Sitt rätt på din häck! Ergonomi

Koltrasten

Aktiv medlem
Sitt rätt på din häck!
Kan kanske låta provocerande. Men icke! Detta handlar om ergonomi. Alla har vi sett "Hösäckar" ute på vägarna. Barn med halvböjda knän i pedalvarvets max. Gubbar och Käringar med cykelinställningar, som ser helt vansinniga ut! Jodå, vi som är initierade cyklister, har alla sett detta. Har genom åren hjälpt många med detta problem.
Men vad göra? Kunskapen kring cykling och ergonomi, verkar många gånger vara helt obefintlig. Trots att problemet många gånger är så lätt avhjälpt! Oftast handlar det bara om att ändra sadelstolpens höjd. Man frågar sig bara? Hur svårt kan det bli!
Nåja! Att se barns cykelglädje är en fröjd. Tyvärr är det inte lika glädjande att se deras ben knappt utvecklas till hälften knänas ledböjning. Varför är det så här?
Nu gäller detta inte bara unga utan även äldre. Genuin cykelglädje bottnar helt i att ha cykel som har rätt grundinställningar. För den som tycker att detta är nonsens, testa följande tips: Sänk sadelstolpen 50mm och cykla sedan nonstop 30km. Efter detta kommer du garanterat att fatta vad det handlar om!

Vid längre sträckor hamnar vi dock i division 1. Skall man sitta en hel dag på hojen, krävs fundamentala optimeringar! Då måste ramstrl, styrbredd, vevarmslängd, kassett, sadel, vara anpassade efter din kropp. Hur vältränad man än är, så måste du och din kropp vara ett och samma med hojen. Kan ta tid att lära sig det här. Men det är garanterat värt besväret att ta sig tid!
Bor själv i Vallda, 10km utanför Kungsbacka. Visar en bild på en dagstur 200km "runda" till Alingsås tor. Plågsamt garanterat. Dock med en 100% optimerad hoj!!!
Ps Jodå är ful! Dock cykelglädje ändå!

Bilagor

• DSCF1470.JPG
    DSCF1470.JPG
    1.1 MB · Besök: 465
Jag tycker att sadelstolpen sitter lite lågt.

Valldianer!

//Onsalafödd

He,he,he! Kul, kul, kul. Vänligt menat. Har testat många hojar i mina dagar. Jodå ramen är strl53 och jag är 182cm lång. Pga ålder har jag längre vevarmar, (kadensen sjunker med åren, tyvärr), smalare styre, samt snäll utväxling 12-25.
Denna hoj är dock en slitvarg, som jag hela tiden har uppgraderat, (Dock alltid Campagnolo). För många skulle säkert hojen betraktas som ett medeltida pinoredskap. Vilket det garanterat inte är.

Förstår helt dina synpunkter. Ang däckstrl, är dessa 24mm. Med Campa Neutronhjul. Pumpade till 8,0 Bar. Dock inga aero dito, efts jag pga ålder inte gör ngn vinst i tid. Ang ramstrl, bestämmer man inte själv, utan det gör kroppen. Har deltagit i flera bikfit. Lärt mig att analysera och inse att vi alla har olika kroppar: Detta oavsett längd och vikt.
Det finns två sätt att sitta på en cykel = Rätt eller Fel!

Tycker man märker ganska fort när något är fel, förvisso har man lång erfarenhet av cykling men när man körde i helgen på ny cykel tex så kände man efter 1km att sadeln var inte helt ok :) så höjer man lite så vips så funkar det prima.

Det finns två sätt att sitta på en cykel = Rätt eller Fel!
Äsch. Barnen, gubbarna och tanterna som glatt cyklar med icke-optimerad sittställning kan man låta vara. Finns preferenser i allt.

Finns säkert ett RÄTT när det kommer till ergonomi, finns säkert ett RÄTT när det kommer till maximal kraft och finns säkert ett RÄTT när det kommer till aerodynamik. Finns dock inget RÄTT för alla tre samtidigt skulle jag vilja påstå.

Man kan väl sitta fel, men så länge cykeln är någorlunda rätt och cyklisten är nöjd kan man lägga ner högafflarna och glatt cykla vidare på sin ”100% optimerade hoj”

Vid barn, eller bättre: föräldrar, är dock ofta problemet att barnet växer medan sadeln aldrig höjs efter köp av cykeln. Ofta skulle barn cyklar gladare med rätt sadelhöjd.

Enklaste lösning är att aldrig sitta på sadeln när man cyklar. Undra ny varför jag köpte en (dyr) dropper till sonen när han nästan alltid har den i lågstå läget.

Fysikens lagar slutar aldrig att gälla! Inkluderar hela universum...
Men ur empiriskt perspektiv, råder dock logikens lagar för oss som ff vill optimera våra hojar!

Framåtlutningen är mest för att man ska ha litet luftmotstånd, så inte huvud, hals och axlar fångar vinden. Enligt bilden är det fara värt att häcken tar vind. ...Den som cyklar bakom uppskattar det säkert.

Sitt rätt på din häck!
Kan kanske låta provocerande. Men icke! Detta handlar om ergonomi. Alla har vi sett "Hösäckar" ute på vägarna. Barn med halvböjda knän i pedalvarvets max. Gubbar och Käringar med cykelinställningar, som ser helt vansinniga ut! Jodå, vi som är initierade cyklister, har alla sett detta. Har genom åren hjälpt många med detta problem.
Men vad göra? Kunskapen kring cykling och ergonomi, verkar många gånger vara helt obefintlig. Trots att problemet många gånger är så lätt avhjälpt! Oftast handlar det bara om att ändra sadelstolpens höjd. Man frågar sig bara? Hur svårt kan det bli!
Nåja! Att se barns cykelglädje är en fröjd. Tyvärr är det inte lika glädjande att se deras ben knappt utvecklas till hälften knänas ledböjning. Varför är det så här?
Nu gäller detta inte bara unga utan även äldre. Genuin cykelglädje bottnar helt i att ha cykel som har rätt grundinställningar. För den som tycker att detta är nonsens, testa följande tips: Sänk sadelstolpen 50mm och cykla sedan nonstop 30km. Efter detta kommer du garanterat att fatta vad det handlar om!

Vid längre sträckor hamnar vi dock i division 1. Skall man sitta en hel dag på hojen, krävs fundamentala optimeringar! Då måste ramstrl, styrbredd, vevarmslängd, kassett, sadel, vara anpassade efter din kropp. Hur vältränad man än är, så måste du och din kropp vara ett och samma med hojen. Kan ta tid att lära sig det här. Men det är garanterat värt besväret att ta sig tid!
Bor själv i Vallda, 10km utanför Kungsbacka. Visar en bild på en dagstur 200km "runda" till Alingsås tor. Plågsamt garanterat. Dock med en 100% optimerad hoj!!!
Ps Jodå är ful! Dock cykelglädje ändå!
Ditt apindex tycks vara i yttersta världsklass i.v.f.
Ps/cyklarna är fotade från fel sida.

Har svårt att avkoda din kommentar. Anar dock en god/humoristisk ironi, med underton av välvilja! Har jag fel?

Ang hojarnas pos. Har tanken inte slagit mig. Utrust 10sp Campa Chorus resp Centaur.
Syftet med den här tråden är dock inte att visa på hur man kan förlänga prestationer, på en hoj, med stigande ålder. Alltså inte hojen utan cyklisten! Trots att många äldre på gamla Stål/Alu och även Kolramar, kämpar i sitt svett på våra vägar.
Tanken var i stället att vi som är initierade cyklister kan hjälpa barn och vuxna, till ett vettigare sätt att sitta på sin cykel. Vilket ofelbart skulle leda till ökad cykelglädje och livskvalitet för många!

Skulle säga att barn trivs bäst i att nå marken fast dom sitter på sadeln .
Edit Och gamla damer/gubbar och andra osäkra .
Edit2 och bmx dh Enduro trial..mf
Håller med här. Barn cyklar inte för att ha optimal cykelställning för uthållighet och fart. Det är bara dumt att försöka tvinga på dem det. Barn cyklar för att det är roligt!

När man plötsligt ska ta damcykeln eller racern till hoppbanan i parken, eller ska rejsa med BMXerna nedför en backe så spelar bikefit absolut noll roll. TRÅKIGT! ?

