Sjunkande sadelstolpe!

Stuvarn

Aktiv medlem
Sjunkande sadelstolpe!
Håller på å bli tokig min stolpe sjunker ca 10-15mm varje cykelpass! Använder Tacx assembly compound carbon då jag har kolfiber ram/stolpe men det hjälper inte! Har även bytt ut orginal snabbkoppling mot KCNC sadelstolpklämma som jag dragit med momentnyckel till 6Nm men stolpen sjunker likt förbannat :(
Tips mottages tacksamt!

Vill passa på å önska alla ett riktigt Gott.Nytt År....

Bilagor

• IMGP9718.JPG
    IMGP9718.JPG
    248.7 KB · Besök: 124
Sjunkande sadelstolpe!
KCNC säljs ju inte på sin funktion, utan på sin låga vikt. Köp en rejälare klämma, är mitt tips!

Gott Nytt År!

Senast ändrad:
Sjunkande sadelstolpe!
Om allt annat misslyckas så KAN man göra som en bekant till mig gjorde när han hade samma problem.
Efter att ha försökt precis allt så drog han en slangklämma kring stolpen för att agera extra mothåll.
Inte snyggt alls men stolpen slutade sjunka ;-)

Nu har han kört så i c:a 2 år.

Sjunkande sadelstolpe!
Miracle sa:
Kolla att skruven är infettad så du inte förlorar klämkraft på friktion, kan ju vara ett tips. :)

frid!

Jo skruven är ordentligt infettad...men ska börja testa med 7Nm hjälper inte det får jag testa en "kraftigare" klämma!
PS Undrar oxå lite om det finns bättre eller sämre monteringspasta?

Sjunkande sadelstolpe!
Rengör stolpen och ramen ordentligt, ta mindre pasta än du egentligen vill ha, fetta in skruv+klämma

Dra åt.

Annars en bättre klämma, nöjd med mina thomson och surlyklämmor

Sjunkande sadelstolpe!
Sjunkande sadelstolpe!
Du har provat att vända på klämman förresten?
Bör öka klämkraften en del med tanke på vart ”slitsen” ligger placerad?

Sjunkande sadelstolpe!
LucasNilsson sa:

NEEEJJJJJ inte på carbon ramar får inte slitsen i klämman ligga över slitsen i ramen!! Det blir för hög belastning på carbonet och det spricker!!!

Sjunkande sadelstolpe!
LucasNilsson sa:
Rengör stolpen och ramen ordentligt, ta mindre pasta än du egentligen vill ha, fetta in skruv+klämma

Dra åt.

Annars en bättre klämma, nöjd med mina thomson och surlyklämmor

+1 på Surly klämma. Den sitter och håller. Lite tung och klumpig kanske, men en dimension grövre skruv gör nytta.

Bilagor

• IMG_20170805_162603.jpg
    IMG_20170805_162603.jpg
    168.1 KB · Besök: 120
Sjunkande sadelstolpe!
Man ska för fasiken inte fetta in skruvar och dra med specificerat noment. Angivet moment är ALLTID icke infettat/oljat om inte annat anges. Fettar man in skruven ska man dra med reducerat moment då man annars får för hög klämkraft.

Om stolpen sjunker så plocka isär, rengör ordentligt och avfetta. Sedan på med ny greppasta, bara litegrann räcker.
Dra specificerat moment med torr skruv, alternativt reducerat moment med smord skruv.

Funkar det inte så vete fåglarna. Men din sadelstolpsklämma ser lite tanig ut - kanske det behövs en lite stadigare som bättre överför klämkraften från skruven till klämkraft runt röret.

Sjunkande sadelstolpe!
Hej.. Shimsa är ett bra råd, dessutom billigt att testa. Jag tror att klamman funkar på andra cyklar/ramar. Likaså stolpen. Om den håller måttet, vilket är lätt att kolla. Hålls måttet, så är felet i ramen. Hör efter med leverantören om 1. Det är ett känt fel 2. Vad de godkänner att du kan göra. Öka föfaan inte momentet!! Tror du att du kan reklamera en ram som du på eget bevåg spräckt just där?? Sälja den, kanske?? Nä, just det.. Gör shimset långt ner i ramen bara, så den stöder stolpen. Lycka till, å gott nytt år själv. mvh borano20

Sjunkande sadelstolpe!
Skogling sa:
71 sa:
LucasNilsson sa:

NEEEJJJJJ inte på carbon ramar får inte slitsen i klämman ligga över slitsen i ramen!! Det blir för hög belastning på carbonet och det spricker!!!

Kolfiber menar du.

Nyfiken på hur det ska gå till när man har stolpe i.

Sjunkande sadelstolpe!
Orkade inte lusläsa men det verkar inte som om ngn har gett rådet att prova med en annan stolpe?

Det är iaf det uppenbara att göra först innan man över torqar och byter klämmor etc. Inte särskilt ovanligt att vissa stolpar är lite mindre i dia än ändra med samma spec på pappret.

Skulle iaf jag göra innan jag drar åt "för" hårt oavsett klämma.

Sjunkande sadelstolpe!
Tack för alla svar! Känns som passformen mellan sadestolpsröret å stolpen är perfekt...inget spel där (så shims är uteslutet)
Har rengjort nu med rödsprit och satt på orginal klämman med snabbkoppling igen! Har även dragit bulten med momentnyckel så nu sitter den hårdare än tidigare...har oxå smetat på lite mer Tacx pasta!
Håller inte detta ska jag testa nån annan carbonpasta, denna är typ vit med silverflakes i har tidigare använt en pasta som var röd på andra cyklar utan problem kommer dock inte ihåg namnet på den.

Sjunkande sadelstolpe!
Japp står 10Nm på KCNC klämman men drar jag hårdare än 7Nm börjar det knarra om skruven! På alla mina andra cyklar står det max 6Nm på sadelklämman (utan snabbkoppling) så jag går på det!

Sjunkande sadelstolpe!
Stuvarn sa:
Japp står 10Nm på KCNC klämman men drar jag hårdare än 7Nm börjar det knarra om skruven! På alla mina andra cyklar står det max 6Nm på sadelklämman (utan snabbkoppling) så jag går på det!

Surly klämman står det 9 på, men högre gängstigning då skruven är grövre vilket borde innebära aningen högre spännkraft än 7 Nm på M6 skruven med 25 % högre gängstigningen på surlys M8 skruv.

7Nm är i högre spannet för M6 skruv, så helt utan haveririsk är väl inte det förbandet.

Sjunkande sadelstolpe!
Raggamuffin sa:
Skogling sa:
71 sa:
LucasNilsson sa:

Kolfiber menar du.

Nyfiken på hur det ska gå till när man har stolpe i.

Det finns alltid lite spel mellan stolpe och ram, hur mycket beror på tillverkare. Så när du spänner ihop, så blir det en dum last för ramen. Har set det för många gånger tyvärr.

Sjunkande sadelstolpe!
Jag har använt ventilslippasta (grov) med utmärkt resultat.
Räcker det inte så skaffa diamantpasta som man använder för att få verktyg att greppa i och kunna lossa halvt rundragna skruvskallar tex in sex eller stjärnskruv.

Sjunkande sadelstolpe!
Stuvarn sa:
Tack för alla svar! Känns som passformen mellan sadestolpsröret å stolpen är perfekt...inget spel där (så shims är uteslutet)
Har rengjort nu med rödsprit och satt på orginal klämman med snabbkoppling igen! Har även dragit bulten med momentnyckel så nu sitter den hårdare än tidigare...har oxå smetat på lite mer Tacx pasta!
Håller inte detta ska jag testa nån annan carbonpasta, denna är typ vit med silverflakes i har tidigare använt en pasta som var röd på andra cyklar utan problem kommer dock inte ihåg namnet på den.
Hej.. Pastan heter idag "Dynamic", fultyskt varumärke som du givetvis använder på eget bevåg. Tacx hade samma tidigare. PMa din adress, så skickar jag lite att testa. mvh borano20

Sjunkande sadelstolpe!
Tacx pastan är skräp! Är alldeles för grovkornig, funkar säkert bra till styrstammar och liknande men för sadelstolpe med bra passform så skavs kornen av och kvar blir bara glidmedel. Har bytt till parktools och den funkar kanon.

Sjunkande sadelstolpe!
Henrik69 sa:
Tacx pastan är skräp! Är alldeles för grovkornig, funkar säkert bra till styrstammar och liknande men för sadelstolpe med bra passform så skavs kornen av och kvar blir bara glidmedel. Har bytt till parktools och den funkar kanon.

Tror du har helt rätt där! Ska testa annan pasta!

Sjunkande sadelstolpe!
Bengt-re sa:
Surly klämman står det 9 på, men högre gängstigning då skruven är grövre vilket borde innebära aningen högre spännkraft än 7 Nm på M6 skruven med 25 % högre gängstigningen på surlys M8 skruv.
Man får kika på stigningsvinkeln (stigning / omkrets) och den brukar ligga hyfsat lika för de flesta gängor (5,5-7 grader har jag för mig).
Sen funderar man lite över inlägget ovan där någon sa att mac moment alltid var för smord skruv. Med tanke på att friktionen för en välsmord skruv är ganska väl bestämd, men för en osmord varierar hej vilt, så låter det vanskligt.

Sjunkande sadelstolpe!
emmer sa:
Bengt-re sa:
Man får kika på stigningsvinkeln (stigning / omkrets) och den brukar ligga hyfsat lika för de flesta gängor (5,5-7 grader har jag för mig).
Sen funderar man lite över inlägget ovan där någon sa att mac moment alltid var för smord skruv. Med tanke på att friktionen för en välsmord skruv är ganska väl bestämd, men för en osmord varierar hej vilt, så låter det vanskligt.

Iofs. Men jag kör med stålram och robust Thomson stolpe så utgår ifrån att mina komponenter tål lite övervåld....

Men vad tusan - fungerar på cockoscykel med kockosstolpe också. Tur antagligen.

Sjunkande sadelstolpe!
Problemet löst min stolpe har slutat sjunka :)
Fick lite Dynamic pasta på posten av borano20 som funkar! Har idag cyklat dubbla pass utan att den sjunkit det minsta så nu slänger jag Tacx skiten!
Var även inne på SCS idag å köpte Muc-Off carbon gripper som dom rekommenderade så jag har framöver.
Tack för hjälp,tips å råd!

Sjunkande sadelstolpe!
Valhalla_ sa:
Man ska för fasiken inte fetta in skruvar och dra med specificerat noment. Angivet moment är ALLTID icke infettat/oljat om inte annat anges. Fettar man in skruven ska man dra med reducerat moment då man annars får för hög klämkraft.
Var har du fått det ifrån?
Med torr skruv har du ännu mindre koll på vilket moment skruven får.

För övrigt är det bara att dra till skiten sitter. Går skruven/gängan sönder är det bara att sätta dit en ny, med en eventuell mutter på andra sidan. Men visst, det kommer sannolikt att öka vikten några gram.
Det blir ju lite annorlunda om man har en sänkstolpe, den kan man inte klämma runt hur som helst.

Senast ändrad:
Sjunkande sadelstolpe!
Fältprästen sa:
Valhalla_ sa:
Var har du fått det ifrån?
Med torr skruv har du ännu mindre koll på vilket moment skruven får.

Jag är helt enkelt skolad så.
Man monterar skruvar så som de kommer från dess förpackning om inte annat specifikt anges. "Torrt" kanske var fel av mig att skriva, för snustorrt kan leda till att gängan börjar skära vid åtdragning. Det beror helt på vad som specificerats. Ibland ska det vara snustorrt. Ofta är skruvar anoljade dvs mycket lätt fuktade av tunnflytande rostskyddande olja och detta brukar tillföras av skruvtillverkaren. Anoljad skruv är ofta utgångspunkten i generella momenttabeller. Adderar du fett eller olja i efterhand så reducerar du friktionen i gängan och skruvskallen - en parameter som normalt sett står för totalt ca 90% av åtdragningsmomentet. Spridningen i klämkraft vid normal momentdragning är rätt stor pga variationer i friktionen, men med smörjning spänner du istället skruven konsekvent alldeles för hårt. Om du mekat BMW-motorer någon gång så kanske du har stött på deras aluminiumskruvar som de gärna använder över allt där de kan. Har du råkat få lite olja på gängan så sträcker du skruven så pass att den helt enkelt går av då du kommer till vinkeldragningssteget, detta pga att du sträckt skruven för mycket redan vid första steget där du drar till lågt moment. Nya fina skruvar.. Svordomarna som kommer fram när man råkat göra detta är inte att leka med. Där SKA man inte smörja för då blir det riktigt tokigt. Normala skruvförband har ofta betydligt större marginal och man kan göra rätt mycket fel innan det går åt pipan. Många smörjer och drar till "rätt" moment utan problem, för att det finns tillräcklig marginal att göra detta fel.

Det jag menade med att montera "torrt" var helt enkelt - ska du dra till det moment som är specificerat så tillför inget extra smörjmedel utan montera så som den kommer i förpackningen - om inte annat specifikt anges. Sedan kan jag naturligtvis förstå att man smörjer skruvar som man kommer att demontera och återmontera, kanske flertalet gånger. Jag gör det själv nästan jämt när jag mekar med hojen. Det känns helt enkelt bättre så. Men då drar jag också därefter - dvs ett reducerat moment. Mekar jag med bilen står lite mer på spel och då smörjer jag aldrig någonsin om det inte anges att man ska göra så.

Tillbaka
Topp