Ska jag bygga om eller köpa nytt

Elgstrand

Aktiv medlem
Hallå!

Jag håller på att undersöka möjligheten att bygga en FS av de delar jag har nu. Jag äger just nu en Trek superfly 6 2015 som är i minsta laget men ändå hyffsat kul. Hjulen är ganska färska och från Actionsports.de och har DT 240 nav men jag har även kvar originalhjulen. Jag tycker ju om att bygga/meka och klarar av det. Men det kanske bara är onödigt att köpa ram och flytta över när man kan köpa en sprillans fin cykel. Jag håller mest på att forskar om möjligheten (internetcyklar) plus och minus. Reban ska väl gå att bygga om till 120mm också? Det är väl i så fall något sådant jag tänker mig, en 120mm XC kanske. Alla tips och råd uppskattas.

Mvh.

Bilagor

• DSC_0072.JPG
    DSC_0072.JPG
    276.7 KB · Besök: 81
Senast ändrad:
Det är en äldre bild, sadel sitter längre bak idag. Har testat en hel del olika positioner. Det är en 17,5" om jag kommer ihåg rätt. Jag är 178cm. Men har cyklat 2476,5km på den så visst går den att cykla på som det är. Tillägg: Storleken är inte huvudanledningen till varför jag vill byta eller bygga om min cykel.

Senast ändrad:
Jag skulle börja med att hitta en ram som jag vill ha och sen kolla vad man kan flytta över från gamla och räkna därifrån.

Sen brukar jag köpa ram när det är rea då man kan göra otroligt bra köp. Dock inte rea tider nu.

Fast det kan ju vara så att jag hellre vill ha en stål hardtail... det är ju inte så mycket grusväg direkt, och lite hopp börjar det också bli. Kanske måste tänka om här. Inte lätt detta med N+1

Elgstrand sa:
Fast det kan ju vara så att jag hellre vill ha en stål hardtail... det är ju inte så mycket grusväg direkt, och lite hopp börjar det också bli. Kanske måste tänka om här. Inte lätt detta med N+1

Nej, du har inte riktigt förstod N+1. Om det inte funkar för allt cykling med N+1 cyklar är lösningen N+1.

Elgstrand sa:
Aj då! Blir att tänka om igen då ;) Det viktigaste är att jag får en ny cykel tror jag...

Nu har du förstod. Men det är viktigt att hålla kol på om det finns tillräckligt med plats i förrådet!

Senast ändrad:
N+1 förråd! Eller passa på att lägga beslag på all tom plats nu när utemöblerna burits ut, då har du åtminstone flyttat problemet till i höst...

det här med att slakta en fungerande och bra cykel för en ny ram är en främmande tanke för mig. vore annorlunda om ramen var sönder.

köper du en ny hoj eller för den del ram med växlar och allt, och hjulstandarden råkar vara samma kan du ju däremot alternera med dina finhjul.

när det gäller plats för cyklar i förrådet har jag funnit att utrymmet och för den del acceptansen hos respektive blir bättre om man förvarar ram och hjul på olika platser. även bra ur stöldsynpunkt..

så n+1 för ts vore min melodi.

En Nordest Bardino är nog overkill överallt i Sverige. Med det sagt så är den sjukt snygg, och "lika dålig överallt" = "lika bra överallt". Jag hade gärna haft en om jag hade haft mer plats hemma.

Ja det är ju just det att den är så snygg! Men ska se om jag inte hittar något lite lättare med 120 mm. Känns lite onödigt att släpa runt på så mycket cykel.

Men den är lätt! Min Kona Honzo Steel ram väger 3.3 kg. Märker det inte när jag cyklar, bara när jag sätter cyklen ovanpå bilen.

Om man vill har en lättvikt cykel måste man köpa karbån.

DT240 kit du länkade är (bara) till framhjulen. Tror att du också behöver en bromsadapter för att flytta ut skivorna eller flyya in bromssoken.

Jag kör en stål ht, liknande Bardinon, med 150mm i fram och den är inte rolig på platt stig. Dock så älskar jag den när det blir dags att åka utför.

Satsa på en hoj med mindre slag och inte så flack gaffelvinkel om du ska harva runt i skogen.

Misstänkte nästan det. Jag letar lite men har inte hittat något som klickar riktigt ännu. Skulle gärna vilja ha en stål HT. Men en fs är också lockade. Jag får försöka bestämma mig om vad jag vill satsa på först tror jag. Det är väl tyvärr så att cykeln jag har passar ganska bra. Jag får börja med att serva reban och köpa en sänkstolpe ;)

Du far samma körupplevelse som en stål HT med "kort" 120 mm gaffel om du bytar din Reba till en 120mm gaffel. Så får du också bättre kite slackare styrvinkel. Du kan tar bort spacern för att behålla samma position på cykeln. Men tror att det tyvärr inte går att billigt bygga om din Reba till 120, du skulle behöver nya ovanben.
Kan rekommendera en RockShox gaffel med Debon-air, mycket känsligare. En Charger dämpare är också bra om man ofta kör snabbt över rutmattor.

Tänk nu att jag mindes fel. Det finns olika Reba ovanben upp till 120 mm och från 130 mm. Har just nu inte tittat i spare parts catalogue, men tror att 100 mm och 120 mm Reba är identiskt förutom fjädern du länkade till.

Jaha då är det beställt en sån här och service kit. Lite mekande framöver så får vi se hur jag upplever cykeln efter det :)

Bilagor

• rock-shox-air-shaft-soloair-sid-reba-sa-120-mm-275-and-29.jpg
    rock-shox-air-shaft-soloair-sid-reba-sa-120-mm-275-and-29.jpg
    3.5 KB · Besök: 77
Jaha då var detta klart då. Så här enkelt "sparar" man 20k alltså? :) Tyckte cykeln blev bra mycket roligare med både dropper och längre slag. Jag kunde köra med lägre tryck i dämparen så den känns mer "plush". Tog bort en tok. Den bottnar preciiis vid dessa skutt med endast 55 psi.

Jag kommer nog kör runt 60-65, är ingen vilde. Inte omöjligt att jag testar med 2 token och 55psi men detta är en bra start :) Nu är dämparen helt nyservad med nya o-ringar, olja och fett så den kommer antagligen bli ännu trevligare framöver. Tack för all feedback!

Bilagor

• IMG_20190517_094314.jpg
    IMG_20190517_094314.jpg
    570.2 KB · Besök: 62
  • IMG_20190517_094354.jpg
    IMG_20190517_094354.jpg
    539.3 KB · Besök: 90
  • IMG_20190517_102321.jpg
    IMG_20190517_102321.jpg
    504.3 KB · Besök: 86
Tillbaka
Topp