Sjysst tillverkade cykelprylar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Tjena!

Jag börjar bli trött på alla rapporter om dåliga arbetsförhållanden för arbetare samt diktaturer, främst i asien, så jag vill börja köpa sjysstare cykelprylar och cykelkläder. Fair trade (eller något motsvarande) finns det ju nästan inget alls av i cykelsvängen så härmed utropar jag den officella tråden för sjysst tillverkade cykelprylar. Här kan man fråga efter specifika produkter eller tipsa om prylar/kläder

Vad är definitionen då? Ja det kan nog få vara upp till var och en men nån form av gradering försöker jag få till här.
Klass 1: Fair trade (eller motsvarande)
Klass 2: Företaget och tillverkning stationerat i höglöneland (typ Hope och Woolpower)
Klass 3: Företag stationerat i höglöneland, tillverkningsland oklart eller blandade länder.

Och det kommer ju vara omöjligt det här om det skall vara 100% rätt. Vissa företag säljer produktion från både höglöneländer och låglöneländer. Och sen bara hög resp låglöneländer... där finns ju tveksamheter åxå. Och även diktaturer finns det väl gränsfall på, typ indien... låglöneland men inte diktatur iaf. Men det kan ju vara upp till en själv att avgöra till slut.

Sen finns det som sagt tusen om och men. Var kommer råvaran ifrån? Är de vegan? Osv osv... men vi får väl lov att vara något sånär pragmatiska i den värld vi ändå lever i.

Nå... vi börjar så... Så får vi se vart det slutar.

Stalle

Senast ändrad:
Lista

Sadelstolpar

Dropperposts

Fälgar - alu

• Velocity USA
  • Astral USA

Fälgar - kolfiber
  • Innolite Sverige
  • Cörrent Sverige

Ekrar och nipplar
  • Sapim Belgien

Dämpning
  • EXT Italien
  • Öhlins Sverige
  • Intend Tyskland

Styren

Styrstammar

• Hope England
  • Extralite Italien
Vevarmar
  • Hope England
  • Garbaruk England (tror jag)

Bromsar
  • Trickstuff
Komponentgrupper (växlar, bromsar, vevar, reglagen osv)
  • Campagnolo Italien med flera länder

Växlar
  • Campagnolo Italien med flera

Handtag och styrlindor
  • ESI USA
  • Ergon Tyskland

Nav
  • Hope England
  • Extralite Italien
  • Chris King USA
  • White Industries USA
Styrlager
  • Chris King USA
  • Extralite Italien

Vevlager
  • Chris King USA

Ramar - MTB
  • Pole Finland
  • We Are One Canada
Ramar - LVG

Ramar - Övrigt

Däck

• Panaracer Japan

Pedaler - plattform
  • Hope
Pedaler - clipless

Småprylar

Växelvajrar
Bowdenkabel
Flaskhållare
Cykelrelaterad elektronik
Stänkskärmar

Belysning
  • Lupine Tyskland
  • Och sen det där engelska bolaget...

Tvekmackor
DT Swiss, produktion i Taiwan, är de godkända?

Frågetecken
  • Rotor, vart tillverkar de sina växlar?
  • Look, var tillverkas deras pedaler och övrigt?
  • Brooks?

Stalle

Senast ändrad:
Svårt att få grepp om hur saker verkligen är tillverkade tror jag! Många tillverkare vill nog ge sken av att vara svarvade av en skäggig gubbe i en källare, men är egentligen svarvade av ett barn i Kina..

Ser fram emot tips!

Chris king har väl en fräsig certifiering också.

Stoltserar med att allt är MUSA.

White industries försöker väl också

Sen vet jag inte var t.ex paul och white ind. Tar sina lager ifrån

Bra initiativ!
  1. Avstå köp.
  2. Laga det du har.
  3. Köp begagnat.
  4. Köp av bästa kvalitet samt schysst tillverkat och använd livet ut.
European bike project tror jag är en bra start om man vill orientera sig.

Intressant tanke! Många andra branscher har ju iaf en allmän tanke kring sustainability, vilket jag bara sett några enstaka gånger här.

Tror det blir enklare att hitta detta bland cykelkläder snarare än prylar då hela klädbranschen haft ögonen på sig ett tag.

En sak som verkar trigga ett miljötänk är att en ny aktör med nya tankar och idéer sätter en ny standard som de gamla rävarna snabbt måste förhålla sig till, tex Tesla eller Stark Future. Tyvärr sker ju detta oftast i ett dyrare segment och det tar tid innan det sprider sig nedåt.

Sen kan man alltid argumentera för att en cykel, hur miljövidrig den än är, fortfarande är bättre än en bil, men det kan man vrida och vända på i en evighet.

Lupine belysning är väl handbyggda i Tyskland av tanter och farbröder med bra löner, humanistiska värderingar, och som samlar på dyra modelltåg och sjunger i kyrkokör på fritiden. Verkar ganska sjysst. (?) ?

Inte specifikt för cykel, men när det kommer till kläder så kan man kolla efter märken som är certifierade av Fair Wear. Verkar vara ett av de bättre sätten att handla nytt och sjyst. Om jag inte minns fel så finns Dynafit med där, då kan man ju hitta kläder för MTB i alla fall.

En väg är att kolla/fråga om företaget är certifierat enligt ISO 26000 (social hållbarhet) eller i övrigt har ett aktivt CSR-arbete.

Så sällan som man ser olika bolag skryta med det så misstänker jag att de bolag som har något vederhäftigt att visa upp är lätt räknade, men desto större anledning att börja fråga efter det.

Bra idé!
ESI-handtag står det i alla fall "Proudly made in America" eller något sådant på.

Tillverkning är ju en sak, men RMA är ju betydligt svårare som konsument att hålla koll på och det är ju där mycket barnarbete och liknande avslöjats de senaste åren. Så att tro att produkten är sjysst bara för att den tillverkas i ett vad man tycker ”sjysst” land är nog att göra det väl enkelt för sig.

Det låter billigt, vilka ramkit är det?
För 1.300 € får du inte ramkitet till den cykel som under -23 fick testresultatet
BEST ROAD BIKE IN THE WORLD, det ramkitet annonseras för hela 69.000 SEK!
Men hur schysst tillverkningen av det är har jag ingen aning om.
Dom verkar höjd priset sen jag kollade i somras? Nu landade jag på 1490 euro inkl frakt för deras Pasta party inkl gaffel

Men jämför man med en Prova eller Bastion så är det ju såklart jättebilligt.

Men hörrni. De stora däckstillverkarna. Vart tillverkar de sina däck?
Schwalbe och Conti? Är det i Europa?
Maxxis. Vart tillverkar de sina däck?

Stalle

Ja om man skall dyka ner i boutique-träsket så finns det ju rätt mycket. Av vissa saker.

Stalle

Maxxis var visst ett taiwanesiskt företag så då får man väl gissa på Taiwan eller Asien.

Stalle
Conti är ju en av världens största tillverkare av däck totalt (bil, cykel osv) så man får utgå ifrån att de har fabriker spridda lite var stans. Men de har bla i tjeckien, holland och tyskland här i europa. Jag har fått höra ryckten om att när det är en liten tysklandflagga på deras däck (typ gp4000 hade det väl?) så är däcket tillverkat i tyskland.
Om jag tolkar bilden rätt så är det länder vart conti har fabriker, men spontant känns det som om det är lite väl många länder...

Edit: Pfaff han lita före mig med den infon

Bilagor

• Screenshot 2023-12-28 13.12.07.png
    Screenshot 2023-12-28 13.12.07.png
    23.2 KB · Besök: 57

Stalle
Contis "high end" ska vara gjorda i tyskland har jag förstått det som.

Sen vart den gränsen går vet jag faktiskt inte

Alla Conti-däck med Black chili -gummi brukar som regel vara "Handmade in Germany" enligt vad jag läst i olika beskrivningar, samt enligt det som går att läsa på däcksidorna.

Conti är ju en av världens största tillverkare av däck totalt (bil, cykel osv) så man får utgå ifrån att de har fabriker spridda lite var stans. Men de har bla i tjeckien, holland och tyskland här i europa. Jag har fått höra ryckten om att när det är en liten tysklandflagga på deras däck (typ gp4000 hade det väl?) så är däcket tillverkat i tyskland.
Om jag tolkar bilden rätt så är det länder vart conti har fabriker, men spontant känns det som om det är lite väl många länder...

Edit: Pfaff han lita före mig med den infon
Produktion i 46 länder på 200 platser enligt Wiki.

Stalle

När det gäller stålramar går det ju tretton på dussinet i UK
Men de allra flesta av dem, liksom de som säljs i andra länder tillverkas i Asien, även de i Reynolds och Columbus-rör.
Ett exempel på en av de största tillverkarna av de OEM(tom ODM)-tillverkade stålramar som säljs i dag är Maxway i Taiwan

Redigerat: Rätt länk

Senast ändrad:
Men de allra flesta av dem, liksom de som säljs i andra länder tillverkas i Asien, även de i Reynolds och Columbus-rör.
Ett exempel på en av de största tillverkarna av de OEM(tom ODM)-tillverkade stålramar som säljs i dag är Maxway i Taiwan http://www.maxway.com.tw/
Jag syftade närmast på de små byggarna som tex Sven i Dorset.
Men Taiwan är väl rumsrent.

Men Taiwan är väl rumsrent.
Men är det säkert att de inte har (åtminstone delar av) tillverkningen i Kina bara för att företaget är Taiwanesiskt?
På samma sätt som kinesiska Volvo (även har) tillverkning i Sverige.

Rubriken på tråden är ju: "Sjysst tillverkade cykelprylar".
(Iofs mer än endast var tillverkningen sker)

Men är det säkert att de inte har (åtminstone delar av) tillverkningen i Kina bara för att företaget är Taiwanesiskt?

Precis, och tillverkningen är ju bara en del i kedjan, typ det sista. Det är väldigt mycket som sker innan dess, och ytterst ovanligt att nåt företag själva har byggt upp kapacitet fr gruva/åker/etc till fabrik. Nu senast var det väl Volvo och Tesla som avslöjades ha glimmer i sina elbilar som ett par led bakåt visade sig komma fr barnarbete i Madagaskar.

Jo.
Frågan är om det med de förutsättningar går att hitta något öht som uppfyller kraven i alla led. Från gruvbrytning, gummiplantager, olja för plasttillverkning (faller redan på startsnöret) där samtliga led kan tåla en genomlysning.

Jag tror att om vi skall vara 100% rumsrena så kan vi nog lägga ner det här med cykling helt.

Syftet med tråden från min sida är att göra bättre val. Jag kommer inte kunna göra perfekta val.

Kaffe (som är cykelrelaterat) finns både fair trade och kravmärkt.

Hur är det med Castellis kläder, sys i Italien men tyg från var?

Chris king har väl en fräsig certifiering också.

Stoltserar med att allt är MUSA.

White industries försöker väl också

Sen vet jag inte var t.ex paul och white ind. Tar sina lager ifrån

Jag bodde några år i Petaluma. Det var alltid lika trevligt att cykla dit och köpa en pryl av en av personerna som stunden innan stått i produktionen. WI fräser sina delar ur amerikanskt aluminium.

Var inne på Svensk hemslöjd innan jul och handlade några klappar. Snacka om närproducerat. En sån fantastisk kontrast mot allt annan som går att köpa i butikerna runtomkring på Norrmalm.

@Kung Stalle, önskar mig en sammanställning i #1 när du fått lite mer input. Här kommer några fler tips

Patagonia
Velocio
Albion?
Kitsbow. RIP
Nitto
Honjo
Panaracer

Men om det är en Kinesisk sweatshop i Kina eller i Italien kvittar väl? Italienska modeindustrin har haft problem med att kinesiska maffian driver "made in Italy" tillverkningen med hjälp av illegala invandrare.

Antar också att en anställd på en vietnamesisk underleverantör till Patagonia antagligen har bättre villkor än många anställda på "Made in USA" företag.

Hej.. Castelli syr inte speciellt mycket i Italien, tycker de mer verkar vara en varumärkesstudio. "Jag driver en sömnadverkstad i Rumänien, kolla här vilka snajdiga kläder vi har tagit fram. Ska ni köpa??" "Ja, föfan, på med våran logga bara så kör vi.." Tour hade en artikel just i det här ämnet för några år sen, finns småfirmor i Tyskland som syr kläder, även privatpersoner som syr. Jag hade det här i bakhuvudet när jag byggde en cykel 2018, allt utom pedaler, dator och sadel är tillverkat i Europa, det allra mesta i Tyskland/Italien. Jodå, jag kan byta pedaler och sadel mot närmretillverkat, dator blir nog svårare, om jag vill men där tog jag grejor som jag gillar sen tidigare. Kan tillägga angående Taiwan, Tour var på besök på en däcksfabrik ( Maxxis? ), jag skulle inte vilja ha mina barn jobba där. Det är inte bara lönen som man ska hänsyn till..... mvh borano20

Jag bodde några år i Petaluma. Det var alltid lika trevligt att cykla dit och köpa en pryl av en av personerna som stunden innan stått i produktionen. WI fräser sina delar ur amerikanskt aluminium.

Var inne på Svensk hemslöjd innan jul och handlade några klappar. Snacka om närproducerat. En sån fantastisk kontrast mot allt annan som går att köpa i butikerna runtomkring på Norrmalm.

@Kung Stalle, önskar mig en sammanställning i #1 när du fått lite mer input. Här kommer några fler tips

Patagonia
Velocio
Albion?
Kitsbow. RIP
Nitto
Honjo
Panaracer
Är ju länge sen nu, men jag vet en person som gjorde arbeten för en hemslöjdsbutik på 1990-talet och timlönen det blev på det var inte direkt lysande med tanke på hur mkt jobb det var med det. Inte barnarbete, men pensionärsarbete. Personen ifråga slutade när butiken höjde priserna för n:te gången utan att det blev mer pengar till de som gjorde jobbet.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp