Skatteregler eller ej?

Rumpestumpen

Ny medlem
Skatteregler eller ej?
Det företag som jag jobbar på har en cykelsektion som under de senaste tio åren ställt upp och betalt anmälningsavgifterna till diverse motionslopp. Det har varit mycket uppskattat och har i utbyte förhoppningsvis gett glada och friskare medarbetare. Idag fick jag dock veta att man inte kommer att betala in anmälningsavgifterna för vätternrundan resp. tjejvättern med hänvisning till att det är att räkna som en skattepliktig inkomstförmån. Trodde motionsverksamhet skulle premieras för att sänka det höga sjuktalet som svenska samhället brottas med. Är det någon som känner igen detta från "sina" företag, är det korrekt eller är det bara ett svepskäl från företaget för att slippa en utgift?

Skatteregler eller ej?
Tyvärr så är det precis så det är. Trist.

Men det är däremot helt OK att bjussa på ett stort fett julbord med tillhörande nedbrytande drycker...

Skatteregler eller ej?
Skattereglerna är enbart till för att driva in pengar till staten, inte för att upprätthålla logikens grundvalar eller att fostra till positiva beteenden. Med det i åtanke så klarnar alla skatteregler direkt.

/rikard

Skatteregler eller ej?
Vad jag har förstått så kan man inte arbetsgivaren betala anmälningsavgifter eller utrustning, däremot medlemsavgifter. Hur ligger det till?

Skatteregler eller ej?
Hm, det var trist!

Gäller det även sk friskvårdspengar ?
Det var ju inte länge sedan t ex massage blev avdragsgillt för företag.

/Anders

Skatteregler eller ej?
Att massage är "tillåtet" beror väl på att våra kära (?) politiker fattar att det är vettigt, däremot att plåga sig 30 mil runt Vättern har nog de flesta politiker svårt att se nyttan med. Kolla bara på Göran Persson och hur han ser ut. Han kan helt omöjligt ha orden friskvård och motion i sitt ordförråd!

Skatteregler eller ej?
på mitt företag betalar man anmälningsavgifter, men jag blir förmånsbeskattad på beloppet.

(jag gillar liknelsen med julbordet ;-)

Skatteregler eller ej?
Hittade dessa rader som är saxade från skatteverkets direktiv.
"Av SKV (skatteverket) meddelande framgår att kontanta utlägg i form av personliga startavgifter i tävlingar är skattepliktiga om arbetsgivaren betalar dem. Det kan handla om deltagande i exempelvis Lidingöloppet, Göteborgsvarvet, Vasaloppet, Vårruset m.fl. tävlingar."
Här står det TÄVLINGAR. Vätternrundan som exempel är ju kända för att profilera sig som ett motionslopp. Borde det då inte vara ett lagom stort kryphål för en cykel inkl. förare?

Skatteregler eller ej?
Om det stämmer som Martho skriver att medlemsavgifter är ok så är det väl inte så svårt att gå runt.
Cykelklubben man åker för tar ut en medlemsavgift motsvarande de lopp arbetsgivaren vill betala plus den vanliga medlemsavgiften. Sen betalar klubben startavgifterna.

/Hasse

Skatteregler eller ej?
Usch, företaget bjöd alla anställda + "livskamrater" på julfest på Grand Hôtel igår. Ett jävla slöseri med pengar å till kaffet fick jag den äckligaste konjak jag smakat.

Annars tror jag tyvärr att rikards analys av beskattningsprinciper är alltför sann. Men, tänk om man kunde köpa sin cykel med obeskattade pengar på samma sätt som med hem-PC...

Skatteregler eller ej?
Här håller man på och undrar varför folk är sjukskrivna så mycket. Och så skattesubventionerar man HemPC, som inte direkt leder till fysisk aktivitet. Dessutom har HemPC-paketen med tiden blivit dåligt förtäckta hembiopaket.

Sen börjar man bitcha om startavgifter. Snacka om att skjuta sig själva i foten.

Skatteregler eller ej?
Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> Usch, företaget bjöd alla anställda +
> "livskamrater" på julfest på Grand Hôtel igår. Ett
> jävla slöseri med pengar å till kaffet fick jag
> den äckligaste konjak jag smakat.
>

Det är till att vara otacksam

Skatteregler eller ej?
Hej,

Jag vart lite förvånad då jag tänkte anmäla oss på företaget till energitrampet. Så jag kollade med vår redovisningsbyrå och enligt dem är det Ej skattepliktigt om man anmäler ett helt lag (och alla som vill får vara med). Tyvärr är väl 10 st nya cyklar mer tveksamt!

Förresten är är energitrampet något för ett gäng otränade 25-35 åringar?

Daniel

Skatteregler eller ej?
Ja, reglerna är roliga. Vi är ett gäng som skall åka halv-vasan och företaget bjuder på resa och boende medan vi själva får stå för startavgiften.

Gillar skarpt idén med "Hem-cykel"

Skatteregler eller ej?
jomper skrev:
> Det finns väl regler för tjänstecykel?
> life is for living

Det fanns i alla fall... 1989 jobbade jag på en firma där man kunde få tjänstecykel om man inte ville ha tjänstebil (detta var då det var förmånligt med tjänstebil). Jag valde tjänstecykel och fick betala 100:- om året i tre år då cykeln blev min. Fick plocka ut en Wheeler 8500 hybrid på CykelBjörk för 4000. Biopace och hela skiten. Cykeln finns fortfarande kvar och bor hos en kompis.

Skatteregler eller ej?
Det finns ett antal paragrafer om detta, en av dem är att det inte får vara lyxsporter. Företag får därmed bekosta ett friskis&svettis-årskort men inte greenfee för golf eller hyra av segelbåtar eller så. En annan paragraf är att erbjudandet måste gälla ALLA på företaget.

Reglerna är något luddiga och i slutändan handlar det ju om vad företaget "vågar" göra eftersom ingenting är 100 % säkert förrän ärendet har behandlats i typ länsrätten. Många företag väljer därför enbart "säkra kort" när det gäller sådana förmåner.

En annan mycket konstig paragraf är att jag som företagare (egen sådan alltså) INTE får köpa friskis&svettis-årskort genom företaget medan alla företag som har anställda får det. SJUKT!!!!

Skatteregler eller ej?
Vi har en ideell idrottsförening på jobbet som får årligt bidrag av företaget. Via idrottsföreningen kan vi anmäla oss till div motionslopp och få hela eller delar av startavgiften betald. Våra revisorer har iaf inte anmärkt på det tillvägagångssättet än så länge...

Skatteregler eller ej?
De flesta regler som de som ogillar skatter raljerar över finns för att nåt (ofta skattefientligt...) stolpskott har hittat ett sätt att utnyttja de regler som fanns innan...

Jag hoppas verkligen inte att vissa i den här tråden inte utnyjjar de samhällsresurser skatterna går till. Det vore väl pinsamt jobbigt för dom att förnedra sig så?

:D

Skatteregler eller ej?
martinr skrev:
> En annan mycket konstig paragraf är att jag som
> företagare (egen sådan alltså) INTE får köpa
> friskis&svettis-årskort genom företaget medan alla
> företag som har anställda får det. SJUKT!!!!

Men det kompenserar du väl genom att ta t ex fru/partner/sambos/barns julklappar på firman? Jag har stått i kön på diverse affärer nu senaste veckan, och det är alltid nån av vår stads företagare som t ex behöver leksaker eller köksutrustning på företaget. Fan vet varför dom måste ha julklappspapper runt iofs. Fast det är klart att även en golvläggare måste få ha lite kul på jobbet ;D

Skatteregler eller ej?
Calle F skrev:
> martinr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En annan mycket konstig paragraf är att jag
> som
> > företagare (egen sådan alltså) INTE får köpa
> > friskis&svettis-årskort genom företaget medan
> alla
> > företag som har anställda får det. SJUKT!!!!
>
> Men det kompenserar du väl genom att ta t ex
> fru/partner/sambos/barns julklappar på firman? Jag
> har stått i kön på diverse affärer nu senaste
> veckan, och det är alltid nån av vår stads
> företagare som t ex behöver leksaker eller
> köksutrustning på företaget. Fan vet varför dom
> måste ha julklappspapper runt iofs. Fast det är
> klart att även en golvläggare måste få ha lite kul
> på jobbet ;D
>
> -------------------------------------------
> För alternativtolkningar av ovanstående ansvaras
> ej. För psykosocialt och geografiskt beroende
> alternativtolkningar ansvaras ej heller.

Calle F: Visste du förresten att alla fria företagare tävlar i XC på fritiden?

Skatteregler eller ej?
martinr skrev:
> Reglerna är något luddiga och i slutändan handlar
> det ju om vad företaget "vågar" göra eftersom
> ingenting är 100 % säkert förrän ärendet har
> behandlats i typ länsrätten. Många företag väljer
> därför enbart "säkra kort" när det gäller sådana
> förmåner.

Haha, det var väl därför jag inte kunde förhandla in dubbdäck till pendlarhojjen i löneavtalet utan fick ta ett gymkort som alla andra! Så nu har jag börjat springa på gym... Men det är helt OK.

> En annan mycket konstig paragraf är att jag som
> företagare (egen sådan alltså) INTE får köpa
> friskis&svettis-årskort genom företaget medan alla
> företag som har anställda får det. SJUKT!!!!

Det var konstigt, men ni småföretagare skall inte ha det för enkelt för ni är ju ena riktiga skummisar. Kolla Calle Fs inlägg o.s.v...

Skatteregler eller ej?
Calle F skrev:

> Men det kompenserar du väl genom att ta t ex
> fru/partner/sambos/barns julklappar på firman? Jag
> har stått i kön på diverse affärer nu senaste
> veckan, och det är alltid nån av vår stads
> företagare som t ex behöver leksaker eller
> köksutrustning på företaget. Fan vet varför dom
> måste ha julklappspapper runt iofs. Fast det är
> klart att även en golvläggare måste få ha lite kul
> på jobbet ;D

Jag tror nog att din sinnesbild av Skatteverket som snälla och blåögda är lite överdriven. I verkligheten är de lika mycket människor och vettiga som alla andra, vilket innebär att vid en eventuell kontroll så funderar de i samma termer som alla andra och då kommer en mattläggare INTE att få godkänt på avdrag för leksaker (speciellt inte om de är inköpta i december).

Däremot är ju mängden kontroller från ovan nämnda verk inte så vanliga, men med det resonemanget skulle man ju kunna göra precis vad som helst bara med argumentet att det sällan blir kontroll.

Däremot drar man ju självklart allt som man får dra på sitt företag men det är ju alltid(!?) på rätt sida lagen...

// Skummisen

Senast redigerad av en moderator:
Skatteregler eller ej?
martinr skrev:
> ...vilket innebär att vid en
> eventuell kontroll så funderar de i samma termer
> som alla andra och då kommer en mattläggare INTE
> att få godkänt på avdrag för leksaker (speciellt
> inte om de är inköpta i december).

Nu står det ju inte t ex "leksaker" på kvittot... ;)

Jag har jobbat i detaljhandel och vet hur det brukar förväntas gå till i vissa fall. Sambon till en av Lysekils fabriksägare betalar t ex inte något på en av järnhandlarna här. Det sätts upp på hennes killes konto för "det är ju billigare så".

Jag jobbade en kort period på ett byggföretag som fakturerade ett mycket dyrt uterumsbygge på en privatvilla som "kontorsrenovering" istället. En tid senare skulle bryggan till båten fixas till och det kallades "markarbete" på företaget. Nu är det ju knappast alla företagare som har ekonomi nog att göra sånt i nån större grad, men många näringsidkares skattemoral är förbluffande låg som jag har upplevt det. Dom tycker också ofta rätt synd om sig själva...

Skatteregler eller ej?
Tyvärr är ju många av skattekonstruktionerna så krystade att de även om de kortsiktigt och på pappret drar in pengar mest bidrar till att folk fuskar i allt större utsträckning. Jag tycker det är självklart att alla ska betala skatt osv egentligen, men.. den dagen skatterna känns mera rimliga och logiska tror jag skattemoralen kommer öka.

.. Calle, skulle inte du utnyttja systemet om du genom att sätta ett kryss på rätt ställe i din deklaration skulle få tillbaka 20' bara sådär? Jag skulle nog det.

Håller dock med om att de som gnäller mest ofta är de som själva fuskar mest också.

Skatteregler eller ej?
jomper skrev:
> .. Calle, skulle inte du utnyttja systemet om du
> genom att sätta ett kryss på rätt ställe i din
> deklaration skulle få tillbaka 20' bara sådär? Jag
> skulle nog det.

För nåt år sen ärvde jag en (för mig) rejäl drös pengar. Då ansåg vissa att jag självklart skulle skänka pengar till dottern av arvsskatteskäl. Nu satte jag ändå av en del till henne, men inte för att "lura staten på skatt" som de där "experterna" tyckte utan för att hon behöver dom där pengarna om en del år. Samma "experter" blev dock rätt spydiga när vi konsekvent valde att handla det vill ville ha för dom där pengarna så svenskt som möjligt. Nya soffan vi hade drömt om i 10 år blev en helsvensk och jag köpte min nya hoj i Göteborg istället för på postorder. Då var vi plötsligt tokkorkade som inte snålade så egoistiskt som möjligt. Hela den där upplevelsen med pengarna var givetvis klart postitiv, inte minst att få sina åsikter om skattehatares dåliga förståelse för helheten bekräftad i ännu högre grad. Dom är egentligen bara egoistiska och snåla och inte ett dugg intresserade av annat än sitt eget bästa imho

Skatteregler eller ej?
Självklart är grundfrågan hur mycket skatt man anser att vi ska betala i Sverige (totalt sett alltså). Innan den frågan är besvarad blir ju alla andra diskussioner oviktiga.
Men tråden handlade ju om subvention av vätternrundan så politik får vi väl snacka i en annan tråd tror jag.

Skatteregler eller ej?
martinr skrev:
> Men tråden handlade ju om subvention av
> vätternrundan så politik får vi väl snacka i en
> annan tråd tror jag.

Jo, det är ju klart.

Jag har f ö nån svag aning om att fejkade bl a startavgifter användes som en form av "bonus" i nåt sammanhang med fuskföreningar på 80-90-tal. Jag bodde då granne med en kronofogdechef (som var först i Sverige att "sätta dit" taxiförare för privatkörningen med taxin. Rätt nitisk kille...) och minns svagt nåt om det där.

Det är troligen som mycket annat: några har missbrukat systemet så alla andra får lida för det :P

Skatteregler eller ej?
Calle F skrev:
> För nåt år sen ärvde jag en (för mig) rejäl drös
> pengar. Då ansåg vissa att jag självklart skulle
> skänka pengar till dottern av arvsskatteskäl. Nu
> satte jag ändå av en del till henne, men inte för
> att "lura staten på skatt" som de där "experterna"
> tyckte utan för att hon behöver dom där pengarna
> om en del år.

Annars kunde ni ju ha väntat en del år tills hon behöver pengarna! ;-)

Skatteregler eller ej?
Oskar skrev:
> Annars kunde ni ju ha väntat en del år tills hon
> behöver pengarna! ;-)

Väntat med vadå? :)

Skatteregler eller ej?
Calle F skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Annars kunde ni ju ha väntat en del år tills
> hon
> > behöver pengarna! ;-)
>
> Väntat med vadå? :)

Med att sätta av en del pengar till henne!

Skatteregler eller ej?
Oskar skrev:
> Med att sätta av en del pengar till henne!

Äh, sån karaktär har vi ju inte. Pengar ska rulla! :D

Med de pengar vi och släkten sparar åt henne så har hon runt 70000 spänn. När hon ska(?) till högskola/universitet bör hon ha en hyfsad årslön på banken som buffert om det blir som vi vill och tror :)

Skatteregler eller ej?
CalleB skrev:
> Det är ju sjukt! Faan vad arg jag blir på sånt
> här.
> Hinner inte skriva mer. Måste planera ett par
> politiker-mord....

Jo, startavgiftsorättvisor är allvarliga saker och bör hanteras med ytterst grovt våld. Jag ställer givetvis upp som andreskytt eller vice bombkastare. Världens orättvisor måste ju bekämpas! ;D

Senast redigerad av en moderator:
Skatteregler eller ej?
Alltså, om ni tycker det är så tråkigt att cykla så att ni måste få startavgifterna betalda för att motivera er att ställa upp på Vätternrundan eller långlopp tycker jag att ni ska byta hobby.

Skatteregler eller ej?
Oskar skrev:

>
> Annars tror jag tyvärr att rikards analys av
> beskattningsprinciper är alltför sann. Men, tänk
> om man kunde köpa sin cykel med obeskattade pengar
> på samma sätt som med hem-PC...

Är Du anställd eller egen företagare? Som egen företagare går det ju att ordna. Det beror ju egentligen bara vad det står på kvittot......

Skatteregler eller ej?
jansson99:
Jag är en vanlig enkel anställd löneslav, och lyckades som sagt inte förhandla in dubbdäck till pendlarhojjen i löneavtalet utan fick ta ett gymkort som alla andra på firman! Men jag tycker det är jäkligt bra jämfört med när jag var student, då fick man bara några hundra kronors rabatt på gymkortet; nu får man 2000 kr av gymkortet betalt av företaget.

Dessutom hittade jag ett fortfarande giltigt studentleg i plånboken precis när jag skulle betala, så jag pröjsade allt som allt 740 kr för ett gymkort som gäller i 15 månader... Jag klagar inte!!!

Skatteregler eller ej?
Man får väl träna på arbetstid?
Man får väl jobba övertid?
Man får väl betala sin anmälningsavgift med pengar man tjänat när man jobbat övertid?

Tillbaka
Topp