Skaljacka med långa ärmar

Alvide

Ny medlem
Hej,
jag undrar vad ni rekommenderar för regn/skaljacka som tål mycket regn som passar en lång (200 cm) och smal kille. Min sambo behöver ett regn/skalset när han cyklar till jobbet 12 km varje dag. Han orkar inte med alla jackor som slutar en decimeter för kort eller sitter som en tält för att man väljer xxl ;-) Gärna något som andas bra oxå. Har hört att Klättermusen har långa ärmar men det är lite över smärtgränsen för dyrt det märket. Houdini passar bra men de har inget vattentätt tyvärr. Vad har ni som är över 2 m?

Tack på förhand!

Edit av the_TnT: Inte SKRIKA i rubriken, tack.

Senast redigerad av en moderator:
Jag är inte två meter, men cykelspecifika jackor är vad som gäller för att ärmarna ska täcka hela armarna. Gore och Endura tex.

Har provat diverse jackor genom åren och den ultimata regnjackan för mig är Gore Xenon. Superlånga ärmar och smal passform. Viktigaste är ju som sagt att skärningen är "cykelspecifik"

Kan rekommendera Endura Stealth som regnjacka, dock ej så bra under den varmare delen av året så den går väl egentligen bort. Men för höst/vinter/vår pendling så är den nog det bästa jag provat. Finns många poster om den här. KOstar en slant också, ca 2 lax, men är väl värd det. Är själv 196 med lååånga armar och den sitter perfekt. Cykelspecad.

Man får nog vara beredd att lägga 2000-2500 kr. Är den snygg och allsidig så kan man använda den som vanlig jacka oxå vid kallare och blåsigare dagar. Ja, typ som en vanlig vår-, sommar- och höstjacka. Så det är inte bara för pendling.
Enduro och Gore verkar bra så jag hittade Gore Alp-X Jacket som är i gore-tex paclite. Nån som har erfarenheter av den?
Mera förslag och andra märken som funkar?

Hmm... såg att cykeljackorna inte hade huva. Det är önskvärt med huva då det använts flitigt vid regn. Jackan ska användas allround och inte träning/tävling.

Tycker själv inte att huva fungerar något vidare vid cykling - cykelkeps räcker bra för mig i alla fall. Men som sagt - det här är ju något som handlar om personlig smak. För året-runtpendling i Stockholm har inte jag känt behovet - kanske skulle tycka annorlunda om jag bodde i Bergen ;)

Klättermusen har kortat ner (förtyskat) sin armlängd något, men andra klättermärken har säkert skärningar som stämmer in. Luva är dock ett himla bassel när man cyklar.

PR skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kan rekommendera denna
> http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/dhb_Wickham_eVEN
> T_Waterproof_Cycling_Jacket/5360037016/
>
> Är väldigt enkel men funkar bra. Jag är själv
> 190 och smal(klen?) överkropp. Jag har xl. Denna
> har inte heller huva, men sydväst är
> underskattad om du ska använda den utan hjälm...

Kan instämma helt gällande den jackan.
Så bra att jag redan ( nästan ), längtar till en regnig kall höst.

Tack för tipsen!
Nu har vi lagt undan Klättermusen Noatun Jacket i XL på addnature.se som ska provas på tisdag.
Hoppas den passar. Är det någon annan som har erfarenhet den jackan?

Det är bestämt att jackan ska ha huva då hörapparat måste skyddas vid regn ;-)

Jag är nästan 2m (1,98) och kan rekomendera jackan ur Haglöfs Intense serie, tror den heter Zephyr eller något liknande. Ingen huva iofs men det är värdelöst att ha när man ska cykla i jackan i alla fall. Om det regnar har man en cykelkeps som regnskydd under hjälmen. Haglöfs jackan i strl XL räcker på längden för mig och med hjälp av div smarta gummisnoddar kan man snörpa åt passformen i princip så tight man själv vill. Den går ned en bit över rumpan också vilket är nice och har små tummhål på armarna som jag iofs inte burkar använda men dom finns. Vattentätheten är sämre än en sk. andande Goretex jacka men andningsfunktionen fungerar på Haglöfs Intense kläder till skillnad från Goretex kläder i vilka man blir levande kokt när man cyklar eller löper.

Tillbaka
Topp