Skall man anmäla bedrägeriförsök?

Inget nytt om Patrik?
Om det inte redan är gjort så tycker jag nog ts bör kontakta polisen igen med dom nya uppgifterna. När en av polisen tidigare känd person dyker upp så brukar dom vara på hugget.

Oskar sa:
Jag upplever att Landrovermannen försvunnit in i forumets kollektiva glömska en smula.

Vet egentligen inte om det gör så mycket heller...vissa saker skadar det inte att försöka glömma.... :)

Förresten tycker jag att det gör mindre att TS själv gör en humoristisk politisk passning i en tråd än att andra kommer in och kapar tex stulet trådar för att framföra någon egen politisk agenda.

Cannondale jekyl 1000 sa:
Att det alltid ska snyftas och tyckas synd om de som trots miljontals möjligheter till att lösa sin situation ändå väljer att begå brott utan att ens nämna hur offrena mår.

Men det kanske ändå kan vara fördelaktigt för samhället att inte såga av alla grenar som den dömde sitter på, utan även inkludera lite rehab? Ingen vill ha att göra med en dömd våldsman men hade hustrumisshandlaren i Texas fått behålla jobbet i flygvapnet, så kanske 26 kyrkobesökare fortfarande hade levt idag?

jonja sa:
Att det alltid ska snyftas och tyckas synd om de som trots miljontals möjligheter till att lösa sin situation ändå väljer att begå brott utan att ens nämna hur offrena mår.

Men det kanske ändå kan vara fördelaktigt för samhället att inte såga av alla grenar som den dömde sitter på, utan även inkludera lite rehab? Ingen vill ha att göra med en dömd våldsman men hade hustrumisshandlaren i Texas fått behålla jobbet i flygvapnet, så kanske 26 kyrkobesökare fortfarande hade levt idag?

Där gör du nog en tankevurpa. Att en dömd våldsman som sedan begick ett massmord är lämplig i det militära.... Jag tror man lugnt kan säga att Amerikansk militär gjorde rätt bedömning då de avskedade honom.

Tankevurpan står nog du för, finns gott om dokumenterade fall där folk har plockat fram puffran sen de fått sparken. Ingen kan veta om massmordet hade ägt rum om han haft kvar jobbet, allra minst du.

Från bluffakturor och bedrägeriförsök på blocket till massmord i Texas......det svänger fort på Happy!

jonja sa:

Eller om domen mot honom faktiskt hade registrerats av FBI så att han inte, som privatperson, kunde köpa automatvapen, så hade det kanske också hjälpt. Det känns förhållandevis bisarrt att ursäkta en bevisat våldsam mans handlingar med att han kanske inte hade mördat 26 personer om han inte blivit sparkad. Det är helt rimligt att han både blev dömd och blev av med jobbet. Det rimliga i hela historien hade varit om han (eller någon annan) inte kunnat köpa automatvapen.

Efter alla svängningar, kan vi dra slutsatsen att det är rätt att anmäla?

Eller var det mer rätt att starta en tråd på happy?

:)

I cykel-i-media-tråden kom frågan om polis vs pöbel upp då rätten dömde böter för uthängning på sociala. Förövaren dömdes i rätten samt blev av med jobbet osv.

Jag hoppas att bedragaren avhåller sig från cyklar framöver. Personligen tror jag att bedragaren använde sitt eget namn och att han varav var vårdslös. Håller man på med större saker är det lätt att ett blocket-jobb bara hänger på av farten tänker jag. Och att man då glömmer skydda sig.

Hade jag vetat personens bakgrund hade nog en anmälning tagits emot bättre. Men är övertygad om att polisen vet och har koll på vederbörande.

I övrigt är det som vanligt på Happy :)

Kristoffer R sa:
Efter alla svängningar, kan vi dra slutsatsen att det är rätt att anmäla?

Eller var det mer rätt att starta en tråd på happy?

:)

I cykel-i-media-tråden kom frågan om polis vs pöbel upp då rätten dömde böter för uthängning på sociala. Förövaren dömdes i rätten samt blev av med jobbet osv.

Luthman Photography sa:
jonja sa:

Eller om domen mot honom faktiskt hade registrerats av FBI så att han inte, som privatperson, kunde köpa automatvapen, så hade det kanske också hjälpt. Det känns förhållandevis bisarrt att ursäkta en bevisat våldsam mans handlingar med att han kanske inte hade mördat 26 personer om han inte blivit sparkad. Det är helt rimligt att han både blev dömd och blev av med jobbet. Det rimliga i hela historien hade varit om han (eller någon annan) inte kunnat köpa automatvapen.

Så länge det amerikanska folket har sin förkärlek för rätten att bära vapen så kommer inget att ändras.

När jag var på turné i USA -99 och skulle sätta in pengar till den dåvarande flickvännen så fanns det ett erbjudande att om man öppnade ett sparkonto på vederbörande bank och satte in ett större belopp så fick man ett handeldvapen(!)

Helt plötsligt framstår Dogge & "Cykel på köpet" som ett jävligt bra alternativ!

beggadbil.PNG

Tillbaka halvt on-topic: jag råkade ut för ett blocketbedrägeri i somras liknande det som beskrivs i denna tråd, dock något mindre föremål. 4000 kr, inga jättepengar direkt, men tillräckligt för att jag skulle polisanmäla. Idag fick jag brev om att åtal väcks och chanserna att jag får tillbaka mina pengar är goda. Så: ANMÄL.

itisasitis sa:
Tillbaka halvt on-topic: jag råkade ut för ett blocketbedrägeri i somras liknande det som beskrivs i denna tråd, dock något mindre föremål. 4000 kr, inga jättepengar direkt, men tillräckligt för att jag skulle polisanmäla. Idag fick jag brev om att åtal väcks och chanserna att jag får tillbaka mina pengar är goda. Så: ANMÄL.

Gött. Du var säkert inte ensam då. Det är man nog sällan fast man tror det.

För mig var det ju "bara" ett bedrägeriförsök, det var nog därför polisen var så motvillig. Däremot tror jag inte för en sekund att jag var ensam om att fippla med den filuren.

Tillbaka
Topp