Skall man anmäla bedrägeriförsök?

H. sa:
Så vad har vi här?

"Patrik" som försökt sig på en blufförsäljning på blocket.

Patrik som drivit företag som pysslat med bluffakturor och som nu påstår sig ha blivit utsatt för en identitetsstöld och inte alls är inblamdad i nåt bluffande men som agerar som en som blir påkommen med fingrarna i syltburken snarare än som ett offer.

Men visst. Det kan ju vara som han säger. Men då är det nog ingen slump som sagt var.

Vissa är födda med otur....

Hur ovanligt är det inte att man saknar folkbokföringsadress?
Birthday.se hävdar iaf att den nu avstängda användaren gör just detta, saknar folkbokföring...

Vernersson sa:
Birthday.se hävdar iaf att den nu avstängda användaren gör just detta, saknar folkbokföring...

Hur funkar det om man sitter inne? Vad får man för adress då?

Fattas bara att tråden tas bort med, då har den troliga bedragaren uppnått sitt mål. Spåren raderade.

marr sa:
Fattas bara att tråden tas bort med, då har den troliga bedragaren uppnått sitt mål. Spåren raderade.
Jag tror det är lugnt. Tråden är nu oerhört värdefull för både forumsmedlemarna och allehanda googlare som kan tänkas fundera på att göra affärer med den dömda bedragaren i länkarna.

NickPick sa:
Gräv i flashbackklass, Bra jobbat! Kändes lite långsökt från början det där.
Något, men faktiskt inte helt ovanligt. Har varit med om några liknande fall på andra forum där ”någon identitetsskapad stackare” dykt upp. Grävde själv fram en del jobbig fakta och konfronterade en av dom med.

joerch ska ha en stor tumme upp som postade länken till bloggen på förra sidan, med lite bra "arbetsmaterial" att jobba vidare med.

marr sa:
Vernersson sa:

Vid ett kortare straff kan du fortfarande ha ditt privata boende kvar, iof även vid längre straff om man hyr ut i 2:a hand, och fortsätter därför ha samma adress.
Sen så kan man även få post till det berörda fängelset.

Om man nystar lite mer så hittar man bland annat ett flertal konkursade byggbolag med två till tre förnamn i firmanamnen, och ett gäng personer som sitter i varandras styrelser...

Så kan det gå. Exakt hur det ligger till får vi nog aldrig veta säkert. Men jag vågar satsa ett par Eclipse-slangar på att han aldrig ringer Atlas...

Tror tyvärr inte tråden hjälper så mycket längre, eftersom han har ett längre efternamn?

Betala aldrig i förskott på blocket, det vet väl vilken idiot som helst. Men kul att du envisas med det ändå... Han har ju kvitto liksom.

Känns bra också att ni hänger ut personer i sann happy anda.

Det finns trådar som typ yonnas bikeraft äventyr så finns det tyvärr sådana här bajstrådar också.

"Vad blir nästa grej, jag köpte en bil med trasigt topplock av denna personen... Vi måste hänga ut honom."

Edit; såg att priset även var typ 1/3 av normal pris... Det ringer inga klockor då.. nepp han har ju kvitto..

Senast ändrad:
Johan777 sa:
Betala aldrig i förskott på blocket, det vet väl vilken idiot som helst. Men kul att du envisas med det ändå... Han har ju kvitto liksom.

Det finns trådar som typ yonnas bikeraft äventyr så finns det tyvärr sådana här bajstrådar också.

"Vad blir nästa grej, jag köpte en bil med trasigt topplock av denna personen... Vi måste hänga ut honom."
Nu var det ju liksom personen själv (eller en som utgav sig för att vara personen) som hängde ut sig själv genom att skapa en användare där han först skrev ut sitt fullständiga namn på sin Happy-profilsida.

Herr N har även förekomst om man söker på Lexbase.
Oklart för mig dock om detta innebär att han förekommer som dömd eller om han förekommer som tex vittne.

Johan777 sa:

Någon länkar till artiklar om en dömd brottsling och du skriker bajs. Jag ser inte att någon med sitt konto kvar har gjort något fel.

marr sa:
Vernersson sa:

Du har kvar din gamla folkbokföringsadress, men du kan få en särskild postadress (anstalten) noterad i folkbokföringen. Har du inget boende utanför anstalten blir du kvarskriven på den kommun där du senast var folkbokförd.

Johan777 sa:

Edit; såg att priset även var typ 1/3 av normal pris... Det ringer inga klockor då.. nepp han har ju kvitto..

Jag är tydligen en idiot...det händer ofta att jag betalar i förskott för grejer som måste skickas, både via Blocket och KoS här på Happy...Har inte blivit blåst på det än....
Alternativen är inte alltid smidiga, och om jag inte litar på att säljaren ska skicka det jag betalar för, varför ska hen lita på att jag betalar när jag fått grejerna?

Ohederligt folk finns överallt, men det gör vettigt folk också, och som tur är de sistnämnda fler....

h.g.j sa:
Johan777 sa:

Jag är tydligen en idiot...det händer ofta att jag betalar i förskott för grejer som måste skickas, både via Blocket och KoS här på Happy...Har inte blivit blåst på det än....
Alternativen är inte alltid smidiga, och om jag inte litar på att säljaren ska skicka det jag betalar för, varför ska hen lita på att jag betalar när jag fått grejerna?

Ohederligt folk finns överallt, men det gör vettigt folk också, och som tur är de sistnämnda fler....
+1 (men alltså inte de första fem orden :-)
Och på Tradera är det ju mer eller mindre lag på att köparen betalar i förskott innan säljaren skickar varan.

