Skeppshult = Kvalitet ?

MattiasN

Ny medlem
Skeppshult = Kvalitet ?
Jag hade tänkt köpa en vanlig bascykel med 3 eller 7 växlar för max 3-4000 kr, men efter ett besök hos en cykelhandlare idag så förälskade jag mig i en Skeppshult ARC (Mocca) vars bas-modell med 3vxl som kostar 4600 kr. Detta är ju över min budget så därför tänkte jag höra med er som har bra koll på cyklar om er erfarenhet säger att Skeppshult verkligen ger så bra kvalitet som man vill göra gällande? Med andra ord, håller de bättre och ger mer cykel för pengarna än budget- respektive Monark-segmenten?

ARC Bas (PDF): http://www.skeppshult.se/modeller2008/produktblad/arc_bas_herr.pdf

// Mattias

Skeppshult = Kvalitet ?
Mattias, använd sök knappen här ovan och kolla runt. Kolla oxå läsvärt och artiklarna bla. instegscykelguiden. Sen är väl värt att notera att detta först och främst är ett MTB forum.

Väldigt få här kommer att rekommendera dig att köpa skeppshult att släpa runt i skogen ;) Och generellt så är det inte så mycket "bang for the bucks" även om det nog är att föredra framför tex cresent.

Jag hade, om jag var du, kollat nishiki. Eller nej det hade jag inte, jag hade köpt en beggad mtb från köp och sälj här och tagit ut den i skogen asap!

Lycka till!

Skeppshult = Kvalitet ?
Om du inte ska ha den i skogen utan som cykla-till-affären-cykel som ska vara så underhållsfri som möjligt så hade jag nog valt en skeppshult före en monark. Förutsatt att det mesta annat, pris etc, är likvärdigt.

Detta baserat på mina erfarenheter av de märkena iaf.

Skeppshult = Kvalitet ?
som vardagshoj, ja, skeppskult håller en kvalitet den utger sig för. har set åtskilliga skeppshuls hojjar komma in i butik, o se ut som om de var sålda igår, men som är 10-30 år gamla.

Skeppshult = Kvalitet ?
Atlas_sthlm: Jag har fått tips om att köpa begagnat tidigare och även Nishiki har rekommenderats, men nu hittade jag Skeppshult ARC Bas och frågar mig om kvaliteten verkligen stämmer överrens med priset. Jag spanade igenom några (men inte alla) trådar som tog upp Skeppshult, men ville ändå skapa en ny som tog upp mitt eget köp. Men instegscykelguiden har jag missat, den ska jag läsa. Och nej, jag hade självklart inte tänkt dra ut en bas-cykel i skogen, den kommer enbart att rulla i stadsmiljö. :-)

Azog: Ja, det är cykla-till-affären som gäller och jag lär bara cykla nån gång i veckan. Eftersom jag inte tror jag någonsin kommer att behöva nåt annat än en bascykel är det bra om cykelns komponenter håller så länge som möjligt utan rost och andra ålderskrämpor. Jag trodde för övrigt att Monark håller hög kvalitet. På vilket sätt har du upplevt att Skeppshult är bättre än Monark? Är det t.ex. några särskilda delar på cykeln där Skeppshult håller bättre kvalitet än övriga?

// Mattias

Skeppshult = Kvalitet ?
Monark köptes ju upp av crescent för ett par år sedan, va jag fåt förklarat för mig, så har crescent gjort monark till ett lågprismärke/alternativ till sina egna hojar. alltså satt på sämre komponenter, för att ha en lågprismodell i sin koncern. maraton köpte de oxå upp o lade ner. maraton va alltså crescent hojar, men me skillnaden att de bara fanns i en färg o att det stod maraton på dem. istället för flera kulörer som fa fallet me crescent versionen av samma hoj.

Skeppshult = Kvalitet ?
Jag tycker att Monark är ett helt okej val, men det viktiga är att köpa en helt monterad cykel från en riktig cykelaffär med egen verkstad. Då undviker man skräpet.

Skeppshult = Kvalitet ?
MattiasN skrev:
-------------------------------------------------------
[...]
> Azog: Ja, det är cykla-till-affären som gäller
> och jag lär bara cykla nån gång i veckan.
> Eftersom jag inte tror jag någonsin kommer att
> behöva nåt annat än en bascykel är det bra om
> cykelns komponenter håller så länge som
> möjligt utan rost och andra ålderskrämpor. Jag
> trodde för övrigt att Monark håller hög
> kvalitet. På vilket sätt har du upplevt att
> Skeppshult är bättre än Monark? Är det t.ex.
> några särskilda delar på cykeln där Skeppshult
> håller bättre kvalitet än övriga?
>
> // Mattias

När jag gick i femman fick jag en ny Skeppshultscykel som jag pendlade med varje dag året runt ända till jag gick andra året på gymnasiet (ja, den var jättestor i början och jätteliten på slutet..). Årskurs 7-3 delade jag dessutom ut reklam med den en gång i veckan, vilket innebar 1-3 mil cykling med en cykelkorg, två cykelväskor och 1-2 bagar fulla med reklam. Det i princip enda som hänt med den är att jag har fått justera växlarna nån gång och att stänkskärmen blivit lite bucklig; ingen rost eller liknande. Den har tvättats och oljats kanske en gång om året eller så och används just nu som pendelhoj åt farsan sen hans cykel rasat.

Monarken jag skaffade efter den fick rätt snabbt problem med rost (styre och styrstam bla) och sneda hjul (efter kanske 6 månader - 1 år, inte jättemycket men tillräckligt för att det skulle vara ett härke att ställa in fälgbromsarna). Hur den mår nu har jag ingen aning om eftersom den blev stulen efter tre års användning eller så, men då var den i något sämre skick än Skeppshulten är nu efter 13 års mycket hårdare användning..

Det var inte riktigt samma typ av cyklar, men inköpspriset bör ha varit ungefär samma.

Generellt så kan man väl säga att både Monark och Crescent var bättre förr och att de har vikt ner sig på senare år och fortfarande lever på att folk tror att de håller bra kvalitet, medan så vitt jag vet Skeppshult fortfarande gör vad de alltid har gjort och gör det bra.

Oj vad långt det blev, hoppas att du orkade ända hit..

//Daniel

Skeppshult = Kvalitet ?
Jag tror helt klart på Skeppshult, funderade väldigt starkt på en Elit innan, riktigt fin cykel. Men blir säkert jättenöjd med en ARC med.

V var ju riktigt tuff, lite som Cannondale Hooligan men ifrån annat land. Och halva priset.

Skeppshult = Kvalitet ?
Skeppshult gör nog bra vardagscyklar. Har för mig att det är en av de få (de enda?) tillverkare som använder rostfria skruvar. Bara en sådan sak.

Dessutom är de klart snyggast av brukscyklarna.

Skeppshult = Kvalitet ?
Jag såg V-modellen live hos min lbs. igår och den var riktigt tuff! Snygga färger och rejäl design med bra kvalitetsgrejor. Blev faktiskt lite sugen på en sådan...

Skeppshult = Kvalitet ?
Frun har en Skepsshult som står ute året runt och används året runt.
Den har ingen rost och det enda som vi gör på den är smörjer kedjan och vajrarna, åsså kanske lite luft i däcken ibland.

Skeppshult = Kvalitet ?
Jag föreslår att du inte låter dig övertalas att köpa en minicykel istället för en fullstor cykel, om det inte just är en liten cykel du egentligen vill ha, men det verkar det inte vara.

Skeppshult = Kvalitet ?
LTS skrev:
> Jag föreslår att du inte låter dig övertalas
> att köpa en minicykel istället för en fullstor
> cykel, om det inte just är en liten cykel du
> egentligen vill ha, men det verkar det inte vara.

"Ja, det är cykla-till-affären som gäller och jag lär bara cykla nån gång i veckan".

Ska han cykla till o från affären, en gång i veckan så lär vilket skit som helst funka egentligen. Så varför då inte ta något kul skit...

Skeppshult = Kvalitet ?
Denna skulle jag kunna tänka mig.

1347347920.jpg ht=395

Skeppshult = Kvalitet ?
Ska man cykla till affären en gång i veckan kan man så klart cykla på vilken cykel som helst som inte är för dyr för att lämna ute. Men vad är det för kul med att cykla på en minicykel? Minicyklar finns i första hand för att de är lätta att transportera och förvara. Om minicyklar även var roligare att cykla på skulle det inte finnas några fullstora cyklar.

Förövrigt var cykeln på PerMs bild snygg. Vad är det?

Skeppshult = Kvalitet ?
Jag skulle spana på Treks standardcyklar. Lättare än Skeppshult (mindre tunga kanske är en rättvisare formulering) men fortfarande otroligt bra kvalitet jämfört med Monark/Crescent. Den där jubileums-Monarken kanske ser fräck ut men den har fortfarande en frambroms som knappt går att justera när den är ny, och än mindre efter ett års användning av cykeln.

Skeppshult = Kvalitet ?
Fuffkin skrev:
> Kolla in Tunturi, mer cykel för pengarna enligt
> mig.

Ett mycket bra tips, det är Skeppshult på finska, aluminiumram istället för Skeppshultens stål. Jag skulle inte rekomendera Nishiki, min uppfattning är att deras brukshojar är av halvdan kvalité. Skeppshult och Tunturi är kanonfina komfortcyklar, och ställer du inga krav på fart, körglädje utan snarare på komfort, driftsäkerhet och smidighet (inte oljigt byxben, ingen hoppande kedje, belysning finns osv) så skulle jag nog välja någon av dom. Tröttnar du på dom om sju år får du troligen ut 60% av nypriset på Blocket.

Skeppshult = Kvalitet ?
Jag köpte hoj åt en släkting för ett tag sen, standardcykelcyklist som vill ha en typisk standardcykel. Det blev en Trek S420 som hon blev mycket nöjd med. Lättare än Skeppshults cyklar, men samma genomtänkta standardcykeldetaljer. Navdynamo, inkapplslat växelnav etc. Visserligen ligger den på ca 6000:-, men på blocket 3000:- och passar det budgeten bättre.
Mitt råd är nog att kolla runt en hel del, och kolla begagnatmarknaden samtidigt. Om du ger det en månad borde det dyka upp något prisvärt begagnat.

(Nej, jag gillar inte Skeppshult, de brukar vara så bedrövligt tunga)

Skeppshult = Kvalitet ?
Undrar hur pass mycket tyngre Skeppshult verkligen är? Ett kilo? Ett halvt kilo? En brukshoj som väger 17 i stället för 16 blir nog inte som mycket långsammare/tråkigare.

Men jag har sett skräckexempel. Crescent-cyklar (alu) som väger uppemot 20 kg t.ex.

Någon borde väga dem. Kanske nåt för Råd&Rön i nästa standardcykeltest?

Skeppshult = Kvalitet ?
PerM skrev:
> Denna skulle jag kunna tänka mig.
>
>
Helcarbon?

Skeppshult = Kvalitet ?
> Men vad är det för kul med att cykla på en minicykel?

Ganska OT: Men vad är det för kul med att cykla på en standardcykel? På en minicykel blir det åtminstone lite kul när folk på vanliga cyklar desperat försöker hänga på när man cyklar om dem. Och dessutom kan jag få plats med min minicykel i min minibil vilket är praktiskt ibland.

Helt OT: Jag skulle hellre ta vilken minicykel som helst från http://www.alexmoulton.co.uk/ än vilken cykel som helst från Skeppshult eller Monark.

Skeppshult = Kvalitet ?
kfn skrev:
> > Men vad är det för kul med att cykla på en
> minicykel?
>
> Ganska OT: Men vad är det för kul med att cykla
> på en standardcykel? På en minicykel blir det
> åtminstone lite kul när folk på vanliga cyklar
> desperat försöker hänga på när man cyklar om
> dem. Och dessutom kan jag få plats med min
> minicykel i min minibil vilket är praktiskt
> ibland.

Lyckas du med det? Jag kanske är orättvis, jag baserar kanske mitt omdöme om minicyklar på de där som var poppis i slutet av 60-talet, innan jag var född, och var 10-20 år gamla när jag var stor nog att pröva. Det ser inte kul ut, det ser ut som mycket tramp o lite fart.

Skeppshult = Kvalitet ?
> Lyckas du med det? Jag kanske är orättvis, jag baserar kanske mitt omdöme om minicyklar på de där
> som var poppis i slutet av 60-talet, innan jag var född, och var 10-20 år gamla när jag var stor
> nog att pröva. Det ser inte kul ut, det ser ut som mycket tramp o lite fart.

Mycket tramp o lite fart borde väl bero mer på utväxling än på hjulstorlek. Jag har tjugotums Schwalbe Marathon Racer med ganska högt tryck och på plan mark rullar det på riktigt bra. Inga problem att hålla 30 km/h på plan mark.

Skeppshult = Kvalitet ?
skeppshult ä väll inte de lättaste, men hej, va spelar det för roll på en vardagshoj, där värderar man andra saker. helkama = finska skeppshult, dbs= norska skeppskult

Skeppshult = Kvalitet ?
Tack för alla svar och åsikter!

Angående Skeppshult V och andra minicyklar så är de snygga och det vore faktiskt ganska bra att kunna plocka med cykeln i bilen... Men som det känns nu blir det nog en vanlig stor bascykel.

Jag som gillar retro-stuket tyckte att Monarks jubileumscykel var jäkligt snygg så jag blev faktiskt lite sugen på den. Men eftersom kvalitet och stabilitet är viktigast för mig så verkar ju Skeppshult vara ett säkrare kort än Monark för det priset.

En sak jag funderar över är hur bra/funktionellt det är med navgenerator? Skeppshult ARC Bas har inte sådan, men lägger man till 1000 kr och köper ARC (standard) så har cykeln navgenerator/navdynamo. Jag är skeptisk till att lägga så mkt som 20% av priset för navgenerator, men jag har iofs aldrig testat det.

Angående ratatorsks "(Nej, jag gillar inte Skeppshult, de brukar vara så bedrövligt tunga)". Jag lade faktiskt märke till att Skeppshult ARC kändes ovanligt tung när jag kände på den i butiken och tyngden beror tydligen stålramen, vilket jag tolkade som ett medvetet kvalitetsval. Stämmer det?

Tack för tipsen om de olika kvalitetsmärkena!

// Mattias

Skeppshult = Kvalitet ?
MattiasN skrev:

> En sak jag funderar över är hur bra/funktionellt
> det är med navgenerator? Skeppshult ARC Bas har
> inte sådan, men lägger man till 1000 kr och
> köper ARC (standard) så har cykeln
> navgenerator/navdynamo. Jag är skeptisk till att
> lägga så mkt som 20% av priset för
> navgenerator, men jag har iofs aldrig testat det.

Det är rätt smutt med navdynamo på en brukshoj, man har liksom alltid bra belysning... Å andra sidan kostar en bra diodlampa som man sätter på styret typ 50 kr på Biltema... Med laddningsbara batterier behöver det senate inte bli katastrof miljömässigt heller.

Skeppshult = Kvalitet ?
MattiasN skrev:
> Tack för alla svar och åsikter!
>
> Angående Skeppshult V och andra minicyklar så
> är de snygga och det vore faktiskt ganska bra att
> kunna plocka med cykeln i bilen... Men som det
> känns nu blir det nog en vanlig stor bascykel.

Vitsen med den där V modellen är juat de mindre hjulen samt det smarta bajonettfattningarna ger dig möjlighet till massa olika packsystem.

>
> Angående ratatorsks "(Nej, jag gillar inte
> Skeppshult, de brukar vara så bedrövligt
> tunga)". Jag lade faktiskt märke till att
> Skeppshult ARC kändes ovanligt tung när jag
> kände på den i butiken och tyngden beror
> tydligen stålramen, vilket jag tolkade som ett
> medvetet kvalitetsval. Stämmer det?

Det finns finstål och fulstål, finalu och fulalu, finkolfiber och fulkolfiber. Man brukar få vad man betalar för. Stål i sig är inget "kvalitetsval". Tror nog inte det är något särskilt exotiskt över skeppshults stållegeringar. Förmodlien rent av fulstål som är tungt men gör jobbet. Mao, duger utmärkt till cykla-på-stan cykel

Skeppshult = Kvalitet ?
Rippa skrev:

> Det finns finstål och fulstål, finalu och
> fulalu, finkolfiber och fulkolfiber. Man brukar
> få vad man betalar för. Stål i sig är inget
> "kvalitetsval".

Det bevisas av det faktum att Kronans hojar är gjorda av stål (utlbandat med ryskt bäverbajs), och väger typ... Ett basbelopp?

Skeppshult = Kvalitet ?
Skeppshult håller definitivt bättre kvalité än Monark/Crescent. Något man efter ex antal år i cykelbutik helt klart kan stå bakom.

Dels så har Skeppshult överlägsen service OM du nu mot all världens förmodan skulle få något problem. Ett annat stort plus är att frambromsen är av gammal hederlig underhållsfri modell och ingen fälgbroms. Men framför allt så märker man efter nåt år att kvalitén på allt från däcken till lacken på skärmarna är mycket bättre än Crescent-koncernens. Så är du ute efter en cykel som går och går, år ut och år in i ur och skur är Skeppshult det enda rätta.

Och för att styra upp förvirringen om de märken som ägs av Cycleurope och finns på svenska marknaden:

Crescent - Deras top of the line när det kommer till standard cyklar

Bianchi - Deras top of the line när det kommer till lvg och mtb, även om det kommit några modeller med Crescent-dekaler till 2008

DBS - Strax under Crescent i prisnivå, genom att t.ex. ha lite enklare ram på en del modeller etc.

Maraton - Säljs endast av Intersport, prisvärda faktiskt och i stort sett samma utrustningsklass som DBS

Monark - Basic och billigt. Enklare styrstammar, sadlar, stålgaffel istället för alu etc. Största skillnaden på Monarks barncyklar jämfört med Crescent är stålram och plåtfälgar.

King - Ännu lite mer basic och billigt, finns endast ett fåtal modeller

Värt att notera är att i många fall om du ställer upp t.ex. en treväxlad dammodell från Crescent, DBS, Maraton och Monark så är många komponenter identiska. Ofta används samma hjul, däck, pakethållare, skärmar, vevar etc. Så grundkvalitén brukar vara densamma i många modeller.

Annars om man ska snegla på nåt annat än Skeppshult så är (som ovan nämts) Trek Nordic Line-cyklarna riktigt fina. Lätta och genomtänkta med rostfria skruvar m.m. Helt klart värda att spana in!

Men Skeppshult for the win enligt mig om man bara ska glida till butiken de närmsta 20-30 åren!

Edit: Angående navdynamon så får du kanske sätta det lite i förhållande till hur ofta du cyklar när det är mörkt. Sen har jag för mig att det är lite annat som skiljer mellan Bas-modellen och den vanliga (finare sadel, styrstam och nåt till).
Hur som helst så är det väldigt skönt med navdynamo! Överlägset ljus jämfört med de flesta andra "standardbelysningar" och driftsäkert.

Senast redigerad av en moderator:
Skeppshult = Kvalitet ?
kfn skrev:
> > Lyckas du med det? Jag kanske är orättvis, jag
> baserar kanske mitt omdöme om minicyklar på de
> där
> > som var poppis i slutet av 60-talet, innan jag
> var född, och var 10-20 år gamla när jag var
> stor
> > nog att pröva. Det ser inte kul ut, det ser ut
> som mycket tramp o lite fart.
>
> Mycket tramp o lite fart borde väl bero mer på
> utväxling än på hjulstorlek. Jag har tjugotums
> Schwalbe Marathon Racer med ganska högt tryck och
> på plan mark rullar det på riktigt bra. Inga
> problem att hålla 30 km/h på plan mark.

Minicyklarna från slutet av 60-talet hade svajiga ramar. Moultoncykeln har en styv ram, vilket gör att det går fortare.

Bilagor

• MoultonTSR30.jpg
    MoultonTSR30.jpg
    21.4 KB · Besök: 273
Skeppshult = Kvalitet ?
Att lägga pengar på att pimpa sin vardagscykel kan vara kul, men jag är lite skeptisk.
Det är väl de här cyklarna som är roligast att sno?!

Mattias, köp någonting som känns roligt att glida runt på men strunta i om det är värsta superkvalitén. Min Tiger(Cykelringen) var en riktig skräpcykel, men den fungerade ändå i flera år med emellanåt hyffsat hård körning i stadstrafik. (Nej, jag var inte så dum att jag tog ut den i skogen!)

Skeppshult = Kvalitet ?
Mejlade Skeppshult angående skillnaden mellan "ARC standard" (5600 kr) och "ARC bas" (4600 kr) och skillnaden är:

- Båda har dubbelbottnade fälgar, men profilen på Bas är låg
- Bas har inte navgenerator utan blockbelsning
- Bas har inte ställbar styrstolpe
- Bas har enklare sadel
- Bas har enklare bakbelysning
- Bas har enklare kedja

För mig som hade tänkt mig en ARC Bas - och trodde att navgeneratorn och sadeln var det enda som skiljde modellerna åt - så låter inte detta så positivt. Åtminstone inte att den inte har ställbar styrstolpe och att den har enklare kedja. Eller överreagerar jag? :-) Vad innebär förresten att "basen är låg"?

// Mattias

Skeppshult = Kvalitet ?
I helgen har jag varit och tittat på 3-växlade brukscyklar från främst Helkama, Pilen och Skeppshult hos olika cykelhandlare i Göteborg. Det som slog mig mest var att Pilen är en jäkligt charmig cykel med verkligt genuin retrokänsla. Frågan är dock hur den står sig kvalitetsmässigt mot Skeppshult. Vad säger ni som har erfarenhet av Pilens cyklar?

Pilen har t.ex. SRAM-växlar (inbyggda i navet) istället för Skeppshults Shimano Nexus. Är det en fördel eller nackdel? Och är det positivt att Pilen har trumbroms istället för Skeppshults navbroms? Dessutom har Pilen Brooks-sadel, som iofs ser hård ut men kanske är bra?

Pilen Lyx foto: http://www.pilencykel.se/bild.php?image=/modeller/large/foto20070426004.jpg

Skeppshult ARC foto: http://www.skeppshult.se/modeller2008/modell_storbild.asp?img=cykelbilder/2806-0785-0007-70_xl.jpg

// Mattias

Skeppshult = Kvalitet ?
MattiasN skrev:
> I helgen har jag varit och tittat på 3-växlade
> brukscyklar från främst Helkama, Pilen och
> Skeppshult hos olika cykelhandlare i Göteborg.
> Det som slog mig mest var att Pilen är en
> jäkligt charmig cykel med verkligt genuin
> retrokänsla. Frågan är dock hur den står sig
> kvalitetsmässigt mot Skeppshult. Vad säger ni
> som har erfarenhet av Pilens cyklar?
>
> Pilen har t.ex. SRAM-växlar (inbyggda i navet)
> istället för Skeppshults Shimano Nexus. Är det
> en fördel eller nackdel? Och är det positivt att
> Pilen har trumbroms istället för Skeppshults
> navbroms? Dessutom har Pilen Brooks-sadel, som
> iofs ser hård ut men kanske är bra?
>
> Pilen Lyx foto:
> http://www.pilencykel.se/bild.php?image=/modeller/
> large/foto20070426004.jpg
>
> Skeppshult ARC foto:
> http://www.skeppshult.se/modeller2008/modell_storb
> ild.asp?img=cykelbilder%2F2806%2D0785%2D0007%2D70%
> 5Fxl%2Ejpg
>
> // Mattias

Trummbroms och navbroms är nog samma sak?
Jag skulle då alldrig se en brooks sadel som något negativt. Har inte även Skeppshult brooks-sadlar till de dyrare cyklarna? Har i vart falll sett skeppshult-cyklar med brookssadlar på stan. En lädersadel bör väll dock skötas

Tillbaka
Topp