Skaka liv i min gamla Merida Cyclocross 3

Hej

Efter typ fyra års uppehåll från cyklandet pga massa barn och annat så införskaffades en Scott Spark 900 RC comp för att väcka igång hobbyn igen. Dock fick jag min såklart misär efter kanske 2 km med genomslag och sabbat bakhjul efter ett litet bunny-hopp över några stenar.

Dock gjorde hela episoden att jag grävde fram min gamla Merida Cyclocross 3 från brötet längst in i garaget för att få igång benen och minska magomfånget. Efter att ha cyklat på den några vändor fram och tillbaka till dagis o skola så insåg jag varför den hamnat där. Allt är typ slut. Eftersom jag fortfarande väntar på att få tillbaka sparken med nytt hjul (samt att den kanske inte är så lämplig att ha barnsadel på?) så har jag beställt massa delar för att börja fixa till min gamla pendlarhoj själv.

Spec är följande:

Köpt/beställt
- Bromsarna är typ helt slut så beställt nya bromsklossar av två olika varianter (för att minimera chans för felköp när jag väl monterar isär allt). - Hur vet jag om jag måste beställa nya skivor?
- ny kedja (Shimano Tiagra 4601), https://www.wiggle.se/shimano-tiagra-4601-kedja-10-delat
- ny kassett (Shimano Tiagra 4700 12-28) https://www.wiggle.se/shimano-tiagra-4700-10-delad-kassett-11-2512-28), Den som sitter nu är Shimano CS-4600-10 12-28, men jag hittade ingen likadan att köpa - hoppas den funkar.
- kedjepiska
- kedjedelare
- kedjelänkar

Youtube är min vän när jag väl byter, men svårt att veta vad jag ska byta om det är något som inte är direkt relaterat till vanligt underhåll.
Är det något annat man behöver byta på en gammal hoj som gått ur och skur året runt ett bra tag med minimalt underhåll, och sedan stått några år (dock alltid förvarad inomhus alt garage mellan alla rundor)? Har inte märkt några issues mer än att bromsarna är slut samt att växlingen är dålig och hoppar trots justering. Aldrig bytt kedja eller kassett på den sen ny.
Typ
- Medel xx för att få bort yy som alltid fastnar när man ska byta kassett och inte meckat på ett tag?
- specialverktyg Z för att göra 1-2-3
- Bör jag byta bromsvajrar?
- Annat som behövs?
Har inte meckat så mkt med cyklar mer än lite löpande smågrejer, typ att byta däck och slang, växeljustering, olja kedja osv.

Kommer skaffa riktigt mekställ (spanat lite på park tools pcs 10.2 som känts väldigt bra när jag pillat på det hos brorsan, så planen är att skaffa in det så fort det finns i lager för vettigt pris ngnstans - kommer ha 6 cyklar inkl frugans tunga elcykel som jag tänkte hålla igång så behöver ngt rejält).
Har båt och hus så massor med verktyg av olika slag redan inkl momentnycklar, men inga cykelspecifika verktyg.

Tack på förhand för att du orkade läsa så här långt :)

Prylarna du beställt borde funka.

Bromsskivor ska ju normalt hålla länge, man kan ju googla sig till hur tunna de kan vara för att behöva bytas. Viktigt att göra rent allt också så att belägg och skivor inte är kontaminerade med något fett när du börjar cykla igen.

Antar det är mekaniska skivbromsar, då kan nya höljen och vajer av bra kvalitet, t ex Jagwire Pro, göra en viss skillnad för prestandan.

Ev. kan du förutom kedja och kassett behöva byta fram-dreven för att växlingen ska fungera bra. Men enligt min erfarenhet brukar de hålla hur länge som helst. Jag kör efter principen att byta delar när det går sönder något.

Oftast brukar man inte behöva några speciella medel för att få loss prylar. Men vissa original-monterade saker har dom dragit med för stort moment. Men lång hävarm snarare än lösningsmedel brukar vara det som behövs.

Japp, mekaniska hayes cx5. Får kolla med mitt skjutmått hur tjocka de är.
Framdrevet tycker jag okulärt ser bra ut. Får väl kolla när jag väl lyckats byta kedja och kassett om det är läge att byta fram-dreven också.
Ska kolla in Jagwire Pro. Tack för tips!

Tillbaka
Topp