Skall man anmäla bedrägeriförsök?

PatrikNach sa:
Ursäkta mig jag kommer inte in och gormar och hotar för fem öre. Däremot accepterar jag inte att man går ut och hänger ut någon annan om man inte vet till hundra procent att det är den personen ganska logiskt tänkande och jag är med införstådd om att något har hänt. Detta är något jag kommer ta tag i och åtgärda. Om din identitet hade blivit kapad hade du accepterat att de sitter folk och skriver en massa saker om dig på nätet de gör man inte så enkelt är det.
De måste finnas gränser och jag läser tydligt vad som har hänt ovanför, när Atlas skriver och de räcker för mig för att bilda mig en uppfattning. Mvh P

Men ditt företag gick i konkurs?

PatrikNach sa:
Ursäkta mig jag kommer inte in och gormar och hotar för fem öre. Däremot accepterar jag inte att man går ut och hänger ut någon annan om man inte vet till hundra procent att det är den personen ganska logiskt tänkande och jag är med införstådd om att något har hänt. Detta är något jag kommer ta tag i och åtgärda. Om din identitet hade blivit kapad hade du accepterat att de sitter folk och skriver en massa saker om dig på nätet de gör man inte så enkelt är det.
De måste finnas gränser och jag läser tydligt vad som har hänt ovanför, när Atlas skriver och de räcker för mig för att bilda mig en uppfattning. Mvh P

Självklart är det förjävligt att du har fått ditt namn indraget i ett bedrägeriförsök men har svårt att se hur en anmälan mot Atlas, för förtal, gör det bättre?
Hade jag varit i dina skor så hade jag istället tagit hjälp av Atlas för att sätta dit bedragaren.

Hoppas hur som helst att det löser sig till det bästa.

Senast redigerad av en moderator:
PatrikNach sa:
Du har ett märkligt fokus, jämfört med liknande fall jag stött på.

Ta hjälp av Atlas istället för att hota honom med polisanmälan. Det fanns inget till din nackdel i den här tråden. Du är ju ett offer?

Och rent krasst, om nu ditt konto är kapat, så gjorde väl den ändå nytta? Det borde ju vara positivt för dig personligen att inte fler oskyldiga drabbas av bedragaren som använder ditt namn? Eller tänker du inte så?

Är ni säkra på att det är den äkta Nach******** som ni svarar och citerar...? :-O

*hämtar nötter och frön*

Jag har inte hotat någon men de ända jag sa va att man inte hänger ut någon de va allt och en polisanmälan är gjord om kapad identitet.

PatrikNach sa:
Jag har inte hotat någon men de ända jag sa va att man inte hänger ut någon de va allt och en polisanmälan är gjord om kapad identitet.

well... ditt PM till mig säger annorlunda.

Råd från en veteran: släpp det och gå vidare någon annanstans. Och vet att vi är rabiata när det kommer till cyklar.

Eventuell bedragare måste ju vara slipad som hittar en landsunikt namn och använder det som blocketindentitet. stefan_larsson eller liknande hade ju varit omöjligt att spåra och ens forska lite på.
Vem tipsade personen som idkapades om denna tråd (skriver ej namn pga ja ni förstår)? Det gick fort och det är ju bra såklart.

Kan man spåra via blocketkontot på något vis? Det är ju ytterst många bedragare och tvåltorskar som gömmer sig bakom det.

PatrikNach sa:
Gu va bra! Fast du fattar visst fortfarande inte att Atlas inte hängde ut dig, du är ju också ett offer? Eller?

Har du lämnat uppgifter till Atlas så han kan lämna sitt vittnesmål till utredarna?

Givetvis tänker jag så och det är glädjande att få stopp på detta tack för att ni delade med er vad som har hänt. Ha en jättefin helg nu allesammans. Hoppas detta slutar bra vi måste bekämpa alla bedragare ihop.

Mvh P.

Freddie L sa:
Sorry! Jag blir bara så trött.

Men måste ni verkligen det? Är det nåt med PUL?

Förtal snarare. Det innebär att man pekar ut någon t.ex. som kriminell eller på annat sätt klandervärd i syfte att misskreditera. Om personen är skyldig eller ej spelar ingen roll, märkligt nog. Men det har vi inte heller någon aning om här.

jomper sa:
Freddie L sa:
Sorry! Jag blir bara så trött.

Men måste ni verkligen det? Är det nåt med PUL?

Förtal snarare. Det innebär att man pekar ut någon t.ex. som kriminell eller på annat sätt klandervärd i syfte att misskreditera. Om personen är skyldig eller ej spelar ingen roll, märkligt nog. Men det har vi inte heller någon aning om här.
Jag menar att det inte kan bli tal om förtal i detta fall. Atlas skrev ut ett namn och var tydlig med att kontot kunde vara kapat. Han har alltså inte pekat ut någon brottsling, utan alla som läser förstår att det finns en chans att namnet är ytterligare ett offer.

Att någon kan gå in så här och få bort ett namn ur en tråd genom att hota att anmäla för förtal gynnar bara bedragaren. Väldigt märkligt att ”offret” för kontokapningen agerar så, eftersom han skulle gynnas direkt av att låta uppgifterna stå kvar ett tag. Den här tråden hade kunnat göra bedragarens liv lite svårare, men nu kan han säkert fortsätta ostört. Vilket ligger ”offret” i fatet. Det är inte svårt att räkna ut.

Så grattis till personen som kontrollerar kontot ”Patrik Nach****” på blocket, det är bara att fortsätta bedra och luras. Beklagar till happyanvändaren PatrikNach, Atlas och framtida offer.

Sen kräver jag inte av Happys admins att ni ska agera annorlunda, ni gör ett bra jobb med forumet. Man får välja sina fighter.

Kontot på Blocket är spärrat och telefonnumret på bevakning. Det fanns ingen som helst grund för ett eventuellt åtal. Så allt som allt var min effekt nådd. Ingen ide att tjafsa mer för min del.

Så då har jag också fått PM! :-)

PatrikNach: Om det rör diskussionen så får man ta det i tråden anser jag. Vill du mig nåt mer skriver du här, ok? Jag anklagar inte dig för något.

Du har en anmälan om kontokapning, Atlas hade kunnat ge DIN anmälan tyngd och information. Han har ju varit i kontakt med bedragaren. En ev utredare skulle säkert vilja veta vad Atlas har att berätta i DITT fall, även fast de kanske inte tycker att Atlas har tillräckligt för en egen anmälan.

Freddie L sa:

PatrikNach: Om det rör diskussionen så får man ta det i tråden anser jag. Vill du mig nåt mer skriver du här, ok? Jag anklagar inte dig för något.

Du har en anmälan om kontokapning, Atlas hade kunnat ge DIN anmälan tyngd och information. Han har ju varit i kontakt med bedragaren. En ev utredare skulle säkert vilja veta vad Atlas har att berätta i DITT fall, även fast de kanske inte tycker att Atlas har tillräckligt för en egen anmälan.
Skulle vara intressant att veta vad den där tjommen skriver i sina PM.

Cannondale jekyl 1000 sa:
Freddie L sa:

Skulle vara intressant att veta vad den där tjommen skriver i sina PM.
Det får vara mellan mig och Patrik, men inget allvarligt.

Fortsätt skriv i tråden så kanske du också får ett? ;-)

Freddie...

Du får anse och tro vad du vill jag anser med dina ord att du hänger ut folk på nätet och dina påståenden kan du hålla för dig själv.

Ja har gjort vad jag ska och skulle jag behöva ha någon hjälp med de kommer jag kontakta de personerna isf i detta fall anser jag inte någon skada är skedd.

Ha en trevlig söndag.

