Ska vi sluta låta oregistrerade posta inlägg?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Hej!

Jag gillar det inte egentligen, jag tycker det ska vara så enkelt som det bara går att posta och att man inte ska behöva registrera sig om man inte vill.

Nu missbrukas det tyvärr av ett fåtal som förstör för oss andra och jag är övertygad om att en hel del struntposter skulle försvinna om vi tog bort möjligheten att posta utan att registrera sig.

Den här tråden får vara klistrad över helgen så får de som vill berätta vad de tycker.

trevlig helg!

-jonas

Edit av the_TnT: Väck med klistret,

Senast redigerad av en moderator:
Nej, man ska kunna posta även som oregistrerad, men de bör kollas upp lite nogrannare och genast tas bort då de börjar bli jobbiga.

GummiAnkan skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej, man ska kunna posta även som oregistrerad,
> men de bör kollas upp lite nogrannare och genast
> tas bort då de börjar bli jobbiga.

och vem skulle göra det?

mytomspunnen skrev:
> GummiAnkan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nej, man ska kunna posta även som oregistrerad,
> > men de bör kollas upp lite nogrannare och
> genast
> > tas bort då de börjar bli jobbiga.
>
> och vem skulle göra det?

Jomper och övriga som kan ta bort/redigera trådan kanske? Eller vilka tänker du på? :P

Ähhh, Om folk är så fega så att de inte vågar stå för det de skriver så låt dem hållas. Det är väll inget som stör märkvärdigt eller?

Vi modererar inte mer än absolut nödvändigt och har varken tid eller lust att ägna hela dagarna åt det.

Folk får klara av att moderera sig själva istället för att överlåta det till oss, det är är precis som i vanliga världen.

GummiAnkan skrev:
> mytomspunnen skrev:

> > och vem skulle göra det?
>
>
> Jomper och övriga som kan ta bort/redigera trådan
> kanske? Eller vilka tänker du på? :P

ohh, du tror de sitetr o hänger på happy hela tiden, min erfarenhet av forum är att de som sköter dem har nog med att rensa även om alla måste vara reggade.

Är det inte att ge efter att ta bort den möjligheten?
Verkar som om ett fåtal förstör för det stora flertalet. Vilka möjligheter finns det att stoppa enbart dessa?
Iofs är det väl inget som försämrar forumet om man tog bort möjligheten men lite synd vore det.
Tokiga postningar brukar uppmärksammas ganska omgående och om man komma tillrätta med den lilla klick som står för dessa så kanske problemet är löst?
/H

Eftersom det är såpass lätt att registrera sig så är det väl inte så hemskt om man måste vara registrerad för att posta inlägg.

Det är förresten många år sedan t.ex. anonymitetsservern anonpenet.fi stängdes, internet lever än trots det...

Happy har blivit såpass stort att det inte längre är risk för "användartorka" om nu det nu blir registreringskrav. Om ett forum har registreringskrav från början och inläggen är få så tänker man "Nää, fan heller att jag reggar mig, det är ju helt dött här!". Den risken finns inte längre, titta bara på hur många av användarna redan är registrerade.

Däremot så tycker jag att man som registrerad ska få vara så anonym som man vill, t.ex. ska det gå att i sin profil välja vara helt dold och därmed även slippa PM funktionen helt om man vill. Kan tänka mig att t.ex. Micke S isåfall skulle fortsätta vara med oss och posta bra inlägg, eller hur?

/Leo

Håller faktiskt med Leo lite här: Det är faktiskt väldigt lätt att registrera sig.
Och det är ju inte så speciellt mycket bök att logga in om man till exempel sitter vid någon annans dator. Man får bara helt enkelt inte glömma att logga ut igen.

Carl skrev:
> Äh, lätt, låt Martin O moderera inlägg från
> oinloggade.
>
> ;P
>
> Win-win situation.

Hur blev jag inblandad i detta?

Det som inträffade i går och som gjorde att jag röt till var att det hade skett en straffbar handling (förtal) på forumet. Dessutom hade inlägg med åtskilliga likadana bilder postats med syfte att skapa irritation.

Moderatorns uppgift är att hålla ordning på ett forum, ingripa vid allvarliga personliga påhopp, lagöverträdelse mm.

Administratören är ansvarig för vad som händer på ett forum och kan stå till svars om olagligheter förekommer. T.ex. förtal och rasistiska uttalanden.

Jag är för en registrering på forumet och tror inte det blir någon skrivtorka. Dessutom underlättar det för ansvariga att komma till rätta med personer som förstör för oss andra.

/Martin

http://www.cykelforum.se

Senast redigerad av en moderator:
Jag säger både och.

Generellt sätt är jag emot oreggade, men nu har jag själv skrivit oreggad på det här forumet, för jag orkar inte skapa det femtitolfte kontot till ännu ett forum. Man skulle kunna begränsa oreggade till ett visst antal inlägg/dag?

Tveksam, det blir en tröskel som många inte tar sig över. Mina första inlägg var som oregistrerad och hade jag varit tvungen att registrera mig hade jag med största sannolikhet inte gjort det. När funsport mountainbike senare velo införde registrering upphörde jag i det närmaste att besöka sajten. Dessutom finns det inget som hindrar idioter från att registrera sig, något som blev pinsamt tydligt på funsport velo.

Bättre att rensa.

Visserligen registrerar jag ALLTID en användare om jag skall använda ett forum varken om det behövs eller inte men samtidigt så undviker jag alltid forum som har KRAV på registrering. Vet inte varför, men ett krav på registrering känns helt fel, även om jag alltid reggar själv.
Så jag är emot reg-krav, fast jag egentligen inte kan motivera varför. Det är en känsla bara.

Nu har jag (Johan F) reggat, det var inte så jobbigt ;) man behövde inte bekräfta eposten eller nåt annat jobbigt, hade jag vetat de hade jag nog reggat mig från första början. Låt bara reggade posta!

Martin O har inte rätt, enligt BBS-lagen är var och en ansvarig för det den postar, jag som ansvarig är dock skyldig att ta bort olagligheter snarast om jag uppmanas att göra det.

Martin O skrev:
> Carl skrev:
> -----
> > Äh, lätt, låt Martin O moderera inlägg från
> > oinloggade.
> >
> > ;P
> >
> > Win-win situation.
>
> Hur blev jag inblandad i detta?
>

: ) SOrry, det var inte meningen att du skulle känna dig indragen mot din vilja, jag får bara en känsla av att du är en rätt mäktig moderator. Läser inlägg ibland där du beskriver ditt forum kan ses som Happys motvikt i fråga om moderering, på gott och ont naturligtvis, som du ofta själv påpekar. Jag själv är nog mot för hård moderering, jag håller i ett fult litet rollspelsforum som jag förr modererade för hårt, kändes lite pretentiöst såhär i efterhand.

Det här om att låta oreggade users skriva eller inte tycker jag är riktigt svårt. Ledningen här på Happy tycker jag oftast brukar handla förnuftigt i fall av små dispyter, men det här känns lite som när regeringen ordnar med folkomröstning, det är en svårt fråga helt enkelt. Vi kanske skulle ha en Happyomröstning?? Och då kommer nästa fråga: ska oreggade users får rösta?

:D

Men seriöst, gör ett litet röstningsscript, kanske går att använda i framtiden eller bara till "veckans omrästning" i nåt ämne?

Det är inte fråga om en omröstning, jag vill höra åsikter och motiveringar till dessa.

Det finns vote-moduler att haka på om vi vill men bara siffror säger inte lika mycket som en diskussion.

Huvudsaken är ju att man kan kolla omkring på forumet utan att vara inloggad.

Sen tycker jag gott och väl att man kan vara inloggad när man ska skriva, speciellt om man ska starta en tråd.

/Adam

Jag har inte upplevt att det är ett något större problem. Och i de fall det varit problem ser jag inte nån stor vinst med att ta bort möjligheten att skriva oreggat i och med att det är så lätt att regga en ny användare.

Kanske ska tillägga att jag inte läser merparten av trådarna alls så jag kan ju missat massa vesäntligheter. Har till exempel ingen aning om vad som aktualiserat detta just nu...

Knepig situation.
Själv reggar jag mig alltid men förstår även de som bara vill fråga en eller ett par frågor och sedan inget mer. Sedan det eviga problemet med att komma ihåg lösenord mm.

Men det som Mårten skrev kunde vara ett bra sätt, förutsatt att sökfunktionen fixas till lite så det blir ännu enklare att söka. (syftar mest på att alla svar i ett inlägg radas upp på rad, blir lite tungläst. eller har jag missat nåt? ) :)

jomper skrev:
> Martin O har inte rätt, enligt BBS-lagen är var
> och en ansvarig för det den postar, jag som
> ansvarig är dock skyldig att ta bort olagligheter
> snarast om jag uppmanas att göra det.

Jag har kanske fått det om bakfoten. Jag har haft uppfattningen att man som admin fungerar liknande "ansvarig utgivare" och har ansvar för det som skrivs.
Var kan jag läsa mer om detta?

/Martin

http://www.cykelforum.se

Tänkte precis på det Adam skrev. Vad jag kommer ihåg var inte jag reggad först utan bara kollade runt lite men reggade mig sedan, av den anledningen att det är enklare när man är reggad med allting.

Det borde bli mer ordning i oordningen om alla behövde vara reggade för att skriva, gillar happys forumstil så men när det kommer in många oreggade och skriver skittrådar blir man lite trött.

att inte kunna posta oregistrerad är snarare regel än undantag på andra forum, så jag ser inte riktigt problemet med detta.

klart att det blir en tröskel innan man börjar posta, men den finns ju där hur man än gör, att kräva registrering höjer inte nödvändigtvis tröskeln, den gör den bara annorlunda. eller är det så att nästan alla förstagångspostare är oregistrerade? är inte helt övertygad om att så är fallet.

de som säger att de inte skulle ha börjat posta här om det hade krävts registrering skulle jag nog vilja hävda att det skulle de säkert, men antagligen inte just då. är forumet tillräckligt bra och man ser att det finns något att vinna på att vara med så kommer folk att registrera sig.

Jag tycker registrering skall krävas för att posta inlägg.

Sen skrev Leo något jag stöder: "Däremot så tycker jag att man som registrerad ska få vara så anonym som man vill, t.ex. ska det gå att i sin profil välja vara helt dold och därmed även slippa PM funktionen helt om man vill."

/GurraG

Fram för mer regler och paragrafer!

_DSC3714.jpg

Trots att jag har en browser igång på Happy ca 12-15 timmar/dygn måste jag ha missat något i upprinnelsen här. Själv har jag knappt reflekterat över de oreggade användarna och de gånger jag fångar upp ett (vettigt) inlägg från dem är det ofta en lite osäker och trevande fråga från en nybörjare. Stämmer detta är alltså möjligheten att skriva oreggat inte bara en ingång till happygemenskapen utan cyklandet i stort, ja om man drar det långt:-)

För mig är happy till 100% en social organism som likt en myrstack funkar utan påtagligt ledarskap. Störtskönt för mig som lever i en värld av managementfloskler:-) En humla som flyger om man så vill.

Ett krav på registrering ser jag som lite av ett underbtyg till den gemenskap vi har. (Watch out, nu blir jag farbror Barbro-gullig!) Stämmer hypotesen ovan borde vi alltså klara av störande individer genom att inte mata trorren i onödan. Nä, jag tror happy klarar några trolltyg ibland, i vissa fall som en krydda i vardagslunken.

IP-banning är ju självklart en option när det går överstyr
/Oscar

kan ju ha en funktion som låter inloggade markera poster (tex bara poster från oreggade)
om fler än x markeringar tas posten automatiskt bort.
med max 1 markering per post för varje inloggad person borde det bli svårt att uttnyttja funktionen på fel sätt.

eller någonting i den stilen.

Krav på registrering för att posta ett inlägg är lite trist, men om det kan förbättra kvaliteten på forumet så kanske.

Jag röstar, ifall en förändring ska göras, på att det ska endast när man startar en tråd krävas registrering och att man som Leo föreslog ska ha möjligheten att vara anonym (ingen möjlighet att kunna nås via mejl eller PM av andra personer än moderatorer) som registrerad användare.

tumner.gif

Det skulle sannolikt inte lösa grundproblemet utan bara ge det annorlunda uttryck. Hellre ett öppet forum men någon promille mer skit än ett forum som är svårare att komma igång med. Däremot kan vi slipa våra högafflar, tjära in facklorna och sedan tåga i upprorisk hop till Asarum och kräva att Oskar_ rullas i kullagerfett och celeste lackflagor.

Det viktigaste är att reglerna dikteras demokratiskt. Dvs dom som gnäller mest i gnälltrådar eller gnäll-pm till dig får sin vilja igenom. Det skulle väl bli bra?

Oskar_ skrev:
> Hur skulle sånna som jag bära mig åt då? Tänk på
> mig åxå =)

Väx upp Oskar, Du är en av orsakerna till att denna tråd finns.

// Jocke

Mina fem öre:

Registrering för att posta ser jag inte som ett stort problem/hinder. Däremot ska man kunna läsa forumet utan att vara registrerad.

Leos kommentar är klockren:

"Däremot så tycker jag att man som registrerad ska få vara så anonym som man vill, t.ex. ska det gå att i sin profil välja vara helt dold och därmed även slippa PM funktionen helt om man vill."

Överlag känns det som 'dyngan' på forumet kommer från ett visst antal individer som nog inte försvinner av att man måste regga sig för att kunna skriva.
De flesta 'trollen' från gäster kan ju med 99% sannolikhet härledas till bekanta forumanvändare som nog kommer fortsätta skoja till det oavsett om ett konto krävs eller inte.
Många av de riktiga 'gästerna' vill oftast bara ha svar på någon enstaka och sen kanske de upptäcker hur bra happy är och reggar sig till slut.

Är alltså inte säker på att registrering egentligen ger så mycket mer ordning men jag har full förståelse om man skulle införa det som krav.

/C

Glitch: Nope vi försvinner inte, och blir vi bannade gör vi bara en Oskar_ (fast utan att klanta oss) och återkommer under annat IP. :)

Nejdå, jag hoppas inte att jag hör till dom som skriver en massa "dynga", inte bara dynga iaf. :)

Mårten skrev:
>
> Nejdå, jag hoppas inte att jag hör till dom som
> skriver en massa "dynga", inte bara dynga iaf. :)

Appropå dynga, var tog muerto vägen?? ;)

/Adam

Muerto är raderad. Lite samma fenomen som i 1984 (George Orwell); Partiet (Jomper) kan se till att en person helt plötsligt försvinner spårlöst som om han aldrig ens existerat. ;)

När du skriver det så, var tusan tog han vägen??? Han verkade ju tycka det var så trevligt här..

;D

Ang. ämnet i den här tråden då. Skämt åsido, skulle man inte kunna ha en liten ruta man kan kryssa i/kryssa ur när man gör inlägget där man själv får välja om oreggade/reggade users ska få skriva?

Förmodligen ger det väl analogt att bara reggade får starta nya trådar.

Tillbaka
Topp