Ska vi sluta låta oregistrerade posta inlägg?

Hmm, kan utveckla det jag var inne på förut att bara reggade skulle få starta trådar.

Det man tjänar på det är:
1. Risken för blajtrådar minskar (dubbelpostningar, gamla ämnen etc.)
2. Trollningarna minskar (Been there, done that... Att köra dubbla användare var ingen höjdare.)
3. Smygreklamen minskar (Länge sen nu?)
4. Eftersom användarnamnet belastas med inläggen så kanske man drar sig för att skapa rena skittrådar. (Hmm, eller, nja... Andra kanske gör det iaf.)

Nackdelar:
1. Nya besökare som inte känner att dom vill regga kommer inte in i forumet på samma sätt.

Dock tror jag att svinnet pga. registreringstvång är så pass litet att det i praktiken inte blir någon skillnad. Inte på ett så aktivt och etablerat forum som Happy.

Jag tycker att det ska gå bra att göra inlägg utan att vara reggad. Det är ett elände att behöva regga sig på forum som man bara besöker någon gång ibland och bara vill skriva en enkel fråga.
Den som vill jävlas lyckas nog med det i allafall.

Kändes helt naturligt att regga mig när jag började besöka Happy och det var inget hinder som jag upplevde det utan gick smidigt, så jag håller på en reggning för att få starta trådar, men att läsa och göra inlägg i pågående trådar ska gå bra då man ju måste få bilda sig en uppfattning om forumet innan man går in i det sas.

Leo har en bra åsikt om anonymitetsgrad, den vore bra ihop med reggning för att hålla borta vissa oönskade sabotörer.

Dock saknar jag två saker som jag vet är känsliga på detta fria och omodererade forum, men Jomper bad om åsikter och motiveringar och jag tycker så här och står för det.

Först en blockeringsfunktion så att man slipper inlägg från medlemmar som man själv valt att slippa, för handen på hjärtat alla har vi någon/några vars inlägg vi aldrig läser och gärna skulle slippa se överhuvudtaget!!

Det andra är en anmälfunktion för just såna fall som orsakade Jomper att starta denna tråd och fråga så här, det är omänskligt att begära att moderatorerna ska hinna kolla allt, så vi alla kan hjälpa till, men det är så klart moderatorn som tar beslutet om inlägget är utanför det accepterade eller inte, vi ger bara lite tips om sånt som verkar fel eller tveksamt, precis som alla goda medborgare bör göra i verkliga livet också!

Bosse

Lonewolf: Båda de funktionerna du efterlyser finns redan.

Efter mitt nick här ovanför står det (Dölj användarens inlägg). Klicka där så slipper du se vad jag skriver om du vill.
Under inlägget finns en annan länk, Rapportera detta inlägg, som har den andra funktionen du efterlyser.

Lonewolf:

Har du sett den blåa länken högst upp i varje inlägg "Dölj användarens inlägg"?

Sen under varje inlägg finns en länk "Rapportera detta inlägg".

Alltså om man är intresserad av detta forum så ska man ju registrera sig. För mig kändes det självklart. Tack för ett grymt bra forum som tar upp på tok för mycket av min tid...kan sitta och läsa några timmar per dag ibland. Hoppas på mer filmer snart..skulle gärna vilja att det fanns en fast tråd, arkiv för alla MTB filmer ni galna människor gör*ler*

Lonewolf skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Först en störningssändare så att man slipper
> höra radio eller få in TV-sändningar från väst som man själv valt att
> slippa, för handen på hjärtat alla har vi
> någon/några vars inlägg vi aldrig läser och gärna
> skulle slippa se överhuvudtaget!!
>
> Det andra är en anmälfunktion för just såna fall
> som orsakade Wolf att starta denna tråd och
> fråga så här, det är omänskligt att begära att
> Folkpolisen ska hinna kolla allt, så vi alla kan
> hjälpa till, men det är så klart Utredaren som
> tar beslutet om inlägget är utanför det
> accepterade eller inte, vi ger bara lite tips om
> sånt som verkar fel eller tveksamt, precis som
> alla goda DDR-medborgare bör göra i verkliga livet
> också!

Förlåt, jag kunde inte motstå. Vi kan väl låtsas att det var =David som skrev detta?

Jag tycker att det är ganska lätt att bortse från struntposter gjorda av oreggade användare. De slinker förbi bara. Och de gånger som de är riktigt irriterande eller ointressanta är lätträknade.

En grej med oreggade användare jag tänkt på är ju att jag lätt blir lite mer kritisk och eftertänksam om deras inlägg.

Kompromissen att få lov att svara men inte starta trådar som oreggad användare låter sund. Då blir vi av med de som smyg-annonserar osv. Iofs har jag inga belägg för att dessa finns men många gånger har den reggade massan varit rörande överens om att det varit så.

Jag tycker inte att man måste regga sig för att få tillgång till happy. Många vill kolla läget innan de reggar sig och om man möts av ett reg-krav tror jag att jättemånga potentiella nyreggare försvinner.

Bra att Happy modereras efter vad folk tillsammans tycker och inte vad moderatorerna tycker tycker jag. Det går ju bra att höra av sig till moderatorerna om åsikter och frågor.

Att registrera sig på ett forum som man bara använder enstaka gånger, eller när man vill putta in sin första fråga, känns bara jobbigt. Det är finns ett visst motstånd att fylla i sådant.
Börjar man sedan använda forumet lite mera så känns det bara naturligt att regga sig, inte minst för att få fördelarna med ett konto.

Som flera redan varit inne på så tror jag inte att ett reg.krav leder till så mkt positivt. De som vill trolla och busa kommer ändå göra det eftersom det är så lätt att regga sig, medan förstagångsbesökarna inte riktigt känner sig välkomna.

Ett begränsat antal oreggade inlägg per dag från ett viss IP skulle nog funka rätt bra som bot mot troll.

Jag är en ny användare av happy forumet och innan jag postade mitt första inlägg kändes det naturligt att regga sig. Känns nästan lite konstigt att starta en tråd om man inte är medlem, så jag tycker att man måste reg. innan man startar en tråd.

Fjärdebrunn skrev:
> Själv har jag knappt reflekterat
> över de oreggade användarna och de gånger jag
> fångar upp ett (vettigt) inlägg från dem är det
> ofta en lite osäker och trevande fråga från en
> nybörjare.

Samma här, jag har helt missat det som föranlett frågan, och jag tror som Markus att de som vill jävlas lyckas med det ändå även om de måste registrera sig. Bättre att helt enkelt hålla efter dem och rensa och framförallt låta bli att mata trollen.

FAN! Hade vi haft det kravet från start hade förmodligen inte Rippa hängt här, slog det mig precis. Han skrev väl 2-300 inlägg oreggad innan han började tycka det var för jobbigt att fylla i någon form av "nick" varje gång? :)

Jag bara undrar, om det skulle vara registreringstvång men om registreringen är enkel, hur skyddar det mot att folk postar skit genom att göra ett nytt konto varje gång? Isf, vill man skitposta så kan man skapa ett konto, posta ett par saker, skita i kontot och skapa ett nytt nästa gång.

Eller?

fox skrev:
> Eller?

Max ett konto mer mailadress och en automatiserad verifieringsprocedur för mailadressen. Dvs. du får en aktiveringslänk per e-post.

Hindrar iofs. inte att man skapar fler mailadresser mot olika happykonton.

Som sagt, det löser inte grundproblemet utan ger det bara ett annat uttryck.

the_TnT skrev:
> fox skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eller?
>
> Max ett konto mer mailadress och en automatiserad
> verifieringsprocedur för mailadressen. Dvs. du får
> en aktiveringslänk per e-post.
>
> Hindrar iofs. inte att man skapar fler
> mailadresser mot olika happykonton.
>
>
> Som sagt, det löser inte grundproblemet utan ger
> det bara ett annat uttryck.

Precis, det är ju bara att skapa ett nytt gratis-mailkonto. Det blir ju mer omständigt, antagligen borde det ju göra att det är så mycket jobbigare och man drar sig från att göra det. Men som du säger, det löser inte problemet.

Jag tycker nog att det ska vara möjligt för oreggade att posta här. Men det är en svår fråga. Fast de trådar som stört mig mest är nästan enbart skrivet av reggade personer. Men som sagt, det är inte en helt enkel fråga att besvara.

Jag är emot reg.krav på forumet, det som skiljer happy från dom flesta andra forum jag besöker är att det är så öppet som det är. Så länge som det inte är mer skit i form av troll ot osv än det är idag så spelar det väl ändå ingen roll, det GÅR faktiskt att hoppa över inlägg eller trådar som är ointressanta.

Min personliga åsikt är att det är är både bra och rimligt att kräva registrering innan man tillåter någon att posta till ett forum. Men den allmänna Happy-uppfattningen är uppenbarligen betydligt mer splittrad än så.

Forumregistrering brukar oftast fungera som en kvalitetshöjare av nivån på inläggen.
Visst, det är ingen garanti för att det blir så, och det är hyfsat enkelt att fejkregga ett konto, yada yada yada. Men ett registreringskrav gör trots allt skräpfiltret lite mer effektivt i och med att ribban för att posta inlägg höjs ett snäpp.

Skulle det inte enligt sann svensk modell gå hitta en gyllene medelväg, en kompromiss?
Vad sägs om en funktion av typen "Dölj användarens inlägg", fast mer som en generell personlig inställning, "Dölj oregistrerade användares inlägg"?

Eller ännu mer sofistikerat, med två nivåer: "Dölj oregistrerade användares inlägg" eller "Dölj trådar som startas av oregistrerade användare".

Då blir det ju upp till var och en att avgöra i vilken grad de vill ta del av de oregistrerade inläggen/trådarna.

jomper skrev:
> TBone brukar också vara svår att ta på allvar ;)

Ja, det är väl ett sånt där konspirationskonto som några humorpersoner i Jämtland/08 driver?

fox skrev:

> Precis, det är ju bara att skapa ett nytt
> gratis-mailkonto. Det blir ju mer omständigt,
> antagligen borde det ju göra att det är så mycket
> jobbigare och man drar sig från att göra det. Men
> som du säger, det löser inte problemet.

Tar ca 1 min å firra ett hotmail konto, själv har man 3 =)

Jag tycker att oreggade skall få skriva inlägg och starta trådar, har man en kort fråga så vill man ju ställa den utan att behöva registrera användare och vänta på aktiveringsmail (kommer inte ihåg hur fort happy skickar sådant, men har varit med om timmlång väntan på det i några sammanhang, personligt hatobjekt: forum som inte godkänner hotmail och yahoo-adresser vid registrering)
sen är det skönt att slippa logga in från kompisar ifall man plötsligt ser någon intressant tråd.

visst är en "döda-trollet-omröstningsknapp" roande (5 reg-användare som trycker och *poff* inlägget modererar sig självt till tomt utrymme)

the_TnT skrev:
> FAN! Hade vi haft det kravet från start hade
> förmodligen inte Rippa hängt här, slog det mig
> precis. Han skrev väl 2-300 inlägg oreggad innan
> han började tycka det var för jobbigt att fylla i
> någon form av "nick" varje gång? :)

FAN! varför hade ni inte login krav från början :)

Foo skrev:
> Inget som skrivs av en oreggad kan tas på allvar.

nä.. vi oreggade som bara förstör och skriver strunt.

Om internet i allmänhet skall tas på allvar eller ej tycker jag att det borde hållas TV-debatter om. Gärna med Alexander Bard, Sverigedemokraterna, PRO, Jonas Birgersson, Helle Klein, Bianchi-Oskar, Lagombra, Jan Guillou och Laila Freivalds.

Jag är så grymt trött på att man skall behöva registrera sig precis överallt på varenda site. På vissa siter måste man till och med registrera sig bara för att kunna se vad forumet innehåller. Helt värdelöst!

Vad är problemet? Att folk postar strunt som oreggade? Hur många sådana postningar är det jämfört med vettiga postningar? Minimalt, eller hur?
Ni loggar ju ip-adressen på dom som postar, den ip-adressen som postar strunt blir bannad 24h eller så. Fortsätter det så stryp den totalt.

Eller lär folk att tiga ihjäl uppenbara reaktionssökare. Låt deras idiotier stå kvar, men posta snabbt och be folk tiga ihjäl tråden. Det finns tillräckligt många gamla rävar här som kan klara av en sådan uppgift så slipper man belasta admin/mods mera.

Jag ser ingen anledning till varför oreggade inte skulle få posta. Ungefär som om man var tvungen att lämna ifrån sig telefonnummer, epostadress, skostrorlek, mammas flicknamn, etc bara för att gå in i en cykelbutik och fråga efter hjälp?

Jag är som sagt emot registrering, skulle verkligen saknat Rippas dråpliga humor.

Om det verkligen hjälpte skulle saken hamna i en annan dager. Men då krävs det nog att man ställer krav på dem som registrerar sig, att man endast får registrera sig om man uppfyller vissa kriterier, att man har ett visst skonummer, en viss ålder, en cykel som kostar minst ..., kan visa referenser, eller kanske att man röstas in. Om man nu inte börjar med könskvotering, etc. Kraven skulle skapa utrymme för humorlösa politiskt korrekta idioter.

Kan inte säga att jag störts av de oregistrerade, snarare finns vissa registrerade som postar trams även om det långt ifrån de bottenrekord som noterades på Funsport/Velo.

