Skillnad i kvalitet på enduro cyklar och prisklass?

guggdaddy

Medlem
Hej!
Är intresserad av att investera i en riktigt högkvalitativ enduro cykel typ specialized eller santa cruz. Vill ha yttersta kvaliten. Fjädring som är som smör. Styv kolfiber ram. Växlar som klonkar i så det bokstavligen sjunger i cykeln. Verkligen inte den minsta tvekan. Hur mycket pengar bör man räkna med att lägga? Kan tänka mig runt 50k? Räcker det ens?

Hälsingland

Aktiv medlem
För en fultysk får du väl toppmodellerna för 50k, alt en beg fincykel. Ska du ha en Slash 9.9 eller spesh Enduro toppmodell får du väl upp i en hundring iaf.

pnkcow

Aktiv medlem
För 50k får du en Nukeproof Mega Factory. Fyller väl alla önskemål men kanske inte lika sexig som en SC.

guggdaddy

Medlem
Jävlar det är så alltså.

SRAM NX Eagle
SRAM XX1 Eagle AXS
Sram X01 Eagle

Är det så det är en så stor märkbar skillnad på dessa växlar?

Hälsingland

Aktiv medlem
Jävlar det är så alltså.

SRAM NX Eagle
SRAM XX1 Eagle AXS
Sram X01 Eagle

Det är inte 50 000:- kronor i skillnad på enbart växlarna, det är ju mer som skiljer mellan modellerna. Sen inte sagt att det kanske är värt det. Är det primärt top of the line drivlina du vill ha går ju det att uppgradera en billigare hoj till xx1 eller axs tex.

yonsson

Aktiv medlem
Jävlar det är så alltså.

SRAM NX Eagle
SRAM XX1 Eagle AXS
Sram X01 Eagle

SX= budget
NX= Semibudget
GX= Schysst funktion lättare än de ovan.
X01= Ännu lättare (kolfibervevar)
XX1= Lättast (kolfibervevar)

Valhalla_

Aktiv medlem
Hej!
Är intresserad av att investera i en riktigt högkvalitativ enduro cykel typ specialized eller santa cruz. Vill ha yttersta kvaliten. Fjädring som är som smör. Styv kolfiber ram. Växlar som klonkar i så det bokstavligen sjunger i cykeln. Verkligen inte den minsta tvekan. Hur mycket pengar bör man räkna med att lägga? Kan tänka mig runt 50k? Räcker det ens?
Jag vet inte vad du har för erfarenhet osv men på hur du beskriver detta låter det som att du är en novis. Vad har du haft tidigare och hur har det fungerat? Vad är du missnöjd med?

Vilka av de klonkar så det sjunger om det? Måste va extremt styvt
Om man säger såhär. I händerna på en som kontinuerligt kollar över grejerna, rengör och smörjer drivlinan samt kollar/riktar växelörat, så ALLA av dem. Men SX och NX kan möjligen slitas fortare.

Om man köper dyrt i tron att det är bäst och sedan lämnar in hojen på årlig service och inte rör en pryl däremellan, så INGEN av dem.

Du kan köpa det bästa som finns, och även om det så klart medför fördelar så är sanningen den att det är du som avgör hur bra grejerna funkar i längden. Dvs så fort någon justering eller underhåll behövs, vilket är i stort sett direkt.

guggdaddy

Medlem
Jag vet inte vad du har för erfarenhet osv men på hur du beskriver detta låter det som att du är en novis. Vad har du haft tidigare och hur har det fungerat? Vad är du missnöjd med?

Om man säger såhär. I händerna på en som kontinuerligt kollar över grejerna, rengör och smörjer drivlinan samt kollar/riktar växelörat, så ALLA av dem. Men SX och NX kan möjligen slitas fortare.

Om man köper dyrt i tron att det är bäst och sedan lämnar in hojen på årlig service och inte rör en pryl däremellan, så INGEN av dem.

Du kan köpa det bästa som finns, och även om det så klart medför fördelar så är sanningen den att det är du som avgör hur bra grejerna funkar i längden. Dvs så fort någon justering eller underhåll behövs, vilket är i stort sett direkt.

Är novis skulle jag klassa mig som ja. Har en marin rift zone 1 nu som förvisso fungerat bra till det jag använt den till. Men känner att det är dags att uppdatera. Den känns lite billig och sladdrig och jag känner mig så när jag cyklar på den. Växlarna fungerar inte så bra fast jag köpt ny drivlina och så vidare. Tänker nog ändå ha kvar den men vill börja köra enduro lite seriösare. Så tänker mig att investera i en bra cykel som inte krånglar och känns skön. Men noterat att underhåll är viktigt.

Senast ändrad:

nadderf

Aktiv medlem
50k är väl typ ramset om man ska gå på premiumnivå av både spez och sc och många andra märken.

jonte987

Aktiv medlem
Vet inte om det finns nån dyr cykel som växlar bättre än en marin med en ny drivlina?

yonsson

Aktiv medlem
En dyr cykel med dålig drivlina växlar bättre än en billig cykel med bra drivlina, så är det bara.
??? Över GX är det ju mestadels vikt som skiljer. Du får inte bättre växling av lättare vevarmar och lättare kassetter. Är det värt att lägga 5 papp på en kassett för att den väger några gram mindre än en GX eller Sunrace-kassett. Kanske, men i så fall pga vikten.

Edit: Ironin gick mig förbi.

Senast ändrad:

Fundadores

Aktiv medlem
??? Över GX är det ju mestadels vikt som skiljer. Du får inte bättre växling av lättare vevarmar och lättare kassetter. Är det värt att lägga 5 papp på en kassett för att den väger några gram mindre än en GX eller Sunrace-kassett. Kanske, men i så fall pga vikten.

Edit: Ironin gick mig förbi.
Ironi är svårt på internet, sorry ;)

Crocko

Aktiv medlem
Det uppenbara problemet med resonemanget är väl att åkstil, erfarenhet och smak gör att det knappast finns en objektiv skala att utgå ifrån.
Av egna erfarenheter kan jag dra slutsatsen att enbart djupet på plånboken och lusten att investera i exotiska cykelprylar inte per automatik ger en underbar känsla. Jag har själv gått från en hyllad kolfiber cykel med många av de egenskaper du beskriver, men trots att jag förstod att jag cyklade på något riktigt bra så blev det inte riktigt den eufori som jag såg fram emot.

Nu släpar jag runt på några extra kilon i form av en stål hoj med ”antik” spiralfjäder men leendet går från öra till öra, dock har det inte sparats på materialvalen på denna hoj heller. Mina 5 öre är, ta reda på vad du gillar innan du plöjer ner en månadslön på första bästa High-street brand, det kan ju vara så att du uppskattar andra egenskaper än den tillverkarens konstruktörer.

Vill du verkligen snöa in på drivlinan så är det väl bara ge SRAM eller Shimano en arm och ett ben för en elektrisk 12-växlad grupp så slipper du fundera på om det finns något som är bättre, dock kommer ett växelhaveri kosta ca 7.000 men det är det värt. Ut och trampa, kom underfund med vad du gillar sen kanske du lyckas hitta rätt cykel för dig.

guggdaddy

Medlem
Det uppenbara problemet med resonemanget är väl att åkstil, erfarenhet och smak gör att det knappast finns en objektiv skala att utgå ifrån.
Av egna erfarenheter kan jag dra slutsatsen att enbart djupet på plånboken och lusten att investera i exotiska cykelprylar inte per automatik ger en underbar känsla. Jag har själv gått från en hyllad kolfiber cykel med många av de egenskaper du beskriver, men trots att jag förstod att jag cyklade på något riktigt bra så blev det inte riktigt den eufori som jag såg fram emot.

Nu släpar jag runt på några extra kilon i form av en stål hoj med ”antik” spiralfjäder men leendet går från öra till öra, dock har det inte sparats på materialvalen på denna hoj heller. Mina 5 öre är, ta reda på vad du gillar innan du plöjer ner en månadslön på första bästa High-street brand, det kan ju vara så att du uppskattar andra egenskaper än den tillverkarens konstruktörer.

Vill du verkligen snöa in på drivlinan så är det väl bara ge SRAM eller Shimano en arm och ett ben för en elektrisk 12-växlad grupp så slipper du fundera på om det finns något som är bättre, dock kommer ett växelhaveri kosta ca 7.000 men det är det värt. Ut och trampa, kom underfund med vad du gillar sen kanske du lyckas hitta rätt cykel för dig.
Det är ju det här med geometri osv. Har en ren känsla att specialized och sc är bättre. En annan nackdel du nämner är ju att en avslagen bakväxel blir dyrt.

Crocko

Aktiv medlem
Det är ju det här med geometri osv. Har en ren känsla att specialized och sc är bättre. En annan nackdel du nämner är ju att en avslagen bakväxel blir dyrt.
Geo kan man ju sitta och räkna på tills man blir blå i ansiktet, men hur det korresponderar till känsla när man är i skogen är ju högst individuellt. Det har på senare tid även skrivits en del i trådar om hur man sitter på eller ”i” cykeln och för den känslan finns mig veterligen ingen geotabell.
När jag bytte ram så var det mer ett byte av material och sving konstruktion, från en hyllad modern till en enkelsving, de största geoskillnaderna var längd och sadelrörets längd alla andra mått skiljde mindre än 10mm, ändå är det helt olika cyklar.

Trots att jag sitter betydligt högre på denna hoj så sitter jag betydligt mer tryggt planterad ”i” ramen än jag gjorde på min förra där jag fick en lätt ”svindel” i tekniska partier för att det kändes som det var långt ner till marken.
Vi blir alla saliga på våra egna saker men med tanke på värdeminskningen på en High-ned cykel så skulle jag starkt förorda möjligheten att provcykla före allt för mycket internet cykling innan ett inköp.

victoringemar

Aktiv medlem
Tror att det kan vara en ide att lugna sig lite med plånboken innan du skickar iväg hela sparkassan och känna sig fram lite. För 30-40-50k kan du få VÄLDIGT mycket begagnad cykel för pengarna. Då har det snabbaste prisdroppet redan skett (Det mellan sprojlans ny och beggad) och du kan få en känsla för de komponenterna som sitter på. Servade och rätt inställda grejer i paritet med XT, GX, dämpare 1-2 steg från det värsta osv är ofta väldigt bra. Det ska till ganska mycket för att du ska få en wow-känsla som är värd dubbelt så mycket deg till. Men känner du att det är kvar ett stort ha-begär efter den investeringen är det bara att sälja vidare och satsa på det värsta, men tror att det är vanskligt att försöka hoppa dit direkt :)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Xx1 och xtr tjongar i klart bättre än GX och xt, imho.
Sram klonkar alltid mer än shimano, vissa gillar det, andra inte.
XX1 axs har ett fantastiskt tjong, cykelvärldens rakskurna växellåda.

ttfh

Aktiv medlem
När började växlarna säga 'klånk' egentligen? Har det nånting med clutchen att göra?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer