Skatteavdrag för cykel?

• Trådstartare Trådstartare nl
  • Start datum Start datum
Skatteavdrag för cykel?
Hmm, undrar om jag skulle kunna yrka på cykelavdraget?
Jag betalar 2200/månad för att pendla med tåg (ca 24 kkr/år). Med pendlarkortet skulle jag teoretiskt kunna åka lokalbuss hemifrån till stationen men eftersom det går mer än dubbelt så fort att cykla så gör jag det (i långa strumpor).

Får väl prova :)

/Johan

Skatteavdrag för cykel?
JojjeM sa:
Jag betalar 2200/månad för att pendla med tåg (ca 24 kkr/år). Med pendlarkortet skulle jag teoretiskt kunna åka lokalbuss hemifrån till stationen men eftersom det går mer än dubbelt så fort att cykla så gör jag det (i långa strumpor).

/Johan
Självklart ska du dra av för cykel! Jag gör det!

Skatteavdrag för cykel?
JojjeM sa:

/Johan

Det funkar fint för dig att dra av 250:-.
Det är för er som främst pendlar via andra medel än cykel som detta avdraget är tänkt.
Till exempel om du jobbpendlar med bil och kommer upp i ett belopp över 11000:- så räcker det med att, du en dag om året, cyklar från ytterdörren till garaget där du byter till bilen för att du skall kunna dra av ytterligare 250:-

Vi som åretruntpendlar på cykel hela sträckan kommer med största sannolikhet inte upp över grundavdraget och kan således inte dra nytta av just detta avdrag.

//j

Skatteavdrag för cykel?
jesperC sa:
JojjeM sa:

/Johan

Det funkar fint för dig att dra av 250:-.
Det är för er som främst pendlar via andra medel än cykel som detta avdraget är tänkt.
Till exempel om du jobbpendlar med bil och kommer upp i ett belopp över 11000:- så räcker det med att, du en dag om året, cyklar från ytterdörren till garaget där du byter till bilen för att du skall kunna dra av ytterligare 250:-

Vi som åretruntpendlar på cykel hela sträckan kommer med största sannolikhet inte upp över grundavdraget och kan således inte dra nytta av just detta avdrag.

//j
Naaaa, man måste åka mer än 2 km på cykeln, om jag inte minns fel fr reglerna.

Skatteavdrag för cykel?
Bengt-re sa:
el_cavendish sa:
Verkar va bättre i England om jag fattar det rätt? :-)
https://www.cyclescheme.co.uk/get-a-bike/how-it-works

Bättre att ta bort alla avdrag så väljer folk mer efter plånboken. Bilavdrag är en vansinnig konstruktion, men bara för att den inte är avvecklad än skall vi väl inte hitta på nya stolleavdrag?
Om man har tillgång till (rimlig) kollektivtrafik så håller jag med dig. Men bor man inte i närheten av en stad är kollektivtrafik inte i närheten av bra. Då är det bil, cykel eller häst som gäller, om man inte vill flytta.

Skatteavdrag för cykel?
Fältprästen sa:
Bengt-re sa:
el_cavendish sa:

Bättre att ta bort alla avdrag så väljer folk mer efter plånboken. Bilavdrag är en vansinnig konstruktion, men bara för att den inte är avvecklad än skall vi väl inte hitta på nya stolleavdrag?
Om man har tillgång till (rimlig) kollektivtrafik så håller jag med dig. Men bor man inte i närheten av en stad är kollektivtrafik inte i närheten av bra. Då är det bil, cykel eller häst som gäller, om man inte vill flytta.

Och? Vad har det med reseavdraget att göra? Bor man där man behöver bil så är boendekostnaderna så mycket lägre att man tjänar på det iallafall. Reseavdragets konstruktion inbjuder till att köra bil mest av allt, otroligt otidsenligt. Och dessutm till skattefusk, inte heller bra.

Skatteavdrag för cykel?
tinkerbell sa:
Såvitt jag vet måste alla avdrag man yrkar på i deklarationen kunna styrkas med ett kvitto eller dylikt på att man faktiskt har haft utgiften. Avdrag för resor är inget undantag. Men sedan är det ju en fråga om man faktiskt råkar ut för en revision, kontrollorganet är ju inte dimensionerat för att kunna kontrollera alla deklaranter årligen. Fundera på hur många som sparar kvitto på bensin, service, däck etc för att kunna styrka avdrag för resa till och från jobb med bil (istf kollektivtrafik).
Det finns inget krav på kvitto om man åker bil. Man får dra av 18,50 kr/mil oavsett vilken kostnad man har för bilen.
"Du ska däremot vara beredd att kunna göra sannolikt att du gjort resorna, om Skatteverket ber dig göra det."
Finns det kollektivtrafik (på rätt tider och avstånd) får man inte dra av för bilen istället.

Själv drar jag av fullt för bil (blev väl 300 kr tillbaka sist) och cykel.

Senast ändrad:
Skatteavdrag för cykel?
Fältprästen sa:
tinkerbell sa:
Såvitt jag vet måste alla avdrag man yrkar på i deklarationen kunna styrkas med ett kvitto eller dylikt på att man faktiskt har haft utgiften. Avdrag för resor är inget undantag. Men sedan är det ju en fråga om man faktiskt råkar ut för en revision, kontrollorganet är ju inte dimensionerat för att kunna kontrollera alla deklaranter årligen. Fundera på hur många som sparar kvitto på bensin, service, däck etc för att kunna styrka avdrag för resa till och från jobb med bil (istf kollektivtrafik).
Det finns inget krav på kvitto om man åker bil. Man får dra av 18,50 kr/mil oavsett vilken kostnad man har för bilen.
"Du ska däremot vara beredd att kunna göra sannolikt att du gjort resorna, om Skatteverket ber dig göra det."
Finns det kollektivtrafik (på rätt tider och avstånd) får man inte dra av för bilen istället.

Själv drar jag av fullt för bil (blev väl 300 kr tillbaka sist) och cykel.

Tja, läser man på Skatteverkets sida så skriver de själva att man kan krävas på underlag för drivmedelskostnader, men det är inget man måste skicka in i samband med deklarationen.

Skatteavdrag för cykel?
tinkerbell sa:
Tja, läser man på Skatteverkets sida så skriver de själva att man kan krävas på underlag för drivmedelskostnader, men det är inget man måste skicka in i samband med deklarationen.
Inte där jag läste i alla fall. Där stod bara att drivmedelskostnader kunde vara ett av flera sätt för att visa att man utfört resorna (hur man nu skall kunna visa det mha av kvitton?). Men då skall ju rimligen kostnaderna till att börja med vara större än det yrkade avdraget.

"Du får själv bedöma vilka underlag som är lämpliga för att visa hur långt bilen har gått.
Exempel på underlag

Hur långt bilen har körts under året kan du till exempel visa med besiktningsprotokoll eller serviceprotokoll från olika tidpunkter där mätarställningen vid respektive tillfälle framgår.
Den totala årliga körsträcka som du har uppgett för bilförsäkringen kan också användas som en del i att visa din körsträcka.
Underlag för att visa dina drivmedelskostnader för den totala körsträckan under året kan till exempel vara fakturor eller årsbesked för ditt bensinkort eller kontantkvitton."

Senast ändrad:
Skatteavdrag för cykel?
Fältprästen sa:
tinkerbell sa:
Inte där jag läste i alla fall. Där stod bara att drivmedelskostnader kunde vara ett av flera sätt för att visa att man utfört resorna (hur man nu skall kunna visa det mha av kvitton?). Men då skall ju rimligen kostnaderna till att börja med vara större än det yrkade avdraget.

"Du får själv bedöma vilka underlag som är lämpliga för att visa hur långt bilen har gått.
Exempel på underlag

Hur långt bilen har körts under året kan du till exempel visa med besiktningsprotokoll eller serviceprotokoll från olika tidpunkter där mätarställningen vid respektive tillfälle framgår.
Den totala årliga körsträcka som du har uppgett för bilförsäkringen kan också användas som en del i att visa din körsträcka.
Underlag för att visa dina drivmedelskostnader för den totala körsträckan under året kan till exempel vara fakturor eller årsbesked för ditt bensinkort eller kontantkvitton."

Citerat från https://www.skatteverket.se/privat/...ellermopedbil.4.5c281c7015abecc2e203f23d.html

skattmasen sa:
Du behöver inte skicka in underlag i samband med att du lämnar in din inkomstdeklaration, men du ska vara beredd att kunna visa de resor du har gjort om Skatteverket ber dig göra det.
samt:
skattmasen sa:
Du får själv bedöma vilka underlag som är lämpliga för att göra sannolikt hur långt bilen har gått. Exempel på underlag:

Hur långt bilen körts under året kan du till exempel visa med besiktningsprotokoll eller serviceprotokoll från olika tidpunkter där mätarställningen vid respektive tillfälle framgår.
Den totala årliga körsträcka som du uppgett för bilförsäkringen kan också användas som en del i att visa din körsträcka.
Underlag för att visa dina drivmedelskostnader för den totala körsträckan under året kan till exempel vara fakturor eller årsbesked för ditt bensinkort eller kontantkvitton.
Punkterna ovan gäller även andra motordrivna fordon.

Så nej, inget krav på kvitto, men däremot exempel. Det innebär att de kan begära in uppgifter som styrker dina påstående om kostnader.

Skatteavdrag för cykel?
tinkerbell sa:
Det innebär att de kan begära in uppgifter som styrker dina påstående om kostnader.
Nej, de skiter i dina kostnader, de är intresserade av distansen. Du skall kunna visa att du under hela året åtminstone har kört den sträcka du hävdar att du har kört till jobbet ("för att göra sannolikt hur långt bilen har gått").

Skatteavdrag för cykel?
Om man äger flera bilar och kört med olika bilar från dag till dag, då blir det lite rörigt att kunna visa totala körsträckan.

Skatteavdrag för cykel?
Bengt-re sa:
Varför myglar ni och snor pengar från staten?
Är frågan ställd till de som bestämmer över oss?

Staten snor ju pengar av oss och slösar bort dem.
Jag har inget emot att betala skatt så länge pengarna används vettigt.
Men de som bestämmer har total ansvarsfrihet och kan slösa bort dem hur och på vad som helst. Och ingen verkar bry sig.
För övrigt myglar jag inte, jag gör det enda avdrag jag får göra.

Skatteavdrag för cykel?
Der Kaiser sa:
Fältprästen sa:
Bengt-re sa:
el_cavendish sa:

Och? Vad har det med reseavdraget att göra? Bor man där man behöver bil så är boendekostnaderna så mycket lägre att man tjänar på det iallafall. Reseavdragets konstruktion inbjuder till att köra bil mest av allt, otroligt otidsenligt. Och dessutm till skattefusk, inte heller bra.
Ja, du kanske kan svara på det?
Och vad har det med boendekostnaderna (som delvis är påhejade av staten) att göra?
Jag slopar gärna reseavdraget.

Skatteavdrag för cykel?
Det intressanta är ju också att majoriteten av reseavdragen med bil görs i storstadsregioner, där man kan tycka att kollektivtrafiken är så pass utbyggd att det inte ska gå att tjäna 2 timmar på att ta bilen...

Skatteavdrag för cykel?
Fältprästen sa:
Der Kaiser sa:
Fältprästen sa:
Bengt-re sa:
el_cavendish sa:

Ja, du kanske kan svara på det?
Och vad har det med boendekostnaderna (som delvis är påhejade av staten) att göra?
Jag slopar gärna reseavdraget.

Du höll ju inte med om att bilvdraget var en vansinnig konstruktion och använde att bo med dålig kollektivtrafik/på landet som argument, då låter det som att du vill att det ska vara kvar och ffa för de som "måste" köra bil för att de bor på landet där kollektivtrafiken är dålig.
(argument i samma anda som de som bor på landet och klagar på bensinskatten, och helt ignorerar sitt mycket billigare boende samt att majoriteten utanför storstadsregionerna bor inom en mil från sitt jobb).
Trevligt att vi är överens. :)

Skatteavdrag för cykel?
Är väl ändå en utopi att alla ska flytta in och bo inom kollektivtrafikområde, eller? Ska bara de som lever av tex skogs och lantbruk bo ute på landsbygden, utan grannar, utan affär osv osv? Med det tänket så skulle alla flytta till typ Berlin (Stockholm, Göteborg och Malmö är faktiskt landsbygd om man jämför med större städer i europa).
Nä ska vi ta bort reseavdraget för de som bor utanför kollektivtrafikområde så ska vi ta bort subventionen för kollektivtrafiken också. De som bor på landet betalar faktiskt också skatt som går till lokaltrafiken men man inte har någon nytta av. Men då ska även subventioner för flygresor tas bort så ni som kan åka billigt utomlands på semester från Arlanda får stå för rätt kostnad. Reseavdragen går ändå inte till nöjesresor utan för att hela sverige ska ha möjlighet att leva.

Skatteavdrag för cykel?
En hel del på mitt jobb (kanske 20% av 180) gör den omvända resan. Pendlar från mer bebodda trakter (dyrare boende) till jobbet mer ute på landsbygden.
Den som kör längst (som jag känner till) har en resa på 10 mil enkel väg.

Skatteavdrag för cykel?
Bullabus sa:
Är väl ändå en utopi att alla ska flytta in och bo inom kollektivtrafikområde, eller? Ska bara de som lever av tex skogs och lantbruk bo ute på landsbygden, utan grannar, utan affär osv osv? Med det tänket så skulle alla flytta till typ Berlin (Stockholm, Göteborg och Malmö är faktiskt landsbygd om man jämför med större städer i europa).
Nä ska vi ta bort reseavdraget för de som bor utanför kollektivtrafikområde så ska vi ta bort subventionen för kollektivtrafiken också. De som bor på landet betalar faktiskt också skatt som går till lokaltrafiken men man inte har någon nytta av. Men då ska även subventioner för flygresor tas bort så ni som kan åka billigt utomlands på semester från Arlanda får stå för rätt kostnad. Reseavdragen går ändå inte till nöjesresor utan för att hela sverige ska ha möjlighet att leva.

Och där kom det som ett brev på posten (inte postnord).

Skatteavdrag för cykel?
Bullabus sa:
Vilka subventioner av flygresor är det du avser ska tas bort om man slopar reseavdraget?

Sen, att man betalar skatt till saker som man inte har någon nytta av är ju inte direkt ovanligt. Om man helt ska undvika det hamnar man nog i den anarkokapitalistiska fållan.

Sen undrar jag hur många som väljer att bo på ett ställe som gör att de behöver bilpendla över, säg, tre mil enkel väg och hur många av dem som realistiskt skulle kunna flytta så att avståndet radikalt minskade. I det senare fallet är det ju ett val man gör och sannolikt för att man tycker att det ger ett mervärd. Och till mervärdet räknar jag inte att tvingas sitta i en bil en bra stund på väg till och från jobbet. Obs, frågan är ärligt menad och helt utan insinuanta undertoner.

Skatteavdrag för cykel?
Fältprästen sa:
En hel del på mitt jobb (kanske 20% av 180) gör den omvända resan. Pendlar från mer bebodda trakter (dyrare boende) till jobbet mer ute på landsbygden.
Den som kör längst (som jag känner till) har en resa på 10 mil enkel väg.

En del är uppenbarligen inte riktigt kloka :)

Skatteavdrag för cykel?
GoranS sa:
Bullabus sa:
Vilka subventioner av flygresor är det du avser ska tas bort om man slopar reseavdraget?

Sen, att man betalar skatt till saker som man inte har någon nytta av är ju inte direkt ovanligt. Om man helt ska undvika det hamnar man nog i den anarkokapitalistiska fållan.

Sen undrar jag hur många som väljer att bo på ett ställe som gör att de behöver bilpendla över, säg, tre mil enkel väg och hur många av dem som realistiskt skulle kunna flytta så att avståndet radikalt minskade. I det senare fallet är det ju ett val man gör och sannolikt för att man tycker att det ger ett mervärd. Och till mervärdet räknar jag inte att tvingas sitta i en bil en bra stund på väg till och från jobbet. Obs, frågan är ärligt menad och helt utan insinuanta undertoner.

Hinner inte svara på allt,är på väg till jobbet men kan svara på det sista. Mer än 3mil.... Jag bor i Luleå. Hit pendlar folk från tex Boden, Piteå och Kalix. Många har inte fast jobb här utan kanske mek och byggjobb. Funkar ju inte då att de ska flytta hit dels för att de inte är fasta jobb och dels för att det inte finns bostäder här till alla och att de inte får låna pga att de är för dyrt. Sedan har de ju ofta en sk. familj och partner. Ska de säga upp sej från sitt jobb och flytta med???

Skatteavdrag för cykel?
Jag menar absolut inte att det funkar för alla att bosätta sig så att man har gång/cykelavstånd till jobbet. Det jag funderade kring var att man sannolikt har en massa variabler att spela med och de val man gör leder fram till att man har den situation man har, oavsett vilken den är. Att alla skulle ha valt bostadsort enbart utifrån kriteriet att minimera pendlingsavstånd under bivillkor att det ska funka ekonomiskt tror jag inte på. Och även om så vore skulle pendlingsresandet med mkt stor sannolikhet vara större i ett scenario med reseavdrag än i ett scenario utan detta.

Sen undrar jag för hur stor andel av de som nyttjar reseavdraget där situationen verkligen är sådan att ekonomin verkligen är tungan på vågen på det sättet. Om det är en ganska liten andel är träffsäkerheten dålig, givet att det är precis den situationen man vill avhjälpa med avdraget.

Om man målar upp ett scenario med en nyutexaminerad person som fått "medelbetalt" jobb i Stockholm men inte har något egentligt kapital så att personen blir tvungen att hanka sig fram på hyresboende i andra/tredje hand och till relativt hög kostnad. Borde man då införa någon slags stöd s.a. personen kunde köpa sig en bostad?

Mina reservationer bottnar i någon slags grundinställning att ju mer komplicerade system och ju fler undantag och specialregler, desto mer "svinn" riskerar det att bli.

Skatteavdrag för cykel?
Tungan på vågen... Pendla boden - Luleå 8mil per dag x200dagar/år =1600mil ≠35kr/mil≠28000kr per år. Kalix och Piteå är dubbla avståndet.

Sedan så är väl grundproblemet då att det finns för lite bostäder? Vilket är då bättre, att ge stöd till att bygga mer bostäder eller ge stöd till att köpa sej ett boende? Större utbud av boenden kommer ge lägre priser på sikt. Bidrag till att köpa boende kommer bara att driva upp priset ännu mer då det fortfarande kommer vara bostadsbrist.

Skatteavdrag för cykel?
Bullabus sa:
Tungan på vågen... Pendla boden - Luleå 8mil per dag x200dagar/år =1600mil ≠35kr/mil≠28000kr per år. Kalix och Piteå är dubbla avståndet.

Sedan så är väl grundproblemet då att det finns för lite bostäder? Vilket är då bättre, att ge stöd till att bygga mer bostäder eller ge stöd till att köpa sej ett boende? Större utbud av boenden kommer ge lägre priser på sikt. Bidrag till att köpa boende kommer bara att driva upp priset ännu mer då det fortfarande kommer vara bostadsbrist.
Just köpa boende är ju redan idag enormt subventionerat genom ränteavdraget, vilket bidragit till att elda på priserna (och därmed ytterligare försvåra för de som vill in på marknaden).

Skatteavdrag för cykel?
Vill bara flika in en sak.
Tydligen så har regeringen redan år 2017 beställt analys av hur det nuvarande systemet för reseavdrag ev. kan förbättras. Delvis beror det på att nuvarande system är för krånglig att tillämpa och administrera, vilket framgår ganska tydligt av den här långa diskussionen ?
GoranS sa:
Mina reservationer bottnar i någon slags grundinställning att ju mer komplicerade system och ju fler undantag och specialregler, desto mer "svinn" riskerar det att bli.
Målet med analysen är att undersöka om avståndsbaserat reseavdragssystem kan bidra till klimatmålen, vara enklare att tillämpa och kontrollera, samt gynna resor med låga utsläpp av växthusgaser och andra skadliga ämnen.
Mer om det på https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2017/12/dir.-2017134/

Får vänta och se vad kommittén kommit fram till eftersom analysen ska offentliggöras omkring 1 juli i år.
Ps. Det är endast en utredning som ska presenteras nu och det är mycket kvar innan förändring blir verklighet. Efter analysen ska allting skickas till berörda myndigheter som sedan lämnar sina svar. Om majoriteten av de som svarar är positivt inställda skickas det vidare till regeringen som gör sitt och lämnar in det vidare till riksdagen som får rösta. Typ ?

Skatteavdrag för cykel?
Jag ifrågasatte inte att det finns de för vilka det kan vara tungan på vågen. Det jag frågadel var hur stor andel av de som nyttjar reseavdraget som det faktiskt är tungan på vågen för.

Nu är jag inte helt med på din uträkning men jag tolkar det som att du menar att det handlar om 28 kkr/år i ökad kostnad om man skulle plocka bort reseavdraget. Om det då handlar om en familj med 2 personer, vilket ju är en situation där risken att det är svårt att få jobb på samma ort och den ena behöver pendla en längre sträcka, så rör det sig om en dryg tusenlapp per person och månad.

Skatteavdrag för cykel?
Så ni som har gjort detta avdrag som nu är på 350kr, behöver man ta hänsyn till om man kommer över grundersättningen? Eller kan man göra avdraget så länge man använder cykel som transportmedel, oavsett kostnad/sträcka?

Skatteavdrag för cykel?
Så ni som har gjort detta avdrag som nu är på 350kr, behöver man ta hänsyn till om man kommer över grundersättningen? Eller kan man göra avdraget så länge man använder cykel som transportmedel, oavsett kostnad/sträcka?
Har du bara cykel blir avdraget 350kr - 11000kr; dvs 0 kr.
Men du kan alltid fylla i 350kr, 11000kr dras av automatiskt.

Skatteavdrag för cykel?
Vill bara flika in en sak.
Tydligen så har regeringen redan år 2017 beställt analys av hur det nuvarande systemet för reseavdrag ev. kan förbättras. Delvis beror det på att nuvarande system är för krånglig att tillämpa och administrera, vilket framgår ganska tydligt av den här långa diskussionen ?

Målet med analysen är att undersöka om avståndsbaserat reseavdragssystem kan bidra till klimatmålen, vara enklare att tillämpa och kontrollera, samt gynna resor med låga utsläpp av växthusgaser och andra skadliga ämnen.
Mer om det på https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2017/12/dir.-2017134/

Får vänta och se vad kommittén kommit fram till eftersom analysen ska offentliggöras omkring 1 juli i år.
Ps. Det är endast en utredning som ska presenteras nu och det är mycket kvar innan förändring blir verklighet. Efter analysen ska allting skickas till berörda myndigheter som sedan lämnar sina svar. Om majoriteten av de som svarar är positivt inställda skickas det vidare till regeringen som gör sitt och lämnar in det vidare till riksdagen som får rösta. Typ ?
Jag uppfattar det som förslaget är verkligt nu.

Skatteavdrag för cykel?
Just köpa boende är ju redan idag enormt subventionerat genom ränteavdraget, vilket bidragit till att elda på priserna (och därmed ytterligare försvåra för de som vill in på marknaden).
He, det där blev lite fel va? Subventionerat boende med ränteavdrag, vilket höjt priserna, hur blev det förmånligt? De enda som tjänar på det är bankerna, i och med att priserna stiger, så får de låna ut mer.
Ta bort ränteavdragen går ju att prata om, men när händer det? Priserna kommer att gå ner, en skaplig andel människor klarar inte av att lösa sina lån, när priset gått ner, de kan inte flytta, bankerna får inte låna ut mer och mer pengar, de blir av med sin stora kassako. Nja säger jag.

Skatteavdrag för cykel?
He, det där blev lite fel va? Subventionerat boende med ränteavdrag, vilket höjt priserna, hur blev det förmånligt? De enda som tjänar på det är bankerna, i och med att priserna stiger, så får de låna ut mer.
Ta bort ränteavdragen går ju att prata om, men när händer det? Priserna kommer att gå ner, en skaplig andel människor klarar inte av att lösa sina lån, när priset gått ner, de kan inte flytta, bankerna får inte låna ut mer och mer pengar, de blir av med sin stora kassako. Nja säger jag.
Så stor skillnad gör inte ränteavdraget?! Och tog man bort det så har man ju råd att sänka skatten lite istället.

Skatteavdrag för cykel?
Så stor skillnad gör inte ränteavdraget?! Och tog man bort det så har man ju råd att sänka skatten lite istället.
Du får tillbaka 30% av räntan du betalar. Bor du amorteringsfritt, vilket majoriteten väl gör, så stiger dina kostnader med 43%, du tror inte det påverkar? Då tror vi olika. Ganska många av dem som bor amorteringsfritt idag skulle nog inte göra det vid en flytt, vilket gör att kostnaderna stiger ännu mer. Du får gärna förklara hur en kostnadsökning för många på en säg 50% inte påverkar? Det borde göra att priserna sjunke, och då kan inte folk lösa sin lån, sen är det över. Hur 1992 det blir får vi väl se.

Tillbaka
Topp