Skicka cykel inrikes, tips? Billigast?

Nikke81

Medlem
Hej är det nån som har koll på bästa sättet att skicka en cykel inrikes?
Ska skicka en cykel från Malmö till Karlstad och undrar om nån har nåt tips?
Mvh
Nicklas

Standardsvaret är Bussgods. Det är Bring på Bjurögatan som hanterar det numera.
Senast jag skickade, för 1-2 år sedan gick det på 6-700:-

( om du jobbar på ett ställe där det finns en hygglig Lager-Bengt och även ett fraktavtal kommer du undan betydligt billigare. Cykeln måste vara i kartong)

Ställ in en väska på tåget, och meddela mottagaren var den står :-)

Nja, funkar nog inte längre, men så brukade en korridorare skicka prylar fr Hudiksvall till Uppsala i slutet av 90-talet :-)

Det där gjorde jag med en moped på 80-talet när jag var 15. Jag fick en av en gammal släkting som ställde undan den när det blev hjälmtvång... Jag köpte biljett hem på tåget och polleterade mopeden för 30:- (tror jag), sen åkte vi hem i bilen hela familjen. Jag tog buss till tågstationen nån dag senare och löste ut mopeden, och klev sen in på stationen och löste tillbaka tågbiljetten eftersom jag aldrig åkte på den...
Men såna finesser som polletera gods har de ju tagit bort numera.

Nja, funkar nog inte längre, men så brukade en korridorare skicka prylar fr Hudiksvall till Uppsala i slutet av 90-talet :-)

Bussgods skicka en cykel 55 mil på mindre än ett dygn för mig. Allt gick bra... Typ 755 med försäkring?

Något liknande för mig i våras när jag skickade från Sthlm till Umeå, jäkligt smidigt. Ja precis, försäkring, postförskott etc tillkommer om man nu vill ha det. Blir osäker men tror att försäkringen är baserad på vad cykeln är värd, handlade dock inte om många kronor.

Jag fick en cykel skickad till mig via Schenker i en fullstor cykelkartong, säljaren (och jag) betalade runt 170 kronor i frakt. Säljaren hade någon antikvitetsfirma, så det fanns nog ett bra fraktavtal med i bilden.

Postnord skicka direkt. Jag betalade 300 kr för XX-large, i mitt fall en cykelkartong. Bara lämna in på matbutiken eller Postnordkontoret. Då är det spårbart och försäkrat. Kom fram dagen efter :-)

Vet att det kan ha skickats en del snowboards upp till riksgränsen från stockholm på det sättet, betydligt nyligare än slutet av 90-talet. Oftast när folk knäckt sin bräda och vill kunna åka ?

Postnord skicka direkt. Jag betalade 300 kr för XX-large, i mitt fall en cykelkartong. Bara lämna in på matbutiken eller Postnordkontoret. Då är det spårbart och försäkrat. Kom fram dagen efter :-)
Hm, maxlängden (120cm) kanske funkar för cykelkartong, men andra kravet längd+omkrets max 300cm kan nog bli knepigare. Låt säga den är 120cm lång, det lämnar endast 90cm att fördela på bredd och höjd, ex.vis 70cm och 20cm. Är nog på gränsen.

Hm, maxlängden (120cm) kanske funkar för cykelkartong, men andra kravet längd+omkrets max 300cm kan nog bli knepigare. Låt säga den är 120cm lång, det lämnar endast 90cm att fördela på bredd och höjd, ex.vis 70cm och 20cm. Är nog på gränsen.
120 cm funkar med alla cykelkartonger, skillnaden är om det är en XL kartong eller mindre modell, då diffar det även i bredd och höjd. Det funkade i alla fall för mig, paketet kom fram så (y) ... måtten på max 20 kg är densamma så där ingen skillnad. Det jag lärt mig om Postnord, är det fel mått eller fel vikt med den s:a som är inbetald då kommer paketet tillbaka i retur.

120 cm funkar med alla cykelkartonger, skillnaden är om det är en XL kartong eller mindre modell, då diffar det även i bredd och höjd. Det funkade i alla fall för mig, paketet kom fram så (y) ... måtten på max 20 kg är densamma så där ingen skillnad. Det jag lärt mig om Postnord, är det fel mått eller fel vikt med den s:a som är inbetald då kommer paketet tillbaka i retur.
Alla cykelkartonger? Jag har två st stående, de är 150 respektive 160 cm långa, ca 85-90 höga och 20-25 breda, så de kvalar inte in på något sätt. :)

Alla cykelkartonger? Jag har två st stående, de är 150 respektive 160 cm långa, ca 85-90 höga och 20-25 breda, så de kvalar inte in på något sätt. :)
Där ser man :sneaky:, iof. de kartonger jag har avser att transportera ramar, har aldrig köpt en komplett cykel via webben, de är bevisligen större. Blir inget annat än att formwrappa in cykeln.
7607445-a-bike-bicycle-wrapped-in-brown-paper-ready-for-christmas.jpg

Ja, jag tänkte också det, en ramkartong funkar nog men en cykelkartong blir svårt. Hittade bara denna bild, inga mått men hjulbasen på cykeln är väl 100-105cm och hjulet är väl ca 65cm högt (622-hjul). Har även en Canyon-kartong stående, och den är större än vad jag minns denna var...
E2DEE354-CAEA-49E6-89E3-E19A9E7ACECA.jpeg

Trådlyft 4år senare.

Vad jag hittar så skickar inte DHL eller Postnord större än max 120cm långt paket, medans en cykelkartong är 200cm?

Hur gör ni nu för tiden?

Trådlyft 4år senare.

Vad jag hittar så skickar inte DHL eller Postnord större än max 120cm långt paket, medans en cykelkartong är 200cm?

Hur gör ni nu för tiden?
Postnord skickar 150 cm mot tillägg, fast det hjälper inte då maxvolymen på en cykelkartong överskrids ändå.
Har skickat en ram "lagligt" med Postnord med tillägg för 150 cm maxlängd på paketet.
Går kanske att dela upp försändelsen på en kartong för ramen och en/två kartong/er för hjulen?

Hej Lyfter denna igen. Skall skicka enbart en ram.
Har kollat runt, enbart bussgods, postnord blocketpaket (via Schenker) som kanske funkar.
Lådans dim 128x68x24, enbart ram så paketet väger max 5kg.

Bussgods vill ha 1113kr (!).
Postnord 376 kr
Blocketpaket vill ha 69-179kr.

Dock överskrider jag PostNord och Blocketspaket, längd+omkrets=max 300cm (308cm i mitt fall).

Några erfarenheter av att använda postnord, blocketpaket fastän något mått överskrids?

Senast ändrad:
Hej Lyfter denna igen. Skall skicka enbart en ram.
Har kollat runt, enbart bussgods, postnord blocketpaket (via Schenker) som kanske funkar.
Lådans dim 128x68x24, enbart ram så paketet väger max 5kg.

Bussgods vill ha 1113kr (!).
Postnord 376 kr
Blocketpaket vill ha 69-179kr.

Dock överskrider jag PostNord och Blocketspaket, längd+omkrets=max 300cm (308cm i mitt fall).

Några erfarenheter av att använda postnord, blocketpaket fastän något mått överskrids?
Avsändarort och mottagarort?

Har inga bra idéer där. Men jag är osäker på hur dom räknar omkrets + längd.
Jag brukar skicka hjul, paketet är ca 80-90x80-90x35-40cm och dom har aldrig mätt eller bråkat om det.
Jag är tyvärr helt bäng i huvudet så kan inte räkna ut arean*kvoten/hypofysen osv men tror att det skulle bli över deras 300cm utan problem.

Tillbaka
Topp