Ska man strunta i hydraliskabromsar?

enabler

Ny medlem
Hej.

Håller på att planera ett inköp en hybrid.
Jag ska endast cykla till o från jobbet 10 km enkel. Ibland kommer det sitta en barnstol eller cykelvagn bakom cykeln. Vi har en jävligt brant backe i närheten, eller det är enda backen som finns. Utifrån allt jag läst här så bör man satsa på hydraliska bromsar om man ska köra med vagn o liknande.

Så idag var ja ute och gjorde ett besök hos en handlare nära mig.
Hittade Zektor 3 2012 till nedsatt pris. Typ 6000 kr.Testade och tyckte att det var en intressant åktur.

Så nu sitter ja o vrider mitt huvud.
Varför är det ingen som skriver något om zektor 3, eller zektor överhuvudtaget? Är det mest skit?
Kan man strunta i hydralbromsarna? Det finns ju mekaniska på den.

Samt om ja nu skippar hydralbroms! Så kanske det finns något annat som är bättre?
Provade en scott metrix 40 också men gillade zektorn bättre.

Kan de vara läge att slå till på en nikishi comp 2012 för 4595 hos hagacykel?

Har max 7000 kr till mitt förfogande. O då behöver det nog ingå skärmar.

Ska man hålla fast vid hydraliska bromsar?

Jag har cyklar med alla sorters bromsar men måste ändå säga att de hydrauliska är i en egen liga vad gäller bromsverkan. Klart effektivast och skönast att köra med om du frågar mig ( vilket du indirekt gjorde genom att posta här)!

Jag skulle inte köpa en mekaniska igen. Har en SCOTT Scale Elite 29 för skogen med hydrauliska och en SCOTT Sportster 45 till jobbet. Skillnaden är helt enorm och bakbromsen har frusit för mig några gånger i vinter med mekaniska. Det kommer in fukt innanför höljet, lutar nedåt, så vajern kan frysa fast bara på ett par minuter i minusgrader = sucks när det är halt.

> Varför är det ingen som skriver något om zektor 3, eller zektor överhuvudtaget? Är det mest skit?

Det är väl inte så många som skriver om hybrider ö h t då det inte är riktigt happykorrekt :)
Dessutom är Zektor en ny modell som bara funnits i ett år.
Har själv en Zektor 4 och det är definitivt ingen skit, snygg och bra cykel med bl a intern kabeldragning vilket inte är vanligt i den prisklassen. Den har hydrauliska bromsar men hamnar ju lite över ditt pristak.

Merida t ex har ett par alternativ med hydrauliska bromsar för under 7kkr:
http://bikeplace.se/?p=products&show=569
http://bikeplace.se/?p=products&show=536

Senast ändrad:
Jag har kört båda en del.

Brukscykeln går med mekaniska Avid BB7 Road sedan 2010 och de har varit problemfria. Då är det lite av "top-of-the-line" vad gäller mekaniska. Det finns många nöjda användare av dem iaf. Jag har BB7 Mtb varianten också och kan jämföra med budget-mekaniska Tektro Novella, Hayes MX4 och hydrauliska Tektro Auriga och även en kortare sejour med Avid Elixir 1.

Det är inget snack om att mekaniska känns "sådär" i både känsla och kraft när man kört hydrauliska ett tag och byter tillbaka. Däremot utklassar de V-bromsar totalt. Jag har aldrig haft problem med frusna vajrar på de mekaniska, däremot med frusna ok på de hydrauliska. Men det anser jag vara rena omständigheter snarare än inneboende egenskaper.

Det debatteras ofta här, personligen finner jag att mekaniska är tillräckligt dugliga för mina behov och jag tycker att de känns enklare att meka. Andra tycker tvärtom. Att jag har tio år med V-broms i skogen bakom mig gör nog att jag har rätt låga ryggmärgs-krav. :)

Är det bara till pendling duger mekaniska fint i min mening.
Är själv väldigt kräsen ner det kommer till bromsar på skogscykeln.
Men min pendlar-cx kom med ett par Tekro Lyra som fungerar hur fint som helst.
Visst, känslan går inte att jämföra med hydrauliska, men duger gör de verkligen.

