Ska framväxeln "glappa" på det här sättet?

Kalle Kula

Aktiv medlem
Hej! Jag håller på att försöka justera framväxeln på min MTB efter att jag bytt vevlager och vevparti. Jag ser att det glappar en hel del och funderar på om glappet beror på slitage eller om det är tänkt att det ska finnas ett visst glapp, så att växelföraren har lite rörelsefrihet. Någon som vet eller tror sig veta?

Vad jag kan se så är glappet lokaliserat till "lederna" i "teleskoparmarna" som fälls ut då växelföraren trycks ut till sitt ytterläge i samband med att vajern spänns. Teleskoparmarna verkar sammanfogade med nitar i lederna, och ett par av nitarna sitter rätt löst, som kanske framgår av videon nedan.

Mer detaljer om framväxeln finns i posterna 40-45 i tråden nedan
https://happyride.se/forum/threads/oenskar-tips-vid-byte-av-isis-vevlager-pa-gammal-mtb.3700121/

Senast ändrad:
Hej! Jag håller på att försöka justera framväxeln på min MTB efter att jag bytt vevlager och vevparti. Jag ser att det glappar en hel del och funderar på om glappet beror på slitage eller om det är tänkt att det ska finnas ett visst glapp, så att växelföraren har lite rörelsefrihet. Någon som vet eller tror sig veta?

Vad jag kan se så är glappet lokaliserat till "lederna" i "teleskoparmarna" som fälls ut då växelföraren trycks ut till sitt ytterläge i samband med att vajern spänns. Teleskoparmarna verkar sammanfogade med nitar i lederna, och ett par av nitarna sitter rätt löst, som kanske framgår av videon nedan.

https://happyride.se/forum/threads/oenskar-tips-vid-byte-av-isis-vevlager-pa-gammal-mtb.3700121/
Nä, det verkar orimligt att den ska gå att vicka på det sättet. En ny framväxel är inte särskilt dyr, behöver ju inta vara dyra-ejs.
(och alldeles strax kommer femtioelva förslag om att köra med enkelklinga fram och jättekaka bak. Det blir dyrare)

Nä, det verkar orimligt att den ska gå att vicka på det sättet. En ny framväxel är inte särskilt dyr, behöver ju inta vara dyra-ejs.
(och alldeles strax kommer femtioelva förslag om att köra med enkelklinga fram och jättekaka bak. Det blir dyrare)
Tack för svar!

Jag hittade en annan tråd om glapp i framväxel där trådstartaren nämnde att han pratat med en lokal cykelhandlare:

"Min XT-framväxel på min MTB har börjat glappa sista tiden. Min lokale cykelhandlare menade att det inte gör nåt, den har fortfarande schysst funktion och så kanske är fallet."
https://happyride.se/forum/threads/glapp-i-framvaexeln.217101/

Jag har kikat lite mer på framväxeln sedan jag postade trådstartsinlägget och just nu tror jag faktiskt att det finns chans att jag kan få växeln att funka, trots glappet.

Jag kollade igår på möjliga modeller att ersätta framväxeln med. Hittade bl.a. denna för ca. 400:- inkl. frakt.
https://bikable.se/reservdelar/fram...ramvaxel-triple-66-69-grader-kloss-286-318-mm

Det är ju alltid osäkert om en ny del kommer att passa, plus att jag gärna undviker att lägga ut ytterligare 400:- på cykeln om jag kan. Har nyss lagt ut närmare 800:- på att byta vevlager och veparti, så det plockar snabbt på i kostnader. Sen tar det några dagar i frakt, såvida man inte ska köpa en direkt i LBS, som sannolikt tar ytterligare ett par hundralappar.

Den är sliten och det är därför den glappar. Du fixar det genom att byta den, så enkelt är det.

Om det funkar och du kan köra utan problem så är det väl bara att göra det. Men funkar det inte som det ska så är som sagt medicinen ny framväxel. Eller konertering till singelklinga fram.

Den är sliten och det är därför den glappar. Du fixar det genom att byta den, så enkelt är det.

