Skadat kolfiberstyre?

Skadat kolfiberstyre?
Han överdriver, hittar på, ljuger, svär och låtsas veta något för att nasa sitt eget crap. En äkta damsugarförsäljare av värsta sort.
Du menar det han säljer som blir hyllat? Inga argument bara fluff.
Anledningen att jag själv svär är för att repellera sådana här människor, en människa som använder argumentet "han svär" kommer jag aldrig ta seriöst. Jag som försöker bli människovän, om bara människor inte var så mänskliga.

Skadat kolfiberstyre?
han är en charlatan. det bara är så. tyvärr.

för han har ett och annat tänkvärt att komma med. men det varken hjälper eller räcker. gör klokt i att skaffa en bättre förebild. inget gott kan komma ur det sättet att framföra att budskap.

hemskt.

Skadat kolfiberstyre?
Ok seriöst nu, någon som kan ge ett klart svar på hur styret bör hanteras? Ser i min mening inte värre ut än en lackskada, med andra ord så hade jag cyklat vidare på det.

Skadat kolfiberstyre?
Jag har lärt mig absolut ingenting. Men detta motiverar som få andra saker alltså, en revansch. Så, det blir ju en slags känsla efter allt. Det kan ni ju ta och filosofera kring.

Skadat kolfiberstyre?
Jag har lärt mig massvis. Kanske inte så mycket om kolfiber, men däremot om mänsklig psykologi, riskbedömningar, osv..

Hur som helst, om du känner dig osäker så är det bästa kanske att köpa ett nytt styre. Baserat på skadan du visat så skulle jag dock känna mig lugn med att köra vidare, men det är min egen åsikt (jag har inte flytväst när jag badar, däremot när jag åker båt) och inget jag tänker tvinga dig att följa.

Det finns ju även några test, typ att sätta fast styret nånstans och belasta det rejält och se om det håller för det, som kanske kan ge lite input till ditt egen beslut.

Skadat kolfiberstyre?
Känns som en statusuppdatering i egenskap av TS vore på sin plats. Jag har flyttat över styret till min ”andracykel” (en HT som mest körs i lite snällare terräng, grusvägar etc). Självklart vore ett knäckt styre inte så lyckat i en nerförsbacke på grusväg heller, men som andra varit inne på handlar det om riskbedömning. Jag känner mig tryggare i att andra visat upp liknande ”skador/märken” och bekräftat att det är vanligt. Inser såklart att det inte är något bevis eller försäkring på att mitt styre är okej. Hade jag vetat att styret råkat ut för yttre våld eller att jag slarvat med moment vid åtdrag hade jag nog resonerat annorlunda.
När det gäller frågan om försäljning hade jag själv aldrig köpt ett styre i det skicket (iaf inte av någon jag inte känner/litar på). Men jag tillhör den typen som köper nya däck när de gamla blir smutsiga (något överdrivet) och omsätter ganska mycket delar som säljs här emellanåt. Däremot ser jag ingen motsättning i att tycka det är okej att lägga ut till försäljning, så länge man ”spelar med öppna kort”. Köparen kan ju använda det till vad som egentligen, antigen chansa, välja att undersöka/laga eller använda som blompinne.

Skadat kolfiberstyre?
Jag tycker happykollektivet köper styret, och den som presenterar bäst plan för att testa hållfastheten får kötta loss på styret och dokumentera för oss andra.
Hade lätt bidragit med en liten slant för detta experiment :)
Låter bra, kör en "crowd sourcing" och skicka PM till mig när det är klart så får du mitt nummer för swishbetalning ??

Skadat kolfiberstyre?
Jag har lärt mig massvis. Kanske inte så mycket om kolfiber, men däremot om mänsklig psykologi, riskbedömningar, osv..

Hur som helst, om du känner dig osäker så är det bästa kanske att köpa ett nytt styre. Baserat på skadan du visat så skulle jag dock känna mig lugn med att köra vidare, men det är min egen åsikt (jag har inte flytväst när jag badar, däremot när jag åker båt) och inget jag tänker tvinga dig att följa.

Det finns ju även några test, typ att sätta fast styret nånstans och belasta det rejält och se om det håller för det, som kanske kan ge lite input till ditt egen beslut.
Du har blivit lite av psykolog. Det tycker jag låter jättebra! Jag själv är numera lite av en filosof, även ingenjörskonsten Brutus eller vad man säger om han där grekiska killen går att relativisera bort! Att sälja eller att bara köpa, det är frågan, men framförallt så måste man mysa!

Skadat kolfiberstyre?
Jag har inte läst alla inlägg tyvärr.
Men mitt bidrag till ämnet är att det var liknande märken som TS på styret på en Trek 9;9 till pojken. (Dyrt styre)
Jag tog av styret och satte det i skruvstädet och provböjde.
Det small av förvånande lätt.

Jag byter inte för att jag kraschar men om det blir märken så byts styret.

Skadat kolfiberstyre?
Men mitt bidrag till ämnet är att det var liknande märken som TS på styret på en Trek 9;9 till pojken. (Dyrt styre)

Gick den sönder vid märken?
Har du en bild på märken?

Skadat kolfiberstyre?
Jag har inget emot styret som så, jag skulle kunnat börjat köra på det vilken dag i veckan som helst för att sedan köra det tills det fick ett nytt märke om jag bara hade bevis på att det var strukturellt sunt, där har vi styrets kärna, utan kunskap riskerar man eventuella konsekvenser vilka involverar död.

Senast ändrad:
Skadat kolfiberstyre?

Oooh, intressant!
Hur såg brottytan ut, och var gick styret av?

Hur anbringades kraften på styret?

Skadat kolfiberstyre?

En fråga är varför använda skruvstycke och inte en stam som styret är designat att fästas i. Viktigt att lägga lasterna på samma sätt som vid cykling

Skadat kolfiberstyre?
Har redan bränt mitt fredagskrut tidigare i veckan. :-(

"I'm afraid I prematurely shot my wad on what was supposed to be a dry run, if you will, so now I’m afraid I have something of a mess on my hands." - Tobias Fünke, Arrested Development

Senast ändrad:
Skadat kolfiberstyre?
När det kommer ett riktigt intressant inlägg så dör diskussionen ut. Ibland förstår jag mig inte på Happy.
Det hade lika gärna kunnat inte gått av lätt, nästa persons styre kanske gör det. Varför det är mer intressant att lyssna på anekdotisk bevisföring än vad cykeltillverkaren, materialfabrikanten, erfarna reparatören/inspektören och vad dom vetenskapliga rapporterna säger: kläm och "low velocity impact" kan drastiskt minska vilken belastning kolfiber kan utsättas för utan att det syns utanpå. Man får själv avgöra vad man vill chansa på för ingen kommer kunna avgöra det genom en bild om det inte är helt uppenbart. La själv ganska nyligen upp en bild på en liten spricka i min ram (som jag _gissar_ är en spricka i lacken). Jag visste ju detta redan innan jag la upp bilden, men det handlar väl mest om att få stöd när man resonerar med sitt eget psyke. Har kontaktat tillverkaren, mest pga om det blir värre så vill jag att dom ska veta redan nu att jag inte gjort detta med våld. Min top tube är full av repor och ett jack i lacken från när min cykel välte och tog i ett hörn. Gjorde en visuell inspektion och har kört på utan problem rätt länge nu. Vem vet om den tog någon strukturell skada, men cykeln var ny och kostade pengar så och det har funkat. Kolfiber är inte rispapper, men tar som sagt vissa typer av belastning sämre och oförutsägbart. När jag nyligen köpte nytt styre så valde jag aluminium eftersom att det är den delen av cykeln jag oftast slår i och det är billigare. Ett kolfiberstyre skulle kunna vara lättare, starkare och potentiellt ha längre livslängd, eller betydligt kortare.

Skadat kolfiberstyre?
Ja, det är inte säkert att det går sönder. Då finns det ingen anledning att oroa sig. Enda rationella anledningen att kassera ett styre är så klart om en flygingenjör röntgat det - annars får man vara så god och kämpa på.

Dessutom, även om det faktiskt går sönder så är det inte säkert du får permanents skador så jag tycker vi ska lämna detta till utbildade läkare att bedöma

Senast ändrad:
Skadat kolfiberstyre?
Ja, det är inte säkert att det går sönder. Då finns det ingen anledning att oroa sig. Enda rationella anledningen att kassera ett styre är så klart om en flygingenjör röntgat det - annars får man vara så god och kämpa på.

Dessutom, även om det faktiskt går sönder så är det inte säkert du får permanents skador så jag tycker vi ska lämna detta till utbildade läkare att bedöma
Är det här ett svar på mitt inlägg? Tycker det är konstigt om det är det du får med dig av det isf.

Skadat kolfiberstyre?
Vad vet väl utbildade läkare? Har de haft ett trasigt styre i magen?! ;)
ortopeden erik erichsen tog när han arbetade i afrika hand om den här mannen, med ett spjut som tagit sig rakt igenom utan att skada alltför mycket. lite tur hade han allt

finns också film på när de träffades typ ett år senare. verkade inte ha orsakat något större men. erik beskriver fallet som okomplicerat:)
80EEDBDC-8F2B-498A-90C8-6E6474FBA35D.png

Skadat kolfiberstyre?
Jag har en liten spricka i färgen vid infästningen på min kolsadelstolpe och glatt kört med det i flera år utan att bry mig. Men nu blir jag riktigt orolig. Kommer stolpen tvärt gå av när jag ställer cykeln mot en vägg eller kommer den kanske implodera under mig när jag cyklar eller den kanske spontanexploderar mitt i natten?

Skadat kolfiberstyre?
En viktig aspect är väl att ta reda på vart kolet kommer ifrån, balsa trä, gran, björk? Vill man vara safe kanske mahogny-kol styre vore värt?

Tillbaka
Topp