Är det överkomligt att meka själv med hydrauliska om de skulle gå sönder eller är det bara att lämna in? Lufta bromsen tex, är det nån här som gör sånt? Händer det att man kör sönder ledningarna, ni som vurpar med era mtb:er?

Lufta gär man själv, skulle aldrig drömma om att lämna in cykeln för en sån skitsak

Senast ändrad:
Jag har inte så mycket att lira med på den biten. Blev lite less när det ganska omgående frös med nydragen vajer. Tvättade dock hojen med vatten för första gången när det var plusgrader, lär tejpa nästa vinter innan tvätt.

plåtburken skrev:
-------------------------------------------------------
> Drar man höljet hela vägen får man mindre
> problem med att det fryser.

Tack för era svar.
Ang frost så har jag haft stora problem med min nuvarande äldre scott. Mer än -18 så frös tom styret!

Antar att om ja går från usla v-broms till bra mekaniska så kommer livet kännas lätt men att de skulle vara ännu bättre med hydraliska. Det öppnar visserligen upp för ett nytt byte inom något år :-)

Har nu googlat i några timmar. Har uppkommit några funderingar till. Svara gärna om ni vill.

*Blir en zektor snudd på lättippad med barnstol bak? Avstånd sadel-styre är kortare än andra?

*Kan man köpa trek utomlands, jag hittar ingen sida bland butikerna. Fast det blir kanske inte billigare?

Sen har listan med möjliga modeller ökat. Har ni någon självklar vinnare?
Mekaniska
Zektor 3
Nikishi comp
Cresent atto (finns en på köposälj för 3000)

Hydraliska
Cube hyde
Kona dew plus
Merida speeder T2

Fler förslag?

Går snart in i väggen pga all information som flyger genom huvudet! :-)

Trek har varit duktiga på att sälja racers i svea men deras hybrider och brukshojar är närapå okända på svensk väg, är väl därför ingen här tycker nåt om dem. Nishiki Pro SL och sedermera SLD(isc) verkar däremot ha sålts i skapliga antal, de och Scott känns rätt vanliga. Ett plus med Nishiki är att de brukar vara lätta att avyttra om man skulle vilja byta till ngt annat.

plåtburken skrev:

Problemet i många fall är att höljesöppningen till bakbromsen pekar uppåt så att vatten rinner in ändå. DÅ får man försöka pilla på en liten gummitätning.

Lulle skrev:
> plåtburken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Drar man höljet hela vägen får man mindre
> > problem med att det fryser.
>
>
> Problemet i många fall är att höljesöppningen
> till bakbromsen pekar uppåt så att vatten
> rinner in ändå. DÅ får man försöka pilla på
> en liten gummitätning.

Men erfarenhet också.

Fram fungerar mekaniska skivbromsar, ex BB7, riktigt bra, men bak är tyvärr
hydrauliska bromsar helt överlägsna. Speciellt om oket sitter inne i baktriangeln
och vajern löper längst kedjestaget med en liten böj på slutet, -då rinner vatten
ner i bromsvajern förr eller senare. Jag labbade med olika tätningar, men fick nog
efter 2 år och bytte. Bak är skillnaden i känsla dessutom mycket större.

jofahjalm skrev:
> Jag tycker det är rätt stor humor att så många
> tycker det behövs hydrauliska skivor för att
> cykla 10 km till jobbet.

+1
Jag har mekaniska bb7 på 2 av mina cyklar, fungerar utmärkt. Visst är känslan sämre än i hydrauliska, men funktionen är det absolut inget fel på. Ena cykeln fungerar som åretruntpendlare och står ute jämt, har aldrig haft problem på något sätt med bromsarna trots 25 minusgrader eller 25 plusgrader.

Mange. skrev:
> Knappast för jobbpendlingen men kanske för den
> eventuella vagnen fylld med avkommor

Äh, vilket hittepå. Jag kör mina 2 barn i en Croozer 2 många mil varje år , och bromsarna har ALDRIG varit ett bekymmer.

Ingen som störs av att hydraulbromsar tar 'för lätt', utan ngt motstånd som signalerar att 'nu kommer det att bli en hård inbromsning'? Tycker det är lite kusligt med broms som tar hårt bara man petar lite på dem, i högre grad på cykel än på en bil.

Lite tveksam vad man ska ha all den där bromsverkan till, går ju ändå inte att bromsa så hårt med en hoj utan att tappa kontrollen över den. Undviker olyckor i sista stund gör man bättre med undanmanöver än med broms vid cykling, i motsats till bilåknig där man sällan gör nåt annat än bromsar när det blir nåt, förmodligen för att det finns en sån utbredd motvilja mot att lämna vägen och slå sönder bilen? Får en känsla av att en del bilister tar med sig denna bilistreflex till sitt cyklande, och att de därför tror att högverkande bromsar är den viktigaste säkerhetsdetaljen av alla på cykeln.

Oleo82 skrev:
> varför är du ej kvar på cykelformuet jonja

Försöker du slå världsrekord i konstruktiva inlägg?

Stalker.jpg

jofahjalm skrev:
> Jag tycker det är rätt stor humor att så många
> tycker det behövs hydrauliska skivor för att
> cykla 10 km till jobbet.

Det är inte sträckan som är problemet. Antal backar och stopp är nog så viktigt. V-bromsar håller sig inte så fräscha speciellt länge när +130kg pappa, barn o cykel kommer farandes.

Guldfinger skrev:
> jofahjalm skrev:
> -----
> > Jag tycker det är rätt stor humor att så
> många
> > tycker det behövs hydrauliska skivor för att
> > cykla 10 km till jobbet.
>
>
> Det är inte sträckan som är problemet. Antal
> backar och stopp är nog så viktigt. V-bromsar
> håller sig inte så fräscha speciellt länge
> när +130kg pappa, barn o cykel kommer farandes.

Fast nu har det pratats mekaniska skivbromsar, inte V-broms. Mekaniska skivbromsar lär duga utmärkt.

En till röst på att mekaniska skivor duger fint. Jag har mycket goda erfarenheter av den Hayes MX2 som jag har fram på min pendlare (v-broms bak). Bra bromskraft, driftsäker året runt och kräver minimalt underhåll. Har haft någon enstaka frysincident när temperaturen pendlat kring nollan men den gick att "motionera igång" utan problem.

Drar vagn med barn ibland och har inte haft upplevt med otillräcklig bromskraft.

/Johan

Jag kör Zektor 3 och är riktigt nöjd med den! Framförallt bromsarna är bra. Iofs har jag årets modell med hydrauliska, men som någon skriver här ovanför kan du ju få tag på förra årets modell till en billig penning och sen uppgradera till hydrauliska när/om du känner att det behövs.

Ang. storlek så ta någon cm större än din racer (om du är van att cykla på sådan), zektorn kan annars kännas lite kort mellan sadel och styrstam.

NiclasY skrev:
> Fram fungerar mekaniska skivbromsar, ex BB7,
> riktigt bra, men bak är tyvärr
> hydrauliska bromsar helt överlägsna. Speciellt
> om oket sitter inne i baktriangeln
> och vajern löper längst kedjestaget med en liten
> böj på slutet, -då rinner vatten
> ner i bromsvajern förr eller senare. Jag labbade
> med olika tätningar, men fick nog
> efter 2 år och bytte. Bak är skillnaden i
> känsla dessutom mycket större.

Aahhhhh, jag har undrat varför inte alla skrivbromsar sitter i triangeln så man kunde slippa speciella skrivbroms-pakethållare, men detta låter ju som ett bra skäl.

Trek2.1 skrev:
> Om du skall cykla i minusgrader är hydrauliska
> bromsar ett måste.

Ah, så min cykling i vintras var helt bromslös, förstår jag nu i efterhand. Jag drömde väl att bromsarna funkade då.

Dumheter!

Trek2.1 skrev:
> bromsar ett måste.

