Skadat kolfiberstyre?

kais01

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
sälja en skadad artikel är ju ändå lite känsligt? även om man kör med öppna kort tänker jag.

men om jag är trygg med den; använda själv skulle kännas helt ok.

eftersom det finns en del tveksam kolfiber därute undviker jag noname-styren, även nya och oskadade. har istället köpt begagnade oskadade styren av mer uppstyrd kvalisort.

KjellF

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
för övrigt vore de bra om det betonades att kolfiber står emot upprepade små böjrörelser på ett närmast oöverträffat sätt, men däremot inte att knäckas.

som jag ser det rätt olika storheter.
Jag skrev medvetet att fibrerna inte tål mycket böj. Om jag ska vara mer korrekt är det tryckbelastningen på insidan av böjen av en fiber som är problemet. I en komponent blir det ytterst sällan mycket tryck på insidan av de yttersta fiberna. En komponent i kolfiber tål därmed oftast mycket böj.
Vid en krasch KAN det uppstå skarpa böjbelastningar just i klämmor till t ex bromshandtag. Min och många andras misstanke är att det var just det som hände i Canyon-fallet.
Trådskaparens problem är troligen bara en betydligt mindre skada i lacken än den jag har efter mitt växelhaveri och den cykeln har ca 10 år på nacken/kedjestaget.
Kjell
Edit: rättat rättstavningsprogrammet.

Senast ändrad:

Woodknocker

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
Jag fattar fortfarande inte varför hen inte skulle kunna sälja styret förutsatt en ärlig beskrivning och rätt pris.
Nån kanske vill öva på att laga kolfiber, nån kanske vill kapa styret jättekort för en fixie osv.
Det är ju upp till var och en.
Det dyker regelbundet upp köpesannonser på skadade kolfiberprylar, är det bättre att grejer staplas på en sophög än att någon lagar och återanvänder?
Kan man vara ärlig när man inte vet sanningen?

Woodknocker

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
Inte säljarens problem men korrekt beskrivna crashade komponenter blir snart till salu igen till dubbla priset och utan deklaration.
Nu har jag ju iofs redan skrivit "smart tänkt" så du får ett "bra tänkt". Det var faktiskt "bra tänkt" jag tänkte skriva som första svar. Men nu får du det mer objektiva uttalande ist.

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
Att ni ids bli så oense om ett repigt styre...

Repigt styre?
Kom inte o snacka om repigt styre.
Här kan man snacka om repigt styre!
6CD387D1-1C93-461A-A898-D8291CA345AC.jpeg

perzzon

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
Vad är det för absurd riskbedömning som ger upphov till sånt här? Ni cyklar runt antingen i skogen bland drop, hällar och skit eller på landsvägen med skogstokiga bilister i 80kmh. Ett styre kommer vara er minsta risk.

jonte987

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
Vad är det för absurd riskbedömning som ger upphov till sånt här? Ni cyklar runt antingen i skogen bland drop, hällar och skit eller på landsvägen med skogstokiga bilister i 80kmh. Ett styre kommer vara er minsta risk.
Nja, några tycker att man kan vara försiktig med skador på styren och hela syjuntan får tuppjuck.

Vi får lägga till detta till en lång lista av förbjudna ämnen. Ett eget sub forum kanske?

Berk

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
Kanske behöver tråden en poll så happy-kollektivet kan bedöma säkerheten av styret med bro-science.

Men tror att man tyvärr inte kan lägga till en undersökning efteråt.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
Det beror ju på. Att styret går av brevid en skogstokig bilist eller efter ett dropp i en stenig backe kanske är sämre ur risksynpunkt än att det inte gör det. Vissa skulle nog mena att det är precis i rätt riskfyllda situationer man vill att sådana parametrar lirar. Men sannolikhet och statistik är ungefär det tråkigaste ämnet jag läst och jag kammade inte hem något toppbetyg om vi säger så då...

zinkpasta

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
Nja, några tycker att man kan vara försiktig med skador på styren och hela syjuntan får tuppjuck.

Vi får lägga till detta till en lång lista av förbjudna ämnen. Ett eget sub forum kanske?
Det iaf jag skojar om/gnäller på är att en skribent som påstår att det är livsfarligt klagar på att andra sidan sysslar med broscience och förlöjligar allmänt (se YouTubeklippet med mera), men har själv inte presenterat några fakta alls. Det blir väldigt skenheligt. (Det finns andra skribenter som presenterat argument, det är ett bättre sätt.)

I själva grundfrågan har jag egentligen ingen åsikt (eller jo kanske, men det är underordnat här).

Hur som helst är det en storm i ett vattenglas, iaf för egen del, och jag hatar mig själv för att jag lägger så mycket tid i tråden, och happy som suger oändligt mycket mer än det gjorde för några år sedan. Men nånstans ska man ju få utlopp för sitt tramsande.

Tillägg: Att bara med högt tonläge varna för att något är livsfarligt och inte presentera några fakta bakom sitt påstående är ungefär som att påstå att testa cannabis direkt leder till att man injicerar heroin i ögongloben. Folk blir lätt skeptiska till det man säger, även om det kan påstås göras för en god sak och för att rädda liv, eller whatever.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
intressant att vår oroliga trä-knackare i en annan tråd är extremt mycket modigare, i det han på allvar funderar på att cykla runt på en billig kinaram vägandes 790g.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
intressant att vår oroliga trä-knackare i en annan tråd är extremt mycket modigare, i det han på allvar funderar på att cykla runt på en billig kinaram vägandes 790g.

Men det är väl precis i den där fallet man vill vara extremt försiktigt. För 20 år sen gick kolstyrar och stolpar sönder hela tiden för att dom var konstruerat för lätt eller/och dåligt. Nuförtiden är de flesta kolkomponenter överbyggda, så dom håller även med små skador i uteskiktet. Men extrem lätta delar kann har mindre marginal. Därför skulle jag inte köpa dom, precis för att undvika situationen som TS har, att man inte vet om man ska använda eller slänga en komponent med en liten(?) skada.

s

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
Jag förstår att man kan bli nojig över en kantstötning om man kör extrema lättvikstpryttlar av tveksamt ursprung men många här kör ju enduro eller t.o.m. DH-komponenter för vanlig stigcykling och då är marginalerna stora även efter en krasch i gångfart.

Billigt lättvikskol från Kina är det sista jag skulle köpa. För mig är det obegripligt hur någon med Woodknockers risktänkande ens överväger en sådan sak.

Woodknocker

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
Det iaf jag skojar om/gnäller på är att en skribent som påstår att det är livsfarligt klagar på att andra sidan sysslar med broscience och förlöjligar allmänt (se YouTubeklippet med mera), men har själv inte presenterat några fakta alls. Det blir väldigt skenheligt. (Det finns andra skribenter som presenterat argument, det är ett bättre sätt.)

I själva grundfrågan har jag egentligen ingen åsikt (eller jo kanske, men det är underordnat här).

Hur som helst är det en storm i ett vattenglas, iaf för egen del, och jag hatar mig själv för att jag lägger så mycket tid i tråden, och happy som suger oändligt mycket mer än det gjorde för några år sedan. Men nånstans ska man ju få utlopp för sitt tramsande.

Tillägg: Att bara med högt tonläge varna för att något är livsfarligt och inte presentera några fakta bakom sitt påstående är ungefär som att påstå att testa cannabis direkt leder till att man injicerar heroin i ögongloben. Folk blir lätt skeptiska till det man säger, även om det kan påstås göras för en god sak och för att rädda liv, eller whatever.
Inget drogsnack!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer