Skeppshult jubileumsmodell (70 år)

Olof_M

Medlem
Skeppshult jubileumsmodell (70 år)
Jag har nyligen kollat lite närmare i min "skrothög" och hittat en speciell cykel.

Det är en Skeppshult som cykelhistoriska.se kallar "Jubileumsmodell (70 år) år 1990 få överraskande stor efterfrågan mitt under MTB's högkonjunktur. Det var en uppsnofsad svart Promenad-modell. Tillfället utnyttjas och den nya modellen blir Promenad Exklusiv i svart med svart/vita däckssidor svarta skärmar med guldrandning."
På den sitter en plack med texten "537/1 000"
Notervärt är även att den gjordes medans PeO Helge och Kjell Sture över företaget från Samuelson familjen. (en viktig del av Skeppshults historia)
Samt medans konkuransen från MCB var hotande.

Den har lite rost då färgen börjat lossna fläckvis och saknar orginaldäcken.

Min fråga är, vad gör jag med den? Jag hittar ingen info om den vilket får mig att misstänka att ingen riktigt bryr sig och att det inte är något speciellt med den. Men det gjordes bara tusen stycken och detta under ett välidgt speciellt år för skeppshult. Ska jag restorera den genom att skrapa av färgen/rosten och måla över? Eller bara se till att den att den inte blir värre? Jag kan knappst få mer än nån hundring för den på blocket, men finns där någon skeppshult sammlare där ute som skulle se värde i den?

Jag har aldirg gjort en tråd här förut och jag misstänker att inte många här har koll på gammla damcyklar, men finns det något bättre ställe? Hjälp, tack

Tillbaka
Topp