Ska jag olja in kedjan?

Race

Medlem
Ska jag olja in kedjan?
Vet inte riktigt hur jag ska tänka kring när det kommer till att olja in min cykelkedja, Har en fem månaders gammal Crescent atto som jag ca kör 4 mil per vecka med. Den körs bara på torrt väder, har aldrig haft den ute i regnväder eller cyklat i regnväder. Jag har inte oljat in kedjan sedan jag köpte den, och vet inte riktigt om jag vågar. Min gamla cykel hade jag sjukt mycket problem, och tror en del av problematiken var för att jag använde olja på kedjan lite för mycket.. Jag har även en far som inte tillåter mig att smörja kedjan, då han har en 12 år gammal Crescent tarfek där han aldrig oljat in kedjan då han tror att fabriksoljan räcker under hela cykelns livstid.. Är 16 år så ni inte tror jag är vuxen och frågar min pappa om cykelkedjor :)) Det enda jag börjat märka med min kedja är att den gnisslar i göra växlar samt upplevs lite darrig vid trampandet i höga växlar. Hur ska jag tänka? Ska jag köra på att smörja in den? Tacksam för svar

Herr Thomas

Aktiv medlem
Ska jag olja in kedjan?
Även om cykeln bara körs i torrväder så måste kedjan smörjas och underhållas, du borde ha kört runt 80 mil vid det här laget så en smörjning är absolut nödvändig om du vill ha livslängd på drivpaketet.
Vad du sen ska smörja med är en helt annan fråga, här finns det lika många åsikter som det finns cyklister. Prova gärna och sök i forumet då denna fråga ofta diskuteras.

Octagon

Aktiv medlem
Ska jag olja in kedjan?
Ju kletigare olja desto bättre och längre sitter den kvar, men den drar också till sig mer smuts och blir kletigare med tiden. Om du bara ska pendla och inte köra i skogen eller ösregn klarar du dig med en ganska tunn olja som inte blir så kladdig. Förr eller senare behöver du göra rent kedjan ändå.

Salabaladala

Aktiv medlem
Ska jag olja in kedjan?
När jag kör olja så smörjer jag efter ca 10-15 mil finvädersåkning. Är det regn eller gegga kan det bli efter varje åktur. Din pappa har helt fel angående smörjning.

Min gamla cykel hade jag sjukt mycket problem, och tror en del av problematiken var för att jag använde olja på kedjan lite för mycket
Hur tänker du att det skulle bli problem med för mycket smörjning? Förutom oljefläckar på byxorna...

s

Aktiv medlem
Ska jag olja in kedjan?
Gnisslet kommer av metal som gnids mot metal. Det finns med andra ord ingen olja kvar och det betyder att kedjan nu kommer slitas snabbt. Det är dessutom stor risk för rostangrepp vilket kommer öka slitaget ytterligare.
Att oljan skulle räcka hela cykelns livslängd vet jag inte var han fått ifrån. Finns inte en chans att det finns nog med olja kvar ens efter 100 mil och lite längre än så får vi väll hoppas att livslängden är på en cykel i din fars omvårdnad.

Nä, på med en riktig kedjeolja regelbundet, det lönar sig garanterat i längden!
För mycket olja kommer inte ställa till med andra problem än att det blir kladdigt och drar åt sig smuts. Men man tar enkelt bort överskottet med en gammal trasa om det råkar bli för mycket. Lite extra är bara bra då får du loss lite smuts med trastorkningen också.

Bengt-re

Aktiv medlem
Ska jag olja in kedjan?
Var 20e mil i finväder, möjligen kan 30 gå, men då börjar det vara undersmort. Vinter, regn och snö/salt så hmmm oftare.

Det är alltid en kompromiss vid val av smörjmedel. Flera olika parametrar samverkar. Och valet av smörjmedel blir också olika beroende på preferenser och användningsområde. Med andra ord - inget smörjmedel är bäst på allt.

Ska jag olja in kedjan?
Kom ihåg att du absolut inte får spilla eller spraya smörjmedel på fälgen, om det är fälgbroms, eller bromsskivan om det är skivbroms.

Allroad

Aktiv medlem
Ska jag olja in kedjan?
Nackdelen med mer olja är troligtvis allt smuts det drar med sig på alla andra ställen som drev både fram och bak samt dreven på bakväxeln. Men allt går att få bort med lite vatten och grönsåpa, valfri borste och trasa att torka rent med.

Men vaxa kedjan kan ju vara ett alternativ också med tanke på att du bara använder hojen när det är torrt ute.

hur den rengörs innan den vaxas
(spola lite i klippen i början).

Värt notera att man inte ska hiva ut dessa kemikalier i avloppet eller naturen på något sätt..

Allroad

Aktiv medlem
Ska jag olja in kedjan?
Var 20e mil i finväder, möjligen kan 30 gå, men då börjar det vara undersmort. Vinter, regn och snö/salt så hmmm oftare.

Det är alltid en kompromiss vid val av smörjmedel. Flera olika parametrar samverkar. Och valet av smörjmedel blir också olika beroende på preferenser och användningsområde. Med andra ord - inget smörjmedel är bäst på allt.
Men dessa 20 mils-intervaller, då snackar vi lvg-hoj med typ ultegra drivlina då? För jag har då aldrig sett en klassisk damhoj som smörjs med 20-30mils intervaller...

BAPEsta

Aktiv medlem
Ska jag olja in kedjan?
Kör du torrt så kan så kallad "torr olja" vara nice. Kör med det under sommaren. Kör på rikligt, låt torka under några timmar kör sedan kedjan genom en torr trasa för att bli av med överskottet. Detta görs bäst efter en rejäl tvätt så torroljan kan greppa på kedjan.

Enda nackdelen med torrolja är att den måste appliceras oftare.

Pfaff

Aktiv medlem
Ska jag olja in kedjan?
En droppe på varje länk. Veva runt så att oljan kommer in i länken. Torka bort allt överskott. Då håller sig kedjan tyst och ren. Repetera vid behov.
Med varje länk menar han den där runda grejen, rullen, mellan sidoplåtarna 😁
Att använda vaxbaserade smörjmedel som TILL EXEMPEL (det finns många! Och kedjesmörj är religion) MucOff är en bra ide för dina behov. De drar inte åt sig så mycket damm om man i övrigt torkar av kedjan med en torr trasa mellan varven.

Bengt-re

Aktiv medlem
Ska jag olja in kedjan?
Men dessa 20 mils-intervaller, då snackar vi lvg-hoj med typ ultegra drivlina då? För jag har då aldrig sett en klassisk damhoj som smörjs med 20-30mils intervaller...
Jo, men även på pendlaren. Faktum är ju att oväxlade eller navväxlade cyklar lider mindre av torr kedja eftersom kedjan inte behöver smidighet för att klättra på växelramper och frånvaro av kedjeträckare eliminerar risken för chainsuck.

Bengt-re

Aktiv medlem
Ska jag olja in kedjan?
Med varje länk menar han den där runda grejen, rullen, mellan sidoplåtarna 😁
Att använda vaxbaserade smörjmedel som TILL EXEMPEL (det finns många! Och kedjesmörj är religion) MucOff är en bra ide för dina behov. De drar inte åt sig så mycket damm om man i övrigt torkar av kedjan med en torr trasa mellan varven.
Biltemas kedjeolja fungersr.... lite tunn så den grisar ner kedjestaget lite, men skapligt lätt att få bort och binder inte damm lika eländigt som mucoff wetlube.

kais01

Aktiv medlem
Ska jag olja in kedjan?
klart du måste smörja kedjan. fabrikssmörjet är dessutom rätt eller fel känt för att vara en svårupplöst smörja som får slipande partiklar att fastna inne i kedjan.

skrev just detta i en annan tråd, som handlar om avfettning:

kedjan får också den helsyntetmotorolja. innehåller additiv som tvättar, och smörjer samtidigt. mtb-kedjorna håller sig med denna metod rena, men på landsväg och pendling bildas svarta avlagringar som jag brukar borsta och torka bort närmast mekaniskt, kanske lite lacknafta på trasan. någon gång prövat mer ambitiös avfettning, men då är inte kedjan sig själv på bra många timmar. trög, ljudlig och motspänstig.

nackdelen med syntetmotorolja är att den måste appliceras ofta, typ var tredje åktimme. det finns beständigare smörjor men några av dem bildar efter ett tag i smutsig miljö en svårupplöst slippasta som snart förstör kedjan. gäller ett flertal s k dry lubes. läs gärna mer på zerofrictioncycling.

solgule

Aktiv medlem
Ska jag olja in kedjan?
Fabrikssmörjan verkar fungera bra för mig. Vid skapligt torrt väglag så kommer jag långt bara genom att droppa 10-15 droppar symaskinsolja på ett luddfritt papper och torka av kedjan på utsidan innan varje tur.

Resulat är minimalt med smuts, utom de första turerna när fabrisksmörjan letar sig ut och drar till sig smuts som måste torkas bort.
Slitaget verkar litet hittills (ca 100 timmar), i längdled i alla fall.

Gäller i lerfri skog på sommarhalvåret. SRAM GX Eagle kedja. Kan ju vara annat som krävs på väg och i blötare förhållanden.

Miracle

Aktiv medlem
Ska jag olja in kedjan?
En sådan har jag gjort slut på. Den fungerar bra, vad jag erfarit.
Skulle köpa den igen om det inte vore för PTFE tillsatsen. Den är inte bra för vår miljö, om jag fattat rätt.

Frid!

kais01

Aktiv medlem
Ska jag olja in kedjan?
apropå miljö hade jag en diskussion med adam på zerofrictioncycling om tru tension banana slip tungsten lube. presterade bra i hans tester, bättre än nfs som varit på tapeten här på happy, men som till slut ändå bildade den beryktade slip-pastan som förstörde kedjan.

men tru-tension innehåller tungmetallen wolfram som kan riskera att spridas i naturen.
så är förstås fallet skrev han men wolframet lär bindas hårt till stålet, och mängderna som släpps påstod han så små att cern skulle behövas kopplas in för att detektera dem.

sen tog vi båda upp hanteringen av avfettningsmedel, vilket vid ständigt självsmutsande kedja blir ett större miljöproblem. hans inpass:

"so on balance lubes like Tru-Tension that set to a solid chain coating and so resisting contamination, required vastly less cleaning vs wet lubes, and deliver genuinely much greater parts lifespan - I really do believe that overall they do much much better vs riders on lubes like rnr gold, rnr extreme, finish lines crap or even worse muc-offs liquid sandpaper lubes etc"

så mycket alltså för muc-off!

nästa på gång är kedjesmörj med grafen. hopblandat av en excentrisk polack. bättre än det mesta förstod jag, lär publiceras snart. en flaska kostar över 1000 sek.

testerna finns längst ned på sidan.

Miracle

Aktiv medlem
Ska jag olja in kedjan?
men tru-tension innehåller tungmetallen wolfram som kan riskera att spridas i naturen.
så är förstås fallet skrev han men wolframet lär bindas hårt till stålet, och mängderna som släpps påstod han så små att cern skulle behövas kopplas in för att detektera dem.
Skitsnack, så klart! Är ju faktiskt helt orimligt och löjligt. Det mesta hamnar i miljön.

Frid!

janolle

Aktiv medlem
Ska jag olja in kedjan?
En gammal kul historia från 1965-70. Skulle koka kedjan i vax, stod på burken koka inte inne på spisen om du
bor i lägenhet. Ner i pannrummet då spritkök kastrull koka(y)gick fint, men vaktmästare & hyresgästerna undrade
vad som hänt! Då hade jag hunnit röja bort alla spår, men det stank jävlar...🤧 Jo kedjan blev som ny.

Miracle

Aktiv medlem
Ska jag olja in kedjan?
or even worse muc-offs liquid sandpaper lubes etc"

så mycket alltså för muc-off!
Jo, håller med om detta. Kör just nu med Muc-Off Dry å den är en besvikelse, för mig, på alla plan. Trots tort väder är drivlinan bara ok i ca 30-50 km så det blir oftast till att smörja inför varje tur.

Jag är intresserad av att pröva nått med 100% silikon.
T.ex. https://www.bikester.se/sonax-bike-...NYYD5nC8xZh_j6rroBJWYymooHs4G7HxoCmsMQAvD_BwE
Använde det i förra jobbet å det var effektivt i en del applikationer.
Någon som redan testat?

Frid!

Senast ändrad:

Bobslob22

Aktiv medlem
Ska jag olja in kedjan?
Är silikon verkligen bra för motverka friktion och slitage metall-metall?
Känns som gör mkt mer nytta vid ex plast mot metall i ex drivrullar mot rullband och plast-plast o dyl.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer