Ska köpa en ny MTB, behöver hjälp!

• Trådstartare Trådstartare Zac
  • Start datum Start datum

Zac

Ny medlem
Hej alla forumdeltagare, är ny här och kommer direkt med en uppsättning frågor. Verkar vara en hög kunskapsnivå här så vill passa på och se om man kan få lite svar.

Jag är osäker på vad jag ska välja för ny MTB.
Har tittat på cyklar i prisklassen 15.000:- och mest sneglat på Crescent Rimfaxe och Trek 6700 09.
Vilken av dessa ska jag välja? Här kommer mina frågor..

- Trek 6700 verkar ha Shimano SLX komponenter rakt igenom, är det bra? Tydligen är det bara 2009 års modell som har det, tidigare modeller har enklare lösningar, stämmer det?

- Har inte hittat några uppgifter på vad Trek 6700 väger, jämfört med Rimfaxe som ligger på 11,5 kg.

- Crescent Rimfaxe har Rockshox TORA 318 och Trek 6700 Har Rockshox Recon Race Solo som framgaffel, vilken av dessa är bäst?

- Är det någon som vet om det går att låsa framdämparna direkt på styret på båda dessa modeller?

- Vågar man beställa cycklar via Internet? Vad gäller provåkning kan jag ändå inte göra det lokalt eftersom dom lokala butikerna där jag bor endast tar hem dessa modeller vid beställning.
Prismässigt skiljer det mycket speciellt på Trek 6700 2009 som kostar 17.9995:- via Duells återförsäljare medan samma cyckel kostar 13.570:- på www.billigcykel.se

- Någon som har erfarenhet av www.billigcykel.se som håller till i Danmark. Vet inte om jag vågar köpa den där men det lockar eftersom jag eventuellt sparar flera tusen!

- jag kanske har valt helt fel cykelmodeller att titta på, någon som vet?
Cyklar rätt mycket på stigar med inslag av sten och berg. Blir även en hel del på asfalt och grus och vill därför ha en mångsidig cykel.

- Blir osäker på vikken ramstorlek jag ska ha, är ca 1.90 lång..är det 19,5" eller 21.5" som gäller?

- Finns det några bra sajter som testar och bedömmer MTB modeller, har sökt frebilt men inte hittat en enda!

Tack på förand, MVH Simon

Välkommen,
Under läsvärt finns den här; http://happymtb.org/forum/read.php?1,38230

Kolla storlek på wrenchscience eller canyon kanske? Men det beror ju på hur man är skapt och cyklar oxå.

Internet är inget problem om man vet vad man pysslar med och kan mecka. Men det kan vara smart att pröjsa några tusen mer för att få en bra handlares råd, stöd och hjälp. Att köpa fel cykel i den prisklassen är inge kul.

Det finns ingen cykel som är bra på allt. Man får allt välja var man vill fokusera :-)

I mina öron låter de båda cyklarna du kollar på orimligt dyra sett till vad det är för komponenter. Trek är ju experter på att ta bra betalt för vilken skit som helst och Cresent hade nog sin MTB-topp på sent 90-tal...

Vågar du handla från tyska eller engelska nätbutiker får du fantastiskt mycket mer cykel för pengarna. Du kan lätt ha som krav att få en fullt XT utrustad hoj med minst en REBA-gaffel för 15k.

För att du ska begripa skillnaden på gafflarna så är REBA > Recon > Tora.

Kolla lite hojjar i din prisklass på nedanstående ställen och förundras över hur mycket du kan får för 15k :)

www.bike-discount.de
www.canyon.com
www.chainreactioncycles.com
www.cyclecomponents.com

//
Roff

Hej och välkommen! Varje vår är det väldigt väldigt många som ställer just den fråga du ställer, så räkna med ljumt intresse så här i mitten av maj. :-) Men du lägger dig ganska högt med 15 000 kr, och för så mycket pengar kan du få VÄLDIGT mycket cykel.

Jag tycker du gör rätt som tittar på en hardtail med dämpargaffel. Och jag tycker absolut att du skall våga dig på att handla över internet. Du får helt enkelt så fruktansvärt mycket mer för pengarna då.

Mitt förslag blir den här:
27652.jpg ht=460

Du hittar den här: http://www.bike-discount.de/shop/k95/a11586/zr-race-70-2009.html?mfid=52 och den kostar 1199 EUR + frakt. Då har du pengar över till t.ex. hjälm, brallor, skor och handskar. Jämfört med de cyklar du nämner är den här cykeln bra mycket bättre specad, och jag tror inte du hittar än bättre specad cykel för de här pengarna ö.h.t.

Ramstorlek hos Crescent: http://crescent.se/cyklar/mtb/1129 (Fan... den har ringklocka också... !)

51cm : 180cm - 195cm

------------------------------------------------------------------
Ramstorlek hos Trek:
I am looking to purchase a new bike. What size frame should I get?

It is too difficult for us to make an accurate recommendation as to what the best size for you would be without actually seeing you on the bike. We recommend visiting an authorized Trek dealer and being fit in person. They can help you determine the best size for you. Taking a test ride on different sizes is also helpful when trying to decide what is most comfortable for you.

-----------------------------------------------------------------

Jag tror (mer kan jag inte göra) att du ligger mellan Treks 19,5" eller 21.5", men gissar att du klarar dig utmärkt på 19,5". Kan du inte provköra en Trek-ram i närheten, det måste du nästan göra, det känns som too risky att köpa cykel över nätet för dom pengarna utan att provköra..

Hej!

Tack för svaren!
jag vet inte om jag vågar beställa från utlandet men däremot lockar det att beställa via www.billigcykel.se som säljer en Trek 6700 för 13.570:- att jämföra med återförsäljarna hos Duells som tar 18.995:- för den!!
Är intresserad av denna:
http://www.billigcykel.se/shop/09-trek-6700-918p.html

kan denna duga åt mig? Har för närvarande en gammal Crescent "Bjarke" 99 års modell med Shimano RC bakväxel och Rockshox Indy C framgaffel. Allt har fungerat utan problem i under 10 års tid, men vill ha något bättre nu!

Provade en 19.5" ram på en annan cykelmodell hos handlaren och den kändes väldigt stor och klumpig. Kanske jag ändå ska välja en 17,5"eller 18,5"..bättre något för liten än för stor va?

Till slut, är det någon som har erfarenhet från www.billigcykel.se dom verkar inte svara i telefon och butiken ligger i Danmark...?

MVH Simon

Zac skrev:
-------------------------------------------------------
> jag vet inte om jag vågar beställa från
> utlandet men däremot lockar det att beställa via
> www.billigcykel.se som säljer en Trek 6700 för
> 13.570:- att jämföra med återförsäljarna hos
> Duells som tar 18.995:- för den!!

och

> Till slut, är det någon som har erfarenhet från
> www.billigcykel.se dom verkar inte svara i
> telefon och butiken ligger i Danmark...?

Jag får inte riktigt ihop det...

Skulle vara skeptisk till någon som kör med 'underpriser' och som inte ens kan svara i telefonen. Ok att det är högsäsong just nu men ändå.. vad händer om du inte får tag på dom om något knasar sig?

bättre än canyons guide:

http://www.bikebuster.se/stelguidePopSe.html

som ngn nämnde får du tänka på att kostnaden drar iväg lite med skor (ca 1000 kr), hjälm (1000 kr ), pedaler (billiga: 500 kr), kläder (ca 2000 kr till en början). som du ser sticker det snabbt iväg. bra att utgå från sin totala budget och räkna baklänges om man inte har några prylar sedan tidigare...

Hej..

jag vet inte om jag vågar beställa från
> utlandet men däremot lockar det att beställa via
> www.billigcykel.se som säljer en Trek 6700 för
> 13.570:- att jämföra med återförsäljarna hos
> Duells som tar 18.995:- för den!!

och

> Till slut, är det någon som har erfarenhet från
> www.billigcykel.se dom verkar inte svara i
> telefon och butiken ligger i Danmark...?

Ja..haha det vart lite fel..hehe..vad jag menar är att dom ialfall har en svensk hemsida med priser i SEK. ink frakt...

Ingen som har köpt något från www.billigcykel.se ?
Men om jag nu ska ha en Trek 6700 vilket tydligen kan vara ett bra val (eller?) finns det någon bra firma i utlandet som säljer Trek och där jag betalar vid leverans?

Hmm..jag är tydligen 1.80 lång...inte 1.90 som jag trodde :-) Då är en 18.5" storlek inte helt fel va? Vill absolut inte ha för stor när jag är ute i skogen!

Tillbaka
Topp