Skavda innerben framgaffel

johan12345

Aktiv medlem
Gjorde precis underbensservice på framgaffeln och upptäckte att det blivit en rätt rejäl avskavd yta på ena benet och lite på den andra. Gaffeln är tre år (RockShox 35 Gold) och hade från början troligen för lite olja så det uppstod ett lite ljusare område på ena benet redan efter några månader. Sen har den dock servats både hel och underben någorlunda (ca 1 ggr/år vardera) och skadan har inte blivit värre. Förrän nu. Var inlämnad för helservice i somras. Både dustseals och foamrings såg ok ut. Antar att det kunnat undvikas om jag varit lite duktigare med service (vet ju att jag inte gör underbensservice tillräckligt ofta men helservice är nog var 250-300 timme ändå. Så inte världsklass men hyggligt ändå).

Hur långt har den här gaffeln kvar tro? Funktionen är fortfarande helt ok och innerbenet känns ändå släta, även vid dom skavda områdena. Nån som kört omkring med en liknande skada en längre period?
IMG_1689.jpeg

Konstigt att så mycket skada uppstår vid regelbunden service. Många gör service mycket mindre ofta än rekommenderat och jag har aldrig sett såna skador. Har du lagt till rätt och tillräckligt mycket olja och fett?

Det finns en bra reparationskit för repor från SendHit. Det här är större än en repa, så lite svårare att laga.

Konstigt att så mycket skada uppstår vid regelbunden service. Många gör service mycket mindre ofta än rekommenderat och jag har aldrig sett såna skador. Har du lagt till rätt och tillräckligt mycket olja och fett?

Det finns en bra reparationskit för repor från SendHit. Det här är större än en repa, så lite svårare att laga.
Tycker också det är lite märkligt. Har väl inte följt 50/200hr intervallen slaviskt men vet många som slarvar betydligt mer än mig med service utan att råka ut för liknande.

Underbensservice gör jag själv (med rätt olja och fett) men helservice har jag låtit min LBS ta hand om. Och dom är bra. Så skumt att något sånt här händer efter bara tre år.

Jag kan ytterst lite om dämpade gafflar egentligen, men en sån där nötningsskada känns inte alla lika problematisk som rejäla repor eller smällar som gör sönder packningarna. Dina skador ser ju ytterst släta ut och lär således vara snälla mot glidytorna.

Står cykeln still under en period lär den nakna aluminiumen ärga och då blir det ett helt annat läge, men antagligen lär du kunna köra på ett bra tag till. Gissar jag, som sagt.

Gläds åt att du verkar cykla en del iallafall - många cyklar står mest still.. Min egen mtb rullar en gång i månaden utslaget på helåret typ, till förmån för "tråkiga" cyklar...

Har lite liknande, men betydligt snällare slitage på anodiseringen på min Fox 36a.
Den hae servats regelbundet och ljus områden började synas på anodiseringen redan efter nåt år.
Lustigt nog bara på ena innerbenet, och det är inte alls lika nött som på din, men det har blivit ett större ljusare område.
Jag har gladeligen kört vidare och det har inte blivit mycket värre och som sagt är repor / gropar betydligt värre då de kan skada packningen.

Har lite liknande, men betydligt snällare slitage på anodiseringen på min Fox 36a.
Den hae servats regelbundet och ljus områden började synas på anodiseringen redan efter nåt år.
Lustigt nog bara på ena innerbenet, och det är inte alls lika nött som på din, men det har blivit ett större ljusare område.
Jag har gladeligen kört vidare och det har inte blivit mycket värre och som sagt är repor / gropar betydligt värre då de kan skada packningen.
Ja det mindre slitaget/skavet har ju funnits i nästan tre år och inte verkat påverka funktionen. Men om det fortsätter försämras och slitas lite mycket som det senaste halvåret blir jag nog lite orolig. Men jag kör väl på och hoppas det funkar åtminstone den här säsongen till att börja med.

En liten intressant detalj var att det skilde rätt mycket i färg (och hur skitig) oljorna var i dom olika benen. Den smutsiga till vänster var det benet med det större skavmärket så ev kan det ju ha fastnat nån smuts/grus som legat och skavt där. En teori iaf.
IMG_1693.jpeg

Hur långt har den här gaffeln kvar tro?
Den är slut. Ser innerbenet ut så där så ser bussningen likadan ut. Metall mot metall. Inte lönt att ens försöka laga när det är en instegsgaffel, och det där kommer inte att kunna hindras från att bli värre och värre, oavsett hur tätt du servar. Metall mot metall, som sagt.

Nästa gång (på nästa gaffel), gör ytterbensservice oftare.

Det där är en ganska rejält skada och jag hade dömt ut dom innerbenen. Gissar att den skitiga oljan på bilden kommer ifrån det ben som är skadat. Det är just det som händer med en sån skada, vatten och smuts letar sig in lättare och det benet börjar läcka olja. Eftersom du gör underbensservice själv så kan du ju göra den lite oftare tills gaffeln känns för tråkig för att användas vidare och sedan byta ut innerbenen.

Eftersom du gör underbensservice själv så kan du ju göra den lite oftare tills gaffeln känns för tråkig för att användas vidare och sedan byta ut innerbenen.
Han behöver även byta ytterben pga att vänstra övre bussningen är lika tvärslut som innerbenet. Nya innerben skulle högst troligt skavas upp relativt fort på samma ställe om han kör vidare med samma ytterben..

Jag har använt två Judy silver och båda har fått benskav trots typ helt ny. Jag vet fan inte varför... kan det bli internskav pga gått för hårt?
Händer aldrig på bättre gafflar.

Jag har använt två Judy silver och båda har fått benskav trots typ helt ny. Jag vet fan inte varför... kan det bli internskav pga gått för hårt?
Händer aldrig på bättre gafflar.
Sämre toleranser och tunnare anodisering på en billig gaffel?
Dåligt med olja från fabrik kan det ju också vara.

Fett oklart.

Men även RockShox verkar lida av allmänt dålig kvalitet på sin svarta anodisering som tappar färgen om man cyklar mycket även om man servar grejerna så håller jag med om att den där är bortom räddning och det är bara att fortsätta cykla tills det rasar. Och då byta hela, ingen idé att byta delar av den där det kommer bara bli kasst direkt igen. Med tätare ytterbensservice kan den ju hålla ett tag till.

Att sköta en gaffel. Jag har levt efter denna i många år. Har dock inte gjort någon egen service av nedre benen (har aldrig behövt).

Eeeh va? Du tror inte dina wipers och skumringar slits trots dessa "hacks"?
Eller menar du att någon annan servat dina gafflar? För att inte serva sina underben på flera år låter sådär, även med cykeln upp och ner :)

Tack för all feedback. Det var väl det jag misstänkte. Får se hur länge jag kan köra på befintlig gaffel då och när den brakar (alternativt när det börjar bli dags för helservice) får jag väl punga ut för en helt ny istället.

Hur ofta gör folk underbensservice egentligen? Det verkar ju vara högst varierande. Många jag känner verkar knappt göra det alls och en del här på happy verkar knappt göra något annat. Men inser väl iof att jag nog bör göra det oftare än vad jag gör. Min cykel går tex ca 250-300hr/år och då enbart rätt teknisk stigcykling/dh. Och en hel del även under höst/vinter/vår i rätt skitiga förhållanden. Så egentligen 5-6 underbensservice per år. Låter rätt mycket ärligt talat. Men kanske bara att vänja sig om jag inte ska fortsätta att sabba gafflar.

Tack för all feedback. Det var väl det jag misstänkte. Får se hur länge jag kan köra på befintlig gaffel då och när den brakar (alternativt när det börjar bli dags för helservice) får jag väl punga ut för en helt ny istället.

Hur ofta gör folk underbensservice egentligen? Det verkar ju vara högst varierande. Många jag känner verkar knappt göra det alls och en del här på happy verkar knappt göra något annat. Men inser väl iof att jag nog bör göra det oftare än vad jag gör. Min cykel går tex ca 250-300hr/år och då enbart rätt teknisk stigcykling/dh. Och en hel del även under höst/vinter/vår i rätt skitiga förhållanden. Så egentligen 5-6 underbensservice per år. Låter rätt mycket ärligt talat. Men kanske bara att vänja sig om jag inte ska fortsätta att sabba gafflar.
Min cykel rullar också 2-300 ”stravatimmar” dvs endast moving time, och då gör jag 3-5 servicear lite beroende på hur vädret varit och hur mycket ork jag har. Men Fox då, de körde iaf förut lite mer olja än RS

Om du hojjar så mycket så är du fan värd en bättre gaffel ? på 250 timmar så hade jag gjort minst 5 underbens service och 2 st fullservice, men det är för att jag ”kan själv” skulle jag vara tvungen att leja bort servicen så är det ju inte ekonomiskt hållbart ?

Det är ju en del service, men har man väl fått in vanan så tar det runt en halvtimme att göra en underbensservcie. Verkyt är ju en engångskostna, så då kostar det ju lite olja, foamrings och wiperseals. Kör själv FOX och då är kittet ganska dyrt, men skulle tro att man kan köpa foam ringar i bulk och bara byta wiperseals vid behov.

Med tanke på att en hygglig gaffel kostar 10-15k så lönar det sig att ta hand om dem.

exkl demontering och prep går det nog? Några verkar göra det utan att plocka av gaffel men det verkar vara att be om problem
Exklusive pendling och alla möten klarar jag av min arbetsdag på 2 timmar. Innebär det att jag får nästan hela dagen på mig att cykla i solen?

Prep och städning tar ju nästan all tid av en underbensservice.

Exklusive pendling och alla möten klarar jag av min arbetsdag på 2 timmar. Innebär det att jag får nästan hela dagen på mig att cykla i solen?

precis. men man mäter ju som man vill antar jag. Mest tid brukar det ta att hitta skit som man inte fick med sig tillbaka från garage och som inte heller ligger kvar i hinken utan tappades på vägen.

Haha. Ja om man bara räknar effektiv tid gör jag nog underbensservicen på en halvtimme numera. Det är ju allt det där andra som tar tid... Men visst borde jag kunna få till 4-5 underbensservice per år även om jag tycker att det är mördande tråkigt. Tycker ändå jag är rätt bra på att hålla koll på hojarna i hushållet men kan naturligtvis bli bättre.

Apropå tid så har plötsligt halva den här arbetsdagen försvunnit i en massa internetsurfande efter lämplig ersättare. Sitter och velar mellan att gå på budgetalternativet (typ Yari eller Revelation) och ändå få något som är snäppet över nuvarande. Eller så blir det väl som vanligt att man köper nåt man egentligen inte behöver (Lyrik/Pike eller Fox 34/36) bara för att vara på den säkra sidan. Säg inget. Vet redan att alla här på happy kommer rekommendera det sistnämnda...

Bör tilläggas att sonen har en Pike och tycker faktiskt inte att skillnaden när man väl cyklar är sådär enorm (även om man naturligtvis känner det om man står och pumpar på garageuppfarten. Men när jag väl cyklar i skogen är det rätt sällan jag funderar så mycket på vad jag cyklar på. Men vi är ju alla olika känsliga för sånt.)

Ok. Vad tros om en Rockshox Yari 150mm på rea från Düsken för 280€ (ca 3200 spänn)? Känns svårslaget rent prismässigt även när jag kollat div begagnat. Och då kan jag väl uppgradera till Lyrik om jag skulle få för mig att det behövs? Men i dagsläget vete tusan om jag inte hellre lägger pengarna på nåt annat än en dyr framgaffel (typ kortare vevarmar, nya däck, lagerpress mm. Önskelistan är rätt lång.)

Ok. Vad tros om en Rockshox Yari 150mm på rea från Düsken för 280€ (ca 3200 spänn)? Känns svårslaget rent prismässigt även när jag kollat div begagnat. Och då kan jag väl uppgradera till Lyrik om jag skulle få för mig att det behövs? Men i dagsläget vete tusan om jag inte hellre lägger pengarna på nåt annat än en dyr framgaffel (typ kortare vevarmar, nya däck, lagerpress mm. Önskelistan är rätt lång.)

Det där med att man kan "uppgradera till Lyrik".
Visst, dämpare och air shaft går ju att ersätta. Men toleranser på bussningar osv? Håller en Yari lika bra som en Lyrik?

Sen kan man såklart inte säga emot att priset är lockande!

Hett debaterar ämne, men jag vill fortfarande gärna se film på någon som gör det på en halvtimme.
Allt beror ju på om man har en kittad verkstad där allt finns framme eller om man måste skapa sin arbetsplats t ex i en lägenhet först. Då springer det ju väldigt snabbt iväg tid.

Tar f ö aldrig av gaffeln. Fixerar styret med en gammal innerslang och roterar hela cykeln i mekstället.

Har aldrig hört att Yary skulle vara någon andrahandssortering. Dessutom är det debonair så det är bara dämparen som ska ut.
Vilken debonair och vilken charger som passar är väl frågan. Den är nog skapligt modern eftersom det är 42mm men är det samma chassi som senaste Lyrik. Bör bli prisvärt oavsett

Eeeh va? Du tror inte dina wipers och skumringar slits trots dessa "hacks"?
Eller menar du att någon annan servat dina gafflar? För att inte serva sina underben på flera år låter sådär, även med cykeln upp och ner :)
Jo, service är gjord av annan. Utbildad mekaniker. Jag menade att jag inte som i videon föreslog dragit av underbenen efter en skitig helg för en snabb rengöring..

Förklara gärna hur komplexitet och tidsåtgång hör ihop?

Förklara förenklat, jag är inte raketforskare.
Varför så tråkig ton? Du får naturligtvis ta hur lång tid på dej du vill men jag fortsätter att göra mina på en halvtimme, brukar göra flera gafflar samtidigt och förstår inte vilket moment du menar som tar tid, men så är jag inte heller raketforskare ?

Varför så tråkig ton? Du får naturligtvis ta hur lång tid på dej du vill men jag fortsätter att göra mina på en halvtimme, brukar göra flera gafflar samtidigt och förstår inte vilket moment du menar som tar tid, men så är jag inte heller raketforskare ?
Mestadels röja plats, plocka fram allt som behövs, täcka för ev oljespill, torka bort oljespillet som blir ändå, göra rent allt, justera bromsok, städa bort allt.

Där emellan får man 15-20 min av att faktist peta lite på gaffeln.

Vi skulle behöva nån frivillig raketforskare som kan stå med stoppuret i hand och ge ett facit på detta!

Mestadels röja plats, plocka fram allt som behövs, täcka för ev oljespill, torka bort oljespillet som blir ändå, göra rent allt, justera bromsok, städa bort allt.

Där emellan får man 15-20 min av att faktist peta lite på gaffeln.

Vi skulle behöva nån frivillig raketforskare som kan stå med stoppuret i hand och ge ett facit på detta!

Precis samma här. Att peta i gaffeln är roligt, men det tar bara en bråkdel av tiden. Om man bara hade 10 gafflar att serva samtidigt ...

1.20, och det är jag ärligt talat rätt nöjd med, även om jag såklart undrar vad jag slösat bort 50 min på.

Det som tar längst tid är helt klart att plocka av grejer på cykeln och grejer som ska fram och tillbaka.

Det som är pilligast är däremot foam-rings.
En av dom hade fått en redig tugga av något, och hade inga reserv hemma, så blir en ny service så snart jag får tag på nya.

Tips på hur man bäst får tillbaka ett par oljedränkta foam-rings, med målet att oljan sedan ska var på rätt ställe?
Tycker ringarna på Zeb känns löjligt stora, mätte innerdiametern till ca 45mm.

En iakttagelse jag gjorde, den nötta anodiseringen noterade jag efter byte till Racing Bros lågfriktions wiper seals. Inte alls omöjligt att dessa helt enkelt är lite slappare för att ge mindre friktion och därför också släpade med sig mer skit som nött på anodiseringen.
Kan vars värt att tänka på.

Ja, rockshox är ju extremt o-slappa.

Jämfört med Manitou'n som var min enda gaffel innan så är det lite av en kamp att pilla tillbaka ytterbenen.

Tips på hur man bäst får tillbaka ett par oljedränkta foam-rings, med målet att oljan sedan ska var på rätt ställe
Du lägger väll foamarna i ” samma” olja som du kör i underbena så gör nog inge om det kladdar lite. Jag brukar köra skf packningar för att jag inbillar mej att dom är bäst, i enduro/cross världen ärom det bäste, håller länge och med lägst friktion. Å lite sram smör på dom innan montering av innerben.

Du lägger väll foamarna i ” samma” olja som du kör i underbena så gör nog inge om det kladdar lite. Jag brukar köra skf packningar för att jag inbillar mej att dom är bäst, i enduro/cross världen ärom det bäste, håller länge och med lägst friktion. Å lite sram smör på dom innan montering av innerben.
Ja, att det kommer klad ner i gaffel är inga konstigheter ?

Men dom är ju inte så "mättade" väl på plats, och packningarna som nyss var torra och redo att fettas är istället oljiga.

Vilket kanske är skitsamma.

Tråkigast nu är att ringarna vägrade ligga fint i sin fåra, stack in diverse veck.
Inte konstigt att det fanns ett jack i en av dom kanske.

Kan inte minnas att jag vart med om riktigt samma sak på nån av 35gafflarna

Tillbaka
Topp