Senast ändrad:
Johan777 sa:
Om du läser ts första inlägg så kanske det är lättare för dig att förstå vad jag menar.
Nä faktiskt inte. Ts blir av med sin brompton, vill köpa en annan, synar en bluff och blir hotad av någon vars namn är inblandat i diverse blufföretag. Bra och värdefullt för oss och andra att veta det vi vet nu.
Om det nu måste skänkas pengar för att en tråd ska vara bra i dina ögon så kan du ju ta initiativet och starta en insamling till en ny brompton åt ts. Men det är klart, det ska väl snyftas och gråtas för att den stora svansen ska kopplas på.

Kul läsning. Bra gräv. Om jag förstår saken rätt är personen tidigare dömd för bedrägerier med bluffakturor?

Det är ju lite samma modus som här med cykeln (om nu det inte är id-kapning vilket känns långsökt).

1. Bryta mot lagen genom bedrägeriförsök.

2. Sedan när någon säger ifrån tar bluffaren stöd i lagen o hotar med förtalsanmälan. I fakturafallet tar de hjälp av kronofogden o hotar med utmätning av de som ej betalar.

Man pissar på samhällets regler men använder dem själv som vapen mot andra. Trevligt... :-(

Senast ändrad:
Jag kan förstå att polisen inte tog upp anmälan (även om det i praktiken säkert var ett bedrägeriförsök o det var bra att man ringde polisen o testade anmäla).

”Vi” förmodar att syftet var att ta emot pengar utan att skicka cykel (pga att personen strulade). Men vi vet inte säkert att det faktiskt var så.

Jag ser heller ingen möjlighet för polisen att komma i mål med en ev utredning. Ord mot ord (han sa, jag sa). O även om man bevisat det så faller ju allt på detta: ”Jag fick ju aldrig chansen att posta en cykel, hur vet ni att jag tänkt luras?”.

Senast ändrad:
Jag tycker synd om människan.
Efter läsning av de dom som finns kommer man fram till att killen behöver hjälp.
Bl.a. finns det "Bedrägeri i samband med försäljning av olika varor på internetsida Blocket"

Vi får aldrig veta hur det gick till i det här fallet. Kanske är allt vad Patrik säger sant?

Tänk även så här:
Skulle jag lura folk på blocket och kapa en ID, vem skulle passar bättre som offer än Patrik?

joerch sa:
Efter läsning av de dom som finns kommer man fram till att killen behöver hjälp.
Bl.a. finns det "Bedrägeri i samband med försäljning av olika varor på internetsida Blocket"

Vi får aldrig veta hur det gick till i det här fallet. Kanske är allt vad Patrik säger sant?

Tänk även så här:
Skulle jag lura folk på blocket och kapa en ID, vem skulle passar bättre som offer än Patrik?

Jag skulle nog säga att om man sysslar med sådant som den som fått de domarna emot sig har gjort, ja då är det svårt att tycka synd om vederbörande i en sådan här situation.

Ett brott är ett brott och ska aldrig tolereras. På så sätt tycker jag inte synd om honom.

De här domen från 2013 och 2015 handlar om div. olika gärningar och problem.
Nu känner jag inte protagonisten personligen och det är mer en gissning men läsning av domen ritar upp en bild av en person som har svårt att hitta sin plats i samhället och ordna upp sitt liv. Det är därför jag tycker synd om honom.

Det är ingen ursäkt för att bege brott. Inte heller för att vara otrevlig eller hotfull på valfri internetforum.

Sanningen i det här konkreta fallet kommer förmodligen aldrig fram i den här tråden. Även om det fanns tvivelaktigheter från början finns det ändå inget bevis för att personen inte talar sanning.

Senast ändrad:
@joerch - jag hänger inte helt med, men gissar att du sitter på mer kunskap då du verkar ha läst domar mot personen i fråga. Men menar du att han tidigare blivit dömd/åtalad för bedrägerier på blocket?

Ja, så är fallet.

Jag vill inte berätta mer här.
Eftersom det är offentliga handlingar går det bra för de som vill veta mer att beställa dessa hos tingsrätten. (oftast gratis via e-post)

joerch sa:

Tänk även så här:

Vad trött man blir.

Cannondale jekyl 1000 sa:
joerch sa:
Att det alltid ska snyftas och tyckas synd om de som trots miljontals möjligheter till att lösa sin situation ändå väljer att begå brott utan att ens nämna hur offrena mår.
+1
En individ har alltid ett val, och ett personligt ansvar för det val denne gör. Dvs det finns ingen som helst anledning att tycka synd om en förövare.

Ok, jag förstår.

Det skadar aldrig med lite empati. (Att ni inte förväxla empati med att ta parti för någon)
Min empati räcker till båda brottsling och offer!

Uppenbart finns det människor som är oförmögen att använda sig av dessa miljontals möjligheter.

Även om jag med länken i mitt första inlägg skulle påpeka att det fanns några frågetecken i det här fallet så vill jag nu även påpeka att vi inte ska glömma bort oskuldspresumtionen.

Läs joerchs tidigare inlägg igen. Han är ju extremt tydlig med att det eventuella brottet inte är ok och inte kan ursäktas. Utöver det är det väl en personlig fråga hurivida man tycker synd om och känner empati med en brottsling.

Sidan tre.

13941660-4FB9-4C4A-ADE0-14257FFE1558.jpeg

Okej.Herr Adolf klassas ju in som en diktatorsom började som folkvald. Räknas den hetsiga feta amerikanen Trump också in nu efter att ha suttit så kort tid?
Kina anses väl inte vara en diktatur då vi idkar handel med kolhjul ihopsnidade av flinka barnhänder osvosv? Jag tror man benämner Kina som en "icke-demokrati" t.o.m.

Han börjar tydligen bli en ( http://www.independent.co.uk/voices/trump-comey-fbi-firing-becoming-a-dictator-a7728031.html ) .

Tillbaka
Topp