fox skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag behöver ha nånting utanpå
> lager 1-plagg som gör att jag klarar lite kyligare
> temperaturer (typ som det var idag, 10-15 grader),
> men jag vill helst inte bli helt svettig. Vad ska
> jag ha, vad kostar det och var hittar jag det? =)
Jag är inte Leo, men jag har oxå en Marmot
DriClime Windshirt så jag försöker svara dig.
Min DriClime-jacka är för varm för mig när det är 10-15 grader, men sådant beror oxå på hur varmblodig man själv är.
När det är min 10-15 grader brukar jag ha en underställs-tröja, typ Craft lager 1 eller ännu hellre en Super Brynje,
http://brynje.uniq.no/public/?cccpage=webshop_l1&set_z_qm_product_grp1=6 .
Ovanpå den har jag en tätvävd CoolMax-cykeltröja, helst långärmad, annars en kortärmad + armvärmare.
Jag tar inte fram min
DriClime-jacka föränn det är 5-7 grader, och då har jag enbart en underställs-tröja under den, ingen cykeltröja.
Men det är som jag redan sagt beroende på var och en.
Det jag upplever som så överlägset med
DriClime-jackan är att eftersom den både ventilerar, den är inte 100% vindtät, och 'andas' blir jag med den på både varmare och torrare.
Ex
I förra veckan var det några mornar med temp c:a 5-7 grader.
1a morgonen cyklade jag mina 11km med en tunn, ej 100% vindtät, vindjacka utanpå underställströjan.
Pga att det blev en hel del kondenserad svett på insidan av jackan, och ytterst på underställströjan, var jag både kall och svettig när jag kom fram.
Nästa morgon var det samma temperatur, jag hade samma underställströja men med
DriClime-jackan utanpå.
Jag var då både varmare och torrare när jag kom fram.
Detta troligen pga två orsaker:
1:Svetten sugs bort från kroppen av det tunna CoolMaxfleece-fodret.
2:
DriClime-jackan ventilerar ut svetten istf att den kondenseras pga den inte är 100% vindtät.
Men imorse var det mycket varmare och då blev det cykeltröja och armvärmare igen och kortställ på hemvägen, skööönt.
Men spring nu inte hejdlöst iväg och köp
DriClime-jackor.
DriClime-jackor har funnits i många år och ett otal olika modeller, alla passar inte till cykling och helt säkert passar den inte på alla kroppar.
Men det brukar gå att hitta den på rea för 700-1000:- och jämfört med vad Windsucker och PåsTex kostar, som dessutom funkar mkt sämre, är
DriClime-jackan ett rent fynd.'
/Håkan