Ska jag köpa dyra fälgbromshjul?

loglog

Medlem
Funderar på om jag ska uppgradera min gamla cross. Det är en Cannondale SuperX från 2011. Härlig lätt kolfiber ram men den har fälgbromsar och tar max ca 38 mm bak, kanske 42 mm fram. Så det finns lite inneboende begränsningar. Använder den mest för pendling men också lätt gravel.

Nu har bakhjulet pajjat. Är det värt att uppgradera med finare hjul? Hunt har rabatt på alu-hjul för ca 4500 kr med 19 mm innerbredd.

Alternativet är att köpa ett vintage hjul för några hundra som kommer vara tyngre och smalare.

Ge mig era takes, kan det ge så pass mycket extra bang for the buck att köra på Hunthjulen?

Funderar på om jag ska uppgradera min gamla cross. Det är en Cannondale SuperX från 2011. Härlig lätt kolfiber ram men den har fälgbromsar och tar max ca 38 mm bak, kanske 42 mm fram. Så det finns lite inneboende begränsningar. Använder den mest för pendling men också lätt gravel.

Nu har bakhjulet pajjat. Är det värt att uppgradera med finare hjul? Hunt har rabatt på alu-hjul för ca 4500 kr med 19 mm innerbredd.

Alternativet är att köpa ett vintage hjul för några hundra som kommer vara tyngre och smalare.

Ge mig era takes, kan det ge så pass mycket extra bang for the buck att köra på Hunthjulen?
Hunt har alltid erbjudande på hjul så se det som normalpriset.
Själv har jag Hunt-hjul på nästan alla cyklar och har bara gott att säga om dom - utom det sista paret jag köpte som har ”ratchet”- frihjul. Funkar bra men låter som en hel jävla getingsvärm när man frihjular. De har alltid hållit sig raka och styva. Ett par jag köpte begagnat fick jag byta lager på men det är verkligen en baggis.
Hunt-hjulen är nog lika bra som alla andra i samma prisklass. Eller kanske liite bättre 😊
Inom EU skickas de från Dresden så det tillkommer inga pålagor i form av tull e.d.

De är nog bortom räddning. Udda Bianchihjul där frihjulet börjat glappa.

Det är ofta Formula nav, som det finns frihjul att köpa till. Med då behöver man identifiera modellen.

Om du använder cykeln mycket tycker jag att det är värt att spendera några tusenlapp till fina hjul. Jag funderade på samma till min (gamla) lvgcykel, framförallt för lite bredare fälgar, men har tittat på lite dyrare hjul än du länkar till. Bestämde mig för att inte uppgradera för att han inte använder cykeln mycket nuförtiden pga köp av en gruscykel.

Tillbaka
Topp