Skavsår i ljumskarna.

Hayapangarn

Aktiv medlem
Skavsår i ljumskarna.
Kort version:
ReSkin! Nån som provat?

Lång version:
Jag trodde att jag hade plåtröv deluxe, en helt död och okänslig del av kroppen som var till för att sitta på. Sista passen så har jag varit rädd för att frysa om lillsnasen och har klätt mig varmt vilket har resulterat i skavsår i ljumskarna på grund av svettig cykelbyxablöja, inte ett sånt där ytligt skav som man som cyklist måste stå ut med utan ett riktigt hål, stort som en femkrona, påminner om en krater och ser allmänt äckligt ut.
Nu har jag provat med compeed, det funkar inte så bra för den vill inte fästa. Plåster, kompresser och tejp fäster och skyddar bra men när det ska tas bort så är det ju kanske skönare att ha cyklat utan.
Det finns visst nåt som heter ReSkin. Är det nån här som provat?

Info: http://reskinscandinavia.se/produkter/bike-patch.html

/Danne

Skavsår i ljumskarna.
Jag skulle söka hjälp hos vårdcentral eller liknande, när jag fick en inflammerad hårsäck på liknande ställe (som en stenkula under huden) gick jag till vårdcentralen, läkaren sa att operera där gör man inte om det är akut. Anledningen var infektionsrisken eftersom det både är fuktigt och optimalt varmt för bakterie tillväxt. Se till att få det professionellt rengjort och omplåstrat ! T

Skavsår i ljumskarna.
>Little Stereo
Å fyy!!

Vårdcentralen säger tvätta med vatten och mild tvål. Torka ordentligt och lufta så mycket det går. Undvik aktivitet som skapar obehag. Nu är det ju så att jag vill fortsätta cykla även om det inte har läkt.
Självklart vet jag om att det kan bli problem om det inte vårdas på rätt sätt.

/Danne

Skavsår i ljumskarna.
Kan titulera mig proffs på ämnet, och jag är rädd att mitt svar kommer att skapa ett själsligt sår.

"ge fan i att cykla tills det läkt"

det kanske funkar med reskin eller compeed eller vad som helst, men den infektionsrisk du löper genom att fortsätta cykla trots skavsåret är inte värt det, jag har stått på operation och sett folk som får operera bort delar av skelettet för att skavsår och trycksår inte läker och bara fortsätter längre och djupare in.

Håll torrt och luftigt och ta det som en anledning att gå utan kalsonger hemma ;)

/pox

Ps naturligtvis funkar det att lägga om med kolfiber och då blir det omedelbart bra. Bara det inte är fultysk kolfiber.

Skavsår i ljumskarna.
Det går rätt fort endå om det inte är för illa, fick "besvär" efter 2 timmar på trainern i torsdags morse och det läker så bra så det går nog köra i morgon kväll igen, fredag-lördag-söndag, dvs 3 dagars uppehåll är det helt klart värt för att vara hel på nästa pass. Har man någon djupare variant kan man nog räkna med en vecka, helt ok i början på februari ? :-) T

Tillbaka
Topp