Ska livet vara så här svårt???

sitter här fcörsöker skruva fast landsvägsklossar. monterade ditt wellgo i höstas och nu ska jag skruva dit landsvägs återigen, iofs nyua klossar men ändå.

HAr suttit i 1h och nu är livet över för min del är min fasta övertygelse, har fått fast de två i botten men får inte i den i toppen.
Det går att skruva fast utan stålplattan men inte med den.

Hjälp!

Nu får du nog förklara lite bättre. Wellgo (pedaler) skruvade du dit i höstas. Nu skall du skruva dit SPD-pedaler. Så långt är väl allt klart och det är ju en rätt enkel operation. Varför ska du nu komplicera till det genom att försöka skruva fast klossarna i pedalerna? De ska ju sitta i skorna. Bilder är ett måste!

Fast säger du landsvägsklossar, så är det rimligtvis SPD-SL pedaler. Återigen, det skall inte normalt sett vara ett problem att skruva fast klossen i skon, men om du insisterar på att skruva klossen i pedalen så förstår jag att du har problem.

Hade landsvägsklossar gula, förra hösten som cykelhandlaren skruvade dit. Kommer ej ihåg om det han hade lyckats göra vad jag försöker nu.

Skruvade dit wellgo i höstas nu har jag då köpt nya gula. Känns inte som att jag behöver förklara hur gula landsvägsklossar ser ut..

Hursomhelst får inte dit skruvjäveln i den längst fram. Tänk en triangel, den i toppen vill inte dit.

Använde mig av en wellgoskruv och då går det. Lär väl fungera?

Nu har jag fått dit klossarna med 2 medföljande och 1 wellgo ivardera sko.

Har en sidofråga. NEj två.

Höger fot har mer glapp än vänstra foten. Ska man få panic?

BLåa klossar har 2 procents space att röra sig i, är detta mer opti? Bör väl vara det va?

Kanske skulle köpa mig nya pedaler snart, man blir lite sugen

Gula landsvägsklossar?

image.jpeg

Naikon sa:
Min tolkning är att du köpt nya cleats till dina SPD-SL-skor (dessa? http://www.wiggle.co.uk/shimano-spd-sl-cleats-2/ ) och att du försöker skruva i dem med fel skruv?

Exakt! Ett potentiellt stjärnskott i min bok.

Och jag får inte i den medföljande skruven i den översta hålet, så nu tog jag wellgo skruvar i de översta hålen i skorna och de sitter ju. Frågan är om de håller

Om det är Shimano-klossar du menar så har väl Shimano (avsiktligt?) skickat med
för korta skruvar i antingen förpackningen med klossarna eller om det är i förpackningen med skorna.
Så i någon förpackning borde du ha tillräckligt långa skruvar.

Ja, något sådant har Shimano i alla fall gjort tidigare, jag har själv stött på samma problem och blivit lite trött,
när min "regering" undrade vad de andra skruvarna var till löste det sig.

Det du kallar Wellgo-skruvarna borde väl fungera utmärkt (om de inte sticker upp i innersulan förstås).

/Fedde

SH10 Red
Fixed position with no float for complete efficiency and rigid form

SH12 Blue
2° of float for a balance of comfort and efficiency

SH11 Yellow
6° of float for comfort, ideal for riders whose feet move naturally during their pedal stroke

Sitter man fast är det mest opti i min hjärna. Det kräver iofs att man vet exakt hur man ska ha foten men vad menas med det som står under yellow. För människor som har fötter som rör sig naturligt?
Får en person med optimal rörelse ( med gula klossar) samma effektivitet som en med optimal rörelse med röda?

Senast ändrad:
fedde sa:
för korta skruvar i antingen förpackningen med klossarna eller om det är i förpackningen med skorna.
Så i någon förpackning borde du ha tillräckligt långa skruvar.

Ja, något sådant har Shimano i alla fall gjort tidigare, jag har själv stött på samma problem och blivit lite trött,
när min "regering" undrade vad de andra skruvarna var till löste det sig.

Det du kallar Wellgo-skruvarna borde väl fungera utmärkt (om de inte sticker upp i innersulan förstås).

/Fedde

Tack! Nej wellgo hade två storlekar på skruvarna, den mellersta fungerar då den inte sticker upp extremt i sulan

fedde sa:
för korta skruvar i antingen förpackningen med klossarna...
/Fedde

Japp, det är en konspiration från Shimanos sida, allt för att vi skall bli irriterade.

TS: Börja skruva i den främsta skruven, så att den får fäste. Ja, här förutsätter jag att du satt klossarna på rätt håll. Känns inte som behöver förklara vad som är rätt håll. Sedan skruvar du i de bakre. Det kan förstås vara så att du har skor med banansula på, som är böjd i en ohemulig vinkel precis där klossen skall sitta, så att det är därför som den inte passar. Även detta kan vara en konspiration från skotillverkaren. Återigen, allt för att göra oss konsumenter så irriterade som möjligt och med tanke på tonen i ditt inlägg, så antar jag att de lyckats.

Jeppe_E sa:
fedde sa:
för korta skruvar i antingen förpackningen med klossarna...
/Fedde

Japp, det är en konspiration från Shimanos sida, allt för att vi skall bli irriterade.

TS: Börja skruva i den främsta skruven, så att den får fäste. Ja, här förutsätter jag att du satt klossarna på rätt håll. Känns inte som behöver förklara vad som är rätt håll. Sedan skruvar du i de bakre. Det kan förstås vara så att du har skor med banansula på, som är böjd i en ohemulig vinkel precis där klossen skall sitta, så att det är därför som den inte passar. Även detta kan vara en konspiration från skotillverkaren. Återigen, allt för att göra oss konsumenter så irriterade som möjligt och med tanke på tonen i ditt inlägg, så antar jag att de lyckats.

Nu sitter skiten där. Orkar verkligen inte gå igenom samma process två till gånger.

Satt verkligen skruvade i 2h. Den främst fäster inte hur fan jag än skruvar.

Tillbaka
Topp