Sjuminutersbacke i Stockholm sökes

Beror på hur sakta du kör :-)
Leta upp den längsta du kan hitta, kör den upp och ner ett par gånger, och dröm att du är nån annanstans. Så långa backar har jag inte sett i 08 området.

Baksidan på Hagalundstoppen borde vara ganska lång. Om man börjar på cykelvägen vid SAS och cyklar upp på grusvägen som går runt kullen upp på toppen.
/J

I Stora Vika finns det en backe.Men den har jag endast åkt nerför.
Men om man trixar med växlar så kan det gå att få den till sjuminuter=/

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Baksidan på Hagalundstoppen borde vara ganska
> lång. Om man börjar på cykelvägen vid SAS och
> cyklar upp på grusvägen som går runt kullen upp
> på toppen.
> /J

Snackar vi om kullen vid Haga Norra och Frösundavik?
/E

Ecke skrev:
> Snackar vi om kullen vid Haga Norra och
> Frösundavik?

Japp. Men man startar nere vid sas parkeringen. Ingen aning om den tar just 7 minuter. Men den är ganska seg.
/J

flack backe. åkersberga. annars flottsbro.. men om du tar 7 minuter på dig upp vet jag inte. 4,30 eller nåt på gruset kör jag på.

hagatoppen tar runt 3 min från parkeringen nedanför.

micke s.. skrev:
> hagatoppen tar runt 3 min från parkeringen
> nedanför.

Men du är ju ett svetto. =D

micke s.. skrev:
> flack backe. åkersberga. annars flottsbro.. men
> om du tar 7 minuter på dig upp vet jag inte. 4,30
> eller nåt på gruset kör jag på.
>
> hagatoppen tar runt 3 min från parkeringen
> nedanför.

Ja för dig ja,som väger 30kg mindre än jag;)

Backen nerifrån Görvelns vattenverk upp till toppen är 1.4 km lång. Den funkar om man kör den en massa gånger...

Grusvägen från Åva gård rätt norrut genom Tyrestaskogen mot Tyersö. Bruse mätte upp den till typ 3,2 km slakmota. Tar kanske inte riktigt sju minuter men du hinner definitivt dra på dig syra om du ligger på lite :)

ST skrev:
> Backen nerifrån Görvelns vattenverk upp till
> toppen är 1.4 km lång. Den funkar om man kör
> den en massa gånger...

Menar du från bron upp till joggingspåret?

bigmollo skrev:
> ST skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Backen nerifrån Görvelns vattenverk upp till
> > toppen är 1.4 km lång. Den funkar om man kör
> > den en massa gånger...
>
>
> Menar du från bron upp till joggingspåret?

Från bron ner vid båtklubben, längs vägen, förbi parkeringen vid joggingspåret, följ bilvägen tills den planar ut på toppen

Hagabacken kan man få ganska lång om man har lust. På den oranga biten är det bara slakmota medan den röda indikerar rejält motlut. Om man pumpar den oranga hårt på storklingan först blir det röda ganska jobbigt...
hagabacken.png ht=520

Sedan har vi långbacken nedifrån ulriksdals slott. Denna backe tar några minuter i varje fall...har aldrig tagit tid men den är en bra bit längre än det röda på hagabacken-backen i varje fall... Sedan kan man cykla asfalt på runt på vägen ned för den rätta intervall-feelingen.
ulriksdalsbacken.png ht=546

Senast redigerad av en moderator:
Många backar ute på Dyviksudde/Tyresö. Inga jättelånga, men tillsammans blir det mycket uppför. Serpentinen upp till obsevatoriet på Älgö går ju inte av för hackor heller...

Vårbergstoppen i Vårberg verkar grym. Läste om att man kommer upp i 60-70 på skateboard där. Är säkert inte tillräckligt för 7 minuter (är det långa styrkeintervaller som gäller?). Tänker själv dra dit ner och prova backintervaller till våren. Huuga...

Rekade Vårbergstoppen inför backacrackalackan. Inte direkt nån sjuminuters, inte heller accessvägarna upp på hammarby respektive flottsbro. Nä, vi får köra Jotunheimen nästa år, sen drar vi till Geiranger och hojar från fjorden upp till Dalsnibba. Då har man 1500 höjdmeters ren njutning. Körde bil nerför i somras, men när jag skulle köra upp med cykel så hällde regnet ner så jag sket i det.

Flottsbro är fortfarande högst med sina 100-105 höjdmeter eller vad det exakt är.

det beror vad du ska använda backen till.. är de dessa 7-minutersintervaller så spelar de ju ingen roll om de är 6 eller 8 minuter egentligen.

styrkeintervaller passa rosenhillbacken bra till.

just det. högdalen, nerifrån järnvägskorsninegn vid lidl. den kör jag på 3:50 eller vad det avr. den är hyffsat lång.

Styrkeintervaller är det som det ska vara till.Men det är inte aktuellt ännu.
Måste få lite uppslag.
Tack för alla tips

Kaijan ska biffa benen.)

Motvind är en bra kamrat om det är backlöst och man ex är Holländare vilket man ju inte är men ändå...liksom

micke s.. skrev:
> just det. högdalen, nerifrån
> järnvägskorsninegn vid lidl. den kör jag på
> 3:50 eller vad det avr. den är hyffsat lång.
Har för mig att det var rätt mycket härligt vassa stenar vid denna topp. Det vill säga inget för racerdäck direkt. Men med crossen funkar alla tre toppar bra. På tal om det så har det varit tal om att göra högdalstopparna till ett rekrationsområde. Kanske skall lobbba för en lång serpentin upp till högsta toppen, men det kanske blir det ändå med skateboardbanan som planeras?

Norr om stan finns det, som Micke S skriver, en backe i Åkersberga. En ganska konstant stigande lång backe på vägen mellan Brottby och Åkersberga vid Hakungekrossen.
En härlig sugande backe finns på 276:an den sk. Stavabacken, mellan Åkersberga och Ullna. Inte speciellt trevlig med all trafik men det går bra att åka på den breda väggrenen.

Ta ett distanspass till de norra delarna av Stockholm Kajan så kan jag visa dig.

/E

Mattias Lundqvist skrev:
> =0)

Ha ha ha! Killen som tvingar Kaijan att cykla i backar bara skrattar. =D

Ska inte du följa Kaijans väg Bigmanmollo?Får du byggt upp en mjölksyra tröskel framåt uppåt med feta ådror blir du snabb som fasiken du ubersega uthållihets mullgotteponk

vito skrev:
> Ska inte du följa Kaijans väg Bigmanmollo?Får
> du byggt upp en mjölksyra tröskel framåt uppåt
> med feta ådror blir du snabb som fasiken du
> ubersega uthållihets mullgotteponk

Jag jobbar på det. Du blir den första att se mina nya stora ådror. :)
/J

Skogling skrev:
> Puig Major ?

in major pronto relaxi åderbråcks tårta?

jag rekomenderar nog Flotsbro, lång och härlig, sen har du högdalstippen, men ingen av dom är riktiga 7 minutres backar, Hagabacken är oxå lång och härlig, sen har vi alltid rosenhillbaken som är OTROLIGT lång samt seg, den kanske går upp i hela 5 minuter i riktig fin motvind...

ta en kortare backe och högre växel så blir den längre ;)

bigmollo skrev:
> Mattias Lundqvist skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > =0)
>
>
> Ha ha ha! Killen som tvingar Kaijan att cykla i
> backar bara skrattar. =D

Den enda som tvingar mig är jag själv.=)

Mattias har bara gett mig ett träningsupplägg.
Men hitills har det gett resulatet att jag tappat 7 kg sen September
Och varvet på Rudans motionspår går 11 min ist 17 som det tog förra året

Vi kan ta en bergsträning i Villastan i vår. Vi kör Barhemsvägen upp och rullar ner. Upp och rulla ner. Upp och rulla ner. Upp och rulla ner. Upp och rulla ner. Upp och rulla ner. Upp och rulla ner. Upp och rulla ner. Upp och rulla ner. Upp och rulla ner. Upp och rulla ner. Upp och rulla ner. Upp och rulla ner. Upp och rulla ner. Upp och rulla ner... sedan grillar vi hästkött och gurklar bläck i min trädgård. MaskrosF kan sköta grillen. :)

//Skogling

Här är en förteckning över backar i sverige och hela världen: <http://ciclismo.sitiasp.it/motore.aspx?sid=bd09239d4a444d2e87f5d34e0f235d4b&http://ciclismo.sitiasp.it/motore.aspx?sid=eea3a73eed994a66a3eb41c9ee45d6cd&lingua=eng&da=az>
/J

Madcat<Åk in på Ådranvägen och sväng höger första har jag för mig.
Måste kolla in den själv.
Körde den förra året men det var för isigt på slutet så jag kom aldrig upp .Jag vet inte hur lång den är

Skulle prexis skriva det som Markus F skrev.

Den vägen ändrar karaktär beroende på väderlek. Så som det är nu så fär man trampa för att överhuvud taget rulla redåt :)

Men den är ganska skojsig. Antar att det är asfaltsbackar du är ute efter?
Annars har du ju en trevlig vända upp på Tornberget med.

Borts vid Årsta finns det några backar men de är definitivt inte långa, mest branta.

Vitos motvindstips är bra. Ta pendeln till märsta, sedan cycklar du till uppsala. Intervallerna blir busenkla på slätten. medvind = vila. motvind lika med slit. Bara att vända cykeln åt den aktivitet du vill åt. Sedan cyklar du tillbaka till märsta och tågar dig hemåt (antar att du inte får blanda intervaller och 10+ mil pass?)

Testade Hagabacken idag. Startade vid vägen som går in till SAS. I styrkeintervallstempo tog det mig 5 minuter upp till toppen. Så det kan bli bra om man drar ut lite mera enligt förslaget från mytomspunnen ovan.
/E

Tillbaka
Topp