Skada vid cykelservice - vad kan jag kräva?

Vet inte hur "felfria bilverkstäder" kom in i resonemanget men du har rätt i att det inte var så många som tyckte det var ok, bara två röster och jag kanske tolkade in för mycket i vad de skrev:

"Freddie: Jag är rädd att det tyvärr kan hända grejer när man jobbar med en cykel." "Eddy: Inte för att det är någon tröst, men i min värld är det mera regel än undantag att det är någon ny repa eller skav från verktyg som sluntit efter åtgärd på cykelbutik."

Jag spelar inte tuff, jag startar krig på riktigt om nån repar bil eller fincykel på service, jag lovar ;-) Om de inte tar ansvar alltså och det vet vi inte ännu.
Fast varken jag eller Eddy skriver väl ut att vi tycker det är ok? :-) Klart det inte är. Men, som sagt flera gånger tidigare, shit happens. Även fast man blir så arg, så arg, och INTE accepterar att någon repat ens cykel. Jag tror att de flesta mekaniker (cykel och bil) är rätt obrydda över att kunden ska starta krig om de gör ett misstag, de jobbar nog på och gör så gott de kan och hinner. Lämnar man ifrån sig sin cykel behöver man förhålla sig till risken att något händer under service. Personligen har jag löst det genom att inte lämna ifrån mig cykeln, ska någon kapa gaffelröret en anings kort kan det lika gärna vara jag. Typ.

Ja, hur kom bilverkstäderna in i tråden? :-)

Fast varken jag eller Eddy skriver väl ut att vi tycker det är ok? :-) Klart det inte är. Men, som sagt flera gånger tidigare, shit happens. Även fast man blir så arg, så arg, och INTE accepterar att någon repat ens cykel. Jag tror att de flesta mekaniker (cykel och bil) är rätt obrydda över att kunden ska starta krig om de gör ett misstag, de jobbar nog på och gör så gott de kan och hinner. Lämnar man ifrån sig sin cykel behöver man förhålla sig till risken att något händer under service. Personligen har jag löst det genom att inte lämna ifrån mig cykeln, ska någon kapa gaffelröret en anings kort kan det lika gärna vara jag. Typ.

Ja, hur kom bilverkstäderna in i tråden? :-)
Är inte hela grejen med att lämna bort hojen för service hos proffs att det inte ska hända saker? Eller iaf om det händer nåt galet så löses det av de som är ålagda uppdraget?

Jag har lämnat in min cykel på service och såg strax efter att jag hämtat den att det var skador på ramen (se bilder). Vad bör jag kräva för ersättning? Att jag kräver tillbaka det jag betalat för servicen är det minsta jag ska göra, men de skador som cykelbutiken orsakat kan jag inte reparera. Tacksam för goda råd och guidning.

Visa bilaga 718727Visa bilaga 718728
Jobbar själv i cykelbutik/verkstad och detta beror på att i verkstaden har man hängt upp cykeln på arbetsstället i ramen vilket man aldrig ska göra. Utan cykeln ska hängas i sadelstolpen, och är det kolfiberram så ska det finnas speciella skydd att använda för detta. Du har säkert kvitto på reparation och bör kontakta verkstaden så de får åtgärda problemet.

Jag hoppar in och lägger fram samma fråga kring "skada på cykel efter reparation"
Står just i ett ärende där jag lämnade in för service, lite justering på växlarna, smörja lite lager. Inga stora saker. Av en händelse när jag hämtat cykel är det "fett"avtryck vid dämparremoten så jag synar och får se att något har skavt färgen ända intill reglaget. 5x5mm bortskavt som om man lossat reglaget på dämparen (Fit4) med fel hylsa. Samtalet till verkstaden började med vad man gjort på service, växlar och lager etc och vid dämparen är inget mer än smörja reglaget med spray. Då jag nämner att en skada det finns på dämparens topp.
Dom har inte skavt eller gjort något, utan menar att jag skulle gjort det?
Jag nämner att jag har foto från knappt 3v tillbaka och där finns inget märke. De är inte återförsäljare längre för märket och då menar dom på att dom ansvarar inte för fel utan hänvisar till annan återförsäljare. Men de kan laga det med nagellack?
Jag vägrar att ta den risken att fukt tränger in och blir mer krackelering. Cykeln är 5 månader dessutom.
Men jag hänvisar till garanti och reklamtion är dom skyldiga till. Det är lite komplicerat fick jag som svar. Jag som konsument hamnar mittemellan då de inte verkar ta ansvaret

1000008280.jpg

Felaktig service är verkstadens ansvar oavsett om de har märket eller inte. Att det kan bli problem för dem att ersätta är primärt deras problem. Tyvärr för dig så finns det en rimlighetsbedömning, hur allvarlig skadan är kontra kostnaden att åtgärda.

Felaktig service är verkstadens ansvar oavsett om de har märket eller inte. Att det kan bli problem för dem att ersätta är primärt deras problem. Tyvärr för dig så finns det en rimlighetsbedömning, hur allvarlig skadan är kontra kostnaden att åtgärda.
Vad jag inte riktigt fick grepp om var att de såg problem som litet så då kunde bara kunde laga i med nagellack. Där sätter jag mig emot då gaffeln är pulverlackerad och nagellack har man på naglarna. Och kommer det bli mer skada med återkommande fukt, vem vet. Minsta är ju att man kollar upp om man kan ersätta med en ny Csu och. Och om man inte har gjort skadan så får det ju bli ett reklamationärende. Men det var det som var komplicerat då de inte är återförsäljare längre för märket anser dom. Kunde önska lite mer engagemang för att ordna problemet

Senast ändrad:
Lite svårt att se vad för typ av skada det är på bilden men packningen för enheten sitter länge ner och fukt är inga problem. Nagellack fungerar att fixa ytan med utan problem. När det kommer till vem som har gjort vad och vem som ska fixa vet jag inte.

Vad jag inte riktigt fick grepp om var att de såg problem som litet så då kunde bara kunde laga i med nagellack. Där sätter jag mig emot då gaffeln är pulverlackerad och nagellack har man på naglarna. Och kommer det bli mer skada med återkommande fukt, vem vet. Minsta är ju att man kollar upp om man kan ersätta med en ny Csu och. Och om man inte har gjort skadan så får det ju bli ett reklamationärende. Men det var det som var komplicerat då de inte är återförsäljare längre för märket anser dom. Kunde önska lite mer engagemang för att ordna problemet

När jag läser såna trådet är jag glad att jag gör allt mekande själva. Då har man också en små skada då och då men då har man bara dig själva att skylla på.

En skada på anodisering av en gaffel gör inget, förutom vid estetiken. Många jag kör med u skogen har mycket värre repor. Nagellack borde funka som åtgärd. Det rekommenderas också på verklig kritiska ställer som ovanben.

Lite svårt att se vad för typ av skada det är på bilden men packningen för enheten sitter länge ner och fukt är inga problem. Nagellack fungerar att fixa ytan med utan problem. När det kommer till vem som har gjort vad och vem som ska fixa vet jag inte.
När jag läser såna trådet är jag glad att jag gör allt mekande själva. Då har man också en små skada då och då men då har man bara dig själva att skylla på.

En skada på anodisering av en gaffel gör inget, förutom vid estetiken. Många jag kör med u skogen har mycket värre repor. Nagellack borde funka som åtgärd. Det rekommenderas också på verklig kritiska s

En skada på anodisering av en gaffel gör inget, förutom vid estetiken. Många jag kör med u skogen har mycket värre repor. Nagellack borde funka som åtgärd. Det rekommenderas också på verklig kritiska ställer som ovanben.
Ja det är ju aluminium i en csu så rostar gör det inte. Däremot är det en "ny" cykel utan tidigare skador vilket ställer kravet på en bättre åtgärd än att laga med färg. Hade den varit några år hade man kanske inte brytt sig.

Ja det är ju aluminium i en csu så rostar gör det inte. Däremot är det en "ny" cykel utan tidigare skador vilket ställer kravet på en bättre åtgärd än att laga med färg. Hade den varit några år hade man kanske inte brytt sig.

Jag håller med. Men jag ville säga att det finns ingen risk för värre skador om man inte åtgärdar det.

Jag nämner att jag har foto från knappt 3v tillbaka och där finns inget märke.
Om du haft ett foto från när du lämnade in cykeln, så kan man nog konstatera att det är verkstan som åstadkommit skadan. Nu blir det lite tveksamt. Kontakta tillverkaren eller en återförsäljare för ett uttalande.

Nagellacken kommer ju troligen leva tills gaffeln är tvärslut iaf.
Ska den demonteras och pulverlackas för att det ska bli rätt alltså? Dom hade ju inte ens gjort något och du har en bild från 3 veckor innan, bara.
spännande.