Våra moderatorer tycks funka mot troll och andra haverister. Ni gör ett bra jobb. Jag har visserligen fått skäll för att jag tyckte ni var för oaktiva förr men det har sett bra ut ett bra tag. Visst uppstår oreda emellanåt men så är det med allt här i livet. Bra att då finns någon som modererar.
Registrering funkar inte.

Happymtb funkar ypperligt som det är,men man vill ju inte verka reaktionär så förändringar är väl oftast tillgodo?
Sen är det ju farligt lätt att regga sig så vad är egentligen the deal..liksom

Mattias L skrev:
> En annan möjlighet vore ju att införa fördelar för
> dom som reggat (gentemot oreggade) sig så att man
> vill vara reggad.

Det som föranledde den här tråden var att Oskar_ lekte rättshaverist oinloggad...

Mina erfarenheter av att delta i, samt driva egna, forum:

Antingen har man det fritt och självreglarande, ungefär som nu, vilket för med sig en del struntinlägg. Hur pass man bryr sig om detta är upp till var och en. Antingen "står man ut" eller så lämnar man forumet. En sak är dock helt säker. Ju mer mothugg och svar ett uppenbart struntinlägg får, desto mer fortsätter det. Det enklaste torde vara att ignorera. Men människans natur tycks inte vara konstruerad på det viset. Det finns alltid någon som måste nappa på betet och så är cirkusen igång. Alltså återstår bara att bestämma sig själv för hur mkt man bryr sig, eller tar åt sig.

Alt. 2 är hård moderering inklusive krav på registrering. Det fungerar på väl etablerade forum med en stadig och "trogen" publik. Dock ställer det höga krav på moderatorer och risken är att en viss likriktning uppstår. Dock så blir struntinläggen mindre.

Personligen tror jag happymtb har nått en sådan storlek och mognad att krav på registrering i kombination med tuffare moderering skulle fungera utmärkt utan att ha ihjäl forumet. Om det däremot skulle vara en bättre lösning en den nuvarande, mer självreglerande, modellen är en annan fråga. Jag vet inte. Either way skulle funka för mig. Men eftersom jag gillar K.I.S.S så varför inte köra vidare.

Hur svårt är det egentligen att inte ta åt sig så förbannat om någon skriver uppenbart trams. Ett mentalt ignore-filter fungerar ofta mkt bättre än motsvarande tekniska sådana. Men så var det där med den mänskliga naturen igen då..... :)

två värdelösa ören!

Ytterligare en grej med oreggade användare är att man inte kan diskutera privat över PM om man behöver reda ut något som de andra på forumet inte har någon glädje av att läsa.

Ma Vic skrev:
> Lonewolf: Båda de funktionerna du efterlyser finns
> redan.
>
> Efter mitt nick här ovanför står det (Dölj
> användarens inlägg). Klicka där så slipper du se
> vad jag skriver om du vill.
> Under inlägget finns en annan länk, Rapportera
> detta inlägg, som har den andra funktionen du
> efterlyser.

Oooppss snacka om blindstyre, blir till att gå till optikern på måndag för synundersökning ;-(

Har dessa funnits länge för jag har som synes inte noterat dess införande??

Nåväl man kan ju inte lyckas jämt så bara att bjuda på detta och gå vidare ;-)

Bosse, som bara har glasögon för syns skull ;-(

JLarsson skrev:
> Nån som kan fixa en stor buss som vi kan samåka
> till Asarum i?

Äntligen ett vettigt förslag.

Hmm... Du tycker det??
Nej det kan jag inte, men jag låtsas som att du inte skrivit det trots att jag blir ledsen över att få mina tankar och åsikter förlöjligade, men då jag har annat att lägga energin på just nu så hoppas jag att du gör det enda rätta på egen hand!

Edit: Förvanskat citat raderat.

Bosse

Senast redigerad av en moderator:
Jag är för registreringskrav gällande inläggspostning. Alla som är seriösa här är ju registrerade ändå, och kommer man inte ihåg sitt användarnamn/lösenord så är man förmodligen senil och ska inte hänga på hojjarforum :)

Lonewolf skrev:

> Baaahoooooooooo!!!
> Men men jag tittade ju inte med ögonen.. *snyftar*
>
> Bosse

Såja. Inte hänga läpp nu. Jag skojjade ju bara i det andra inlägget.

Att denna tråd finns ser jag som bevis på att ignorfunktionen borde tas bort, den fyller tydligen inte sitt syfte.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp