Du får ju skriva vad som var fel och hur du löste det
Många smågrejer som löste sig vartefter jag fick prova olika grejer.
1. Jag flyttade upp framväxeln mer än de specade 3 mm som Shimano säger är max avstånd mellan tänderna på det största kedjehjulet och främre delen av yttre skenan på "växelkorgen". Detta gjorde främst att jag slapp slammer från att den inre skenan tog emot tänderna på mittendrevet. Detta var tidigare ett problem då jag hade växelföraren i ytterläget, på största klingan fram, eller då jag skulle trycka upp den på största klingan.
2. Jag bände isär den inre och yttre skenan på växelkorgen någon mm eller två på strategiska ställen mha. en huggmejsel som jag stoppade in mellan skenorna och vred om med. Det minskade kedjans slammer mot växelföraren då kedjan var i ytterlägen. Kedjan får större rum att röra sig fritt.
3. Jag testade att finlira med att spänna vajern lagom mycket, så att kedjan hamnade på optimalt avstånd från växelkorgens inre och yttre skenor i alla lägen, utom de extrema lägen som jag skrev om i föregående post. Jag såg videon om justering av framväxel från Happyrides mekskola och jag tror det var i den som killen sa att det var vissa kedjelägen (liten klinga både fram och bak samt stor klinga både fram och bak) som det inte gick att göra så mycket åt då det slamrade.
4. Jag testade om och om igen att skruva på stoppskruvarna, tills jag började fatta hur de fungerade och hur jag skulle ställa dem för att växelkorgens ändlägen skulle hamna vid rätt ställe.
5. Jag laborerade en del med att försöka få till så att växelkorgen var helt parallell med kedjehjulen. Finlirade och testade med att vrida in/ut bakdelen av växelkorgen någon mm eller t.om. mindre ibland. Det är oerhört små toleranser (0-0,5 mm) som påverkar ifall det slamrar eller inte då kedjan går emot/inte går emot växelkorgens skenor.
Det är svårt att göra allt detta i en linjär procedur och att strikt följa en mall eller en beskrivning. Nog därför som en del beskrivit att de går på "känsla". Det handlar nog om att testa en massa olika saker, försöka hitta var det tar emot mellan bl.a. kedja och växelförare, sedan göra små justeringar fram och tillbaka och se om problemet löste sig, eller om man måste justera lite till, gå tillbaka till något tidigare steg och justera där etc.
F.ö. var det nog en hel del ovana och okunskap som gjorde mig osäker på vad som var relevant och inte då jag skulle justera framväxeln. Jag har beskrivit resan med framväxeln ganska ingående i tråden jag länkar till i den inledande posten i tråden. Jag hänvisar dit till den som vill ha mer detaljer om mina frågor, funderingar och (ibland felaktiga) antaganden om hur framväxeln fungerar eller varför den inte fungerar.
Har någon ytterligare frågor eller funderingar så bara hör av er så ska jag försöka svara så gott jag kan.