Skäligt prisavdrag?

Denys Zagreus

Aktiv medlem
Skäligt prisavdrag?
Hallå!

Fick nyss hem min nya hoj från en välkänd onlinebutik och upptäckte att den har några mindre trevliga fraktskador. Enligt konsumentverket kan man begära prisavdrag för detta.

"Om du inte kan reparera felet eller byta ut varan, kan konsumenten begära att få avdrag på priset. Prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad."

Det jag hittills upptäckt är skav på lacken in till aluminiumet på gaffeln och bakaxeln, samt en liten rispa i ett av länkagen. Vad skulle ni säga att ett skäligt prisavdrag är för dessa skador?

Värt att nämna är att cykeln är den sista i sitt slag på marknaden och var nedsatt 17% till att börja med (dock stod det ingenstans att det skulle vara p g a skador).

Har ni egna erfarenheter av något liknande?

Bilagor

• IMG_20220528_180854.jpg
    IMG_20220528_180854.jpg
    296.9 KB · Besök: 293
  • IMG_20220528_160811.jpg
    IMG_20220528_160811.jpg
    348.6 KB · Besök: 293
  • IMG_20220528_160749.jpg
    IMG_20220528_160749.jpg
    341 KB · Besök: 294
Skäligt prisavdrag?
Reklamera och hör vad företaget säger, de löser det säkert så att du blir nöjd
Jo, jag har skrivit till dem och frågat vad de kan erbjuda. Tänkte mest höra om det fanns något exempel att följa så jag vet om de är generösa eller om man ska försöka pressa lite till. Jag är generellt ganska dålig på att pruta så jag behöver all hjälp jag kan få. ?

Skäligt prisavdrag?
Har ingen erfarenhet av transportskador på just cyklar. En gång fick jag 1000:- prisavdrag på en buckla på en spis värd kanske 6000:-. Helt ok, eftersom bucklan var på sidan och inte syntes. En annan gång, buckla i specialbeställd diskbänk, värd 7000:- innebar antingen 30% avdrag eller behålla buckliga diskbänken och få en ny. (5 veckors leveranstid)
Det bästa var 1000:- avdrag på ett plåtskåp värt 2100:-.
I samtliga fall fanns optionen att få en helt ny utan extra kostnad.
Jag var noga med att dokumentera skadorna och reklammera inom några dagar.

Skäligt prisavdrag?
det är billigare för säljaren och kan vara gynsammare för dig, om du råkar behöva vissa tillbehör. några kedjor t ex?

Skäligt prisavdrag?
Skäligt är väl ett par hundringar på sin höjd..?

Som någon sade, kanske lite tillbehör, nån flaska, kedja, eller sådant. Presentkort på någon hundring.

Sen köper du dig ett lackstift på biltema och duttar försiktigt.

Skäligt prisavdrag?
Jag hade gissat på förvaringsskador, monteringsskador eller använd ram.
Märket på gaffeln är för djupt för att vara enbart frakt, ja. Den är helt platt på sidan och går in till aluminiumet. Som att den gnuggat fram och tillbaka mot kartongen. Långvarigt skav, helt enkelt. Men högst oklart hur. Har den förvarats på en båt? ? Är nog möjligt att den packats upp någon gång för några klistermärken ser ut att vara bortplockade och ditsatta igen. Samtidigt är tejpen på sina ställen så gammal att klistret har fastnat i ramen och lämnat fula märken. Går ju att ta bort, men tråkigt att behöva skrubba en ny ram.

Tillbaka
Topp