Alla mina 3 barn har haft sadeln för lågt för att de ska nå ned när de står still. Min fru gör det också, och det finns inte en snöbolls chans i helvetet att jag skulle få henne att höja sadeln ”för det är ju mer ergonomiskt”. Nej, hon vill helst sitta som en HD-knutte på en cruiser på sin cykel, och vet ni vad? Det bjuder jag på.

Själv sitter jag inte heller optimalt, eftersom jag aldrig gjort en bikefit. Men så är jag också glad amatör, med noll ambitioner att bli snabbast. Jag kommer nog fortsätta fokusera på att bli bättre och starkare först, och när jag tagit mig så långt så att jag ska cykla ett långlopp på mer än några timmar, DÅ är det nog dags. Men svaret ligger nog där. De flesta spenderar inte flera timmar på en cykel, och då spelar ergonomin inte lika stor roll. ?

Instämmer till 100%. Cykelglädjen har alltid prio 1+. Delar glädjen du har tillsammans med din familj!

Tyvärr är dock inte alla lika lyckligt lottade. 10.000tals hojar, om inte fler har blivit stående pga knäproblem.
Om du vill testa: Sänk din sadel 50mm och kör 30km. Då kommer du garanterat att förstå problematiken!
Säger detta, efts jag sett det så många gånger!

Barn och sadelhöjd har jag insett att man får ge sig på. Förhoppningsvis förstör de inte sina knä... dottern är igenom det och kör som folk med dropper

Tycker vi kan döpa om tråden eller göra om den till . Finn en bra sittställning/cykel till gammal koltrast som vill cykla långt och skönt ...
Först finn lämplig strl på ram .
182cm lite till åren .. en komfortracer/Allroad strl56 borde väl va lagom . Ca 59cm stack och 39cm reach däromkring..

Tycker vi kan döpa om tråden eller göra om den till . Finn en bra sittställning/cykel till gammal koltrast som vill cykla långt och skönt ...
Först finn lämplig strl på ram .
182cm lite till åren .. en komfortracer/Allroad strl56 borde väl va lagom . Ca 59cm stack och 39cm reach däromkring..
Men sen är frågan om det ska vara en sadel överhuvudtaget.
Pippin tycker väl bättre om att sitta på en pinne, fast kanske allra helst på en gren i en talltopp som Dartanjangs morfar.

Hi, hi, hi...
Alltid kul med belysande och uttömmande åsikter kring ett ämne...
Nåja! Cykelglädje i all ära. Cyklade förra året, (2023), 764 mil. Vilket var 100 mil färre än 2022.
Att göra sitt/cykelställning till en "Fartfråga" är ett stort misstag. Detta pga att det inte alls handlar om detta.
Jag och min fru cyklade genom Europa år 2002. Vi var då ute 7 månader, (05-11) och levde ur hand i mun.
Detta blev och är det största cykeläventyret i mitt liv. Slutsumman hamnade då på 571 mil. Inget märkvärdigt alls, pga tidsperspektivet. Men det blev många stopp, under resans gång. Inte minst stannade vi 1 vecka i Prag!
Att under tiden sitta rätt på hojen, var i praktiken livsavgörande. Hastigheten, kanske någon undrar över. Jodå den varierade och pendlade runt 17km/h. Men med tung utrustning och långa pass, fick detta duga.

Man kan stilla undra över hur dagens ungdom kommer ställa sig till cykling i framtiden? När allt fler väljer elsparkcyklar, mopeder, modedbilar, mm.
1 Sak kan vi dock slå fast. Människokroppen är 1 maskin, som genom årmiljonerna, danats via Evolutionen, (såvida man nu inte förnekar denna), till att utföra arbete. Vad detta nu ändå månne vara.
Har fn inte tillgång till bilderna på min hoj. Men skall föra över dessa så snart jag kan.

Hittade en äldre bild på mig och min hoj. Tyvärr inte från sidan. Men jag hoppas att bilden ändå skall visa sittställningens ergonomi. Vill tillägga att en heldag på hojen, med 20mil+, är tufft för många!DSCF1765.JPG
DSCF1765.JPG

Nä 20mil är hårt hur man än gör .
Men du ser onekligen ut att göra det lite extra hårt. Med så låg ram.
Nu ser dessutom sadeln att sitta några cm för högt . Men det beror väl på att bilden är framifrån.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp