Skicka hjul

• Trådstartare Trådstartare Ckd
  • Start datum Start datum

Ckd

Medlem
Skicka hjul
Hej!

Håller på att sälja ett par hjul och behöver skicka dem till köparen. Jag har sökt i forumet och hittat äldre trådar som tipsar om t.ex. Bussgods. Tyvärr verkar det kosta nästan 400kr för att skicka ett par hjul inrikes. Det känns dyrt med tanke på att jag fick en ram i kartong skickad till mig för 250kr från Tyskland.

Någon som kan tipsa hur man kan skicka ett par hjul inom Sverige till rimligt pris, gärna under 250 kr?

Tacksam för alla tips/ledtrådar. :)

Skicka hjul
jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Ring bussgods och kolla priset. Det kostar 650 kr
> att skicka en hel cykel och då räknat de på en
> vikt runt 23-30 kg.

Har haft mailkontakt med Bussgods, det var då jag fick priset 385 kr. Det verkar vara volymen/diametern på hjulen som är problemet snarare än vikten.

Kollade DHL precis med de tar bara emot paket av standardstorlekar och i deras största låda får inte ett par hjul plats tyvärr.

Skicka hjul
Ckd skrev:
> jansson99 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ring bussgods och kolla priset. Det kostar 650
> kr
> > att skicka en hel cykel och då räknat de på
> en
> > vikt runt 23-30 kg.
>
> Har haft mailkontakt med Bussgods, det var då jag
> fick priset 385 kr. Det verkar vara
> volymen/diametern på hjulen som är problemet
> snarare än vikten.
>
> Kollade DHL precis med de tar bara emot paket av
> standardstorlekar och i deras största låda får
> inte ett par hjul plats tyvärr.

Företag skickar hyyyyyfsat mycket större kvantitet varor, därför avtalar de lägre priser. 400 pix för ett/två hjul lät rimligt i mina öron.
Men btw, betalar inte köparen frakten?

Skicka hjul
När jag sålde ett hjulpar förra året kostade det runt 280kr att skicka som rekommenderat paket med Posten. Av någon anledning hade kalkylatorn på postens webbsida sagt att det skulle kosta närmare 400kr.

Skicka hjul
Tack alla för snabba svar. Ska prova besöka Postombud med paketet och se vad de säger. Annars får det bli bussgods.

Och ja, köparen betalar frakten men som den omtänksamme säljare jag är så vill jag erbjuda ett prisvärt fraktalternativ. :)

Skicka hjul
Skickade hjul i veckan med posten 253:- gick det på har kollat priser mellan buss och post vid tidigare frakter hittills har posten alltid varit billigare

Skicka hjul
Jag skickade ett par för några veckor sedan och när jag skrev in måtten på Posten och Bussgods hemsida var bussgods billigast (385 kr). Det kan hända att jag precis hamnade över någon gräns hos Posten. 253 kr är i alla fall det billigaste jag hört.

Skicka hjul
pnkcow skrev:
> När jag sålde ett hjulpar förra året kostade
> det runt 280kr att skicka som rekommenderat paket
> med Posten. Av någon anledning hade kalkylatorn
> på postens webbsida sagt att det skulle kosta
> närmare 400kr.

Det är olika priser som gäller mellan postens hemsida och deras ombud. Brukar stå smått längre ner efter man har beräknat typ: "pris hos ombud: xxx "
Tror hemsidan räknar på volym och ombuden på vikt.

Men det är endå lite som lotto att gå till ombuden,oftast blir det vinst
Jag skulle skickade en ram m gaffel ca 440:- sa hemsidan "pris hos ombud blev ca 270:-, när jag kom till ombudet fick jag betala ca 180:-

Skicka hjul
Jag skickade ett komplett 26"-hjulpar med posten förra veckan med feta däck och kassett.
Gick bara in på postkontoret med mitt paket och lät de väga och fixa allt.
Kostade 235:- Tror inte DHL, Schenker eller bussgods är ens i närheten av det priset, då de
verkar vara ganska fixerade av hur stort paketet är (hjul är utanför ramen) posten kör bara på vikten!

Skicka hjul
Håller med Nisse.
Har tvingats använda mig av Bussgods några gånger. Bara skit. Dyrt, tar lång tid, man ser inte var paketet är + att man måste köra flera mil för att hämta sitt paket (eller skicka) då Bussgods-terminaler endast finns i större städer.
Tacka vet jag Posten... :)

Tillbaka
Topp