Skevt framdäck på ny cykel

MatGab

Medlem
Fick hem min nya White-hybridcykel från XXL för några dagar sedan. Efter att ha monterat framdäcket noterade jag att det är lite skevt. Inte mycket men man ser hur det skiftar lite i sidled när man rullar på det.

Är det normalt på en cykel i den här prisklassen? Kan jag cykla ett tag på den utan någon fara att förstöra något? Har kollat lite videos på youtube och tror jag skulle klara att rikta fälgen själv.

Nej, det tänkte jag faktiskt inte på, kollade bara däcket. Ska kika på fälgen.

Om det är däcket så kan du släppa ut luften och antingen massera däcket lite så att det kan falla på plats, eller hälla lite vatten med några droppar diskmedel i mellan däck och fälg. Sen pumpar du upp det igen, då brukar det sätta sig ordentligt

Om det bara är däcket så är steg ett att släppa ut luften, massera däcket lite och sen pumpa upp däcket till maxtryck. Ganska sannolikt att det då poppar rätt.
Är däremot hjulet skevt så ska du tillbaka till affären tycker jag.

Ska kontakta dom.

Riskerar jag att sabba något om jag cyklar några mil såhär? Behöver cykeln som pendlingscykel till jobbet. Är som sagt ingen större skevhet, men fullt synbar.

Ska kontakta dom.

Riskerar jag att sabba något om jag cyklar några mil såhär? Behöver cykeln som pendlingscykel till jobbet. Är som sagt ingen större skevhet, men fullt synbar.
Nä. Lite småskeva hjul är ingen större fara. De kommer inte att hålla lika länge, men inte går det sönder på några mil inte

Tillbaka
Topp