Ska jag montera v-bromsarna på "fel" sida?

Pata2

Ny medlem
Jag har precis hämtat min nya 29" stela gaffel, en PACE RC29 Carbon.

PACERC29CarbonStarrgabel.jpg ht=525

I instruktionerna står det angående v-bromsar -"Pace have always recommended that the V-brake is rear mounted to the fork. This is because the rotation of the wheel tries to draw the brakepad forward into the structure of the fork. This action effectively enhances braking efficincy much as it does on the rear wheel...However the v-brake may be fitted to the front of the fork if preferred."

Ska jag verkligen montera bromsarna på baksidan av framgaffeln, a´la SIBA-cykel?

tur du e känd här så din hoj inte kommer att häcklas i diverse trådar där den kan tänkas figurera på bild;) EDIT:(om du väljer fel sida)

snygg gaffel som 17 allafall

Senast redigerad av en moderator:
Såvida ingen säger något annat så får jag väl göra som det står, det känns lätt märkligt dock -den principen borde då alltid gälla, eller?

Pace har alltid haft sina V-bromsar monterade på baksidan av gaffeln.
Nackdelen som jag ser det, efter att själv kört på en under 90-talet, är att det samlas
grymt mycket skräp o lera i bromsen. Förutsätter att cykeln används som det är tänkt ;-)

Trevlig gaffel, synd att deras dämpande bröder inte har lika bra rykte gällande tillförlitlighet.

Mvh

-M-

Manji skrev:
-------------------------------------------------------
> Pace har alltid haft sina V-bromsar monterade på
> baksidan av gaffeln.
> Nackdelen som jag ser det, efter att själv kört
> på en under 90-talet, är att det samlas
> grymt mycket skräp o lera i bromsen.
> Förutsätter att cykeln används som det är
> tänkt ;-)

Jag använder förvisso en annan hoj när det är som mest lerigt o jävligt men tro mig den "gubbskumpar" runt i .skogar mm. ;-)

Jag nu moterat v-bromsen på "fel" sida och varit ute med den en hel del med cykeln och kan bara säga att mycket nöjd med setuppen. Frambromsen käns helt annorlunda, starkare och mycket lättare att modulera inte den där på/av känslan, som om den får markant mer stöd när den tryck mot gaffeln. Att sätta bromsen på insidan gör dessutom att vikten från bromsen flyttas lätt innåt och nedåt ;-) Kanske är den traditionella främre monteringen mest ett arv i från äldre racercyklar där bromsarna tar i om de monteras på insidan?

Säkert 90 grader, det gick att trockla ner höljet men det optimala vore en spegelvänd broms. Jag har föresten en 90-tals Miyata touringhoj med omvända bromsavajersfästen, måste vara gjorda för den engelska marknaden.

Tillbaka
Topp