Enligt Atlas är saken utredd och den drabbade Patrik vill inte ha nån hjälp.

Case closed=lås tråden.

Ja och dom orden har jag framfört? Han skrev ju de rakt av och jag har bett om hans nummer nu. Så snälla lägg ner

@denna tråd bör avslutas

marr sa:
Lutar det inte mer och mer åt att det är bedragaren som skriver här med bara?

Fiskar du efter PM?

Men det är en intressant tanke... Dessutom är frågeställningen öppen för tolkning.
alt 1. Den bedragare som kapat Patriks identitet skriver här.
alt 2. Den bedragare som skriver här är riktiga Patrik.

Men eftersom jag gärna tror gott om människor, så tror jag att Patrik som skriver här har blivit kapad och gärna vill få det utrett utan att hans namn ska få massa uppmärksamhet i detta negativa sammanhang.
Men jag har haft fel förr...

PatrikNach sa:
Freddie...

Du får anse och tro vad du vill jag anser med dina ord att du hänger ut folk på nätet och dina påståenden kan du hålla för dig själv.

Ja har gjort vad jag ska och skulle jag behöva ha någon hjälp med de kommer jag kontakta de personerna isf i detta fall anser jag inte någon skada är skedd.

Ha en trevlig söndag.

Ok. Då vet vi att:
Du inte behöver hjälp
Ingen skada är skedd
Du valt ett nick som är detsamma som det namn du inte vill att någon ska skriva.

Vad vi inte vet:
Om du är Mannen med samma namn som ditt nick
Om du försökt begå bedrägeri

joerch sa:

Bytt namn eller hur vet man att det är denna patriknach som är omnämnd där?
Det finns vissa kopplingar om man synar Grind Finans AB på t.ex. https://www.ratsit.se/ och P*tr*k Fr*s*ll på t.ex. http://www.solidinfo.se/

Sen behöver man inte vara L**f GW för att få bitarna att falla på plats, se exempelvis födelsedatum.

Tillägg: Så ja, efternamnet är med största sannolikhet bytt efter den "ekonomiska kraschen"... :-)

Senast ändrad:
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om inriktningen på tråden, men den här killen verkar ha större bekymmer än att någon ev använder hans namn olovandes på Blocket och att någon sedan skriver ut det....

h.g.j sa:
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om inriktningen på tråden, men den här killen verkar ha större bekymmer än att någon ev använder hans namn olovandes på Blocket och att någon sedan skriver ut det....
Fast det är väl ännu inte bevisat att namnet verkligen är kapat.

JTF sa:
h.g.j sa:

Nä, det var därför jag skrev ev som i eventuellt... :)

Konkret sa:
Atlas sa:
Konkret sa:
En ickefråga.
Klart man ska anmäla. Fler anmälningar. Fler som inte klaras upp som ger förhoppningsvis fler poliser som ser till att mindre bedrägerier begås.

Bruka allvar.

Polisen tog inte emot anmälan som sagt.

Ajjemän. Eftersom du inte hade blivit av med pengar antar jag?

Så om nån försöker råna mej, men misslyckas, så tar inte polisen emot anmälan?

JTF sa:
h.g.j sa:

Om det nu är kapat så är det ju knappast någon slump att bedragaren som kapat det valt just det namnet.

JTF sa:
h.g.j sa:

Om det nu är kapat så är det ju knappast någon slump att bedragaren som kapat det valt just det namnet.

+1

Så vad har vi här?

"Patrik" som försökt sig på en blufförsäljning på blocket.

Patrik som drivit företag som pysslat med bluffakturor och som nu påstår sig ha blivit utsatt för en identitetsstöld och inte alls är inblamdad i nåt bluffande men som agerar som en som blir påkommen med fingrarna i syltburken snarare än som ett offer.

Men visst. Det kan ju vara som han säger. Men då är det nog ingen slump som sagt var.

Tillbaka
Topp