Ska man börja med MTB? Och i så fall, vad, var, hur, när?

decaf

Medlem
Har cyklat LVG ett tag nu, men har funderat på om man inte skulle börja köra lite MTB också. Speciellt nu när hösten kommer med blöta löv och grus och skit som gör LVG-cyklingen mindre kul. Senast jag körde på en mountainbike var väl ca 15 år sedan dock, och då mest på större stigar och sånt, dvs. mer cross än mountainbike oftast skulle jag tro. (Och dämpare och skivbromsar fanns nog inte på cyklar när den cykeln inhandlades).

Men nu är jag som sagt sugen på att kanske köra på lite mindre stigar och knixigare partier, om än långt ifrån Downhill eller nåt sånt.

Jag har i alla fall fått för mig att det förmodligen är lämpligt med en HT för den typ av cykling jag eftersträvar. Låter detta rimligt?

29'er verkar ju populärt nu för tiden, men med tanke på att jag är 163 cm lång (kort) så känns det inte direkt som att större hjul är en fördel? På både min LVG-hoj och min hybrid så tar ju framhjulet i foten när fötterna står kvart-i-tre och man vrider på styret, och det känns ju inte önskvärt på en MTB, så känns som en klassisk 26" är att föredra... är det ett riktigt resonemang måntro?

Då jag har en Canyon LVG-cykel och gillar det märket så funderade jag på en Grand Canyon AL. Är det korkat att köpa sin första MTB från utlandet på det viset utan att ha känt på den först? (Jag gjorde det iofs med racern, och den blev jag ju nöjd med). Är inte rädd för att mecka med cykeln och så själv, så den biten är nog inga problem i alla fall. Är väl bara styrlager och hjulbyggen jag håller mig borta ifrån. (Nu tillkommer ju iofs dämpare och hydrauliska bromsar som jag inte har nån erfarenhet av, men ska väl inte vara omöjligt att begripa sig på).

Sen behöver man väl förmodligen ny personlig utrustning i form av kläder och eventuella skydd och sånt. Vad har man egentligen på sig när man kör mountainbike!? Nån typ av skydd kanske är lämpligt? Eller är det bara för DH och liknande? (Känner mig aningen bortkommen som ni hör). LVG-kläderna lär ju inte hjälpa mycket om, eller snarare när, man vurpar i skogen?

Och var och hur börjar man köra? Finns väl säkert massa tips på bra stigar och annat i Göteborgs/Mölndalstrakten om jag söker lite i och för sig... Känns som man bör leta upp nån att åka med bara som kan ta hand om en när man ramlat och brutit armar och ben och så.

Går det förresten verkligen att köra MTB i skogen på vintern? Med all is och grejer?

Eller ska jag bara köpa en trainer och nån stark drog som gör att jag står ut med att sitta inomhus och cykla utan att komma nånstans, istället för att riskera liv och lem med att ge mig ut i skogen!? ;)

Tar tacksamt emot alla tips och synpunkter.

Det låter rimligt!
Du kan köra 29, men 26 HT kanske passar bättre.
Nej klart du kan köpa utrikes!
Man har på sig lycrapyjamas alternativt tröja och shorts, med eller utan liner. Hjälm + handskar + brillor.
Skydd är skönt. Knäskydd är bra att ha. Lvg kläder hjälper inte vid vurpor - HTFU gäller där.
Man börjar med Torrekullaförintaren ;)
Ja! Vinter-mtb är superkul! Dubbdäck på mot is. Pannlampa mot mörkret.
Nej, ut i skogen med dig!

26" låter klokt med din längd. Inga problem att köpa på nätet om man kan skruva lite. Välj rätt storlek på ram bara, tråkig och knasigt med fel storlek. Knäskydd och armbågsskydd rekomenderas. Gärna kanske lite rejäkare byxor som rymmer knäskydden. Handskar är bra att ha också och skyddsglasögon då det är trist med kvistar i ögat. Blir du brutalare lerdyrkare så kanske googles är bra val, men lite geekigt om man inte kör så att det behövs kan jag tycka.

Lampa är väl en bra grej så här års lckså...

Klart du ska ha en mtb, det är ju superkul! Förlänger ju cykelsäsongen så du slipper trainern.

Vad gäller skydd så funkar nog din lvg hjälm till att börja med, ett par schyssta handskar tycker jag är gött o så ett par goa baggybrallor så kan du ge dig ut sen. Känn dig fram om du vill ha mer skydd efter ett tag.

Att köpa eller inte köpa på nätet är ju den eviga frågan. Du kan säkert räkna ut för och nackdelar själv. Själv köper jag mest på nätet, har liksom du inget emot att skruva.

På vintern kör jag mest grusvägar, tycker det funkar bra.

Kör hårt!
Steff

En av de bästa "skydden" jag har för när jag leker i skogen är en balaclava aka rånarluva. Inga jävla kryp i käften eller grenar osv för den delen.

Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------

> Skydd är skönt. Knäskydd är bra att ha. Lvg
> kläder hjälper inte vid vurpor - HTFU gäller
> där.

HTFU?

> Man börjar med Torrekullaförintaren ;)

Är det bara jag som skräms av att börja min första tur med något som heter "förintaren" på slutet? ;)

> Ja! Vinter-mtb är superkul! Dubbdäck på mot is.

Ja, kör ju med dubbdäck på pendlar-hojen på vintern i och för sig, men tycker väl inte direkt man får jättebra grepp, men kanske funkar bättre på en MTB i skogen förstås.

> Pannlampa mot mörkret.

Ja, just det ja, det blir mörkt också... blir en dyr historia det här... men det kanske det kan vara värt. :)

> Nej, ut i skogen med dig!

Ja, har ännu inte hittat nån drog som gör att jag står ut med trainerträning.

Bengt-re skrev:
> 26" låter klokt med din längd. Inga problem att
> köpa på nätet om man kan skruva lite. Välj
> rätt storlek på ram bara, tråkig och knasigt
> med fel storlek. Knäskydd och armbågsskydd
> rekomenderas. Gärna kanske lite rejäkare byxor
> som rymmer knäskydden. Handskar är bra att ha
> också och skyddsglasögon då det är trist med
> kvistar i ögat. Blir du brutalare lerdyrkare så
> kanske googles är bra val, men lite geekigt om
> man inte kör så att det behövs kan jag tycka.
>
> Lampa är väl en bra grej så här års lckså...

Ramstorlek brukar hamna på det minsta de har hos Canyon, och funkade bra på racern så borde ju funka även på MTB tycker jag. Ja, låter som det blir ett par nya uppsättningar kläder också i alla fall. Får väl browsa runt lite på Wiggle eller nåt och se vad man kan hitta. Goggles kan nog vänta, och glasögon borde väl de jag har till LVG funka tycker jag.

Är det nån som har några synpunkter på cykelval för övrigt? Kan en Grand Canyon AL vara ett bra val, eller är det dumt av nån anledning? Är ju lite dyrt kanske, men antar att det inte direkt blir så mycket billigare om man vill ha kvalitet av nåt annat märke heller? (Framförallt inte om man köper i butik)?

steff_ skrev:
> Harden the fuck up

*lol* Ja, låter som det kan funka.

Tillbaka
Topp