Märkligt. Jag har cyklat hela vintern, oftast med två barn i vagn bakom, utan några som helst problem. Det har varit en blandning av decimeterdjup snö, slask, regn och kyla. Som kallast var det runt -15.

Varför är hydrauliska ett måste?

Jag har kört rätt mycket med cykelvagn och min erfarenhet är att bromsarna inte är det viktigaste. Förstå mig rätt, bra bromsar bra men planerad cykling bättre. Hastiga/hårda inbromsningar kommer med stor sannolikhet pga barn + vagnens vikt ge däcksläpp och då hjälper inga hydraulbromsar i världen.

Trek2.1 skrev:
> bromsar ett måste.

Konstigt, jag kan påminna mig flera tillfällen då mina V-bromsar fungerade utan anm.

"Fader, förlåt dem som syndar, förlåt alla dem som inte förstår de hydrauliska skivbromsarnas förträfflighet. Ty de veta ej vad de gör, de veta ej vad de går miste om. Amen."

Oleo82 skrev:
> varför är du ej kvar på cykelformuet jonja

varför är du kvar på detta forum Oleo82

Ja har tidigare nördat in mig på områden. (teknik, renovering mm) Har även där gjort inlägg och sökt visdom.
Aldrig har jag sett sådan respons som finns här på happy. Otroligt vad ni ligger i och engagerar er. Jag är mycket tacksam för alla som har hjälpt till.

Beställning är gjord!

zektor 3 2012 från cykelhuset.se 4995 kr. Tyvärr kostar frakten 600 kr. :-(
Kommer antagligen sakna känslan av de hydraliska bromsarna men samtidigt uppskatta slantarna som ja har kvar.

Återkommer antagligen här när jag skall konventera över till hydraliskabromsar :-)

Stort TACK

plåtburken skrev:

Har du testat? Min erfarenhet är precis tvärtom. Jag hade aldrig haft problem innan jag drog heldraget för att vara extra duktig. Både växlar o bromsar frös. Fukten kommer in i höljet, är det för långt kommer den inte ut sen.

jonja skrev:
> Ingen som störs av att hydraulbromsar tar 'för
> lätt', utan ngt motstånd som signalerar att 'nu
> kommer det att bli en hård inbromsning'? Tycker
> det är lite kusligt med broms som tar hårt bara
> man petar lite på dem, i högre grad på cykel
> än på en bil.
>
> Lite tveksam vad man ska ha all den där
> bromsverkan till, går ju ändå inte att bromsa
> så hårt med en hoj utan att tappa kontrollen
> över den. Undviker olyckor i sista stund gör man
> bättre med undanmanöver än med broms vid
> cykling, i motsats till bilåknig där man sällan
> gör nåt annat än bromsar när det blir nåt,
> förmodligen för att det finns en sån utbredd
> motvilja mot att lämna vägen och slå sönder
> bilen? Får en känsla av att en del bilister tar
> med sig denna bilistreflex till sitt cyklande, och
> att de därför tror att högverkande bromsar är
> den viktigaste säkerhetsdetaljen av alla på
> cykeln.

Bra poäng.

plåtburken skrev:
> jonja skrev:
> -----
> > Ingen som störs av att hydraulbromsar tar
> 'för lätt',

Med sintrade belägg är det ett ickeproblem.

Jag föredrar hydrauliska bromsar nästan jämt, men i ärlighetens
namn måste jag faktiskt erkänna att min bakbroms inte alls tog en
gång i vintras när kvicksilvret var nere på -20C.

Annars är det väl upp till var och en att tycka om vad som är nödvändigt.
Har man väl vant sig vid moderna grejer vill man aldrig mer ha några cantisar,
trumbromsar, singlespeed , stålhästar, rostfria fälgar eller annat som hör forntiden till.

NiclasY skrev:
>
> Har man väl vant sig vid moderna grejer vill man
> aldrig mer ha några cantisar,
> trumbromsar, singlespeed , stålhästar, rostfria
> fälgar eller annat som hör forntiden till.

+1 -singlespeed

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp