cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> så undrade jag om
> resultatskillnaderna på komforten på de olika
> gafflarna/cyklarna beror på geometri också?
> Eller om de plockade av gaffeln och mätte den
> för sig?
Är din
seriösa fråga till mig är att du fortfarande inte förstår hur Tour gör sina tester och därför tycker att jag bör förklara för dig hur de går till?
Har du läst mer än mätvärdet för gaffel-komforten i det Cube-test den här tråden numer tydligen handlar om?
Tydligen inte för då hade du sett att de mkt riktigt uppmärksammar skillnaden mellan de testade gafflarna
"
Ein Verwirrspiel liefern die Gabeln: Mit gleicher Typenbezeichnung und äußerlich baugleich, sind sie unterschiedlich schwer (zwölf Gramm Differenz) und unterschiedlich steif. Die leichtere der beiden erzielt bei der Seitensteifigkeit mit einer 2,0 eine deutlich bessere Note als ihre “schwerere” Schwester mit 2,7 – unkomfortabel sind wiederum beide."
http://www.tour-magazin.de/?p=9024
Om det sedan beror på att Eastons tillverkn varierar såpass mycket, eller att Cube, trots namnet, ändå använder olika gafflar till sina cyklar kan ju vare sig jag, eller du veta.
Tob skrev:
-------------------------------------------------------
> Något som borde skrivas med varje gång det
> presenteras ett vetenskapligt test i en tidning
> hädanefter.
Har du någonsin läst, eller sett, ett
vetenskapligt (cykel)test?
Du får gärna länka till ett sådant.
Dessutom undrar jag över vilken din definition av ett
vetenskapligt (cykel)test är?
Har du öht läst någon av Tours cykeltester?
I såfall borde du veta att de i en del tester testar mer än ett ex av varje ram.
Tex i nummer 3/2011 testade de tre ex av varje ram.
Tours tester består dessutom inte enbart av mätningar
"
Natürlich gehören zu den TOUR-Tests nicht nur die Analysen im Labor, sondern auch die Testfahrten auf der Straße"
Vilket är självklart för den som själv läser deras tester.
/Håkan