Skallrande lvg reglage

• Trådstartare Trådstartare MR 62
  • Start datum Start datum
M

MR 62

Guest
Skallrande lvg reglage
Har ett par ultegra reglage 9-del som skallrar. Nån som vet om detta går att lösa eller är det bara att byta. Campavänner behöver inte göra inlägg o klaga på shimano.

Skallrande lvg reglage
Ta bort delen som det står ultegra på så slutar de skallra (fult som stryk iofs). Eller leta reda på utbytesdelen som shimano gjorde just för att lösa det där. (Tror bara det är en annan "sköld" med en gummigrunka på). Svår att få fatt på dock, minns tyvärr inte på rak arm vad den hette. Lättast är kanske att fylla tomrumet med tex silikon eller liknande.

Om det inte är den som skrammlar utan hela bromshandtaget när du cyklar över ojämnheter så spänn returfjäden i bromsen max och hoppas att det slutar. Gör det inte det är det bara leva med. Det är en så kallad "feature".

Anser mig vara campavän så om det diskvalificerar mig från att svara så bortse från ovanstende :)

Skallrande lvg reglage
Jag hade också tidigare den årsmodellen reglage som skallrade. Inte alla ultegra 9 skallrar alltså. Jag satte en liten gummitbit på platsen där det skallrar (dvs "vid gapet" som öppnar sig uppifrån sett när man bromsar). Det funkade ganska bra.

Skallrande lvg reglage
På mina 105-or som skallrade plockade jag bort skyddet över "grepen" med en skruvmejsel. Innanför sitter det en liten stjärnskruv som kan behövas dras åt en smula. Var försiktig med skydden, låsklackarna går lätt av. Lagade mina med superlim. Sitter än så länge...

steen

Skallrande lvg reglage
Mitt högra 9-delade 105 reglage började skallra mer och mer under sommaren. Förändringen kom dock långsamt och reagerade inte så mycket innan jag under en långtur utan radio i öronen fick hålla pekfingret på reglaget hela tiden för att hindra det från att skallra mig galen.

Vid en närmare obduktion visade det sig att den mindre klappen (som man i det här fallet växlar upp med) skallrade i riktning framåt-bakåt. Då man växlar reglaget till ytterläge och håller kvar det där ser man en skruv på "baksidan". Det var den skruven som blivit lös och till slut fallit bort. Satte i en ny skruv och nu funkar det fint igen. Lätt att kolla om det är vad du råkat ut för.

Pontus

Skallrande lvg reglage
Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
> Misslyckad det där var väl precis vad som inte
> behövde skrivas? Räcker det inte med pajkastning
> som det är utan sån skit?

Hahahah.Du fastnade på kroken=)

Tillbaka
Topp