Nagellacken kommer ju troligen leva tills gaffeln är tvärslut iaf.
Ska den demonteras och pulverlackas för att det ska bli rätt alltså? Dom hade ju inte ens gjort något och du har en bild från 3 veckor innan, bara.
späspännande
Säkert.
Fotar aldrig inför service, mitt foto är ju såklart från någon tur. Man behöver såklart inte lacka om. Finns utbytesdelar.
Hur uppstår skadan om det inte är verkstad eller från montering av reglage?
Finns ju enklare platser att skava på under en tur om man olyckligt skulle få en träff just där

Har en liten flaska med lackfärg och en pensel för skador likt den där. Passar på att smeta på lite färg när jag gör säsongsservice på cyklarna.
Håller bra och ser bra ut.

Säkert.
Fotar aldrig inför service, mitt foto är ju såklart från någon tur. Man behöver såklart inte lacka om. Finns utbytesdelar.
Hur uppstår skadan om det inte är verkstad eller från montering av reglage?
Finns ju enklare platser att skava på under en tur om man olyckligt skulle få en träff just där
Har du lust att dela det fotot här, så kan vi kanske hjälpa dig bättre? Jag menar, det är ju en rätt liten skada som kanske inte brukar framträda på en vanlig ”cykel-mot-träd”-bild… Känns som att åtminstone inte jag fattar riktigt? Vad har hänt egentligen?

Har du lust att dela det fotot här, så kan vi kanske hjälpa dig bättre? Jag menar, det är ju en rätt liten skada som kanske inte brukar framträda på en vanlig ”cykel-mot-träd”-bild… Känns som att åtminstone inte jag fattar riktigt? Vad har hänt egentligen?

Bilagor

• Screenshot_20241015_175755_Gallery.jpg
    Screenshot_20241015_175755_Gallery.jpg
    176.8 KB · Besök: 136
Jag menade den där bilden som var tagen tre veckor innan du lämnade in cykeln. Den som bevisar att gaffeln var hel vid inlämnandet.
Ser det som svårt att kunna åstadkomma en skada där om man inte använt en hylsa ovanifrån. Undra tur skulle annat ta skada först. Men dom på verkstaden får ordna med samtal och så se vad det landar i till slut

Hade det här varit jag, så hade den lilla chippen uppkommit när jag klippte loss ShockWisen.

Men nu är det ju inte det. Så då är det väl verkstaden eller annat. Jag önskar dig lycka till, men råder dig samtidigt att inte hetsa upp dig alltför mycket för en liten skada på en cykel avsedd att användas i skogen, helt utan funktionell påverkan, och dessutom på ett ställe som inte syns.

Ja Skumt litet färgsläpp .
Men den som klippt bort shockwisen är skyldig till 95% ...
Vad skulle annars kunnat orsaka den..?
Och som sagt, bara cracha ner i en stenkista så har du andra repor att nöja över ..

Gött att det räcker med ett foto på cykeln en tid innan man lämnade in den. Gäller bara att de inte kommer på det gamla trixet att blåneka så är saken biff.

Och som sagt, bara cracha ner i en stenkista så har du andra repor att nöja över ..
Ja, jag vet inte vilken fel hylsa som orsakar den skadan. Om jag ser rätt.

Och som sagt, bara cracha ner i en stenkista så har du andra repor
På vilket vis skulle klippa bort vara upphov till skada menar du?
Man klipper ju bandet med en avbitare och inte intill reglaget med en bultsax

Att pyttelite pulverlacken släpper tycker jag inte riktigt uppnår i en skada man kan klaga på. Däremot var det ett riktigt dåligt jobb med att crimpa vajern.

Har inte läst alla svar, men tänker att det är en mindre väl rengjord gripklo på ett mekställ som orsakat fläckarna eller skadorna. Fråga litet vackert om det kan vara så, och om verkstaden förstår att du inte gillar skadorna.

När jag läser såna här tråden önskar jag att jag hade intresse för att meka själv. Å andra sidan lämnar jag gärna in hojarna och bidrar till inkomst för butiker jag vet kan meka och är ärliga.

Senast ändrad:
När jag läser såna här trådar blir jag orolig över hur mina Zipphjul ser ut när jag hämtar dem från CykelCity om ett par timmar. De skulle bara efterspänna ekrarna. 🥶

Tillbaka
Topp