Sixten Fors: hjälp mig köpa hardtail

DeAngeli

Medlem
Min sambo vill ha en mtb.

Hon planerar att köpa en Grand canyon al 7.9 för att hon har googlat fram att den är vad hon vill ha. Killversionen är på rea nu, men inte tjejversionen. Så hennes plan är att köpa den för snubbar och hellre byta sadel sedan, eller bara inte bry sig och cykla på.

Men, detta handlar ju om mig. Skall inte jag ha en mtb oxå? Så tar vi bilen någonstans, en passar barnen, den andra cyklar?

Detta låter väl bra? Jag tycker det.

Så, vilken skall jag ha? Än så länge tänker jag:

Budget: helst under 10k, absolut inte över 12.
Snygg: ja gärna

Jag väger 95 kg och är 193cm lång. Detta borde bli XL. Min caadx är strlk 62 tror jag och den känns lagom, har varit hos veloposition en gång, han föreslog ett par cyklar i strlk 61-62.

Jag köper helst på internet, bor i skogen och har annat för mig än att gå cykelaffärer. Köper gärna från uk, Tyskland eller vad som är bäst.

Gärna qr så det är smidigt att hooka upp cykelkärran.

Så, Sixten, tärningen är kastad. Kan du hjälpa mig att hitta rätt? Är det en cube, en radon eller något helt annat som gäller? Jag vill helst inte ha samma märke och modell som min sambo, absolut inte samma modell i alla fall. Det ser muppigt ut med par som har typ samma jackor.

Någon ber Sixten Fors om hjälp med att köpa cykel och det ska Inte vara en Canyon?

Definiera kontradiktion.

Senast ändrad:
Just nu har den här tråden känslan av när förbandet är på väg att bli klara, och spänningen stiger inför huvudakten.

DeAngeli sa:
Min sambo vill ha en mtb.

Hon planerar att köpa en Grand canyon al 7.9 för att hon har googlat fram att den är vad hon vill ha. Killversionen är på rea nu, men inte tjejversionen. Så hennes plan är att köpa den för snubbar och hellre byta sadel sedan, eller bara inte bry sig och cykla på.

Men, detta handlar ju om mig. Skall inte jag ha en mtb oxå? Så tar vi bilen någonstans, en passar barnen, den andra cyklar?

Detta låter väl bra? Jag tycker det.

Så, vilken skall jag ha? Än så länge tänker jag:

Budget: helst under 10k, absolut inte över 12.
Snygg: ja gärna

Jag väger 95 kg och är 193cm lång. Detta borde bli XL. Min caadx är strlk 62 tror jag och den känns lagom, har varit hos veloposition en gång, han föreslog ett par cyklar i strlk 61-62.

Jag köper helst på internet, bor i skogen och har annat för mig än att gå cykelaffärer. Köper gärna från uk, Tyskland eller vad som är bäst.

Gärna qr så det är smidigt att hooka upp cykelkärran.

Så, Sixten, tärningen är kastad. Kan du hjälpa mig att hitta rätt? Är det en cube, en radon eller något helt annat som gäller? Jag vill helst inte ha samma märke och modell som min sambo, absolut inte samma modell i alla fall. Det ser muppigt ut med par som har typ samma jackor.

HT29 så är Cube det givna svaret. Det kör jag så det måste vara bäst.

...eller?

Qr??? Finns det på nya cyklar?

Du sägee inget om hur och i vilken terräng du cyklar men Radon / Canyon lär ju ge mest för pengen.

glitch sa:

Du sägee inget om hur och i vilken terräng du cyklar men Radon / Canyon lär ju ge mest för pengen.

Tack för ditt konstruktiva svar! Att skriva Sixten fors verkar vara rödflag för vissa :-)

Ingen aning om qr finns, det hade kanske varit praktiskt och är man så optimist så är man.

Tanken är snäll terräng, tänk stig/vandringsled eller timmerväg. Så lite sten men inget avancerat.

Url till vettig radon skulle uppskattas !

Timmerväg låter ju som perfekt för en cx med så breda däck som går i ramen.
Edit: automatiskt in-correct.

Senast ändrad:
Kom igen nu då! Vart är tabellerna? och jämförelsenyckelvärdena? Vi vill se beräkningen på att "ullaredsversionen" funkar.

glitch sa:

Det är väl ganska vanligt med QR på nya cyklar?

IMG_5666.JPG

IMG_5667.JPG

o.s.v.

Jag förstår varför Sixten rör upp folks känslor men han skall inte behöva utstå nedvärderande ironi.

Mina körvören.

Konkret sa:
Jag förstår varför Sixten rör upp folks känslor men han skall inte behöva utstå nedvärderande ironi.

Mina körvören.

Absolut, samtidigt får man bjuda lite på sig själv i livet och ge publiken vad de vill ha så fram med excelgraferna nu! ;-)

Skämt åsido så hoppas jag Sixten är trygg i sig själv nog att inte ta åt sig av vad som tramsas på happy.

Jag hoppas Sixten ser trådrubriken som en hyllning!
I slutändan har han en hel del poänger och faktum är att hans tabeller är rätt smutta.

Precis som vi älskar HåkanC för att alltid ha ett relevant Tour test redo älskar jag redan Sixten för hans excelark.

Lite andra hojar:

Giant Fathom som 29 eller 27.5
https://www.bunnyhop.de/de/giant-fathom-29er-1-ltd-black-yellow-2017

https://www.bunnyhop.de/de/giant-fathom-1-ltd-20174

27.5+
http://www.hargrovescycles.co.uk/bi...e-expert-6fattie-2016-mountain-bike.html#Tab1

https://www.bunnyhop.de/de/fahrraeder/mountainbike/all-mountain/cannondale-beast-of-the-east-3-20164

Eller heldämpat nära budget

https://www.bunnyhop.de/de/fahrraeder/mountainbike/bergamont-contrail-6-0-20164

Jag ser Sixten som en kompetent cyklist och forumskribent mycket av det han skriver är RÄTT,det är ju tjafset runt om kring som är lite kul ;)

Jag har läst en hel del inlägg av Sixten och jag tycker han är en tillgång här på happyride. Vi har inte riktigt samma åsikter om mycket men han har väldigt ofta rätt.

+1 på att Sixten bidrar med mycket bra.

Det är ju trots allt ett forum, dvs utan ALLA som skriver här så hade det inte varit det happy som det är idag.

Så ryggdunkar laget runt!

Oskar sa:
emmer sa:
Oskar sa:
glitch sa:
Det är väl ganska vanligt med QR på nya cyklar?
o.s.v.
Excenterspännare Ja. Men QR? det är ju en vanlig skruv när väl förspänningen är borta ju.

Blablabla, begreppet QR stipulerar inte någon särskild metod.

Visst, men då TS vill ha QR för att enkelt kunna hänga dit en vagn lär det vara en 9mm som är önskvärt... :)

Tillbaka
Topp