Skidglasögon utanpå vanliga glasögon?

jonja

Aktiv medlem
Ute och körde i snöfall igår med vanliga glasögon och besväras av att snöflingorna slår mot pupillen/hornhinna. Finns det några lämpliga skyddsglasögon (som inte kostar skjortan) som man kan ha utanpå de vanliga glasögonen, utan att förvärra imbildningen?
Snickarglasögon? Skidglasögon? Syrastänkglasögon? MC-glasögon? Annat?

jonja sa:
Ute och körde i snöfall igår med vanliga glasögon och besväras av att snöflingorna slår mot pupillen/hornhinna. Finns det några lämpliga skyddsglasögon (som inte kostar skjortan) som man kan ha utanpå de vanliga glasögonen, utan att förvärra imbildningen?
Snickarglasögon? Skidglasögon? Syrastänkglasögon? MC-glasögon? Annat?
Jag har dessvärre aldrig lyckats med detta, bäst resultat har jag haft med välventilerade skidglasögon.

Moppestrut kanske? :)

Skämt åsido så minns jag från min ungdom att jag hade ett par skidglasögon som hade urtag i vadderingen för glasögonskalmar.

Hej!

Jag har ett par sådana extra djupa skidglasögon (Scott tror jag) och de fungerar alldeles utmärkt! vid busväder eller puder :)...lite tunnelseende varning men man vänjer sig.

För det mesta använder jag dock slipade sportglasögon som är överlägset bäst (om man nu inte har/kan ha linser)

Det finns flera sorter som fungerar bra. Jag har testat ett par Scott Split OTG, som jag tyckte fungerade bra. Om du söker på "goggles otg" (over the glasses) så hittar du nog en del.

Jag kör glasögon under POC googles under både skidåkning och DH och det funkar bra. Men jag funderar på att skaffa endagslinser för att använda när jag gör aktiviteter.

När jag körde enduro så hade jag glasögon under de vanliga crossbrillorna. Det immade något helt otroligt på vintern.

Så jag köpte en modell med dubbelglas, som säljs som skoterglasögon, och de fungerade mycket bättre. Jag gissar att de är bättre ventlierade för vinterbruk, då största problemet är ju att de vanliga glasögonen immar igen innanför crossglasen.

Men plats finns det även för billiga glasögon av pilotmodell. Kika på sådana.

Tillbaka
Topp