, varför får man punka? Vad är meningen med livet? varför är himlen blå?

Livet är fullt med frågor som man inte kan svara på men en trolig orsak är smala däck kombinarat med rötter och stenar. Ett typiskt genomslag skulle jag tro. Har inte gjort någon närmare analys.

Flyger fåglar, sover Dolly Parton på mage? Punka på Öland brukar bero på taggar från hagtorn, jag vet! 21 punkteringar på en och samma sommar... Är en djävel på att byta slang med andra ord.

/steen

Steen: Varför hjälpte du inte Pär då? :)

Pär L: Var mest på skämt jag skrev den frågan. Provat Michelins latexslangar? De finns bara för lvg men fungerar i stora crossdäck med. Mer elastiska så håller bättre för genomslag.

Miss Yeti skrev:
-------------------------------------------------------
> Turen var toppen! Tackar som frågar! ;) Det blev
> 11 mil i blandad terräng och regnet slapp vi!
> Medvind hade vi också så vi kan verkligen inte
> klaga. Men...trött blev man ju ändå! :) Hoppas
> att de som tog foton lägger ut några här!
>
> //Anna

Aj då! Hur var turen grabbar OCH TJEJER! Skulle det så klart vara ;-)
Ni verkar ha haft en trevlig tur, får hänga med nästa gång.
// Oskar

Tillbaka
Topp