Om det funkar och du kan köra utan problem så är det väl bara att göra det. Men funkar det inte som det ska så är som sagt medicinen ny framväxel. Eller konertering till singelklinga fram.
Jag har nyss bytt till ett nytt vevparti med 3 klingor, så en klinga fram finns inte ens på kartan. Frågan är varför jag inte får justeringen av växeln att funka. Att köpa nya delar, eller ny cykel är inte svårt, om man vill lägga ut pengarna.

Senast ändrad:
Frågan är varför jag inte får justeringen av växeln att funka
För att den ser glapp ut i lederna, då kan den inte föra kedjan korrekt. Hittar du inget ställe den faktiskt är lös där det går att spänna, så är det ny växel som gäller

Framväxlar för två och tredelat brukar ju slängas bort mer eller mindre från alla som konverterar, så kolla på k&S eller fråga i yardsaletråden

För att den ser glapp ut i lederna, då kan den inte föra kedjan korrekt. Hittar du inget ställe den faktiskt är lös där det går att spänna, så är det ny växel som gäller

Framväxlar för två och tredelat brukar ju slängas bort mer eller mindre från alla som konverterar, så kolla på k&S eller fråga i yardsaletråden
Tack för tips! Jag är inte riktigt med på vad du menar med "Hittar du inget ställe den faktiskt är lös där det går att spänna". Kan du utveckla?

I din förra tråd skrev du ju också att du har bockat/justerat korgen fram och tillbaka några gånger, det kan också vara en försvårande omständighet.

Vi vet ju, från förra tråden, att du på ett metodiskt och korrekt sätt har försökt justera. Och ändå fungerar det inte? Ja, då är det inte justeringen. Antingen har du kompatibilitetsproblem (vilket du har avfärdat) så då återstår att något är trasigt. Framklingan är ny. Växeln är gammal och justerad genom åren. Nästa steg för mig hade varit att prova en annan framväxel.

Lycka till!

I din förra tråd skrev du ju också att du har bockat/justerat korgen fram och tillbaka några gånger, det kan också vara en försvårande omständighet.

Vi vet ju, från förra tråden, att du på ett metodiskt och korrekt sätt har försökt justera. Och ändå fungerar det inte? Ja, då är det inte justeringen. Antingen har du kompatibilitetsproblem (vilket du har avfärdat) så då återstår att något är trasigt. Framklingan är ny. Växeln är gammal och justerad genom åren. Nästa steg för mig hade varit att prova en annan framväxel.

Lycka till!
Jag tror inte riktigt att jag ännu har uttömt alla möjligheter att justera höjder, vinklar, stoppskruvar, spänning på vajer osv. Jag har läst i andra trådar att många som justerar växlar inte följer instruktionerna slaviskt utan går mer på "känsla". Jag ska ge det några försök till, innan jag går på alternativet att skaffa fram en annan framväxel. Tack för svar och lyckönskningar! ?

Jag har nyss bytt till ett nytt vevparti med 3 klingor, så en klinga fram finns inte ens på kartan. Frågan är varför jag inte får justeringen av växeln att funka. Att köpa nya delar, eller ny cykel är inte svårt, om man vill lägga ut pengarna.
Svaret på frågan är: Den är glapp.
Hur löser man det? Man byter till en som inte är glapp. Släng ut en köpesannons här vetja. Finns säkert några som är villiga att skänka framväxlar, kanske rent av betala för att bli av med dem.

Tredelat går för övrigt mycket enkelt att konvertera till 1x. Bort med framväxeln, bort med inre och yttre klinga, byt mittre till narrow wide klinga. Done. Just saying. Men du väljer naturligtvis hur du vill ha det.

Jag tror inte riktigt att jag ännu har uttömt alla möjligheter att justera höjder, vinklar, stoppskruvar, spänning på vajer osv. Jag har läst i andra trådar att många som justerar växlar inte följer instruktionerna slaviskt utan går mer på "känsla". Jag ska ge det några försök till, innan jag går på alternativet att skaffa fram en annan framväxel. Tack för svar och lyckönskningar! ?
En framväxel som endast sitter på ramen, eller om du har den i handen, skall inte röra sig på något håll utom rakt utåt. Det skall inte finnas något nämnvärt glapp i länkage eller rörelser upp/ner/sidled.

