Skatteavdrag cykelköp

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Skatteavdrag cykelköp
Finns det några avdrag man får göra för cykelköp? Känns ju helt sjukt om man ska kunna få tillbaka 10k i miljöbilspremie, men inte kan spara en enda krona på att köpa en cykel och pendla på.

Är det bara jag som är cynisk eller känner fler än jag att "miljöavgifterna" som belastar biltrafik mest ser till att skaffa pengar till statskassan? Hade man på riktig varit ute efter att främja miljövänligare alternativ hade man ju (till en i sammanhanget obefintlig minsking av inkomst till statskassan) t ex slopat momsen på cyklar.

Skatteavdrag cykelköp
Mycketvillhamer skrev:

? Hade man på riktig varit ute efter
> att främja miljövänligare alternativ hade man
> ju (till en i sammanhanget obefintlig minsking av
> inkomst till statskassan) t ex slopat momsen på
> cyklar.

Hur många tror du skulle ställa bilen i garaget och börja pendla till jobbet på en nyköpt cykel för att priset på cyklar reduceras med 20%?

Jag tror tyvär inte det skulle påverka nämnbart.

Skatteavdrag cykelköp
Det svåra med att cykelpendla är ju möjligheter att låsa in sin cykel. Både vid jobbet/skola och hemmet, om det löses på något vis tror jag fler skulle pendla. Man kan ju inte pendla 2 mil enkelresa på en pundarcykel.

Skatteavdrag cykelköp
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo, det finns ett avdrag. 250 kr har jag för mig
> att det är... per år. :-/
>
> http://www.skatteverket.se/skatter/deklaration/200
> 8/nyheterochfakta/avdragslexikonprivat/avdragslexi
> konc.4.3a7aab801183dd6bfd380006009.html#31.3a7aab8
> 01183dd6bfd380006406

"Observera att avdrag för cykel medges endast om den sammanlagda kostnaden för resorna mellan bostaden och arbetsplatsen överstiger 8 000 kronor."

Måste man köpa ny cykel för minst 8000 varje år då, eller är jag bara korkad som inte tycker att skatteverkets regler är lätt-tolkade?

Skatteavdrag cykelköp
Nej, du måste nog köra bil till jobbet och göra avdrag för det. Sen får du dessutom göra avdrag för cykeln. Märkligt system. Du får inte göra avdrag för cykelköpet i sig, på samma sätt som bilköpet inte är avdragsgillt.

Skatteavdrag cykelköp
Om du utnyttjar cykeln i jobbet, tex som budcykel (eller reklampelare?) så får du/arb.givaren dra av kostnaden fÖr cykel. Finns vad jag vet ingen beloppsgräns men arb.givaren el. du kan ju höra m. revisorn. Över 10tusen kan det nog bli lite ansträngt o svårt att motivera priset.
Tyvärr är ju haken den att du måste ha en välvilligt inställd chef. Om du inte själv är en.

Skatteavdrag cykelköp
Jag gjorde avdrag på 250 kr för cykel för några år sedan, men det var på den tiden jag även hade månadskort på SL (hojade ca två gånger i veckan, kommunistiskt annars) och på så sätt precis kom över 8000 spänn.

Annars är det som redan konstaterat att avdraget är kopplat till hur mycket fossila bränslen fordonet dricker och hur mycket plats och infrastruktur som krävs - 18 kr/mil för bil, 9 kr/mil för MC, 4.5 kr/mil för moped, 0 kr/mil för cykel.

Skatteavdrag cykelköp
Tycker du inte att du sparar tillräckligt mycket pengar på att cykla redan? Inga bränslekostnader, slitaget på bilen blir mindre, ev. slipper du biltullar, inga parkeringskostnader osv. Det räcker väl som incitament tycker jag.

Skatteavdrag cykelköp
ostkaka skrev:
> Jag gjorde avdrag på 250 kr för cykel för
> några år sedan, men det var på den tiden jag
> även hade månadskort på SL (hojade ca två
> gånger i veckan, kommunistiskt annars) och på
> så sätt precis kom över 8000 spänn.
>

Värsta sortens skatteplanering:)

Skatteavdrag cykelköp
Att pendla med cykel är inte billigt om man ser det så här:

Min sträcka 50km t.o.r bränner cirka 1500kcal per dag om jag cyklar, ska man ersätta maten för det motsvarar det ungefär en pizza. Säg att en pizza kostar 60kr...

Kör jag bil samma sträcka och den dricker 1L/milen blir det 62,5kr per dag (literpris 12:50, inga andra avgifter såsom p-avgift, tullar).

