Sitter jag helt fel?

henkevr

Medlem
Sitter jag helt fel?
Anledningen till frågan är att jag ibland känner att jag tar "slut" i Vastus medialis(även kallad quadriceps lower enligt Google) har gjort diverse olika justeringar hit o dit men inte hittat helt rätt än. Nästa steg är givetvis att göra en bikefit men i väntan på det vore det gött att hitta någorlunda rätt...
Körde triathlon olympisk distans för ett tag sen och cyklingen kändes oki men ut på löpningen så började ovan nämnda muskel att krampa en hel del så löpningen blir ju lite lidande.
HTFU som gäller bara? ;)
Filmen

Mvh

Sitter jag helt fel?
Gissar att HTFU är den viktigaste åtgärden.
Finns säkert annat att jobba på också, så som bike fit och löpteknik, men troligtvis av mindre vikt.

Själv hade jag rätt stora problem med vadkramp vid löpning efter cykling. Då ska man veta att jag springer med fram/mellanfotsisättning och lågt drop på skorna. Alltså ganska naturligt att det var just vaderna som sa till först att det var jobbigt. Har man mer av en hälisättning så kommer framsida lår att ta mer stryk istället.
De här problemen försvann gradvis under mina 2 första säsonger med triathlon träning/tävling.
Körde RM över olympisk distans i Västerås i söndags och det är nog första gången jag kände av Vastus medialis under löpningen. Det var inte kramp, men jag har liksom aldrig varit trött bara i den muskeln förut.
Hör till saken att jag i år kör med tempo-hoj och därmed sitter lite annorlunda än tidigare år, men främsta orsaken är nog att jag aldrig cyklat så fort förut (relativt sett) under ett triathlon.

Sitter jag helt fel?
eketjall skrev:
-------------------------------------------------------
> Gissar att HTFU är den viktigaste åtgärden.
> Finns säkert annat att jobba på också, så som
> bike fit och löpteknik, men troligtvis av mindre
> vikt.
>
> Själv hade jag rätt stora problem med vadkramp
> vid löpning efter cykling. Då ska man veta att
> jag springer med fram/mellanfotsisättning och
> lågt drop på skorna. Alltså ganska naturligt
> att det var just vaderna som sa till först att
> det var jobbigt. Har man mer av en hälisättning
> så kommer framsida lår att ta mer stryk
> istället.
> De här problemen försvann gradvis under mina 2
> första säsonger med triathlon
> träning/tävling.
> Körde RM över olympisk distans i Västerås i
> söndags och det är nog första gången jag
> kände av Vastus medialis under löpningen. Det
> var inte kramp, men jag har liksom aldrig varit
> trött bara i den muskeln förut.
> Hör till saken att jag i år kör med tempo-hoj
> och därmed sitter lite annorlunda än tidigare
> år, men främsta orsaken är nog att jag aldrig
> cyklat så fort förut (relativt sett) under ett
> triathlon.

Mina erfarenheter är samma hade också problem med vader osv förut men det har också försvunnit, jag vet att jag fått ont tidigare vid en del tuffa pass på tempohojen men frågan är ju om dom kommer av att man kör "hårt" på cyklingen eller om man behöver justera sitt ställningen något för att spara på Vastus medialis. Man kan ju inte bara fin åka på tävling. :)

Sitter jag helt fel?
Nä, klart man inte finåker på tävling, men det är ju inte så att det är 1km TT på bana heller.
Det är väl till sånt här det vore kanon med en effektmätare.
Att spara på musklerna betyder ju kanske att man får "hålla igen" eller använda en icke optimal sittposition (för cyklingen sett).
Det bästa måste ju vara att först hitta den position där man kan generera högst effekt och sen disponera effektuttaget (hålla igen) så att man orkar med löpningen.

Sitter jag helt fel?
Jag skulle vilja säga så här att wattmätare har du verkligen nytta av på tt och triathlon för att kunna lägga dig på rätt nivå i förhållande till din tröskel för att orka hela vägen fram på samma höga intensitet, främst vad det gäller hjärta och lungor. Är det dina muskler och leder som spökar med kramper etc ska du nog istället satsa på att träna upp dig i de olika momenten så att kroppen klarar belastningen. Wattmätaren kommer inte att hjälpa dig vad det gäller kramp eller fallerande muskel.

Sitter jag helt fel?
Tränar ju en del och tror inte att det är så att jag är helt otränad i dom olika disciplinerna men kanske behövs det mer pass där man kör lite hårdare på cykling och kör ett tuffare brickpass direkt efter.
Jag har garmin vector på linjehojen som jag kan montera över, saken är bara att jag inte fått dom att fungera bra på tempocykeln.
På den här tävlingen körde jag enbart efter puls och försökte egentligen bara ligga runt tröskel puls(ca 162-165) vilket borde va ok men banan är ganska kuperad , avslutade ändå mil löpningen på 45min så inte helt kasst för att va mig.
Styrketräning är dock nått jag slarvar med.

Mvh

Tillbaka
Topp