Kollade med en liknande växel jag hade liggande och den hade inget märkbart glapp, ser faktiskt lite konstigt ut i klippet

Problemet löst. Tror knappt växlarna har funkat så här bra sedan cykeln var ny. Visst, lite slammer då jag har kedjan på minsta framdrevet och de två minsta kuggkransarna bak, då jag har kedjan på det största framdrevet och den största kuggransen bak, samt att jag måste trycka till lite extra på framväxelns reglage då jag ska ha upp kedjan på största klingan samtidigt som jag behöver trampa. Men dessa små skönhetsfel kan jag leva med tills vidare. Framväxelns glapp tycks inte vara något större problem (iaf. inte för mig) v.g. växlingarnas funktion. Tack för alla synpunkter och tips! ?

Du får ju skriva vad som var fel och hur du löste det
Många smågrejer som löste sig vartefter jag fick prova olika grejer.

1. Jag flyttade upp framväxeln mer än de specade 3 mm som Shimano säger är max avstånd mellan tänderna på det största kedjehjulet och främre delen av yttre skenan på "växelkorgen". Detta gjorde främst att jag slapp slammer från att den inre skenan tog emot tänderna på mittendrevet. Detta var tidigare ett problem då jag hade växelföraren i ytterläget, på största klingan fram, eller då jag skulle trycka upp den på största klingan.

2. Jag bände isär den inre och yttre skenan på växelkorgen någon mm eller två på strategiska ställen mha. en huggmejsel som jag stoppade in mellan skenorna och vred om med. Det minskade kedjans slammer mot växelföraren då kedjan var i ytterlägen. Kedjan får större rum att röra sig fritt.

3. Jag testade att finlira med att spänna vajern lagom mycket, så att kedjan hamnade på optimalt avstånd från växelkorgens inre och yttre skenor i alla lägen, utom de extrema lägen som jag skrev om i föregående post. Jag såg videon om justering av framväxel från Happyrides mekskola och jag tror det var i den som killen sa att det var vissa kedjelägen (liten klinga både fram och bak samt stor klinga både fram och bak) som det inte gick att göra så mycket åt då det slamrade.

4. Jag testade om och om igen att skruva på stoppskruvarna, tills jag började fatta hur de fungerade och hur jag skulle ställa dem för att växelkorgens ändlägen skulle hamna vid rätt ställe.

5. Jag laborerade en del med att försöka få till så att växelkorgen var helt parallell med kedjehjulen. Finlirade och testade med att vrida in/ut bakdelen av växelkorgen någon mm eller t.om. mindre ibland. Det är oerhört små toleranser (0-0,5 mm) som påverkar ifall det slamrar eller inte då kedjan går emot/inte går emot växelkorgens skenor.

Det är svårt att göra allt detta i en linjär procedur och att strikt följa en mall eller en beskrivning. Nog därför som en del beskrivit att de går på "känsla". Det handlar nog om att testa en massa olika saker, försöka hitta var det tar emot mellan bl.a. kedja och växelförare, sedan göra små justeringar fram och tillbaka och se om problemet löste sig, eller om man måste justera lite till, gå tillbaka till något tidigare steg och justera där etc.

F.ö. var det nog en hel del ovana och okunskap som gjorde mig osäker på vad som var relevant och inte då jag skulle justera framväxeln. Jag har beskrivit resan med framväxeln ganska ingående i tråden jag länkar till i den inledande posten i tråden. Jag hänvisar dit till den som vill ha mer detaljer om mina frågor, funderingar och (ibland felaktiga) antaganden om hur framväxeln fungerar eller varför den inte fungerar.

Har någon ytterligare frågor eller funderingar så bara hör av er så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Senast ändrad:
Något man också kan göra om man är ovan eller inte kan, är att lyssna och ta till sig av vad folk skriver. Denna tråd känns lite som en monolog.
Med det sagt, vad bra att det verkar fungera bättre, även om justeringarna som gjorts nu på slutet än mer indikerar att den är "slut".
Problem solved, hoppas vi! ?

Sist jag kollade gick det att köpa nya aftermarket-bussningar till vissa bakväxlar (typ SRAM X0) och det fanns instruktioner hur man bankar ut dem gamla bussningarna och trycker in dem nya. Kanske finns det även sådana reservdelar för framväxlar till salu?

Tillbaka
Topp