Vad säger det?? Antingen att mat är jävligt dyrt eller bensin alldeles för billigt?

Skatteavdrag cykelköp
cactuz skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jo, det finns ett avdrag. 250 kr har jag för
> mig
> > att det är... per år. :-/
> >
> >
> http://www.skatteverket.se/skatter/deklaration/200
>
> >
> 8/nyheterochfakta/avdragslexikonprivat/avdragslexi
>
> >
> konc.4.3a7aab801183dd6bfd380006009.html#31.3a7aab8
>
> > 01183dd6bfd380006406
>
> "Observera att avdrag för cykel medges endast om
> den sammanlagda kostnaden för resorna mellan
> bostaden och arbetsplatsen överstiger 8 000
> kronor."
>
> Måste man köpa ny cykel för minst 8000 varje
> år då, eller är jag bara korkad som inte tycker
> att skatteverkets regler är lätt-tolkade?

Busskort i storstan kostar 690 kr/mån. Det blir mer än 8'.
Men det är löjligt lite jämfört med avdragsreglarna för bilresor till jobbet

Skatteavdrag cykelköp
UdoDirkschneider skrev:
> Att pendla med cykel är inte billigt om man ser
> det så här:
>
> Min sträcka 50km t.o.r bränner cirka 1500kcal
> per dag om jag cyklar, ska man ersätta maten för
> det motsvarar det ungefär en pizza. Säg att en
> pizza kostar 60kr...
>
> Kör jag bil samma sträcka och den dricker
> 1L/milen blir det 62,5kr per dag (literpris 12:50,
> inga andra avgifter såsom p-avgift, tullar).
>
> Vad säger det?? Antingen att mat är jävligt
> dyrt eller bensin alldeles för billigt?

Har du fått din bil gratis? Har du ingen trafikförsäkring? Kör du med sommardäck på vintern?

Av min månadskostnad på min bil är ca 20% bränslekostnad. Resterande kostnad är försäkring, ränta, värdeminskning samt övriga kostnader.

Senast redigerad av en moderator:
Skatteavdrag cykelköp
JT skrev:
> Har du fått din bil gratis? Har du ingen
> trafikförsäkring? Kör du med sommardäck på
> vintern?
>
> Av min månadskostnad på min bil är ca 20%
> bränslekostnad. Resterande kostnad är
> försäkring, ränta, värdeminskning samt övriga
> kostnader.

Det jag jämförde var energikostnad, allt annat skulle bli för subjektivt...

Skatteavdrag cykelköp
UdoDirkschneider skrev:
> Att pendla med cykel är inte billigt om man ser
> det så här:
>
> Min sträcka 50km t.o.r bränner cirka 1500kcal
> per dag om jag cyklar, ska man ersätta maten för
> det motsvarar det ungefär en pizza. Säg att en
> pizza kostar 60kr...
>
> Kör jag bil samma sträcka och den dricker
> 1L/milen blir det 62,5kr per dag (literpris 12:50,
> inga andra avgifter såsom p-avgift, tullar).
>
> Vad säger det?? Antingen att mat är jävligt
> dyrt eller bensin alldeles för billigt?

Men om du kör bil måste du stanna och ta ett Frisco Meal på Max drive through, annars kan man inte köra bil enligt konstens alla regler. Det kostar ca 60 kronor det med.

Sedan tycker jag du bör utöka din kalkyl till 1500 kcal motsvarande med några andra livsmedel än pizza. Fin kaviar, hummer eller kanske pandafilé lär gör cyklingen betydligt dyrare. Då kanske du kan få dra av lite mer.

Skatteavdrag cykelköp
ännu finare är att jämföra bil med kolektivtrafik, särskilt om man mestadels cykelpendlar och endast kan tänka sig köpa enkelbiljetter kvälls/natttid så man går ut...

Här i GBG så har jag senaste tiden kört med bil för att bensinen är billigare än kollektivtrafiken!
bensin= 1kr/km (lånar min mors bil som annars ändå står i garaget = jag betalar soppa när/om jag vill)

skall jag över till polarna på förfest först så betyder det 3st resor under kväll och natt (jag kan givetvis inte räkna med att åka mer än en resa under 90min (20:- enkelbiljett-tid).
så 30:- bensin+parkering eller 80:- kollektivtrafik? tought choice...
nämnde jag att jag ändå inte super?

all dom som vill ha med bilens värdeminskning, trafikförsäkring, vax & poleringskostnader och liknande i kalkylen kan gärna ta med byx-slitaget man har som cyklist och allmänt dålig väderbeständighet... (jag har slitit sönder 3 par jeans senaste året och majoriteten av mina brallor har kedje-fläckar på sig...)
samtidigt så har många bilen stående hemma på parkeringen även om de cykelpendlar... många av bilkostnaderna är inte särskilt beroende av körsträckan

Skatteavdrag cykelköp
Största hindren för ökad pendling som politikerna inte lyfter ett finger för att åtgärda är

Stöldrisken - folk är vana/har erfarenhet av skräpcyklar iom att de tror stöldrisken är mindre. Som någon skrev, vem vill pendla på en skräpcykel... finns det något nöje överhuvudtaget med skräpcyklar... finns inget som tar lusten ur en, än dåligt material.

Åtgärdsförslag - Oblikatorisk registering av cyklar i nationellt cykelregister, som är sökbart även för privatpersoner vid tex begagnatköp. Cyklar utan ramnummer förklaras olagliga.

100% avdrag för inköpskostnaden av cykel, vart tredje år (cykel som kostar 5000:- i butik kostar konsumenten då mellan 2500-3500 beroende på marginalskatt). Gäller givetvis ej cyklar med bakdämpning. Avdragsmöjlighet= de med inkomst som tjänar på det = de som arbetar/pendlar. Man pendlar inte med bakdämpade cyklar... cyklar i de billigar segmenten kommer tappa marknadsanderar mot kvalietscyklar, vilket kommmer verka positivt för pendlarviljan.

Sen har vi givetvis frågorna kring utformandet av den fysiska miljön, men den är gammal och något som politikerna pysslar med... om än lite och långsamt..

Skatteavdrag cykelköp
Upup skrev:
> Största hindren för ökad pendling som
> politikerna inte lyfter ett finger för att
> åtgärda är
>
> ...

Största hindret är att det är under 10 grader varmt mer än halva året i Sverige. Inbitna pendlare kan snacka hur mycket dom vill om bra kläder och annat dravel, men det är *uppenbarligen* så att folk är villiga att lägga väldigt mycket pengar på bekvämligheten i att ha en bil. Det krävs mycket mer än bara bättre ekonomi för att övertyga de som kör bil att börja cykla.
Men absolut, se till att de som vill cykelpendla blir belönade för att de gör det. Någon lösning eller ens stor dellösning på bilproblemet är jag dock ganska övertygad om att det aldrig kommer bli ens om staten delade ut gratis cyklar till alla.

Skatteavdrag cykelköp
Som egenföretagare får man visst dra av gymkort eller liknande, för en rimligt summa, minns inte den exakta definitionen. Verkar som att det är OK att dra av 5-6000/år på ett sådant, eller annan form av träning. Kan man då dra av motsvarande summa på en cykel tro? Kanske borde ringa skatteverket i morgon!

Skatteavdrag cykelköp
JT skrev:
>
> Största hindret är att det är under 10 grader
> varmt mer än halva året i Sverige.

Jag trodde största hindret var att man blir svettig.

> Inbitna
> pendlare kan snacka hur mycket dom vill om bra
> kläder och annat dravel, men det är
> *uppenbarligen* så att folk är villiga att
> lägga väldigt mycket pengar på bekvämligheten
> i att ha en bil.

Jag tror bilandet är som Windows. Anledningen till att så många kör Windows är inte att Windows är bättre, det är för att "alla andra" kör Windows. Flockmentalitet.

Hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än 5 kilometer.
http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____1588.aspx

Skatteavdrag cykelköp
herne skrev:
> Som egenföretagare får man visst dra av gymkort
> eller liknande, för en rimligt summa, minns inte
> den exakta definitionen. Verkar som att det är OK
> att dra av 5-6000/år på ett sådant, eller annan
> form av träning. Kan man då dra av motsvarande
> summa på en cykel tro? Kanske borde ringa
> skatteverket i morgon!

Avdrag för motion och friskvård tillåts bara för anställd personal. Enskild näringsidkare eller delägare i handelsbolag/kommanditbolag kan inte göra det avdraget. Sen gäller det bara motion av "enklare slag". För sporter med dyrare redskap/utrustning är dessa inte avdragsgilla. Du kan mao inte göra avdrag för en cykel, skidor eller liknande som motionsredskap.

Så om du har enskild fima så kan du inte göra något avdrag. Och någon cykel kan du aldrig göra avdrag för, iaf inte som motion och friskvård.

Tillbaka
Topp