Skåneleden, cykelförbud?

Skåneleden, cykelförbud?
Söderåsens nationalpark är det enda cykelförbudsområdet på skåneleden jag kan komma på på rak arm. Finns kanske fler.

Men nu till den viktiga frågan; Var är steelisereal? Gjorde han inte en kort happycomeback för något år sedan?

Skåneleden, cykelförbud?
InlineOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Söderåsens nationalpark är det enda
> cykelförbudsområdet på skåneleden jag kan
> komma på på rak arm. Finns kanske fler.

Orkar inte googla för jag är på väg ut för att cykla. Men kan det inte vara skillnad på nationalpark och naturreservat?

Skåneleden, cykelförbud?
tarkovskij skrev:
> InlineOla skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Söderåsens nationalpark är det enda
> > cykelförbudsområdet på skåneleden jag kan
> > komma på på rak arm. Finns kanske fler.
>
> Orkar inte googla för jag är på väg ut för
> att cykla. Men kan det inte vara skillnad på
> nationalpark och naturreservat?

Njäe, inte i det fallet. Naturreservat kan få förbud att cykla i.

Skåneleden, cykelförbud?
tarkovskij skrev:
> InlineOla skrev:
> -----
> > Söderåsens nationalpark är det enda
> > cykelförbudsområdet på skåneleden jag kan
> > komma på på rak arm. Finns kanske fler.
>
> Orkar inte googla för jag är på väg ut för
> att cykla. Men kan det inte vara skillnad på
> nationalpark och naturreservat?

Reglerna skrivs specifikt för de olika reservaten. Det finns ingen generell regelhög för reservat. Nationalparker är jag lite mer osäker på.

Men Skåneledens formulering är ju rätt skön... Teoretisk så skulle man ju då kunna riva ner alla uppmärkningar och då är det inte längre led och då är det ok att cykla (vilket det ju iofs är ändå oavsätt vad Skåneledentramsarna säger). :-)

Stalle

Skåneleden, cykelförbud?
singletrack skrev:
> Skåneleden går genom Stenshuvud och det är en
> nationalpark, hur är det med Kullaberg
> egentligen?

Du får kolla specifikt för varje park.
Lika som med varje naturreservat så ä det specifika regler för varje nationalpark.

Skåneleden, cykelförbud?
http://www.naturvardsverket.se/Nerl...Documents/foreskrifter/nfs2001/NFS2001-10.pdf

Man får cykla o rida på anvisade stigar o leder.

Existerar det några dylika?

I sommras försökte jag följa Alpinrundan från Västersjön, men när Alpinrundan vek av från Skåneleden efter en rastplats, valde jag Skåneleden istället. Tyvärr ett misstag eftersom leden var helt igenväxt o hade en massa smala o trasiga spångar. Behöver renovering o flitigare utnyttjande.

/S

Skåneleden, cykelförbud?
C-dale skrev:
> http://www.naturvardsverket.se/Nerladdningssida/?f
> ileType=pdf&downloadUrl=/Documents/foreskrifter/nf
> s2001/NFS2001-10.pdf
>
> Man får cykla o rida på anvisade stigar o
> leder.
>
> Existerar det några dylika?
>
> I sommras försökte jag följa Alpinrundan från
> Västersjön, men när Alpinrundan vek av från
> Skåneleden efter en rastplats, valde jag
> Skåneleden istället. Tyvärr ett misstag
> eftersom leden var helt igenväxt o hade en massa
> smala o trasiga spångar. Behöver renovering o
> flitigare utnyttjande.
>
> /S

Tror att jag har en liten aning om vilken del av Skåneleden du menar..... I närheten av Koarp kanske? Håller med helt och hållet, tyvärr verkar det inte vara mycket trafik på vissa (stora) delar av leden.
Det är kanske vi cyklister som får ta tag i "stafettpinnen" och börja utnyttja lederna (trots att vi inte är välkomna av alla) och sätta press på kommuner o.dyl. för att de skall börja sköta dem bättre?

Skåneleden, cykelförbud?
Nisse 40+ skrev:

> Det är kanske vi cyklister som får ta tag i
> "stafettpinnen" och börja utnyttja lederna (trots
> att vi inte är välkomna av alla) och sätta
> press på kommuner o.dyl. för att de skall börja
> sköta dem bättre?

Vi kan börja på Långfredag ;-)

http://happymtb.org/kalender/1441/

Det blir garanterat cykling på Skåneleden.

Skåneleden, cykelförbud?
Fulkinesen skrev:

> Har du något exempel på detta? Jag har cyklat en
> massa Skåneled och aldrig stött på det.

Skrylle och övriga områden kring Dalby t ex vid stenbrottet.

Skåneleden, cykelförbud?
DanielW skrev:
> Fulkinesen skrev:
> -----
>
> > Har du något exempel på detta? Jag har cyklat
> en
> > massa Skåneled och aldrig stött på det.
>
> Skrylle och övriga områden kring Dalby t ex vid
> stenbrottet.

Jag kan ha fel men det är väl endast förbjudet att cykla där det uttryckligen finns skyltar som förbjuder det? Jag vet att de finns i Skrylle men bara på joggingspåren. Och i Skrylle har ju kommunen tillsammans med cyklister kommit överens om att göra en permanent MTB-bana just i naturreservatet. Kring Dalby Stenbrott har jag cyklat ("Sjöborundan" går ju förbi där) och aldrig sett något cykelförbud.

Senast ändrad:
Skåneleden, cykelförbud?
Vid knivsåsen har jag sett några små skyltar förr åtminstone, ingen aning om vem som satt upp. Numera ligger det tyvärr stockar över stigarna istället, åtminstone varannan gång jag kommer där förbi.

Skåneleden, cykelförbud?
mrwest sa:
Hej,
Har någon cyklat Skåneleden runt Falsterbo nästet? Får man cykla här, då det går genom naturreservat?

Vad ska du ut på näset och göra? Det är ju mest sand där ute. Måkläppen däremot är det helt förbud, men dit går ju inte leden ändå.

Där är ju delvis cykelväg på etappen. Men jag skulle direkt avråda från att cykla ut på strandängarna. Om du håller dig på cykelvägar och asdalt/grusvägar så kan du ju ändå ta en tur ut mot näset.

http://www.skaneleden.se/media/206744/sl5_20.pdf

Skåneleden, cykelförbud?
mrwest sa:
Hej,
Har någon cyklat Skåneleden runt Falsterbo nästet? Får man cykla här, då det går genom naturreservat?

Japp, jag har polare som cyklar där regelbundet (eftersom han bor i området). Där finns en 'runda' (som inte är uppmärkt på något sätt). Jag blev guidad där för ett par år sedan. Men det är nog mest för dem som redan bor där. Det är inte så att folk söker sig det för att cykla MTB.

Skåneleden, cykelförbud?
Men det är väl ändå cykelförbud i nationalparken vid Stenshuvud? Borde vara bättre cykling runt Forsakar om man får köra där.

Skåneleden, cykelförbud?
Forsakar känns ganska olämpligt även om det vore lagligt. Iallafall stigen ner längs med fallen. Väldigt många fotgängare där. Hade förtagit min glädje iallafall.

Skåneleden, cykelförbud?
Det finns många fina stigar ovanför backravinen också. Många höjdmeter, teknisk cykling och extrema branter gör att det finns cykling som är väldigt ovanlig i Skåne...

Skåneleden, cykelförbud?
Ursäkta, men är inte allemansrätten glasklar: ”Det finns inget allmänt förbud att cykla på motionsspår och vandringsleder. Men de är anlagda för dem som går eller springer.” Skåneleden har alltså inte någon rätt att införa cykelförbud. Sen ska man givetvis visa hänsyn. Men det gäller alltid.

Skåneleden, cykelförbud?
Ursäkta, men är inte allemansrätten glasklar: ”Det finns inget allmänt förbud att cykla på motionsspår och vandringsleder. Men de är anlagda för dem som går eller springer.” Skåneleden har alltså inte någon rätt att införa cykelförbud. Sen ska man givetvis visa hänsyn. Men det gäller alltid.

Delar av skåneleden går genom naturreservat där det råder cykelförbud, ingen allemansrätt där.

Skåneleden, cykelförbud?
ja, visst. Men då är det inte Skåneleden som infört cykelförbud, utan, rimligrn, Länsstyrelsen.
Helt sant. Länsstyrelsen ansvarar för direktiven av naturreservaten, och måste ha med ett sådant förbud i dessa för att cykling inte ska vara tillåten.
Nu tycks det ju dock vara ett sådant förbud i de aktuella direktiven. Så det finns med andra ord ett förbud för cykling på valda delar av Skåneleden.

Skåneleden, cykelförbud?
Det finns inget generellt förbud som gäller hela skåneleden, även om de gärna vill ge sken av det ibland.
Däremot finns det bitar lite här och där, som är naturreservat och nationalparker som sätter stopp för cykling längs skåneleden.

Inget större problem ändå. Ta skäralid som exempel. Det är direkt olämpligt att cykla där med tanke på allt folk ändå. Vill man göra ett projekt av att cykla leden, då får man antingen gå eller köra grusvägarna i de områdena.

Skåneleden, cykelförbud?
vita delar väl fortfarande viss sträckning med Skåneleden. I alla fall mördarbacken och kohagen. Och traversen som är gemensam för björnstorp och Häckeberga.

Skåneleden, cykelförbud?
Den vita slingan går inte i Mördarbacken.
Det är ett rätt kategoriskt uttalande om ett rätt generiskt namn, men visst det korrekta namnat på strava är mördar stenbacken.
EDIT. Ser att man, inte helt oväntat, får ett par 100 träffar på mördarbacken på strava. Nedan är i alla fall den jag menar.
Capture.PNG
skån

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp