Skaljacka för mtb+vandring?

Lite beroende på vad du är ute efter.. Men vill du den ska andas något sånär och hålla dig torr i regn? Satsa då på gore tex membran... Testat så jäkla många olika och det är det enda som funkar i längden..

Just nu använder jag mest en Tierra och en Marmot. Marmot minimalist eller nått sånt tror jag den heter, liten, packbar, enkel, jäkligt najs.

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=67832

Något i Goretex PacLite med bra passform och fickor och dragkedjor som du vill ha dem. Finns ju massor av jackor men viktigast är nog tyget, resten är personliga detaljer.

Det kostar mycket extra för PacLite men det är verkligen överlägset. Haglöfs "Proof"-jackan jag köpte samtidigt som offerjacka i skogen finns det liksom ingen poäng med att använda när jag upptäckt skillnaden.

erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> Något i Goretex PacLite med bra passform och
> fickor och dragkedjor som du vill ha dem. Finns ju
> massor av jackor men viktigast är nog tyget,
> resten är personliga detaljer.
>
> Det kostar mycket extra för PacLite men det är
> verkligen överlägset. Haglöfs "Proof"-jackan
> jag köpte samtidigt som offerjacka i skogen finns
> det liksom ingen poäng med att använda när jag
> upptäckt skillnaden.

Kostar absolut med PacLite...därför skulle jag rekommendera Marmot minimalist...svårt att få ett bättre pris på en sådan jacka i svenska butiker.

twinzer skrev:
> Denna kanske? Verkar som om många som hänger på
> utsidan.se testat den. Verkar få Ok betyg. Och
> kostar mindre än hälften än exemeplvis en
> Halöfs LIM.
>
> http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinf
> o_body.asp?prodid=16288&plats_id=1434&aktbild=2

Det där är en bra regnjacka som är lätt och tar liten plats. Ingen skaljacka att använda när det inte regnar eftersom andningsförmågan är obefintlig.

Skippa skaljackan.

Köp istället 2 jackor: En lätt vindtät och en lätt vattentät. Den vattentäta behöver inte ha superduper-andasförmåga eftersom du bara skall använda den när det regnar mycket och då hade inte en skaljacka andats heller. För det mesta använder du den vindtäta jackan som andas mycket bättre än en membranjacka någonsin kan göra.

Dom här två jackorna kan du hitta billigare och lättare än en membranjacka.

Jag skriver under på det ttfh skriver. "Andningen" i en gore-tex-jacka är inte i närheten av vad som skulle krävas för att hålla dig torr om du gör något hyfsat fysiskt.

Jag har haft 3 st softshell från Arcteryx som jag använt vid alla möjliga utomhusaktiviteter och dom har funkat kalasbra,mycket bättre än skaljackor Jag har en Gamma MX i lite större storlek som jag mest använder under vår och höst då man kan ha en extra fleecetröja under, och sommartid har jag en tightare Venta AR som bara har plats för tunn underställströja.
Skaljackor har jag slutat med då dom är prassliga och stela tycker jag.

Själv får jag inte skaljackor med goretex att andas tillräckligt mycket, så istället blir jag blöt inifrån. Har labbat lite med olika varianter och kommit fram till att vid cykling trivs jag hittills bättre i impregnerade softshelljackor. Dom blir visserligen blöta vid ihållande spöregn, men skyddar vid lättare regnskurar, skyddar bra mot vind och fungerar bra i skogen. En softshell på och en lätt regnjacka i ryggan för störtskurar funkar bra vid längre utflykter tycker jag. Alt vindjacka och regnjacka som rekommenderades ovan. Vid ihållande spöregn tar jag goretexen (paclite) istället för softshell, men blir då lite småblöt på insidan istället.

Skulle vilja prova goretex active shell, som ska andas bättre, men frågan är om det håller för krasch.

Senast ändrad:
eVent som material andas väldigt bra enligt min erfarenhet. Skulle rekommendera något från det brittiska märket Montane som är en personlig favorit. Här är ett mindre vetenskapligt men ganska avslöjande test angående andningsförmågan:

Alla material med andasfunktion andas endast när det inte regnar.
Varför då?
Jo för att fukten vill söka sig till en miljö som är torrare.
Om det då regnar på utsidan jackan kommer fukten att blir kvar på insidan.
Om man blir väldigt varm och fuktig på insidan och det bara duggregnar kan man få ut lite fukt till utsidan.

Det finns säker vetenskapliga facktermer att förklara det på men detta var den vanliga svenska versionen...

Jag har ett par byxor i eVent och måste säga att jag är imponerad av dem. Visst, de håller ju inte för krasher, men det gör inte GorTex heller. Men torr är man och andas fint gör de. (Har inte cyklat i någon större utsträckning när det spöregnat, men mycket när det är plaskblött i spåren, och det är inga problem. Torr om kallingarna ändå. ;)

Endura-jackan som länkades till i början av tråden har vad jag förstår ingen huva vilket är en stor nackdel om man skall använda den som regnjacka när man vandrar.

Tack för alla tips än så länge!

Endura-jackan har ingen huva dock så kunde man köpa till en huva. Denna modell är dock inte av intresse längre då den ändå inte fanns att köpa.

Imorgon så ska jag prova en peak performance skaljacka med gore-tex som jag kunde få för endast 500kr så jag hoppas att den passar mig bra.

Provade massa med modeller på naturkompaniet idag dock så hittade jag ingen minimalist =/ Jackor med paclite var riktigt riktigt sköna att ha på sig, väldigt lätta och med bra rörlighet. Provade en skön tierra jacka som även hade lite längre ärmar och bak så att man skulle lätt kunna cykla med den, så blir nog att ta sig till naturkompaniet imorgon igen om köpet inte blir av med peak-jackan.

Vasse skrev:
> Det blev en helt ny peak performance med gore tex
> xcr för 500kr så jag hoppas att den funkar bra.

Nice pris :) Har nån XCR jacka med när jag fiskar. Den är där verkligen inget fel på alls. Aldrig släppt in en droppe. Eller jo, men det har varit av andra anledningar :D

Tillbaka
Topp