Skelleftetråden

Stojje

Aktiv medlem
Skelleftetråden
Jag har märkt att det blivit allt fler cyklister ute i skogarna runt Skellefteå så jag tänkte att man skulle kunna initiera en samlingstråd för alla dem som vill ha nån att cykla med ibland. Lägg ut en rad om du ska ta en tur eller tispa om godbitar o fina slingor. Tråden är öppen för alla så det spelar ingen roll om du vill köra landsväg, grusväg, stigar, streeta, dirta eller köra downhill.
Själv så tillhör jag nog stigsegmentet,gärna stökigt med fina utförslöpor.

För övrigt så har det just visat sig att jag ska vara ledare för AIK cykels juniorträning denna sommar så jag tänkte lägga ut samlingsplats och eventuella tidsändringar här.

Skelleftetråden
Ja då var det dags för första inlägget. I morgon torsdag 20/5 kör Aik:s juniorträning igång. Vi träffas vid grillplatsen på campingen 18.00. Kom barn, föräldrar eller annat löst folk.
Jag har inte hunnit vara ute och kollat omgivningarna runt Vitberget efter vintern så vi får väl imrovisera lite och se vart vi hamnar.

Skelleftetråden
Stojje skrev:
-------------------------------------------------------
> Själv så tillhör jag nog stigsegmentet,gärna
> stökigt med fina utförslöpor.

Intressant. Jag tar mig gärna till ske-å nån gång och rullar lite stig.

Skelleftetråden
Kul att höra av dig Micke. Jag hade nästan planerad att ta kontakt med dig för att få lite uppslag om cyklingen norr om schtaan. Cykling på stig är fortfarande en ganska marginaliserad företeelse här i hockeycentrum så det skulle inte skada med lite erfarenhetsutbyte med den norra regionen.

Skelleftetråden
Härligt Stojje! Mycket bra initiativ!
Testade mineralleden från TV-masten ner till Sjungande i tisdags och det har hunnit torka riktigt bra på merparten av stigarna jag cyklade. Lite lerigt bitvis men absolut helt ok.

Skelleftetråden
Jag har varit ute ett par turer och tycker att det ändå verkar vara ganska torrt med tanke på all snö som fanns för några veckor sen. Jag o Samuel sticker ut i morgonbitti. Träffas vid Bergsbydammen klockan 8 och kör mot A-torp o sen Vitbberget. Måste vara hemma igen vid 10. Nån som vill hänga med?

Skelleftetråden
Ser intressant ut med lite cykling i Skellefteå.
Efter sommaren kommer jag att flytta hem till Skellefteå igen efter 10 år i exil och då jag nyligen har börjat cykla lite (stigar med MTB) så skulle det vara intressant med lite tips på lämpliga platser.

Skelleftetråden
Vi är några som cyklar skogstur Ursviken -> Skellefteå ibland. Vi kommer bland annat att köra idag klockan 15.30 (lite kort varsel) och troligtvis även fredag 4/6 samma tid.

Är det fler som vill göra oss sällskap så samlas vi på Ascoms parkering intill "höghuset" på utsatt tid. Tempot anpassas så att ingen blir lämnad på efterkälken.

Senast redigerad av en moderator:
Skelleftetråden
Hallå,

vad finns det för stigcykling i Skellefteå trakten utöver banan på Vitberget? Tillbringar sommaren utanför Byske och på öarna här bjuds det inte på några längre turer tyvärr.

Alla tips mottages tacksamt!

/Anders

Skelleftetråden
Allt på Vitberget? Banan är ju inte så lång och rätt trist. Cykla från Vitberget upp till masten och ner mot Sjungande dalen? Det går att cykla från A-torp till Bergbyn.

Skelleftetråden
Runt byskeberget finns det väl rätt sjyssta stigar blandat med slickrocks om jag inte minns fel

AWi skrev:
> Hallå,
>
> vad finns det för stigcykling i Skellefteå
> trakten utöver banan på Vitberget? Tillbringar
> sommaren utanför Byske och på öarna här bjuds
> det inte på några längre turer tyvärr.
>
> Alla tips mottages tacksamt!
>
> /Anders

Skelleftetråden
BFS - cykling från Vitberget och vidare låter klart intressant, är det ngn led som det finns kartinformation om eller google-maps info på?

VO2max - ursäkta min dåliga lokalkännedom men vilket berg runt Byske syftar du på och hur hittar jag dit?

Tack,

/A

Skelleftetråden
AWi skrev:
> BFS - cykling från Vitberget och vidare låter
> klart intressant, är det ngn led som det finns
> kartinformation om eller google-maps info på?

Jag kör ju på lokalkännedom. Det är ju ett virrvarr av stigar/motionsspår (och det är bara ett fåtal uppmärkta stigar, en tror jag heter mineralleden) runt Vitberget. Jag brukar köra runt lite (det finns mindre stigar mellan de utmärkta också) och denna rödmakerade sträcka är kul. Mest för att det är utför. :)

Edit: extraord

Bilagor

• vitberget.jpg
    vitberget.jpg
    73.8 KB · Besök: 103
Skelleftetråden
Någon som är sugen på Nasaleden? Tänkte köra delen från Missenträsk till Bjurvattnet (ca 55km stig!) på torsdag (22/7). SMS:a 070-323 6453 om du är sugen på att hänga med.
Kommenterade lite om fjolårsturen i gästboken på http://www.nasaleden.com/information.html
Är i trakterna av Missenträsk fram till torsdag så jag kan inte erbjuda skjuts upp tyvärr och inte heller kolla denna tråd så hör av er via SMS så bestämmer vi tid och mötesplats.
/Anders Hedlund

Skelleftetråden
Hej!

Är de någon av er som har cyklat från Vitberget till Kåge? Någonstans vid 3km spåret på vitberget, vid lådorna, går de in en stig, om jag inte kommer ihåg helt galet står de 7-8 km till Kåge.
Jag har jättedålig koll på vitberget. känner bara till milspåret och 3 km...springande. Finns de någon bra karta med utmärkta slingor?
/vilse på vitberget

Skelleftetråden
siv: jag har inte cyklat hela sträckan till Kåge men jag tror jag cyklat stigen du letar efter. Jag tror tom det sitter en skylt på ett träd före (om du kommer från öster/Nöppelberget) lådorna. Nån bra karta vet jag dock inte om det finns.

Edit: stigen är tom PRECIS vid lådorna. :)

Skelleftetråden
Tänkte cykla staan runt på tisdag (17/5)... det är en slinga på drygt 3mil som går runt hela stan, nästan bara stigar!!! I grova drag rösberget->a-torp->bergsbyn->moröbacke->vitberget->erikslid->lejonströmsbron...

Vi kan väl träffas 18.00 vid Sunnanåkiosken alla som är sugna... vill man inte köra hela är det ju lätt att kliva av och rulla hem...
/Anders, 070-323 6453 (helst sms)

Skelleftetråden
Japp, den blev av. Riktigt fin slinga med ungefär 2 timmar åktid. Ryktas om en repris under helgen. Osäker på vilken dag det blir av däremot men det dyker nog upp en ny post med mer info under veckan. Ju fler som är med desto trevligare :)

/David

Skelleftetråden
Vi är ett gäng som ska kör cykelvasan i höst. En gång i veckan samlas vi på lite olika platser runt i staan och cyklar turer i varierad terräng på ca 2,5 - 3 mil. Detta gör vi på Onsdagar runt 18 tiden. Alla som är intresserade får följa med ! Ikväll träffas vi kl 18.00 på Tidy Bike (Vid busstorget) för att cykla en runda ut mot rävastugan via vitberget.
Jag skickar ut ett sms på Måndagar el Tisdagar om var vi träffas och var vi cyklar.
Skicka ett mail till mej så lägger jag till er i smsgruppen.

johan@tidy.se

Mvh
Johan
Tidy Bike
Skellefteå

Skelleftetråden
Lördag 28/5 är vi några som kommer att cykla slingan runt stan och hoppas naturligtvis på fler deltagare. Vi träffas klockan 12.00 vid Sunnanåkiosken. Välkomna!

/David

Skelleftetråden
Finns det någonstans i Skellefteå där man kan hyra eller låna en lvg-hoj över en eller två dagar?

Åker norrut till veckan och stannar över midsommar. Är rädd att abstinensen kan bli allt för stor. :)

Skelleftetråden
AHE: Nasa leden såg riktigt intressant ut!

En fråga, går den att köra åt båda riktningarna?

Annars måste man väl ha två bilar eller en chaufför som kan möta upp.

Skelleftetråden
Jag har inte provat hela leden, finns andra skribenter i tråden som provat större delar än vad jag gjort. Vissa delar ska man undvika, för mycket blöt myr samt diverse projekt som Boliden håller på med.
Här är mina erfarenheter enligt indelningen på http://www.nasaleden.com/information.html
Sträcka 1. Delen från Forsbacka till strax norr om Forsberget är bra. Delen därefter fram till Bruträsk är för mycket myr enligt min erfarenhet.
Sträcka 2: Är egentligen en mycket fin sträcka med både fin grusväg och rolig stig. Problemet sist jag var där var att sträckan gick in i det område som Boliden använde för att täcka in diverse restprodukter från gruvdriften. Men det var ett par år sen jag var där så nu borde man ha skyltat upp en ny dragning på leden. Någon annan forumanvändare eller turisktbyrån bör veta.
Sträcka 3: Början av sträckan från söder fram till väg 370 har jag cyklat. Till största delen riktigt trevlig stig. Norr om väg 370 har jag bara vandrat men mitt intryck var då att det är cykelbart om än kuperat och tekniskt.
Sträcka 4: Har bara vandrat en ytterst liten bit av sträcka från söder räknat. Se ovan.

Övriga delar har jag inte prövat men en del sträckor ser väldigt intressanta ut.

Om man ska cykla en väg ska man börja från norr för att nyttja fallhöjden.

Skelleftetråden
Slänger in en liten trevare...

Vi är ett par killar som har tänka att försöka oss på att cykla Padjelantaleden nästa vecka.

Sträckan än ca 150 km enkel väg. från Akkastugorna till Kvikkjokk. Det är mest singeltrack, mycket spång och ca 10% bära cykel. Vi cyklar med minimalt med packning och övernattar i stugorna längs vägen.Vi räknar med avfärd onsdag kväll och förhoppningsvis är vi tillbaka sent lördag kväll.
Ser det ut att bli för taskigt vädet så lägger vi ner projektet tills vidare.

Just nu är vi bara 2 säkra kort men det skulle att funka att vara 4-5 personer. Är någon intresserad av att hänga på? I så fall bör du vara en ganska driven cyklist och cykla en heldämpad cykel.

Hör av dig i så fall till Stojje 070 2972929

Skelleftetråden
Tråkigt med ryggen BSF.
Jag har laddat mentalt för den här turen rätt länge men just nu så ser väderleksrapporten rätt fuktig ut så jag hoppas att det hinner ändra på sig. Det är ju inte så roligt att köra om man inte ser något för tunga moln och får sladda sig fram mellan hala stenar.

Skelleftetråden
Nä, fjällen är lika tråkiga i dåligt väder som de är underbara i bra väder. Hoppas det blir sol och att ni får en bra resa. Om inte nu så nästa fönster.

Skelleftetråden
Tänkte bara bara meddela mig lite. Angående min förfrågan ovan så blev vi inte tillräckligt många för att logistiken skulle funka smidigt om vi skulle cykla Padjelantaleden. Det blev en dag i Åre+ Jämtlandstriangeln i stället. ( fast vi cyklade i en rektangel) 6,5 mil fjällcykling på en dag. Superfint.

Skelleftetråden
Bygdsiljum kör igång liftarna nu lördag 10/9. Det är en "prova på dag". Liftkortet är gratis. Beroende på respons så kommer de att försöka hålla uppet en del nästa sommat
Åk dit, Jag var där i Lördags och slingorna var riktigt fina.

Tillbaka
Topp